Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gallub kysely: mihin kohtaan laitat Capon?
1
BigAgib
14.01.2011 09:47:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tälläisen ajattelin laittaan tänne
 
Netissä näkee paljon eriliaista käytäntöä siitä mihin kohtaan Capoa laitetaan, että kitaran vire pysyisi mahdollisimman hyvänä-
Heti nauhan viereen, taaemmaksi, vähän vinoon?
Millainen capo mielestäsi on osottautunut parhaaksi ja mitä ominaisuuksia capolta vaadit?
 
longinus
14.01.2011 10:41:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä sillä erikoisemmin ole väliä, kunhan ei ihan vituralleen mene. Yleensä siinä keskivaiheilla, lähempänä kuitenkin seuraavaa nauhaa. Capon ominaisuuksista tärkein on kestävyys, Dunlopin Trigger Capo löystyy ahkerassa käytössä ennenpitkää. Shubbin 12-kielisen capo on havaintojeni mukaan paras kaikkeen, käy jokaiseen kitaraan ja kiristystä voi säätää maun mukaan.
 
padaa@dadaa!
14.01.2011 12:38:54 (muokattu 14.01.2011 14:55:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

longinus: Eipä sillä erikoisemmin ole väliä, kunhan ei ihan vituralleen mene. Yleensä siinä keskivaiheilla, lähempänä kuitenkin seuraavaa nauhaa. Capon ominaisuuksista tärkein on kestävyys, Dunlopin Trigger Capo löystyy ahkerassa käytössä ennenpitkää. Shubbin 12-kielisen capo on havaintojeni mukaan paras kaikkeen, käy jokaiseen kitaraan ja kiristystä voi säätää maun mukaan.
 
Ääni täältäkin Shubbin capolle. Jousitoimisiin ei ole paluuta.
Ja laitan melko lähelle nauhaa, hiemna vinossa kulmassa, bassokielet kauempana nauhasta.
 
Arms
14.01.2011 13:35:14 (muokattu 14.01.2011 13:46:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse laitan nykyään capon lähelle nauhaa, ehkä parin kolmen millin päähän itse nauhasta.
 
Itsekin käytän nykyään useimmin Shubbin capoa ja välillä käytössä on Dunlopin Johnny Cash -capo, mikä on mielestäni aika pitkälti yhtä hyvä capo kuin tuo mainittu Shubb.
 
Dunlopin Trigger -capoa käytin pitkään, kunnes päädyin kokeilemaan tuota Cashin nimikkocapoa, mikä ei käsittääkseni eroa normaalista messinkisestä versiosta kuin värityksensä osalta. Sen jälkeen en ole Triggeriä käyttänyt. Mielestäni Triggeri on vähän liian tarkka asetustavastaan, jotta vire säilyy mahd. hyvin ja mielestäni jotenkin sustaini ja atakki katoaa tuolla Trigger-mallilla liiaksi.
 
Dunlopin Cash -capo ja Shubbin capo eivät teräskielisessä akustisessa kitarassani vaadi asettamisen jälkeen juurikaan kitaran virittämistä. Ala E-kieltä joutuu hieman virittämään, mutta muuten yleensä pärjää virittämättä. Mitä ylemmäs nauhoilla capon vien niin sitä enemmän yleensä joudun muidenkin kielien vireeseen puuttumaan.
 
-Arms
 
Parempi liikaa, kuin liian vähän.
Numb
14.01.2011 13:52:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arms: Itse laitan nykyään capon lähelle nauhaa, ehkä parin kolmen millin päähän itse nauhasta.
 
Sama. Mulla on hyvin vähän reliefiä, ja tuntuu muuten pyrkivän surraamaan vähän.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Arms
14.01.2011 13:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Sama. Mulla on hyvin vähän reliefiä, ja tuntuu muuten pyrkivän surraamaan vähän.
 
Sama juttu minulla. Vähän reliefiä ja kielet on niin matalalla kuin vain mahdollista.
 
-Arms
 
Parempi liikaa, kuin liian vähän.
Topi Nambur
14.01.2011 14:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

G7th on käteväkäyttöinen eikä vie soitinta vireestä. Reliefit jätän seiniä koristamaan.
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Gosuli
14.01.2011 23:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

longinus: Shubbin 12-kielisen capo on havaintojeni mukaan paras kaikkeen, käy jokaiseen kitaraan ja kiristystä voi säätää maun mukaan.
 
Toden totta! Paras capo mitä on vastaan tullut. Toimii niin 12-, kuin kuusikielisessä, sähkökitarassa ja akustisessa. Ja kun monilla muilla capoilla pitää asennuspaikka valita huolella, ettei vire kärsi tai kielet särise, niin tuo toimii aina.
 
Vaimolta sain aikoinaan joululahjaksi tuon capon. Kokeiltuani parissa kitarassa olin kyllä tosi tyytyväinen lahajaan.
 
akuankkakomppi
15.01.2011 00:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dunlopin capo ollut monta vuotta, ei mitään ongelmia. Nopea irrottaa ja taas panna paikoilleen, riittävän jämäkkä vähän paksummillekin kielille.
 
Yleensä tuuppaan ton niin lähelle nauhaa kuin mahdollista, sinne lavan puolelle.
 
Mulla capo liikkuu 1-5 nauhan välillä, mitään vireongelmia en ole havainnut.
 
sum ergo cogito
BigAgib
04.03.2011 08:37:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän vlaisevista raporteista
 
JanneT
04.03.2011 10:40:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Shubbin capot klassiselle, banjolle ja teräskieliselle ja kyllä ne parhautta on. Kuin myös suosittelen.
 
Voihan vitalis...Cee U Nx Time...
"The slower you play, the more coffee youll have time to drink, before the next lick." (Asus T. Zibironszcki)
longinus
05.03.2011 14:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gosuli: Toden totta! Paras capo mitä on vastaan tullut. Toimii niin 12-, kuin kuusikielisessä, sähkökitarassa ja akustisessa. Ja kun monilla muilla capoilla pitää asennuspaikka valita huolella, ettei vire kärsi tai kielet särise, niin tuo toimii aina.
 
Vaimolta sain aikoinaan joululahjaksi tuon capon. Kokeiltuani parissa kitarassa olin kyllä tosi tyytyväinen lahajaan.

 
Nyt tässä tuli ensimmäinen nurinan aihe kyseisestä caposta. Kieliä vasten tuleva kuminen suojus on alkanut haperoitua minulla paksuimpien kielten kohdalta. Oletettavasti hankauksesta johtuen. Harmillista mutta ymmärtänee kun se on ollut niin kovalla käytöllä jo niin pitkään. : )
 
rattledad
05.03.2011 15:01:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

longinus: Nyt tässä tuli ensimmäinen nurinan aihe kyseisestä caposta. Kieliä vasten tuleva kuminen suojus on alkanut haperoitua minulla paksuimpien kielten kohdalta. Oletettavasti hankauksesta johtuen. Harmillista mutta ymmärtänee kun se on ollut niin kovalla käytöllä jo niin pitkään. : )
 
Mulla on ollut käytössä viitisentoista vuotta ja vähän alkaa rispaantua, varaosia ei ole tullut vielä hankittua.
http://www.shubb.com/parts.html
 
Damn, shit just hit the fan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «