Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DI-boksi viululle?
1 2
sajla
13.01.2011 19:09:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heipähei,
 
Minä kun olen itse aivan uivelo näiden juttujen suhteen, niin ajattelin täältä kysellä viisaammilta neuvoa. DI-boksi pitäisi viululle hommata (boksiin ei siis tarvitse saada muuta kiinni kuin se yksi viulu..), mutta itse en tosiaan ymmärrä näistä asioista yhtään mitään. Osaisko joku mahdollisesti antaa neuvoja asian suhteen?
 
Katselin thomannin nettisivuilta, siellä olisi esim. seuraavanlaisia bokseja tarjolla: http://www.thomann.de/fi/diboksit.html
Olisko noista joku sellainen, joka passaisi viululle?
 
Viulumikin piuhassa on normaali stereoplugi jolla se liitetään boksiin.
Minkälaisen piuhan mä tarvisin sitten boksin ja äänipöydän välille?
 
Muutenkin jos täällä on joku, joka on miksannut viuluja, niin olis kiva saada muutamia käytännön vinkkejä tuohon viulun mikityshommaan? Itse olen aina vain soittanut ja muut on hoitanut nämä tämmöiset hommat.. :)
 
dewil
13.01.2011 19:18:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerroppa ens alkuun, että mikäs se sun mikkis on?
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
sajla
13.01.2011 20:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikistä ei ole hajua. On siis tavallinen viulumikki, joka on viulun tallassa kiinni. Kuten sanoin, olen aivan ulalla näissä jutuissa.. :o
 
sajla
13.01.2011 20:17:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paitsi että nyt löytyi samannäköinen mikki: http://www.thomann.de/fi/shadow_sh941_pickup.htm
 
Mun mikistä tosin on otettu tuo toinen "laatta" pois, eli mikki on ainoastaan viulun matalampien kielten puolella tallassa, koska kuulosti melko kuralta silloin kun oli tallan molemmin puolin nuo vempeleet..
 
aimotuska
13.01.2011 20:47:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten aina, voin olla tässäkin väärässä, mut noin yleensä mikin kuin mikin ollessa kyseessä, harvemmin siihen väliin DI-boksia tarvitaan. Eli ootko varma, ettet selviäis pelkästään sopivalla piuhalla ton mikin ja mikserin väliin?
 
Plugi->XLR ei välttämättä tartte DI-boksia, vaan pelkän suoran kaapelin oikeiden liittimien kera.
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
sajla
13.01.2011 21:15:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkialla on aina suositeltu viulun ollessa kyseessä, että olis DI-boksi välissä kiertämisten sun muiden kannalta. Ja olis ilmeisesti vähän paremmat tsänssit miksata viulun ääntä ym sen boksin kanssa kuin ilman, että viulu kuulostais jopa viululta eikä semmoselta kuralta?
 
Ei oo tosiaan itse koskaan tarvinut miettiä moisia asioita, kun oon vaan aina soittanut ja muut on hoitaneet nuo hommat, mutta nyt kun on bändi vaihtunut niin pitää itse opetella noita hommia kun muilla bändin soittajilla ei oo mitään hajua viulusta ja sen mikittämisestä ym.
 
Dugeroow
13.01.2011 21:52:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sajla: Kaikkialla on aina suositeltu viulun ollessa kyseessä, että olis DI-boksi välissä kiertämisten sun muiden kannalta. Ja olis ilmeisesti vähän paremmat tsänssit miksata viulun ääntä ym sen boksin kanssa kuin ilman, että viulu kuulostais jopa viululta eikä semmoselta kuralta?
 
Ei oo tosiaan itse koskaan tarvinut miettiä moisia asioita, kun oon vaan aina soittanut ja muut on hoitaneet nuo hommat, mutta nyt kun on bändi vaihtunut niin pitää itse opetella noita hommia kun muilla bändin soittajilla ei oo mitään hajua viulusta ja sen mikittämisestä ym.

 
Akustisen kitaran kanssa on tuntunu Countryman olevan ykkönen. Oliskohan tässäkin sama homma.
 
sajla
13.01.2011 22:41:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow: Akustisen kitaran kanssa on tuntunu Countryman olevan ykkönen. Oliskohan tässäkin sama homma.
 
Se voi olla.. Viulu kun kuitenkin tuntuu olevan aika herkkä noiden piuhojen sun muiden kanssa, alkaa tosi helposti kiertämään. Tuo Countrymanin boksi vaan sitten pomppaa hinnaltaan tuonne melkein 200 euroon, se jo on melko iso raha tämmöisen köyhän opiskelijan kukkarossa.. :S
 
Toki sen tiedän, että usein kalliimpi on parempi, mutta jos vaikka kävisi säkä ja jollain olisi hyviä kokemuksia jostain vähän halvemmasta boksista.. Toivossa on hyvä elää!
 
Dj.Dumbass
13.01.2011 23:10:49 (muokattu 13.01.2011 23:15:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sajla:Toki sen tiedän, että usein kalliimpi on parempi, mutta jos vaikka kävisi säkä ja jollain olisi hyviä kokemuksia jostain vähän halvemmasta boksista.. Toivossa on hyvä elää!
 
Maaliin pääsee toki halvemmallakin, mutta laatuun sijoittaminen antaa varmemman pohjan sille että hankitusta boksista aiheudu ongelmia ja sen toimintaan voi luottaa.
T-kaupasta sai ainakin vielä hetki sitten bss ar-133 -boksia hintaan 125e, joka on varsin kohtuullinen. Kuten sanottua, kolmenkympin behringerilläkin homma varmaan toimii, mutta aina kun on jotain häikkää niin tulee mieleen että oisko se vika sitten siinä...
 
edit: ja toki boksien soundeistakin löytyy eroja. Sen merkityksellisyyteen etenkin livekäytössä vaikuttaa ne laitteet joihin signaali jatkaa boksin outputista...
 
But what would Musamies do?
rintapek
13.01.2011 23:21:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sajla:
Toki sen tiedän, että usein kalliimpi on parempi, mutta jos vaikka kävisi säkä ja jollain olisi hyviä kokemuksia jostain vähän halvemmasta boksista.. Toivossa on hyvä elää!

 
Toi taitaapi olla impedanssiongelma. En o varma, mut vahvasti luulen. Toi sun violamikin pietso puskee ulos turhan korkeaimpedanssista signaalia.
Kandee kokeilla vaik tota:
www.thomann.de/fi/millenium_die_dibox_passiv.htm
 
Simppelit sisäkalut, mut vallan toimiva vehje tukevassa metallikotelossa. Oikeestaan ainoa vika on se, et instru/speaker- kytkimen (wattileikkuri) onnistuu liian helposti varpaankärjellä vahingos kääntämään väärään asentoon, jolloin soitin mykistyy.
 
One kind of music only - the good kind
LLLoyd
13.01.2011 23:32:28 (muokattu 14.01.2011 16:11:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit. pelkkää desimaalivirhettä koko postaus kun ulkomuistista kirjottelee...
 
hösösö !
rintapek
14.01.2011 00:22:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LLLoyd: ton kun ostaa niin voi olla varma että signaalitaso jää todella pieneksi ja soundi on hirveä, jos siis kyseessä on piezo .. syynä siis se että piezon antoimpedanssi voi olla jotain kymmeniä megaohmeja
 
Oli ny mitä oli, mut korkea se on kumminkin. Mikserin sisääntulossa se sit taas on matala. Jos siin ei o Hi-Z- inputtia, ni päin persettä mennään, et heilahtaa.
Jos normi mikkietuseen meinaa kytkeä, ni ei se ny vaan välttis toimi.
 
Ihan toi kympin boxi ny kumminki hoitaa a) impedanssimuutoksen b) balansoinnin c) liittimenvaihdon.
 
Jos ny kysyjä tahtoo, ni äkkiäkö mä tosta yhden heitän postiin testattavaksi. Pikaviästillä osoite mihin voi laittaa. Selviää melko nopiaa, et onko di- boxista ongelmaan apua vai ei. Sit voi itte miettiä vehkeen hinta- laatuluokan.
 
Selvennykseksi kerrottakoon, et ei mulla noita muuten olis, mut audiodivarissa noit aikanaan oli pualtusinaa hyllyssä. Yhtä mä tarttin ja onnistuivat mulle vakuuttamaan, et oli ny halpis tai ei, mut toi oikeesti toimii. Sit mä ostin hyllyn tyhjäksi. Ja se toimii just niinko tarttee. Parempia varmasti saa rahalla, mut ...
tommoisesta metallikotelosta ja noist liittimistä ny jo saa harrastehumppaaja erikseen ostettuna maksaa vähintäin tuplat. Jos toi sit ei di- boxina enää täytä tarvetta, ni sit DIY- meiningillä noist saa aihion vaik skittapolkusimeen.
 
One kind of music only - the good kind
Sami_T
14.01.2011 02:01:25 (muokattu 14.01.2011 02:06:21)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sajla: Heipähei,
 
Minä kun olen itse aivan uivelo näiden juttujen suhteen, niin ajattelin täältä kysellä viisaammilta neuvoa. DI-boksi pitäisi viululle hommata (boksiin ei siis tarvitse saada muuta kiinni kuin se yksi viulu..), mutta itse en tosiaan ymmärrä näistä asioista yhtään mitään. Osaisko joku mahdollisesti antaa neuvoja asian suhteen?
 
Katselin thomannin nettisivuilta, siellä olisi esim. seuraavanlaisia bokseja tarjolla: http://www.thomann.de/fi/diboksit.html
Olisko noista joku sellainen, joka passaisi viululle?

 
BSS AR-133 on edukkain millä lähtisin tilannetta lähestymään. Saa noita DI-bokseja halvemmallakin mutta ne halppispurkit on välillä vähän ongelmallisia. Tollasen BSS:n kun ostat niin se asia on ainakin kunnossa. Vastaavasti on niitä parempiakin (=kalliimpia) purkkeja mutta jos sulla on siinä viulussa 68 euron mikki niin en nyt tässä kohtaa näe 200 euron DI-boksin suosittelemiselle mitään syytä.
 
Viulumikin piuhassa on normaali stereoplugi jolla se liitetään boksiin
 
Tää kuulostaa nyt vähän oudolta. Oletko ihan varma että se on nimenomaan stereoplugi? Monoplugi tollasista vehkeistä sieltä johdon päästä yleensä löytyy.
 
Monoplugi: http://www.neutrik.com/client/neutr … dia/products/view/210_214010859.jpg
 
Stereoplugi:
http://www.neutrik.com/client/neutr … dia/products/view/210_135449292.jpg
 
Eli liittimen varressa lähellä liittimen päätä yksi musta rinkula = monoplugi, kaksi rinkulaa = stereoplugi.
 
Jos se sun vehje on SH941 niin tossa on valmistajan tuotesivu:
 
http://www.shadow-electronics.com/viewpro.html?lang_id=&id=30
 
Ja tässä asennusohje:
 
http://www.shadow-electronics.com/d … /pro_pdf1/en-GB/SH_941_englisch.pdf
 
Niin toi nyt ei oo kauheen valaiseva toi asennusohje.
 
Yleensä kun viulussa tai akkarissa on tollanen piezo-mikki niin sieltä tulee todella korkeaimpedanssista balansoimatonta signaalia. Niin jotta me voidaan kuskata sitä muutamaa metriä pidemmälle niin se tarvii balansoida. Ja jotta sen pystyy kytkemään mikseriin niin että se kuulostaa siltä miltä pitää niin se tarvii muuttaa matalaohmiseksi. Ja DI-boksi tekee nää molemmat asiat. Kierto-ongelmia DI-boksi ei aiheuta (eikä myöskään ratkaise), siinä on kyse eri asiasta.
 
Mitä siihen soundiin tulee niin sen jälkeen kun asiat on kytketty oikein niin olennaisin asia siinä hommassa on mikki. Ja jos sun mikki maksaa 68 euroa niin eihän se soundi ymmärrettävästi mitään hifiä voi olla.
 
Minkälaisen piuhan mä tarvisin sitten boksin ja äänipöydän välille?
 
Tavallinen XLR-mikkipiuha.
 
Muutenkin jos täällä on joku, joka on miksannut viuluja, niin olis kiva saada muutamia käytännön vinkkejä tuohon viulun mikityshommaan? Itse olen aina vain soittanut ja muut on hoitanut nämä tämmöiset hommat.. :)
 
No mä oon ehkä vähän väärä ihminen vastaamaan tähän kun noita viuluja ei oo kauheesti tullu vastaan. Jos soittajilla on ollu omia mikkejä niin se lopputulos on yleensä ollu jotain väliltä kamalasta välttävään. Ja just näitä piezo-mikkejä mitkä vaatii sen DI-boksin peräänsä. Soundi on yleensä sellasta raastavaa kireetä kärinää mitä voi sitten yrittää mikserin eq:lla tasoitella mutta ei se oo kyllä viululta kuulostanu kertaakaan.
 
Pari kertaa on ollu hiljainen lava (=joku oppilaskonsertti tms.) ja soittajat on vaihtunu koko ajan niin oon vaan roikottanu konkkamikkiä siinä viulun yläpuolella niin sillä tavalla oon saanu jo ihan suht järkevää soundia. Rokkihommiin tää ei luonnollisestikaan sovellu. Eikä pihalle jos yhtään tuulee.
 
Sitten on ollu pari sellaista vetoa missä sen viulun tarvisi oikeasti kuulostaa joltain (ja on ollu budjettia) niin oon vuokrannu DPA:n viulumikkejä. Oliskohan ollu 4099 se malli mitä oon käyttäny. Kuitenkin sellanen pyydys mikä kiinnitetään sellasella klampilla viulun kylkeen ja siinä on joutsenkaula ja sen päässä mikki. Toimii, soundi hyvä, soittimeen ei tarvi pysyvästi kiinnittää mitään ja suora XLR-ulostulo. Ja vielä siitä hyvä pyydys että ton siirtää aika nopsasti viulusta toiseen. On vaan vähän railakkaan hintainen vekotin.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
absqua
14.01.2011 10:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.lrbaggs.com/paradi.htm
 
Näitä näkee viulisteilla aika usein.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rintapek
14.01.2011 11:20:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: BSS AR-133 on edukkain millä lähtisin tilannetta lähestymään.
 
Hieno kirjoitus, otahan plussa.
 
Mut se, mitä kysyjän tuossa vielä tarvitsee tietää on se, että tuo purkki on aktiivi.
Eli tarvitsee toimiakseen joko patterin tai phantom- virtaa mikseriltä.
 
One kind of music only - the good kind
sajla
16.01.2011 18:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monoplugi tuossa siis on, anteeksi sekaannus. :)
 
Täällä ei taida olla paikalla yhtään viulistia, joka olis soitellut boksin kanssa? Olis tosiaan ihan mukava saada käytännön kokemuksia, että toimiiko joku yhdistelmä varmasti. Kun jos siihen boksiin sitten satsaa rahaa, niin ei viitsis "vääränlaiseen" boksiin laittaa rahojaan menemään.
 
Hankalaa tää viulistin elämä. Siirryn kohta tinapilliin.. :D
 
rintapek
16.01.2011 22:08:58 (muokattu 16.01.2011 22:42:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sajla:
 
Täällä ei taida olla paikalla yhtään viulistia, joka olis soitellut boksin kanssa? Olis tosiaan ihan mukava saada käytännön kokemuksia, että toimiiko joku yhdistelmä varmasti. Kun jos siihen boksiin sitten satsaa rahaa, niin ei viitsis "vääränlaiseen" boksiin laittaa rahojaan menemään.

 
No ei toi sillai ole rakettitiedettä.
 
Noit di-boxeja noin periaatteessa on kahdenlaisia: passiivi ja aktiivi.
 
Passiivinen ei o sisäkaluiltaan kummallinen laitos. Siin on oikeastaan sisällä vain kiepitettyä kuparilankaa. Niinpä semmoinen ei pysty just muuta tekemän, kuin tuon balansoinnin ja impedanssimuutoksen ja se menee ihan tuon kuparilangan kierrosluvun mukaan. Ei välttämättä kaikkiin tarkoituksiin riittävästi.
 
Aktiivisissa on sit aktiivisiakin komponentteja sisällä ja ne tarvitsevat jostain käyttöjännitteen, eli sähköä toimiakseen. Eli paristo, virtalähde tai mikserin tarjoama phantom- virta.
 
Ja tos ei o kyse siitä, et soittaako joku viulua, vaan siitä, et minkälaisen boxin tuo viulusi mikki tarttee toimiakseen yleisimpien miksereitten kans. Jos passiiviboxi ei riitä, niin sit vaihtoehto on aktiivinen. Ja jos tuo ehdotettu BSS ei toimi, ni sit ei toimi mikään.
 
Edit: semmoinen tollovertaus pälkähti päähäni, et passiiviboxi on hieman niikuin vaihdelaatikko. Ylämäkeenhän tuossa poljetaan, niin tuolla saa pienemmän vaihteen päälle.
Aktiivinen taas sit on moottori. Jos ei jaksa polkea, ni sit tarttee semmoisen. Mut se moottori tarttee polttoainetta.
 
One kind of music only - the good kind
BigAgib
17.01.2011 20:45:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisiko laittaa joku etuaste joka on suunniteltu akustiselle soittimelle. Niissä on yleensä jonkinlainen eq ja toimivat yleensä myös di boxina. Lisäksi monesti löytyy mute nappi joka on kätevä livenä
 
itselläni on akustisen kitaran perässä tuommoinen- Vedän siitä singnaalin suoraan Pa:han
 
http://www.thomann.de/fi/bbe_acoustimax.htm
 
on erinomaisen hyvä laite ja varmaan sopisi myös viululle-
Lisäksi siinä on efektiluuppi, jos vaikka joskus haluat hankkia hyvän reverbin settiisi, kun olet kyllästynyt miksereiden kaikuihin : )
Tuossa on myös noch filter (elikkä sillä saa ruuvattua epämukavia kiertotaajuuksia pois)
Eq on erittäin hyvä!
 
Suosittelen!
 
sajla
17.01.2011 21:00:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/bss_ar133.htm Tuo olisi nyt siis teidän mielestä kaikista paras mulle? Eipä auta muu, kuin säästää vähän lisää vielä.. Seuraava keikka kun olis 16.3 täällä Mikkelissä, kun olisi jotkut St. Patricks Dayn hippalot. "Punkahtavaa" irkkua siis soitellaan. :) Silloin olis tarvetta moiselle laatikolle.
 
Onko kenelläkään kokemuksia, että kuinka nopeasti tuolta Thomannilta saa tavarat? Josko vaikka riittäis, jos helmikuun lopulla/maaliskuun alussa tuommoisen tilaisi..
 
LHU
17.01.2011 21:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sajla: http://www.thomann.de/fi/bss_ar133.htm Tuo olisi nyt siis teidän mielestä kaikista paras mulle? ...Seuraava keikka kun olis 16.3 täällä Mikkelissä.
 
Onko kenelläkään kokemuksia, että kuinka nopeasti tuolta Thomannilta saa tavarat?

 
Miksi se täytyy saksasta saakka tilata? Studiotec tuo maahan ja Savon Musiikki Mikkelissä on heidän jälleenmyyjänsä. Marssit sinne ja tilaat laatikon, ellei satu hyllystä löytymään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «