Aihe: floikallinen kitara
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Spike
12.01.2011 21:41:33
VViltsu: Onneksi huonoja satuloita löytyy vain ja ainoastaan Gibsoneista ja Fendereistä eikä suinkaan hevikepeistä =)

Tshihihiii... Joo, mut lukkosatulat on siitä mukavia, että voit vaihtaa 9-setin vaikka 11-settiin ilman että täytyy viilauttaa.
-Rake-
12.01.2011 21:43:39
Jucciz: Onnittelut. Se varmasti myös soundaa yhtä hyvältä kuin nuo "paskat" Fenkut ja Gibsonit?

Voin toki puhua vain omasta puolestani, mutta oon soittanut monta semmoista keikkaa, joilla kitaraa ei ole tarvinnut virittää koko illan aikana - käytössäni on tällöin ollut Stratocastereita, Telecastereita, Les Pauleja ja Gibsonin puoliakustisia kitaroita oikein säädettyinä ja hyvin venytellyillä kielillä. Lisäksi soitan itse melkoisen raskaalla kädellä: tykkään sekä bendailusta että kielten "kurittamisesta" plektralla kompatessani. Mitäs sanot tähän?

Ja sitten taas toisaalta: jos nyt keikan aikana kitaraa pitäisikin virittää, siihen menee yleensä joitakin sekunteja. Onko tämä sinusta kohtuuttoman kova hinta maksettavaksi siitä, että saa soittaa haluamansa tuntuisella, näköisellä ja kuuloisella kitaralla vai pitäisikö mielestäsi vaihtaa floikkakitaraan, joka ei tunnu, näytä tai kuulosta siltä miltä pitää?

P.S. Mä olen kyllä nähnyt floikkakitaroitakin viritettävän kesken setin - monesti kyseessä on ollut vieläpä OFR tai esim. jokin laadukas Ibanezin Edge tai mitä näitä nyt on. Mitäs sanot tähän?

P.P.S. Mä olen nähnyt jopa RUMPALIN virittävän RUMPUJAAN kesken keikan. Voitko
kuvitella?

Ainaki itse saan keskittyä soittamiseen ja elvistelyyn kun ei tarvi sitä kitaraa kesken soitantojen ruuvailla.

Itsekseen soittelussaki saa enempi soitettua jos soittaa vaikka 10 nuottia sekunnissa niin kerkeää 20 nuottia soittaa siinä ajassa ku humppamiehet ruuvaa fenderiä. HAHAH ;)
Jucciz
12.01.2011 21:44:46
Spike: Tshihihiii... Joo, mut lukkosatulat on siitä mukavia, että voit vaihtaa 9-setin vaikka 11-settiin ilman että täytyy viilauttaa.

Muuta mukavaa niissä ei oikein olekaan. Ja miks pitäisi vaihdella 9-setistä 11-settiin? Mä ainakin olen soittanut 15 vuotta samanpaksuisilla kielillä, enkä keksi, minkä takia olisin vaihtamassa setin paksuutta... varsinkaan kahta pykälää.

Jos pitäisi käyttää jotain ihan ihmevirettä ja sen takia täysin toisen paksuista settiä, hommaisin kyseistä tarkoitusta varten suosiolla kokonaan eri kitaran - yleensä kitaraa pitää muutenkin säätää enemmän tai vähemmän, jos kielten paksuus vaihtelee radikaalisti.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
12.01.2011 21:46:48
-Rake-: Ainaki itse saan keskittyä soittamiseen ja elvistelyyn kun ei tarvi sitä kitaraa kesken soitantojen ruuvailla.

Itsekseen soittelussaki saa enempi soitettua jos soittaa vaikka 10 nuottia sekunnissa niin kerkeää 20 nuottia soittaa siinä ajassa ku humppamiehet ruuvaa fenderiä. HAHAH ;)

No nyt ollaan perusasioiden äärellä.

Herää kysymys, miksi muuten kiusaat itseäsi käymällä paskoilla blueskeikoilla, jossa paskat äijät soittaa paskoilla ja paskasti vireen pitävillä kitaroilla musiikkia. Haluatko kokea säännöllisesti ylemmyyttä siitä, että olet itse ymmärtänyn valita paremmalla tallaratkaisulla varustetun ja muutenkin paremman kitaran kuin nuo surkeat bluesmuusikot?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Spike
12.01.2011 21:53:38
Jucciz: Muuta mukavaa niissä ei oikein olekaan. Ja miks pitäisi vaihdella 9-setistä 11-settiin? Mä ainakin olen soittanut 15 vuotta samanpaksuisilla kielillä, enkä keksi, minkä takia olisin vaihtamassa setin paksuutta... varsinkaan kahta pykälää.

Jos pitäisi käyttää jotain ihan ihmevirettä ja sen takia täysin toisen paksuista settiä, hommaisin kyseistä tarkoitusta varten suosiolla kokonaan eri kitaran - yleensä kitaraa pitää muutenkin säätää enemmän tai vähemmän, jos kielten paksuus vaihtelee radikaalisti.

Niin, miks niitä pitäis vaihdella ku säkään et vaihtele. Voisko olla et joillaki on erilaiset vaatimukset soittimelle kuin sulla?
-Rake-
12.01.2011 21:58:14
Jucciz: No nyt ollaan perusasioiden äärellä.

Herää kysymys, miksi muuten kiusaat itseäsi käymällä paskoilla blueskeikoilla, jossa paskat äijät soittaa paskoilla ja paskasti vireen pitävillä kitaroilla musiikkia. Haluatko kokea säännöllisesti ylemmyyttä siitä, että olet itse ymmärtänyn valita paremmalla tallaratkaisulla varustetun ja muutenkin paremman kitaran kuin nuo surkeat bluesmuusikot?

Eihän blues paskaa musiikkia ole. Eipä kukkahattusetä laiteta sanoja toisten suuhun.
Jucciz
12.01.2011 21:59:03
Spike: Niin, miks niitä pitäis vaihdella ku säkään et vaihtele. Voisko olla et joillaki on erilaiset vaatimukset soittimelle kuin sulla?

No mutta rehellisyyden nimissä, vaikka floikkakitaran satula sietäisikin hurjat kielisettien paksuuden vaihtelut tosta vaan, kyllä niihin kitaroihin silti pätee samat fysiikan lait kuin floikattomiin: kyllä ne kitaran säädöt monilta muilta osin uusiksi menee kuitenkin, vaikka satulalle ei mitään tarvitsisi tehdäkään.

Mulla on itse asiassa varsin kovat vaatimukset kitaroilleni: niiden pitää näyttää, tuntua ja kuulostaa hyvältä ja etenkään niissä ei saa olla floikkaa. Mähän olisin huomattavasti vähemmän vaativa, jos kelpuuttaisin myös floikalla pilatut kitarat.
Spike
12.01.2011 22:08:00
Jucciz: Mulla on itse asiassa varsin kovat vaatimukset kitaroilleni: niiden pitää näyttää, tuntua ja kuulostaa hyvältä ja etenkään niissä ei saa olla floikkaa. Mähän olisin huomattavasti vähemmän vaativa, jos kelpuuttaisin myös floikalla pilatut kitarat.

Minkä takia sitten pitää aina rölöttää floikkaketjuissa? Nautit trollaamisesta?
Juicy
12.01.2011 22:15:52

Onko tämä sinusta kohtuuttoman kova hinta maksettavaksi siitä, että saa soittaa haluamansa tuntuisella, näköisellä ja kuuloisella kitaralla vai pitäisikö mielestäsi vaihtaa floikkakitaraan, joka ei tunnu, näytä tai kuulosta siltä miltä pitää?

Sä jostain syystä puhut ja argumentoit asioita vain sun näkökulmasta. Jos joku haluaa floikkakepin, niin onko se sulta jotenkin pois? Minkä takia sä haet koko ajan hyväksyntää perinteisille kitarakamoille (joita sattumoisin omistat) kyykyttämällä muiden eriäviä mielipiteitä? Mistä nämä hyökkäykset ja provot kaikkea "hevi"-etuliitteen alle meneviä kitarakamoja kohtaan oikein kumpuaa? Ei tämä oikein vastaa mun käsitystä tästä:

Jucciz: Mun elämä on oikein mukavaa - etenkin kun ei oo yhtään floikkaa säädettävänä. Voin keskittyä soittamiseen ja Muusikoiden.net-kirjoitteluun.

Taidat saada jotain mielihyvää näihin vääntöihin osallistumisesta. Tämäkin ketju oli suhteellisen asiapitoinen ensimmäisellä sivulla. Akuankkakomppi ensimmäisenä kyseenalaisti koko floikan tarpeellisuutta, vaikkakin lievästi provokatiiviseen tyyliin. Vvaltsu siihen vastasi ensimmäisenä asiallisesti, vedoten puhtaasti makuasioihin. Siitähän kyse loppupelissä on, ja siihen olis voinut tämänkin ketjun lopettaa.

Sen sijaan sun piti päästä "pätemään" ja tyypilliseen tapaan vähän laukoa suurinakin totuuksina valheellisia faktoja, ja mausteeksi vähän vittuiluakin. En mä tarkoita, etteikö saisi mielipiteitään sanoa, mutta vähän voi miettiä mitä kirjoittaa. Voi ne asiat kirjoittaa vähemmän suoraankin, tai jättää sanomattakin mikäli sitä samaa rikkinäistä levyä on jo toistettu useampi vuosi, kymmenissä ja taas kymmenissä ketjuissa. Ellei sitten koko ajan ollut tarkoituksenakin heittää lisää bensaa liekkeihin?

Oot kyllä sinnikäs äijänpirulainen, mä en ainakaan jaksais vuodesta toiseen käydä trollaamassa jossain roots-palstalla tai missä vaan on bluuspappoja kerääntyneenä. Mua ei henk. koht. sinänsä sun kirjoitukset häiritse, hyppään yleensä ne äkkiä yli jos ollaan jossain metallimusa- tai floikkaketjussa.
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Jucciz
12.01.2011 22:27:38
Juicy: Oot kyllä sinnikäs äijänpirulainen

Kiitän kohteliaisuudesta.

"I got carried away." Mut kuten todettu, joku muu aloitti. Sit rupes olemaan keskustelua. Sääli sinänsä, keskustelupalstan ollessa kyseessä...

Mut kyllähän tämmönen keskustelu, voimakkaillakin mielipiteillä varustettu, saattaa parhaimmillaan avata silmiä kummassakin leirissä. Sen takia ei mun mielestä koskaan ole huono, että tuodaan näkökulmia esiin, eriäviäkin. Saa mullekin tuoda. Kyllä määkin kaikki omistani eriävät mielipiteet luen kiinnostuneena ja punnitsen, oisko niissä mulle mitään - ja vaikka usein ei ehkä olekaan, en mä esim. koskaan sivuuta kenenkään tekstiä nimimerkin perusteella.

Jatkakee.
Mr. Speed
12.01.2011 22:34:37
Jucciz: Kiitän kohteliaisuudesta.

"I got carried away." Mut kuten todettu, joku muu aloitti. Sit rupes olemaan keskustelua. Sääli sinänsä, keskustelupalstan ollessa kyseessä...

Mut kyllähän tämmönen keskustelu, voimakkaillakin mielipiteillä varustettu, saattaa parhaimmillaan avata silmiä kummassakin leirissä. Sen takia ei mun mielestä koskaan ole huono, että tuodaan näkökulmia esiin, eriäviäkin. Saa mullekin tuoda. Kyllä määkin kaikki omistani eriävät mielipiteet luen kiinnostuneena ja punnitsen, oisko niissä mulle mitään - ja vaikka usein ei ehkä olekaan, en mä esim. koskaan sivuuta kenenkään tekstiä nimimerkin perusteella.

Jatkakee.

Totta toki. Huono puoli moisessa väittelyssä on toki se, että neljänä kertana kolmesta väittely menee silmien avaamisen sijaan eipäsjuupas - väittelyyn. Kaikkihan tietävät kuinka hedelmällistä se on.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Wradlin
12.01.2011 22:34:41
Mr. Speed: Lähinnä taitaa olla kyse siitä, että kieli on lukittuna sekä satulasta, että tallan päästä. Itellä on pelkkiä kiinteätallasia. Ei se ero NIIN huikea ole, että jaksaisin säätää floikan kanssa..

No sitä oonki vähän miettinyt että ei yksinkertaisesti ole mahdollista, että floikka pitäisi vireen "ylivoimaisesti" tai selkeästi paremmin kuin kiinteä... Kuitenkin sen verran vähän kiinteätallastakin joutuu virittelemään (siis vireen katoamisen vuoksi).
Zap the son of a bitch again...
Jucciz
12.01.2011 22:42:18
Spike: Mä lukisin mieluummin, että jucciz kokeili floikkakeppiä ja kertoisi kokemuksiaan.

Niin siis.. sää oletat, että mun mielipiteet floikkakepeistä perustuu mielikuvitukseen ja arvailuun?

Kerrottakoon se taas vaihteeksi: mulla ei ole tapana olla mitään mieltä asioista, joista ei ole kokemusta.
Mr. Speed
12.01.2011 22:43:12
Jucciz: Niin siis.. sää oletat, että mun mielipiteet floikkakepeistä perustuu mielikuvitukseen ja arvailuun?

Kerrottakoon se taas vaihteeksi: mulla ei ole tapana olla mitään mieltä asioista, joista ei ole kokemusta.

Mitä floydi-keppiä oot kokeillut? Itse muistan sun kertoneen vain sun vanhasta Jackson Performerista.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Spike
12.01.2011 22:46:24
Jucciz: Niin siis.. sää oletat, että mun mielipiteet floikkakepeistä perustuu mielikuvitukseen ja arvailuun?

Lähinnä tarkoitin, että siitä voisi olla jotain hyötyäkin jollekin, jos kertoisit omia kokemuksia ton yhden miehen pyhän sodan julistamisen sijaan.
Jucciz
12.01.2011 22:46:34
Mr. Speed: Mitä floydi-keppiä oot kokeillut? Itse muistan sun kertoneen vain sun vanhasta Jackson Performerista.

Varmaan aika pitkä lista tulisi. Ei tää nyt oo ihan yhden tai kahden tai kahdenkymmenenkään kitaran otanta. En totta puhuen ole laskenut, montaako kitaraa olen viimeisen 23 vuoden aikana päässyt/joutunut soittamaan. Et varmaan omiasikaan ole laskenut, vai? (Ei siis Steve Vai)
Mr. Speed
12.01.2011 22:48:00
Jucciz: Varmaan aika pitkä lista tulisi. Ei tää nyt oo ihan yhden tai kahden tai kahdenkymmenenkään kitaran otanta. En totta puhuen ole laskenut, montaako kitaraa olen viimeisen 23 vuoden aikana päässyt/joutunut soittamaan. Et varmaan omiasikaan ole laskenut, vai? (Ei siis Steve Vai)

No en ole laskenut. Mutta siis mielenkiinnosta haluaisin joonkun esimerkin kuulla. Vähän voisi selvittää teikäläisen "inhoa" floikkaan. Älä käsitä väärin. Itekin olen luopunut kaikista floikallisista. :)
the-Antero
12.01.2011 22:51:45

Jucciz: Onnittelut. Se varmasti myös soundaa yhtä hyvältä kuin nuo "paskat" Fenkut ja Gibsonit?

Alotetaan tästä, itseasiassa muuten soundaa. Mulla on itselläni ESP:n KH-2 Relic jossa on floikka. Mitä on vuosien varrella tullut erilaisia kitaroita kokeiltua niin tässä on jo pelkästään akustisesti paras soundi mitä on tullut vastaan. Lisäksi mulla on ESP:n Flying V jossa on jälkikäteen asennettu Kahler. Tässä on akustisesti myös oikein maittava soundi. Sanomattakin selvää että molemmissa on emg:t kiinni joten Jucciz ei laske näitä edes kitaroiksi puhumattakaan soundista vahvistimen kanssa. ;) mutta sanonpa vaan että jos kokeilisit niin saattaisit yllättyä. Lisäksi on myös floikallinen strato, hauska kyllä tämän akustinen soundi ei ole niitä parhaita mutta vahvistimen kanssa aivan huippu. Noh, kyseessä on vielä toistaiseksi "tinafloikka".

Voin toki puhua vain omasta puolestani, mutta oon soittanut monta semmoista keikkaa, joilla kitaraa ei ole tarvinnut virittää koko illan aikana - käytössäni on tällöin ollut Stratocastereita, Telecastereita, Les Pauleja ja Gibsonin puoliakustisia kitaroita oikein säädettyinä ja hyvin venytellyillä kielillä. Lisäksi soitan itse melkoisen raskaalla kädellä: tykkään sekä bendailusta että kielten "kurittamisesta" plektralla kompatessani. Mitäs sanot tähän?

Tämä hyvä, mun kaikki kitarat pitävät vireen hyvin. Viimeksi tänään kokeilin tuota tinafloikkaa kurittaa oikein antaumuksella eikä tarvinnut virittää sen jälkeen, noh kokeillaan nyt vielä josko olisi jotain tapahtunut...höh ei ole, vireessä on ja pysyy...

Ja sitten taas toisaalta: jos nyt keikan aikana kitaraa pitäisikin virittää, siihen menee yleensä joitakin sekunteja. Onko tämä sinusta kohtuuttoman kova hinta maksettavaksi siitä, että saa soittaa haluamansa tuntuisella, näköisellä ja kuuloisella kitaralla vai pitäisikö mielestäsi vaihtaa floikkakitaraan, joka ei tunnu, näytä tai kuulosta siltä miltä pitää?

Onko sinusta kohtuuttoman kova hinta että joku muu (kuin sinä) soittaa haluamansa,tuntuisella, näköisellä ja kuuloisella kitaralla vai pitäisikö mielestäsi vaihtaa T-O-M tallaan joka ei tunnu,näytä tai kuulosta miltä pitää?

P.S. Mä olen kyllä nähnyt floikkakitaroitakin viritettävän kesken setin - monesti kyseessä on ollut vieläpä OFR tai esim. jokin laadukas Ibanezin Edge tai mitä näitä nyt on. Mitäs sanot tähän?

Sanonpa nyt vaikka niin että muutama mahdollisuus on.

A) Huonosti säädetty floikka
B) Uudet venyttämättömät kielet
C) Vanhat tiensä päässä olevat kielet

P.P.S. Mä olen nähnyt jopa RUMPALIN virittävän RUMPUJAAN kesken keikan. Voitko kuvitella?

Mä olen myös basistin nähnyt näin tekevän....
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Jucciz
12.01.2011 22:53:24
Mr. Speed: No en ole laskenut. Mutta siis mielenkiinnosta haluaisin joonkun esimerkin kuulla. Vähän voisi selvittää teikäläisen "inhoa" floikkaan. Älä käsitä väärin. Itekin olen luopunut kaikista floikallisista. :)

No mitä näitä nyt on...

Fenderin joku floikkastrato, en tiedä/muista tarkempaa mallia
Ibanez RG-mallisia vaikka kuinka monia (älkää kysykö mallinumeroita)
Ibanez Jem (ainakin se kukkamalli, FP? ja se valkoinen koristeltu... 777VWH?)
Ibanez S-sarjalainen (joku, en tiedä tarkempaa mallia)
Jackson Kelly (en tiedä tarkempaa mallia)
Kramer Focus (oiskohan malli ollu 3000 tms.)
LTD MH-301

Eikä tossa oikeesti oo kuin pieni otanta. Kelpaako?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)