Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 21-nauhaiseen Stratoon paksut kielet: Ongelmia?
1
Tumppi68
12.01.2011 18:36:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen miettinyt Classic Player 60's Mexico Straton hankkimista. Siinä on 21-nauhaa, joten tuleeko ongelmia intonaation tai jonkin muun säätämisessä 12-54 kielisatsin kanssa?
 
Estranged
12.01.2011 18:39:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi68: Olen miettinyt Classic Player 60's Mexico Straton hankkimista. Siinä on 21-nauhaa, joten tuleeko ongelmia intonaation tai jonkin muun säätämisessä 12-54 kielisatsin kanssa?
 
Miten nauhojen määrä vaikuttaisi?
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "lähes kaikissa voi valita kytkemällä kitara-efekti input- efekti looppi send-vahv. input-vahv.looppi send- efekti looppi return-efekti output-vahvistin looppi return." aristo666
Ziggy Bubba
12.01.2011 18:53:09 (muokattu 12.01.2011 19:03:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu eihän tuo nauhojen määrä tossa mihinkään vaikuta. Talla saattaa kaivata lisäjousia tai vähintäänkin kiristystä. Kaularauta saattaa hyvinkin vaatia samaa kiristelyä kun vääntö kaulaa kohtaan kasvaa.
 
Kai olet muuten soitellut tommosella kielisetillä? Ovat nimittäin aika jämyt... Ainakin siis standardivireessä.
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
akuankkakomppi
12.01.2011 18:59:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Kai olet muuten soitellut tommosella kielisetillä? Ovat nimittäin aika jämyt... Ainakin siis standrardivireessä.
 
Täysin samaa mieltä. Vaikka mulla suht' vahvat sormet onkin, en nykyään käytä sähkökitaroissani 011 -settiä paksumpaa.
 
Tosin akustisissa suosin nimenomaan 012 -settiä, normivireeseen kepit väännän.
 
sum ergo cogito
Crossroad
12.01.2011 19:29:22 (muokattu 12.01.2011 19:30:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi68: Olen miettinyt Classic Player 60's Mexico Straton hankkimista. Siinä on 21-nauhaa, joten tuleeko ongelmia intonaation tai jonkin muun säätämisessä 12-54 kielisatsin kanssa?
 
Satulaa joudut kenties viilailemaan,kaularautaa säätämään ja intonaatiota ehkä tarkistelemaan, mutta en keksi mitä ongelmia siinä voisi tulla. vaihtoon vain kielet.
 
Zeeboo
12.01.2011 19:34:49 (muokattu 12.01.2011 19:39:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielien jännitys on isompi, ja joudut ehkä passaamaan kammen vietereiden vastavetoa. Ja toki intonaatiota voi joutua säätämään.
 
Jos näpit vaan kestää, niin kannattaa kokeilla. Strato nimittäin soi - mun ja muutaman muun mielestä - aivan eri rouheesti paksuilla kielillä. Itse soitin joskus aikaisemmin stratolla juurikin 12 - 52. Kokeilin 13-settiäkin, ja soundi oli kyllä aika äijä, mutta meni mulle turhan jäykäksi.
 
White men can't Monk
trih
12.01.2011 19:39:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Estranged: Miten nauhojen määrä vaikuttaisi?
 
Juuri näin. Monet luulee että kaulan pituus tai nauhojen määrä vaikuttaa asioihin vaikka näin ei ole. Sitä kieltä on siinä stratossa ihan saman matkan verran tallasta satulaan 21-nauhaisessa ja 100-nauhaisessa.
 
Jotkut puhuvat ruusupuu- ja vaahterakauloistakin.
 
12-54 setti on aika järeä. normi 9-/10-setissä B on noin 12 joten tuolla voisi vetää doomia B-vireessäkin. Black Sabbathia sitten jo jossain G-vireessä. Jos on Iommi.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Jii
12.01.2011 19:53:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Kielien jännitys on isompi, ja joudut ehkä passaamaan kammen vietereiden vastavetoa. Ja toki intonaatiota voi joutua säätämään.
 
Jos näpit vaan kestää, niin kannattaa kokeilla. Strato nimittäin soi - mun ja muutaman muun mielestä - aivan eri rouheesti paksuilla kielillä. Itse soitin joskus aikaisemmin stratolla juurikin 12 - 52. Kokeilin 13-settiäkin, ja soundi oli kyllä aika äijä, mutta meni mulle turhan jäykäksi.

 
Vähän offtopikkia, mutta mites tuo kielten venyttely?
 
Kymppisettiin olen tottunut ja tässä countryä viimeaikoina paljon soittaneena opetellut varsin eksoottisia venytyksiä. Soundi muuttuu kielten paksuuntuessa, enkä sitä huonona pidä. Mietin, että missä tulee raja esim soittajan sormien kanssa juurikin tuommoisen venyttelyakrobatian kanssa. Osaatko sanoa?
 
And I'll be praying to my higher self. Don't let me down, keep my feet on the ground
Zeeboo
12.01.2011 20:33:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii: Vähän offtopikkia, mutta mites tuo kielten venyttely?
 
Kymppisettiin olen tottunut ja tässä countryä viimeaikoina paljon soittaneena opetellut varsin eksoottisia venytyksiä. Soundi muuttuu kielten paksuuntuessa, enkä sitä huonona pidä. Mietin, että missä tulee raja esim soittajan sormien kanssa juurikin tuommoisen venyttelyakrobatian kanssa. Osaatko sanoa?

 
Kympilläpä minäkin nykyään soittelen... Joo, eihän tuollainen 12-setti mitään spagettia ole, mutta kyllä sillä venyttelee. Toki bendit ovat maltillisempia kuin vaikka kympeillä, mutta kyllä B-kielellä koko- tai puolitoista sävelaskelta menee aika iisisti. 13-setillä ei sitten enää näpit kestäneet
 
White men can't Monk
Tumppi68
12.01.2011 20:35:28 (muokattu 12.01.2011 20:38:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos palautteesta. Olen jonkin aikaa soitellut 12-52 satsilla ja aiemmin heavy bottom 11-satsilla jossa tais olla 56-E-kieli, joten se ei enää ole (iso) ongelma. Ottaahan se alkuun näppien päälle mutta saundaa vaan paljon paremmalle. Soittelen lähinnä rock / blues kamaa, johon tuo soundi sopii hyvin. Tilutukseen noi ei niin hyvin sovi. Kyllä noillakin venyttelee siinä kuin muillakin jos on poweria näpeissä :)
 
Kaverin vain muisteli kuulleensa, että 21-nauhaisessa stratossa vois tulla jotakin probleemaa paksujen kielien kanssa. Mulla itellä on tällä hetkellä tilukeppi ja Strato ollut pitkäaikaislainassa. Stratossa on nyt 12-52-setti. Pitäis vaan hommata oma mutta fyrkkatilanteen vuoksi olen kallistumassa tuohon Mexico-malliin ainakin ensi kesään asti.
Tarkoitus olis heitää siihen 12-54 tai jopa paksummat.
 
Juu ja normaalivireellä soitan. Jos heitän 13-satsin lienee pakko tiputtaa E-flattiin.
 
I3enjam1n
12.01.2011 21:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi68: Mexico-malli
 
Mulla juurikin tollainen Classic Player 60s on todella hintansa väärti, varsinkin jos käytettynä hommaat. Näissä on mikitkin hyvät "tehdasmikeiksi", eikä viimeistelyssä yms. ole moittimista.
 
Darsu
12.01.2011 21:26:14 (muokattu 12.01.2011 21:27:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla 13-53 japsi-Stratossa ongelmitta. Paksummat kielet voi laskea hieman lähemmäs otelautaa, mikä helpottaa soittotuntumaa. Jos bendailla haluaisin, pitäytyisin korkeintaan 11:ssä.
 
[Instruments are like James Bond. Crazy Karlheinz is after you, the automobile goes "krchh!" Instruments are like that, they get you out of situations which you should not be in.] -Morton Feldman
Tumppi68
12.01.2011 21:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla juurikin tollainen Classic Player 60s on todella hintansa väärti, varsinkin jos käytettynä hommaat. Näissä on mikitkin hyvät "tehdasmikeiksi", eikä viimeistelyssä yms. ole moittimista.
 
Jossakin ketjussa noita täällä kehuttiin ja kävin Tammer-Pianossa kokeilemassa. Sain ihan positiivien fiiliksen. Ajattelin laittaa kuitenkin Texas-specialit kiinni. Ne voi sitten nykäistä seuraavaan "kunnon" Stratoon tuosta.
 
akuankkakomppi
12.01.2011 21:39:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SRV-vainaa kuulemma kokeili 018-settiä. Kun teknikkonsa Rene Martinez ihmetteli, miten moisilla rautakangilla pystyy soittamaan, SRV oli tokaissut jotain tyyliin "no, mä vedän silleen kevyesti".
 
013-setti Eb -vireessä taisi tällä herralla olla pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
 
sum ergo cogito
Tumppi68
12.01.2011 21:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

013-setti Eb -vireessä taisi tällä herralla olla pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
 
Tais olla vielä alakielet tuhdimpaa settiä. Muistaakseni Eb -vire sen vuoksi, että Straton kaula ei olisi kestänyt jännitystä normivireessä.
 
Jii
12.01.2011 22:30:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi68: Tais olla vielä alakielet tuhdimpaa settiä. Muistaakseni Eb -vire sen vuoksi, että Straton kaula ei olisi kestänyt jännitystä normivireessä.
 
näin ääneen miettiessä, miksi? se on aivam sama, mitä kaula kestää, jos se jännitys on sama sormissa. srv:ltä toki vaikea tässä vaiheessa tiedustella.
 
And I'll be praying to my higher self. Don't let me down, keep my feet on the ground
Zeeboo
12.01.2011 22:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi68: Tais olla vielä alakielet tuhdimpaa settiä. Muistaakseni Eb -vire sen vuoksi, että Straton kaula ei olisi kestänyt jännitystä normivireessä.
 
Kyllä se kestää, puhun kokemuksesta. Vire taas on mm. soundin vuoksi. Kitaran soundi vaan on mehukkaampi Eb, vireisenä. Samasta soivasta sävellajista soitettu juttu Eb- ja normaalivireisellä kuulostaa... erilaiselta. Sama juttu biisien kokonaissoundin kanssa. Jokaisella sävellajilla on oma soundinsa, Ab kuulostaa erilaiselta kuin A muutenkin kuin vain sävelkorkeutensa puolesta.
 
White men can't Monk
Jii
12.01.2011 23:17:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Kympilläpä minäkin nykyään soittelen... Joo, eihän tuollainen 12-setti mitään spagettia ole, mutta kyllä sillä venyttelee. Toki bendit ovat maltillisempia kuin vaikka kympeillä, mutta kyllä B-kielellä koko- tai puolitoista sävelaskelta menee aika iisisti. 13-setillä ei sitten enää näpit kestäneet
 
melekosta. ejj silti countrysoittajalle. ja jos, niin haluaisin nähdä. en vaan saata uskoa kenenkään tuhlaavan aikaa pelkästään normisettiin voiman puolesta.
 
And I'll be praying to my higher self. Don't let me down, keep my feet on the ground
aristoteles666
12.01.2011 23:35:34 (muokattu 12.01.2011 23:37:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi68: Tais olla vielä alakielet tuhdimpaa settiä. Muistaakseni Eb -vire sen vuoksi, että Straton kaula ei olisi kestänyt jännitystä normivireessä.
 
mulla oli vuosia toinen kitara Eb vireessä 13-60 ja se tuntuu samalta kuin toisen kitaran 11-54 normaali vireessä.(siis stratoja, 24,75 skaalalla täytyy laittaa astetta paksummat että tuntuisi samalta, mutta ne onkin tyttöjen kitaroita)
 
totta helkkarissa se kaula kestää.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «