Aihe: floikallinen kitara
1 2 3 4 58 9 10 11 12
P-man
12.01.2011 18:37:46
Jucciz: Mun elämä on oikein mukavaa - etenkin kun ei oo yhtään floikkaa säädettävänä. Voin keskittyä soittamiseen ja Muusikoiden.net-kirjoitteluun.

Saman valmistajan samaa kielisettia ku kayttaa, ni ei sita floikkaa tarvii ku kerran saataa. Joskus saattaa pienia heittoa olla intonaatiossa, mut sekin on nopeesti saadetty. Vire pysyy floikassa paremmin ku tremolo tai kiinteatallaisessa!
the-Antero
12.01.2011 18:42:40

Jucciz:

divebombit

Turhuuttakin turhempaa. Eivät tuo mitään lisäarvoa musiikkiin. Ts. jos kappale kaatuu siihen, että siinä ei yhtäkkiä olekaan divebombia, onpahan ollut paska kappale alun perinkin.

Tuovat paljon enemmän musiikkiin lisäarvoa kuin tuon laittamasi '52 Les Paulin bindingit tai hienot "bling bling" helmiäiskoristeet

Hyvä floikka pitää vireen parhaiten, kun soitetaan kitaraa (tehtiin sillä sitten divebombeja tai squeeleja tai perinteisesti vaan soitetaan sitä). Kitarat, joissa ei ole floikkaa, eivät pidä virettä yhtä hyvin, kuin hyvin säädetty floikallinen.

Sitten on vielä se, että floikka on aivan jäätävän ruma vekotin, tekipä sillä miten kaunista musiikkia hyvänsä.

Tämä on mielipideasia. Eipä tuo '52 Lespan talla ole mikään silmiä hivelevä näky.

Mutta jos pitäisi Les Paul ottaa vaikka nyt Juccizen mieliksi niin tämähän on oikein komea ;)
http://www2.gibson.com/Products/Ele … ustom/Les-Paul-Axcess-Standard.aspx
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
akuankkakomppi
12.01.2011 18:44:19
Kysyin floikasta ihan vilpittömin mielin, ikinä kun en ole floikallista kitaraa edes käsissäni pitänyt.

Myönnän, että olen kiinteätallaisten ystävä ja stratoistakin (ml. kopiot) ensimmäisenä vibrakammen irti ruuvaan.

Mieltäni kuitenkin tämä floikkajuttu sen verran paljon askarruttaa, siksipä asian esille toin.
sum ergo cogito
aristoteles666
12.01.2011 18:50:19

akuankkakomppi: Kysyin floikasta ihan vilpittömin mielin, ikinä kun en ole floikallista kitaraa edes käsissäni pitänyt.

Myönnän, että olen kiinteätallaisten ystävä ja stratoistakin (ml. kopiot) ensimmäisenä vibrakammen irti ruuvaan.

Mieltäni kuitenkin tämä floikkajuttu sen verran paljon askarruttaa, siksipä asian esille toin.

käy kaupassa kokeilemassa, selviää kaikki helpommin.
akuankkakomppi
12.01.2011 19:12:29
aristoteles666: käy kaupassa kokeilemassa, selviää kaikki helpommin.

Muita hyviä neuvoja?
sum ergo cogito
the-Antero
12.01.2011 19:40:30

akuankkakomppi: Muita hyviä neuvoja?

Sulla ei ilmeisesti ole musiikkiliikettä lähistöllä ettet voi käydä kokeilemassa? Koska muuten tuo edellinen neuvo käy kaupass kokeilemassa on se paras neuvo.
kkesti
12.01.2011 20:07:53
Mandarax: Torilta Schallerin kelpo floideri 120e
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=485057

Siihen sitten loppurahalla kitaraa ympärille, heh.

Josko sitten sen oman antinsa vielä ajatelmiin lisäisi, niin heitetääs näitenpäin asia:
Mikä se sinun ykköskeppi on jos tästä on kerran tulossa "kakkoskeppi"? Tuolla 200e:lla ei oikeasti saa kyllä kunnon floikkakitaraa, joten olisiko mahdollista myydä se ykköskeppi ja lisätä siitä saadut rahat budjettiin ja hommata niin hyvä YKSI kitara kun persus kestää..?

Floikkatallan yleiseen hyvyyteen, kauneuteen, terveellisyyteen tai uskottavuuteen en näe mitään järkeä tässä säikeessä sen kummemmin paneutua, koska siitähän nyt ei ollut alunperinkään kyse. Mutta jos floikkaa halajaa, niin kannattaa kyllä hommata saman tien kunnollinen ihan jo oman mielenterveytensä tähden. Hyvistä ja huonoista floidereista löytyykin sitten haulla ainakin jokuseksi illaksi lueskeltavaa jos asiaan vihkiytyä haluaa..!

siis toiseksi kitaraksi laittaa se, eli parempi kitara ja vanha myydä pois.
the-Antero
12.01.2011 20:34:09

Mä tykkään siitä että se antaa vapauden tehdä sellasia juttuja mitä ei esim normi straton vibralla tehdä, eikä bigsbyllä eikä oikeestaan millään muulla... paitsi floikalla. Toki on olemassa myös Kahler josta tykkään oikein paljon. Jos tykkää tehdä bar squeeleja,divebombeja,fluttereita niin floikka tai floikka johdannainen on must...
kkesti
12.01.2011 20:50:37
lähin musiikkiliike about 70km päässä.. sinne ei aina pääse.
aristoteles666
12.01.2011 20:57:22

kkesti: lähin musiikkiliike about 70km päässä.. sinne ei aina pääse.

kyllähän noi hiihtää telkkarissakin 50 kilsaa parissa tunnissa.
-Rake-
12.01.2011 21:22:05 (muokattu 12.01.2011 21:22:38)
Joopajoo. On tullu käytyä kattelemassa paljon "bluussikeikkoja" ja mistähän johtuu että niitä Fenkkuja ja Gibsoneita ruuvataan aina biisien välissä? Ne on varmaan ollu aina huonoissa säädöissä ja huonoilla kielillä. Paskoja kitaroita jos ei tunnin settiä voi virittämättä soittaa. Minun kakkoskepin tinarautafloikkaki pitää vireen koko setin ajan.
Eemil
12.01.2011 21:29:16
-Rake-: Joopajoo. On tullu käytyä kattelemassa paljon "bluussikeikkoja" ja mistähän johtuu että niitä Fenkkuja ja Gibsoneita ruuvataan aina biisien välissä? Ne on varmaan ollu aina huonoissa säädöissä ja huonoilla kielillä. Paskoja kitaroita jos ei tunnin settiä voi virittämättä soittaa. Minun kakkoskepin tinarautafloikkaki pitää vireen koko setin ajan.

Se on se kun ei-floikallisen virittäminen kestää pari sekuntia niin vireen voi hyvin tarkastaa vaikka joka biisin välissä.

Tosissaan on olemassa Fenkkuja ja Gibsoneita jotka ei pysy vireessä, eikä se vielä sitä meinaa, että niiden talloissa olisi vikaa. Itse asiassa erittäin harvoin. Uskallan väittää, että Gibsonilta ja Fenderiltä löytyy floikallisia kitaroita jotka eivät pysy vireessä yhtään sen paremmin.
-Rake-
12.01.2011 21:30:14 (muokattu 12.01.2011 21:31:28)
Virhe! Liian lyhyt tai tyhjä kirjoitus
Mr. Speed
12.01.2011 21:31:19
Eemil: Se on se kun ei-floikallisen virittäminen kestää pari sekuntia niin vireen voi hyvin tarkastaa vaikka joka biisin välissä.

Tosissaan on olemassa Fenkkuja ja Gibsoneita jotka ei pysy vireessä, eikä se vielä sitä meinaa, että niiden talloissa olisi vikaa. Itse asiassa erittäin harvoin. Uskallan väittää, että Gibsonilta ja Fenderiltä löytyy floikallisia kitaroita jotka eivät pysy vireessä yhtään sen paremmin.

Ei sen floikallisen virittäminenkään paria sekuntia kauemmin vie kun kyse ei ole kielten vaihdosta. Sitä varten on ne hienovirittimet siellä tallassa.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Jucciz
12.01.2011 21:34:07 (muokattu 12.01.2011 21:35:15)
-Rake-: Joopajoo. On tullu käytyä kattelemassa paljon "bluussikeikkoja" ja mistähän johtuu että niitä Fenkkuja ja Gibsoneita ruuvataan aina biisien välissä? Ne on varmaan ollu aina huonoissa säädöissä ja huonoilla kielillä. Paskoja kitaroita jos ei tunnin settiä voi virittämättä soittaa. Minun kakkoskepin tinarautafloikkaki pitää vireen koko setin ajan.

Onnittelut. Se varmasti myös soundaa yhtä hyvältä kuin nuo "paskat" Fenkut ja Gibsonit?

Voin toki puhua vain omasta puolestani, mutta oon soittanut monta semmoista keikkaa, joilla kitaraa ei ole tarvinnut virittää koko illan aikana - käytössäni on tällöin ollut Stratocastereita, Telecastereita, Les Pauleja ja Gibsonin puoliakustisia kitaroita oikein säädettyinä ja hyvin venytellyillä kielillä. Lisäksi soitan itse melkoisen raskaalla kädellä: tykkään sekä bendailusta että kielten "kurittamisesta" plektralla kompatessani. Mitäs sanot tähän?

Ja sitten taas toisaalta: jos nyt keikan aikana kitaraa pitäisikin virittää, siihen menee yleensä joitakin sekunteja. Onko tämä sinusta kohtuuttoman kova hinta maksettavaksi siitä, että saa soittaa haluamansa tuntuisella, näköisellä ja kuuloisella kitaralla vai pitäisikö mielestäsi vaihtaa floikkakitaraan, joka ei tunnu, näytä tai kuulosta siltä miltä pitää?

P.S. Mä olen kyllä nähnyt floikkakitaroitakin viritettävän kesken setin - monesti kyseessä on ollut vieläpä OFR tai esim. jokin laadukas Ibanezin Edge tai mitä näitä nyt on. Mitäs sanot tähän?

P.P.S. Mä olen nähnyt jopa RUMPALIN virittävän RUMPUJAAN kesken keikan. Voitko kuvitella?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Wradlin
12.01.2011 21:36:35
Kertokaas floikkien puolustajat (siis ne, jotka sanovat floikan pitävän virettä paremmin kuin kiinteän tallan) että miten paljon paremmin se mukamas pitää virettä? Mikä on hyvä vireenpito esim. päivissä mitattuna ja mikä on huono? Miten suuria heittoja kiinteän tallan vireessä tulee ja millä aikavälillä (esim. TOM:ssa) ne ilmenee?

Koska täytyy nyt sanoa että jokainen kiinteä talla mitä mulla on pyörinyt on pitänyt vireen varsin hyvin... Eikä kitaran virittäminen nyt muutenkaan mitään aikaavievää hommaa ole (pl. ehkä intonaation säätö kitarasta riippuen).

En provoa, olen kiinnostunut. :) Ja ei, mulla ei ole mitään floikkaa vastaan.
Zap the son of a bitch again...
Spike
12.01.2011 21:36:49 (muokattu 12.01.2011 21:37:04)
Eemil: Se on se kun ei-floikallisen virittäminen kestää pari sekuntia niin vireen voi hyvin tarkastaa vaikka joka biisin välissä.

No hienovirittimillä virittää sit sekunnin murto-osassa.

Harvemmin niissä talloissa se ongelma on, ennemmin satuloissa. Lukkosatula + blokattu tinafloikka pitää varmasti paremmin vireen kuin 2000e gibsoon huonolla satulalla.
Wradlin
12.01.2011 21:37:38
Spike: Lukkosatula + blokattu tinafloikka pitää varmasti paremmin vireen kuin 2000e gibsoon huonolla satulalla.

Onneksi huonoja satuloita löytyy vain ja ainoastaan Gibsoneista ja Fendereistä eikä suinkaan hevikepeistä =)
Zap the son of a bitch again...
Mr. Speed
12.01.2011 21:41:30
VViltsu: Kertokaas floikkien puolustajat (siis ne, jotka sanovat floikan pitävän virettä paremmin kuin kiinteän tallan) että miten paljon paremmin se mukamas pitää virettä? Mikä on hyvä vireenpito esim. päivissä mitattuna ja mikä on huono? Miten suuria heittoja kiinteän tallan vireessä tulee ja millä aikavälillä (esim. TOM:ssa) ne ilmenee?

Koska täytyy nyt sanoa että jokainen kiinteä talla mitä mulla on pyörinyt on pitänyt vireen varsin hyvin... Eikä kitaran virittäminen nyt muutenkaan mitään aikaavievää hommaa ole (pl. ehkä intonaation säätö kitarasta riippuen).

En provoa, olen kiinnostunut. :) Ja ei, mulla ei ole mitään floikkaa vastaan.

Lähinnä taitaa olla kyse siitä, että kieli on lukittuna sekä satulasta, että tallan päästä. Itellä on pelkkiä kiinteätallasia. Ei se ero NIIN huikea ole, että jaksaisin säätää floikan kanssa..
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)