Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Tästä asti aikaa" kertsin sointu??
1
tomugorba
12.01.2011 09:32:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo G, Am ja C - se on selvä..ton jälkeen basisti napannee ähvän, mutta mikä pirun keksintö on kitaralla??
 
~panomies~
Muuki
12.01.2011 09:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=125203
 
Eio
Numb
12.01.2011 10:16:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomugorba: Joo G, Am ja C - se on selvä..ton jälkeen basisti napannee ähvän, mutta mikä pirun keksintö on kitaralla??
 
Muistaakseni siinä on Csus4, ja oisko vielä F:llä terästetty. Mut en ole soittimen äärellä, joten en voi varmistaa.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Jucciz
12.01.2011 11:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Muistaakseni siinä on Csus4, ja oisko vielä F:llä terästetty. Mut en ole soittimen äärellä, joten en voi varmistaa.
 
Csus4 on muuten sama kuin Fsus2, joten kun sointu on F-pohjainen kuitenkin, kannattaa se merkitä mieluummin Fsus2:na. Ihan perus F-duuri toimii kyllä mainiosti. Nuo Kolmannen naisen kahden kitaran kudokset on aina omiaan sekoittamaan sitä, mikä sointu tarkalleen milloinkin soi. Toinen kitarahan soittaa tuossa F-soinnulla riffiä, jossa vaihtelee F- ja C-sävel vuoron perään 1/16-osina: F-C-F-F-C (viimeinen C neljäsosan mittaisena).
 
Olenko muuten ihmiskunnan ainut tyyppi, jonka mielestä tuon kertsin A-sointu on aina tokalla kerralla duuri? En pääse ajatuksesta irti. Eli kertsi kokonaisuudessan:
G-Am-C-F
G-A-C-F
G-Am-C-F
G-A-C-F
 
Kokeilkaapa joskus, ei ainakaan riitele melodian kanssa. Voihan olla, ettei siellä kauheen vahvasti oo minkäänmoista terssiä, joten tilanne sallii duurin ja mollin yhtä hyvin.
 
Niin ja, jatkossa sinne yhteisketjuun tällaiset kysymykset. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Numb
12.01.2011 11:16:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Olenko muuten ihmiskunnan ainut tyyppi, jonka mielestä tuon kertsin A-sointu on aina tokalla kerralla duuri?
 
Et oo. Mä olen, taas muistaakseni, soittanut sitä joka toista terssittömänä, mut duurilta se munstakin tuntuu.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
tomugorba
12.01.2011 11:26:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuki: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=125203
 
...kappas prkl...soriiii
 
~panomies~
Jucciz
12.01.2011 14:21:52 (muokattu 12.01.2011 14:25:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Et oo. Mä olen, taas muistaakseni, soittanut sitä joka toista terssittömänä, mut duurilta se munstakin tuntuu.
 
Juu, kun mun korvaan suorastaan särähtää, jos joku soittaa siihen mollin. Levyllä mä en siinä mollia kuule - eli joko se on terssitön kokonaan (A5) tai sit A-duuri. Kukaan ei vielä koskaan oo sanonu, että soitan väärin, kun oon siihen duurin soittanu... ja kuulijoita erilaisilla humppa-areenoilla on ollut helposti yhteensä kymmeniä tuhansia tähän mennessä. Joku ois taatusti tähän mennessä huomauttanu, jos se ois väärin. ;)
 
Eka sointu on selvästi molli, koska melodiassakin tulee C-sävel eli molliterssi siinä kohtaa. Tokalla kerralla vuorottelee vain perussävel ja pieni seiska, eli sinne pohjalle sopii sen puolesta kumpi vaan.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «