Aihe: FAQ: Tee se itse kaiutinkaappi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
efunkelist
12.01.2011 00:19:23

koska kysymyksesi on varsin avoin ja erittäin suurpiirteisesti rajattu, annan täsmävastauksen:

celestion V30 elementiksi, se on yhtä hyvä valinta kartioksi kuin tubescreamer polkimeksi. piirrustukset voit ottaa oikeastaan mistä hyvänsä pömpelistä mihin 12" kartion mahtuu helposti asentamaan sillä kitarakajarit _EI_ noudata samoja lainalaisuuksia ja tavoitteita kuin hifikaiuttimet. käytä materiaalina sen verran vahvoja materiaaleja ja rakenteita ettei mikään pääse suuremmin resonoimaan ja pörisemään. tiivistä kaikki saumat ilmatiiviisti. jos et ole varma haluatko avoimen vai suljetun kotelon, rakenna suljettu jossa on luukku jonka voit avata halutessasi, esim puolikas takalevystä.

jos mielikuvitus ei riitä niin apinoi jotain markkinoilla olevaa lootaa.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
pt_
12.01.2011 21:58:16
efunkelist: koska kysymyksesi on varsin avoin ja erittäin suurpiirteisesti rajattu, annan täsmävastauksen:

celestion V30 elementiksi, se on yhtä hyvä valinta kartioksi kuin tubescreamer polkimeksi. piirrustukset voit ottaa oikeastaan mistä hyvänsä pömpelistä mihin 12" kartion mahtuu helposti asentamaan sillä kitarakajarit _EI_ noudata samoja lainalaisuuksia ja tavoitteita kuin hifikaiuttimet. käytä materiaalina sen verran vahvoja materiaaleja ja rakenteita ettei mikään pääse suuremmin resonoimaan ja pörisemään. tiivistä kaikki saumat ilmatiiviisti. jos et ole varma haluatko avoimen vai suljetun kotelon, rakenna suljettu jossa on luukku jonka voit avata halutessasi, esim puolikas takalevystä.

jos mielikuvitus ei riitä niin apinoi jotain markkinoilla olevaa lootaa.

Kiitos hyvästä vastauksesta.
efunkelist
13.01.2011 09:31:56

pt_: Kiitos hyvästä vastauksesta.

ole hyvä :)
suosittelen laatikosta tekemään myös melko runsaan kokoisen, joskaan sen ei todellakaan tarvitse olla 2x12 vetoisen kokoinen. mutta reilu. ja muodoltaan se sivu johon elementti liitetään tee suorakaiteen muotoiseksi eikä neliöksi. minkään sivun ei ihan tarkalleen kannatakaan olla neliö.
3108
13.01.2011 14:32:15

Jos bassolle on kaappia rakentamassa niin tuohon kaapin mitoitukseen löytyy mielestäni aika näppärä ilmainen apuohjelma -> http://www.subwoofer-builder.com/freesoft.htm
Ensin winisd:llä tilavuus ja mahdollisen refleksiputken mitat ja sitten tuon kanssa virittelemään kaapin mittoja ja elementin sijoitusta sivuseiniin nähden.
Jakkeko
09.02.2011 11:28:38

Onko kukaan tehnyt ns. "hifi-henkistä" kitarakaappia...? Ihan koko ketjua en lukenut, mutta aika moni puhui tuosta että "kitarakaiutin ei tarkka kotelon suhteen". Itse olen tehnyt aikaisemmin lähinnä pieniä "ei niin tarkkoja" 2x12" kaappeja, mutta nyt tuli tilaus 2x15" kaapille joka toimisi kitaralla ja bassolla. Ainakin noiden 2x12" kaappien tapaksessa kotelolla on mielestäni paljonkin vaikutusta, sillä esim. kun vertaa noita mun tekemiä alimitoitettuja komeroita esim. M-firman 4x12" alakaappiin, niin soinnissa on suuri ero... Suljettuna tuo pieni boxi häviää valitettavasti soundissa, sillä soundi menee todella tukkoon. Avoimena taas bassot kärsii. Tuon 2x15" kaapin kanssa otin lähtökohdaksi over-sized 4x12" komeron ja tarkoitus olisi koittaa mm. kotelovaimennusta ja refleksiputkia bassokaapin tapaan. Onko kukaan muu sotkeutunut vastaavaan projektiin?

Itselläni on Marshall JCM 800 bass (IBS) 2x15" kaappi Celestion Sidewinder elementiellä ja ko. kaappi toimii hienosti myös kitaralla, vaikka ei varmasti ole suunniteltu oikeen mihinkään käyttöön (rakenne ei ole tiivis, refleksiaukko ja tilavuus on mitä on jne.). Näin ollen "taika" lienee noissa Sidewindereissä joiden innoittamana tähän projektiin valittiin Eminencen Big Ben elementit, jotka muistuttavat etäisesti noita Sidewindereitä. Parametrien valossa Big Benin mitoittaminen hifityyliin vaan on hieman hankalaa...
rokrokpoprok
Mörköpöö
11.04.2011 18:37:41

Perus kitarakaappi on juurikin se hyväksi havaittu perus Marshall kaappi ja sen eri variaatiot. Ei ole tainnut kehitystyö kitarakaappien suhteen mennä eteenpäin vuosikymmeniin. Kitarakaapissa taitaa ennemminkin näyttävyys olla se juttu. Ite tein ENGL E412VS-kaapin kopion.
Terry Pantheras
11.04.2011 19:04:18
Mörköpöö: Perus kitarakaappi on juurikin se hyväksi havaittu perus Marshall kaappi ja sen eri variaatiot. Ei ole tainnut kehitystyö kitarakaappien suhteen mennä eteenpäin vuosikymmeniin. Kitarakaapissa taitaa ennemminkin näyttävyys olla se juttu. Ite tein ENGL E412VS-kaapin kopion.

Juu... Me kitaristit olemme aika konservatiivista porukkaa. Rock 'n' rollin haamut kummittelee vieläkin takaraivossa; jäljellä on enää vaan välineet.

Mua ainakin kiinnostais tietää miten toimisi joku paneelityyppinen kaiutin ja siihen olisi simuloitu tavalla tai toisella erilaisia kaiutinmallinnoksia/emulointeja/simulointeja joista valita.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Mörköpöö
11.04.2011 20:17:31

Mua ainakin kiinnostais tietää miten toimisi joku paneelityyppinen kaiutin ja siihen olisi simuloitu tavalla tai toisella erilaisia kaiutinmallinnoksia/emulointeja/simulointeja joista valita.

Paneelikaiutin + multiefekti missä eri kaappimallinnoksia.
Terry Pantheras
11.04.2011 21:01:29
Mörköpöö: Paneelikaiutin + multiefekti missä eri kaappimallinnoksia.

Joo kyllä, ajattelin hieman pitemmälle, eli jos "joku" valmistaisi kaapin jossa olisi molemmat sisäänrakennettuna, jota sitten voisi käyttää minkä hyvänsä nupin kanssa. Omat resurssit valitettavasti rajoittuvat kolviin, puuntyöstöön sekä rajoitettuun määrään valuuttaa jolla voi ostaa kaiuttimia...
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Mörköpöö
11.04.2011 21:47:25

Vois olla kyllä mielenkiintoinen projekti rakentaa itse paneelikaiutin kun se onnistuu kuulemma ihan kotikonsteinkin. Nuo vahvistin ja efektit vois integroida sitten suoraan siihen kaappiin.
kulmahiomakone
13.04.2011 20:47:44 (muokattu 13.04.2011 20:49:52)
Jakkeko: Parametrien valossa Big Benin mitoittaminen hifityyliin vaan on hieman hankalaa...

Eminencen kitaraelementeistä Tonker, Wizard ja Commonwealt lienevät sopivimmat ainakin refleksiviritykseen, luultavasti muuhunkin hifistelyyn. Big Ben tosiaan on siinä mielessä tyypillinen kitarakaiutin, ettei sen kanssa kannata suoraa vastetta tavoitella.

Refleksikaapin rakentamisesta on tällä alueella yksi kohtuullisesti asiaa sisältävä ketjukin, haulla löytynee.

Mitä tuohon hifistelyyn muuten tulee, niin takaa 1/4 - 1/8 avoin ja reiluhkon kokoinen kaappi lienee kitarapuolella tällä hetkellä jonkinlainen normi, mitä tulee mojostelu-hifistelyyn. Olisiko ollut THD, joka kyseisen konstruktion hakkasi läpi(?) Sinänsä tuo kaappimalli on hyvä, että monet elementit toimivat kyseisellä tavalla rakennetussa pömpelissä.

Sitten on tietysti O'Connorin detuned -viritys, joka tosin taitaa olla jo hivenen passé, kun se toimii keskimäärin heikohkosti pändisoitannassa. Kotona kyllä mukava, itseltänikin löytyy.

Kyllä maailmalla paljon rakennetaan muutakin kuin Marsukopioita ja hyvä niin. Umpinainen ja ahdas 4x12 pönttö 70-luvulla speksinsä saaneilla ja kyseiseen konstruktioon jokseenkin sopimattomilla kaiutinmalleilla on nykymittapuilla kuitenkin melko surullisen kuuloinen, jos retrosaundi ei ole tavoitteena. Toki aina löytyy niitä, joiden mielestä se on "riittävä", "oikea" yms. Ei erottelevuutta, munaa, särmää, selkeyttä tai mitään muutakaan yleismaailmallista parametriä voi vaatia enempää, kun kerran taannoiset kitarasankarit ovat pärjänneet vähemmällä.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Tijj Bara
21.04.2011 13:31:34

Morjens!

Olen jo pidemmän aikaa miettinyt rakentavani 2x12 kaapin, mutta en ole mikään sähköinsinööri siispä muutama asia on hieman epäselvä minulle. Ostan puut kohtapuolin koteloon, ja kaiuttimet ovat jo valittu http://www.thomann.de/fi/eminence_legend_gb12_gitarrenspeaker.htm

Niin eli nupistahan menee tuo signaali kaappiin, voiko kaappiin laittaa esim. http://www.thomann.de/fi/neutrik_nmj2hc_s.htm jakin, vai tarvitseeko siihen erikoisemman jakin? Niin ja tarvitseeko jotakin erikoisempaa sähköjohtoa kun liitetään kaiuttimet jakkiin?
"Et sä voi groovata sormella, siihe tarvitaan käsi"
efunkelist
22.04.2011 10:29:03

Tuo jakki toimii kyllä ja piuhaksi käy hyvin perus monisäikeinen naru mitä löytyy tarjoustalonkin "autohifi"-osastolta - eli perus sähköjohtokin toimii kyä. Sehän näissä kitarakajareissa on helppoa että se on vain sähkövirtaa eikä ääniaaltoja tahi nuotteja mitä siellä kulkee ;)

Kunhan johto ei ole liian ohutta. Riippuen toki tehoista millä jyllätään mutta eipä nuo kajaripiuhat kovin paksuja missään 2x100w@4ohm kotistereoissakaan ole.
Tumppi.
05.07.2011 21:58:15
Eihän refleksiputket ole välttämättömät jos koppa on avonainen takaa? Ajattelinkin hyödyntää tuossa aiemmin mainittua tapaa laittaa taakse luukku.
"Miksi teen sitä? Miksi en? Joku on jo kaatanut kauniin puun tehdäkseen siitä jonkun vitun kitaran.. Joten riko se!" -Kurt Cobain
Tumppi.
06.07.2011 07:58:45
Olen jo pidemmän aikaa miettinyt rakentavani 2x12 kaapin, mutta en ole mikään sähköinsinööri siispä muutama asia on hieman epäselvä minulle. Ostan puut kohtapuolin koteloon, ja kaiuttimet ovat jo valittu http://www.thomann.de/fi/eminence_legend_gb12_gitarrenspeaker.htm

Itte kans päädyin eminencen kajariin, ostan sellasen eminences black powder 12" kaiuttimen. :)
"Miksi teen sitä? Miksi en? Joku on jo kaatanut kauniin puun tehdäkseen siitä jonkun vitun kitaran.. Joten riko se!" -Kurt Cobain
Jakkeko
06.07.2011 14:00:09

Tumppi.: Eihän refleksiputket ole välttämättömät jos koppa on avonainen takaa? Ajattelinkin hyödyntää tuossa aiemmin mainittua tapaa laittaa taakse luukku.

Refleksiputki on käytännössä täysin hyödytön jos kaappi on takaa edes osittain avoin.
rokrokpoprok
Terry Pantheras
06.07.2011 14:17:00 (muokattu 06.07.2011 14:17:39)
Sanokaas sähköä tuntevat tuoreilla silmillä onko tämä kytkentä toimiva. Itse en ainakaan keksi mitään ongelmaa - ellen sitten ole käsittänyt tuon 3 dpdt-kytkimen toimintaa väärin...

http://www.flickr.com/photos/63348881@N02/5907965881/in/photostream

Ajatuksena on, että kaikki ämyrit kytkettynä (8/16 ohm input) ne on on rinnan/sarjaan-kytkennässä (http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html kuva 3) yhteisohmien ollessa 8 (8 ohmin kaiuttimet); kun taas kytkin off-tilassa (katkaisee rinnankytkennät toisiin kaiuttimiin) ohmit tuplaantuvat 16:en, kun kaksi ämyriä on sarjassa.

Samat 16 ohmia toisen stand alone-inputin kanssa, eli vihreät johdot. Tällöin kaappi olisi stereo 16 ohmisilla inputeilla (yhteisimpedanssi 8 ohmia), sekä pystyn halutessani käyttämään jompia kumpia ämyripareja (G12-65:t ja G12-80:t ristissä) pelkästään.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
töräytän
11.07.2011 21:24:14
tee se itse PA

kaivataan neuvvoja ja vinkkejä

katso tarkemmin kirjoitusta tuolta livepuolelta.
kulmahiomakone
12.08.2011 11:31:45
Tijj Bara: Ostan puut kohtapuolin koteloon, ja kaiuttimet ovat jo valittu http://www.thomann.de/fi/eminence_legend_gb12_gitarrenspeaker.htm

Voip olla, että tulee myöhään, mutta pömpelin rakentelijoille vinkkinä, että Eminencen kauittimia saa huomattavasti halvemmalla Suomesta, esim:

http://uraltone.com/kauppa/product_ … B12---12---8ohm--50W---101-4dB.html

Valikoimakin on hyvä, eli sanovat yrittävänsä pitää kaikkia malleja varastossa. Aina on löytynyt ne, mitä olen itse tilannut.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)