Aihe: Jelppikerho goes Kosketinsoittimet!
1 2 3 4 518 19 20 21 2239 40 41 42 43
Sergei Fallinen
27.12.2010 21:18:53
M4ss3 m/:
Suurimpana kysymyksenä kiinnostaisi tietää, että onko kosketinsoittimen soittaminen vaikeaa?

ei paljon sen vaikeempaa kuin muittenkaan soittimien. Riippuu onko tavote olla poppibändin komppaaja vai konserttipianisti

Ja kestääkö alkeitten opettelussa kauan ja pystyykö kuinka hyvin opetella itsenäisesti?

mitä ne alkeet sit tarkottaakaan... mut kyl se opettajan kanssa aina nopeampaa on, nimenomaan sormitukset ja käden asento yms, mitä ei välttämättä älyä itekseen riittävästi tarkkailla

Kitaraa olen 5 vuotta vingutellut niin onko siitä jotain hyötyä/haittaa?

nuottikorva ja teoriantuntemus auttaa toki aina
Deepfreeze
02.01.2011 02:10:00
Morjees. Tyhmyyksissäni ja kova kiire kun muka oli ostaan, niin hankin keväällä Yamahan E413 koskettimet. Nyt kun on vähä tullut tarve niitä takoa ja äänittääkin, niin tajusin että mukana tullut softa on hukkunut jonnekkin unhon yöhän, ja että eihän tuossa prkleessä ole edes midi outtia : (

Eli pystyykö tota vehjettä käyttään jotenki sen usb portin kanssa äänittämiseen (Cubase 5:lle pitäis saada meneen ) samalla tavalla kuin midi outtia `? Yritin netistä ettiä ohjelmistoa tuohon mutta eipä tahtonut löytyä...

Nykyään vastaava roska taitaa olla tämä http://www.thomann.de/fi/yamaha_psre423.htm Omituista miten toi E413 maksoi keväällä noin 100e enemmän kuo psr423 vaikak melko pitkälti samoilta kapistuksilta vaikuttavat...
Artias
02.01.2011 21:05:52

http://usa.yamaha.com/products/musi … able_keyboards/psr-e413/?mode=model

Tuolta pitäs support-välilehdestä löytyä tarvittava kama vaikkei alkup. levyä tallessa olekaan. Kyseistä laitetta en itse tunne ollenkaan, mutt USB-MIDI Driver antais mun korvaan osviittaa että midiä sillä saa kulkemaan ;)
TaikuriHärvä
02.01.2011 21:33:47 (muokattu 02.01.2011 21:35:47)
Muistipatteri päässy tyhjentymään xk1:stä. Osaiskohan kukaan neuvoa, että mistä sen patterin suurinpiirtein kannattais lähteä etsimään tuolta urun sisältä, kun ei viittis ihan summamutikassa lähteä availemaan. Vähän oudolta tuntuu, että muutaman vuoden vanhassa pelissä jo patteri tyhjänä, mutta no.

Tietysti laiskan miehen vaihtoehtohan ois viedä soitin johonkin liikkeeseen patterin vaihtoon. Oisko Oulussa missä sitte vaihtoehtosesti paikkaa, joka tekis ton homman?
Murjominen on tekniikkana näyttävää, sillä näin soittaja voi luoda illuusion tuulimyllyhyökkäyksestä tai painista.
Vessajono
02.01.2011 23:36:51
Keikkasetupin järkevöittäminen olisi nyt vähän mielessä. Tähän asti on menty Alesis Micronilla ja Roland Fantom-Xa:lla mutta nyt tekisi mieli Micronin kaveriksi jotain Fantomia järkevämpää soitinta. Minä kun en varsinaisesti tee mitään samplerillä tai sekkarilla. Ja asiat pitäis saada hoidettua myös vähän helpommin kuin Fantomilla, varsinkin kun soitan keikoilla koskettimia vaan basson ohessa.

Ts. lähtökohtina olis helppokäyttöisyys - nopeat layerit ja splitit, mielellään hands-free soundien vaihtaminen ja käyttökelpoisia soundeja vähällä ruuvamisella. Hintaluokkaa en ole miettinyt sen tarkemmin koska tää on vähän tämmönen pitkän tähtäimen projekti, en ole ryntäämässä kauppaan huomenna.

Kurzweilit ovat kovasti ruvenneet kiinnostamaan kun soundit ovat ns. silkkaa timanttia. Ja löytyipä jopa ihan vakuuttavat mellosoundit, mikä näin progemiehelle on toki ensisijaisen tärkeää. Tässä epäilyttää ainoastaan se että käyttöliittymä vaikuttaisi olevan Rolandiakin kryptisempi.

Yhtenä vaihtoehtona oon miettiny myös masterkiippari- ja räkkikamakombinaatiota, viehättäisi erityisesti helpon roudauksen ja laajennettavuuden puolesta, mutta toisaalta hirvittää se että kun olen tavan syntikoidenkin kanssa suhteellisen käsi niin midihommien kanssa voisi kuvitella menevän sormen suuhun vielä helpommin.

Onko siis ideoita?
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Quru
03.01.2011 00:12:49 (muokattu 03.01.2011 00:14:11)
Korg PS60 taitaa iskeä juuri tuohon saumaan. Harmony Centralista löytyy arvio jossa on myös noiden splittien ja layereiden luomisesta, aika nopeasti vaikuttaa käyvän. Laite on suunnattu nimenomaan keikoille ja perushyvät "bread&butter"-soundit pitäisi löytyä. Itse en lähtisi räkki+masterkiipparilinjalle, siinä on aina enemmän kantamista. Mukavampaa roudata kaksi kiipparia kuin kaksi kiipparia ja räkki, vaikka painoa kokonaisuudella olisi vähemmänkin.

http://www.harmonycentral.com/docs/DOC-1881
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
Vessajono
03.01.2011 21:42:37
Quru: Korg PS60 taitaa iskeä juuri tuohon saumaan. Harmony Centralista löytyy arvio jossa on myös noiden splittien ja layereiden luomisesta, aika nopeasti vaikuttaa käyvän. Laite on suunnattu nimenomaan keikoille ja perushyvät "bread&butter"-soundit pitäisi löytyä. Itse en lähtisi räkki+masterkiipparilinjalle, siinä on aina enemmän kantamista. Mukavampaa roudata kaksi kiipparia kuin kaksi kiipparia ja räkki, vaikka painoa kokonaisuudella olisi vähemmänkin.

http://www.harmonycentral.com/docs/DOC-1881

PS60 on ollut katselussa sekin, huolimatta siitä että poden kroonista Korg-kammoa ja jotain korkealaatuisempaa, ts. kalliimpaakin vehjettä voisi harkita. Yks varsin potentiaalinen vaihtoehto saattais olla Juno-Stage, huolimatta siitä että tosta Rollejen käyttäjäystävällisyydestä ei oo järin hyviä kokemuksia. Mutta soundit puoltaisivat.

Räkkihommassa on ollut kantavana ajatuksena se että siinä vaiheessa vois hankkiutua eroon myös Alesiksesta ja hommata jonkun va-moduulin sen mahdollisen bread&butter -moduulin rinnalle ja pärjätä yhellä kiipparilla ja räkillä.
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Quru
03.01.2011 21:53:20 (muokattu 03.01.2011 21:53:31)
viksa: PS60 on ollut katselussa sekin, huolimatta siitä että poden kroonista Korg-kammoa ja jotain korkealaatuisempaa, ts. kalliimpaakin vehjettä voisi harkita. Yks varsin potentiaalinen vaihtoehto saattais olla Juno-Stage, huolimatta siitä että tosta Rollejen käyttäjäystävällisyydestä ei oo järin hyviä kokemuksia. Mutta soundit puoltaisivat.

Räkkihommassa on ollut kantavana ajatuksena se että siinä vaiheessa vois hankkiutua eroon myös Alesiksesta ja hommata jonkun va-moduulin sen mahdollisen bread&butter -moduulin rinnalle ja pärjätä yhellä kiipparilla ja räkillä.

Juno Stage on imo todella ylihintainen ominaisuuksiinsa ja soundiinkin nähden. Rollelta on tulossa jotain uutta ilmeisesti NAMMissa, odottaisin ehkä sinne. Jos yksi kiippari riittää, räkki voi olla ihan järkevä. Mitä soundeja käytät Fantomista, jos VA löytyy muuten jo niin miten olisi Nordin Electro? Tai sitten se Kurzweil.
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
Kiipparikassa
08.01.2011 19:45:27 (muokattu 09.01.2011 19:19:13)
Miten saan samplet muutettua patcheiksi Fantomissani? Eli Minulla on läjä sampleja tallennettuna sample-muistiin. miten ne saa käyttöön muuten kuin lataa joka kerta sen erikseen. Eli en löydä mistään soundipankista niitä sampleja mutta kun painaa sample list -nappulaa niin sieltä löytyvät. Miten saan ne siirrettyä pois sieltä, onko se mahdollista?

Edit: siellä on semmoinen nappula kuin Save/Load ja siitä kun painaa niin pääsee valikkoo jossa voi tallentaa sampleja.
M4ss3 m/
14.01.2011 19:30:59
En ole nyt ihan varma onko ongelma oikea, mutta kosketinsoittimeni korkeat sävelet grand piano-soundilla kuulostaa säröttyneiltä. Ongelman havaitsin sen jälkeen kun kytkin keyboardin koneeseen ja yritin äänittää sitä Reaperin kautta jossa piano soundi oli todella pahasti säröttynyt joten voi olla, että se sai korvani valehtelemaan, että tuo piano soundi olisi nyt muutenkin säröttynyt.

Onko siis voinut käydä niin, että tuo soundi on jotenkin mennyt rikki?
....ieeesssssss
jsalo
15.01.2011 11:18:43
Kuulostaa siltä kuin signaaliketju yliohjautuisi jossain vaiheessa.
fuzz
17.01.2011 19:38:14
Onko olemassa hyviä sivustoja, joilta löytäisi pianonuotteja? Klassinen kama löytyy kirjastosta, vähän erikoisempaa haussa. Esimerkiksi Halo -saagan musa, muu ehkä peliaiheinen tai elokuvateemoja.
elämän tarkoitus on 42
baron
17.01.2011 20:28:55

fuzz: Onko olemassa hyviä sivustoja, joilta löytäisi pianonuotteja? Klassinen kama löytyy kirjastosta, vähän erikoisempaa haussa. Esimerkiksi Halo -saagan musa, muu ehkä peliaiheinen tai elokuvateemoja.

KVG!!!
Pistä hakusanaksi "piano sheet music"
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
fuzz
18.01.2011 17:08:28
baron: KVG!!!
Pistä hakusanaksi "piano sheet music"

Toki on kokeiltu. Löytäisi vain kunnollisia (lue:ilmaisia) sivustoja. Ja en etsi tutuimpia veisuja, vaan esim. peliaiheisia.
elämän tarkoitus on 42
baron
18.01.2011 17:34:12 (muokattu 18.01.2011 17:35:12)

fuzz: Toki on kokeiltu. Löytäisi vain kunnollisia (lue:ilmaisia) sivustoja. Ja en etsi tutuimpia veisuja, vaan esim. peliaiheisia.

No pistä halusanaksi "free piano sheet music"
Mä oon löytänyt kaiken hakemani mutta osasta joutunut maksamaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Continuub
18.01.2011 21:15:52
fuzz: esim. peliaiheisia.

pelin nimi theme (song) sheet music
Saria
05.02.2011 10:28:21
Hei! Mulla on keikkapiano ja oon miettinyt tuota äänentoistoon liittyviä juttuja. Ovat olleet aikalailla pölyttymässä kun vanha vahvistin teki tenän.. koettanut jollain kuulokkeilla soitella ja jotain omia viritelmiä. Ihan olleet kotikäytössä en siis hae mitään keikkakamaa mutta tietty jos pändin sais nii keikallehan tuota kans vois viedä jos ois kantajia :D aika raskaita noi kapistukset.
Mut niin kysyisin, kun olen miettinyt että jos viskaisi nää viritinvahvari ja kaijutin systeemit ja ostais aktiivikaijuttimet, joita mahollisesti voisi hyödyntää muutenkin kuin tuossa pelkässä soittimessa, mutta jotka olisivat suht edulliset jos ne on vaan soittimen äänen tulona. Uskon että missä tahansa muussa saa äänen kuulostamaan paremmalta entä nykyisellä systeemillä.
Ostaakko aktiivikaijuttimet, ja mitkä on hyvät tuommoisessa soitinvirityksessä vai ostaakko viritinvahvistin..nii ja mistä löytää vain vahvistava laatikko kun noissa viritinvahvistimissahan on vaikka mitähärpäkettä.. oon vähän uus tällä saralla.. nii ja mikä yleensä on paras tapa saada ääni ulos koskettimista?
Kiipparikassa
07.02.2011 18:05:49
Mikä tökkii kun yritän siirtää soundeja tr:ään SD-kortilla? Siis tallennan ne ihan normaalisti combeihin ja ne soundit löytyvät sieltä oikeilla nimillä jne. mutta ne on ihan perseellään siellä??? Siis ne soundit eivät ole sisällöltään sinne päinkään. Ihan kuin ne olisivat menneet jotenkin sekaisin? Jos joku viitsisi auttaa niin pinnat sille.
Kirjoitusvirheistä huomauttaminen: Off
Artias
08.02.2011 11:24:14

Kiipparikassa: Mikä tökkii kun yritän siirtää soundeja tr:ään SD-kortilla? Siis tallennan ne ihan normaalisti combeihin ja ne soundit löytyvät sieltä oikeilla nimillä jne. mutta ne on ihan perseellään siellä??? Siis ne soundit eivät ole sisällöltään sinne päinkään. Ihan kuin ne olisivat menneet jotenkin sekaisin? Jos joku viitsisi auttaa niin pinnat sille.

Tää on nyt vähän mutua, mutta olisiko vika siinä että combien sisältämät progit ei täsmää? TRssähän progin muuttaminen vaikuttaa kaikkiin combeihin joissa ko. soundi on.

Mistä SD-korttisi combit ovat kotoisin? Jos ne on tehty custom-progeista, täytyis sun kopioida nekin. Vice versa, jos ottamasi combit on tehty tehdas-progeista, mutta olet itse saundejasi muokkaillut, ei ne välttämättä toimi halutulla tavalla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)