Aihe: Hi-Gain vahvistimien clean
1 2 3 4
tommiot
11.01.2011 00:42:41
Jucciz: Mesan tapauksessa homma on ratkaistu siten, että päätteessä on kaksi eri putkiparia, joita sopivasti sekoittamalla saadaan nuo eri tehovaihtoehdot. Taisi se lukea tuossa ylläolevassa tekstissäkin Lontoon kielellä.

Trade-offina on luonnollisesti se, että pääteputkia on (ja myös kuluu) tuplamäärä verrattuna muihin suht saman teholuokan koneisiin (joissa toki ei sitten ole noita tehovaihtoehtoja - ainakaan samalla tavalla toteutettuna). Okei, harva 2x6L6-kone puskee nimellisesti ihan sitä 90 wattia, mutta aika lähelle päästään. Ja sit tietty pitää muistaa, että möykän määrässä vaikkapa 60 ja 90 watin ero ei lopulta ole mitenkään maata mullistava.

Miksi ihmeessä putkia kuluisi tuplamäärä?

Class A -kytkentä kyllä syö putkia vähän nopeammin, se on selvä.
Jucciz
11.01.2011 00:46:00
Moridin: Miksi ihmeessä putkia kuluisi tuplamäärä?

Class A -kytkentä kyllä syö putkia vähän nopeammin, se on selvä.

Noo, ei ehkä täsmälleen tuplamäärä, mutta luultavasti suhteessa jonkin verran enemmän kuin pelkässä AB-luokassa toimiva vastaavan tyyppinen kone - juurikin tuosta Class A:sta johtuen... ja luultavasti moni kuitenkin vaihtaa koko nelikon kerralla joka tapauksessa. Eipä sillä, tuskinpa kukaan soittaja on vielä henkilökohtaiseen konkurssiin ajautunut vahvistinputkien ostamisen takia.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
harryk
11.01.2011 08:41:48

wuchi: Saatan olla väärässä, mutta ymmärtääkseni noi mesan tehonsäädöt ei vaikuta sekä päätteen biasvirtaan että anodivirtaan, joka on aika oleellinen asia pääteasteen soundissa. Kun VVR ja vastaavissa kytkennöissä biasvirta seuraa anodivirtaa, jolloin päätteestä saadaan aidosti matalampitehoinen.

Pentodi/triodi -kytkennän ongelma on taas soundin muuttuminen triodiksi kytkettäessä 'pyöreämmäksi' tai se ei ole enää niin napakka.

Mutta en tosiaan tiedä varmaksi. Kaikki kehittyy koko ajan ja itse olen puuhastellut enempi noiden perinnevahvarien kanssa.

Ala kehittyy tosiaan aika nopeasti ja erilaiset dynaamiset tehonsäätöjutut kuten VVR/Power Scale ym. ovat vakiovarusteena ainakin osassa vahvistimia tätä nykyä tai saatavissa jälkiasennuksena. Olen itse tehnyt lukuisia kitaravahvistimia dynaamisella tehonsäädöllä ja joissain se toimii paremmin kuin toisissa. Jos kyseessä on monikanvainen vahvistin jossa on clean-kanava, aiheuttaa dynaaminen tehonsäätö sen, että kun pääte menee ruttuun, ei vahvistimesta saa ulos enää mitään puhdasta saundia.

Ajatus clean-kanavan kytkemisestä kanavanvaihdon yhteydessä tehonsäätöön siten, että pääte menee enemmän ruttuun, on mahdollinen toteuttaa. Ongelmaksi voi vaan muodostua kytkentähetken jännitepiikki, joka voi aiheuttaa poksahduksen mikä ei ole hyvä juttu.

On myös mahdollista toteuttaa putkivahvistin, jossa on Fender-tyyppinen Clean ja toisessa kanavassa ns. mättösäröt. Tällöin säröt tehdään yleensä aina etuasteessa. Se mitä tarkoitetaan "mättösäröllä" on toinen juttu, sillä käsityksiä siitä on yhtä monta kuin on soittajiakin.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
Numb
11.01.2011 09:21:31

harryk:On myös mahdollista toteuttaa putkivahvistin, jossa on Fender-tyyppinen Clean ja toisessa kanavassa ns. mättösäröt.

Olin tulossa kirjoittamaan, että tommoisella puolentoista - kahden tuhannen euron bujdetilla voi jo teettää itselleen semmoisen mitä haluaa ja tarvitsee. Mut mut... nettiosoite löytyykin tuossa yllä olevasta allekirjoituksesta :D
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Mandarax
11.01.2011 09:28:20
markkuilari: Ja ne säröt ei nyt kiinnosta, tiedän että rectoissa on löysä engeleissä kireä ja diezelissä napakka jne, varmasti olen tyytyväinen jokaiseen. Mutta se clean, onko jollain kokemusta?. Ja 4:n kanavan takia olen noita alussa mainittuja harkinnut.

Kuten tuossa yllä hiukan OT:na todettiinkin, että hi-gainereissa se kliini on useasti hiukan kompromissi ihan jo teknistenkin ratkaisujen sanelemana - InVader ei liene poikkeus siinäkään, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen kuitenkin. Omaan korvaani puhdas kanava on erittäinkin hyvä (murean komppisärön ja yleisen monipuolisuutensa lisäksi toki). Studiossa tuli viimeksi lopulta kaikki puhtaat raidat tuolla englillä vedeltyä, vaihtoehtoina vieressä olivat Mesan triple recto ja H&K:n Trilogy.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
ReBeat
11.01.2011 11:34:07

Noista vahvistimista joissa on enemmän kuin yksi pääteosasto tuli mieleen Brunetti 059 kakkosversio: http://www.brunetti.it/products_ite … p;pid=1214483974&ccid=123456789

Eli löytyy 20W 2xEL84 class A... ja 100W 4xEL34 class AB... ja noiden välillä voi valita "lennossa" vaikkapa midillä ohjaten. Veikkaan että tohon EL34:n paikalle pystyy biasoimaan myös 2xKT88. Ainakin aiemmassa versiossa se on tiettävästi mahdollista.
harryk
11.01.2011 11:34:12

Testattuani useita erilaisia kaiuttimia kitarakäyttöön parhaan kompromissin saundillisesti olen saanut takaa 1/3 avomesta 2x12" Eminence Red Fang-kaapista. Siinä toimivat sekä cleanit, että särösaundit tähän asti parhaiten. Tavoite on tehdä samanlainen kaappi 2x12" Celestion Goldeilla, joita pidetään joissain piireissä parhaina yleiselementteinä kaikenlaiseen musiikkiin. 4x12" umpikaappi toimii hyvillä elementeillä säröosastolla loistavasti, mutta cleaneissa saundi on yleensä vähän tumppu verrattuna edellämainittuun kaappiratkaisuun. Nämä ovat kyllä täysin makuasioita joista voi kiistellä vaikka maailmanloppuun asti.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
Antroid
11.01.2011 17:59:33
markkuilari: No käytettynä meinasin hommata. Halvin VH4 on ollu torilla 1700e ja Herbert 2200e, on siinä marginaaliset 500e hintaeroa. Roadstereitakin on ollu/on alta 2000e. Se tosta hintapolitiikasta. Ja ne säröt ei nyt kiinnosta, tiedän että rectoissa on löysä engeleissä kireä ja diezelissä napakka jne, varmasti olen tyytyväinen jokaiseen. Mutta se clean, onko jollain kokemusta?. Ja 4:n kanavan takia olen noita alussa mainittuja harkinnut.

Ei mulla muuta, mutta saat kyllä todennäköisesti jonkun aikaa ootella jos meinasit itsellesi scorettaa VH4:n 1700e:lla. Siinä ajassa säästät varmaan massit tohon Herbiinkin.

Mun mielestä VH4:n kliini, mikäli se nyt sua kiinnostaa, on täysin käyttökelpoinen melkein mihin vaan. Se on enemmän sellainen Marshall-henkinen, todennäköisesti aika paljon päätteestä ja EL34:sta johtuen. En oo kokeillu tossa 6L6-putkia, joilla sais varmaan vähän fenkumpaa osastoa kehiin. Veikkaan myös harryk:n tavoin, että melko paljon vaikutusta on kaapilla: Suljettu 4x12" V30:lla kuulostaa erilaiselta kuin takaa avoin 2x12" vintage-Jenseneillä. Tästäkin huolimatta, mun muinaisessa Fenkun Hot Rod Deluxessa oli muistaakseni pop/iskelmä/jazz -meininkeihin parempi kliini: pyöreämpi, lämpimämpi, isompi ja löysempi. Tilanne tasottuisi varmaan suhteellisen paljon tyrkkäämällä Diezeliin 6L6:t ja eri kaapin. En tosin ole vierekkäin noita testannut, joten ihan muutaman vuoden takaisen äänimuistikuvan perusteella operoidaan (Toim. huom.).
markkuilari
11.01.2011 23:57:29
Kuten tuossa yllä hiukan OT:na todettiinkin, että hi-gainereissa se kliini on useasti hiukan kompromissi ihan jo teknistenkin ratkaisujen sanelemana

Joo, ei tässä mitään Fender cleania olla vaatimassa. Tarkoitus oli vaan kysellä mielipiteitä/tietoa (ei hinnastoa!) kyseisistä vahvareista, vertailupohjana toi alussa mainittu Powertone. Menishän toi Koch, mut kun vetää Jenni Vartiaisesta Amon Amarathiin, niin noi 4 kanavaa erillisine EQ;ineen helpottais hommaa. Ja vaihtaminen virkistää.

Ei mulla muuta, mutta saat kyllä todennäköisesti jonkun aikaa ootella jos meinasit itsellesi scorettaa VH4:n 1700e:lla. Siinä ajassa säästät varmaan massit tohon Herbiinkin.

Ennustajan lahjoja?
aristoteles666
12.01.2011 00:06:58

markkuilari: Joo, ei tässä mitään Fender cleania olla vaatimassa. Tarkoitus oli vaan kysellä mielipiteitä/tietoa (ei hinnastoa!) kyseisistä vahvareista, vertailupohjana toi alussa mainittu Powertone. Menishän toi Koch, mut kun vetää Jenni Vartiaisesta Amon Amarathiin, niin noi 4 kanavaa erillisine EQ;ineen helpottais hommaa. Ja vaihtaminen virkistää.

Ennustajan lahjoja?

kokeile triamp, löytyy fender ja vox cleani 1 ampista.
(saa niitä säröllekin)
VIPMetal
12.01.2011 00:14:28 (muokattu 12.01.2011 00:15:11)

markkuilari: Joo, ei tässä mitään Fender cleania olla vaatimassa. Tarkoitus oli vaan kysellä mielipiteitä/tietoa (ei hinnastoa!) kyseisistä vahvareista, vertailupohjana toi alussa mainittu Powertone. Menishän toi Koch, mut kun vetää Jenni Vartiaisesta Amon Amarathiin, niin noi 4 kanavaa erillisine EQ;ineen helpottais hommaa. Ja vaihtaminen virkistää.

Ennustajan lahjoja?

Tohdin suositella Mesan Roadsteria. Itellä on tuo Recto-etuaste, joka siis on siis sama kuin Roadkingissä (I ?). Ja erittäin hyvän cleanin siitä oon onnistunu mielestäni loihtimaan, joten eiköhän tuosta Roadsterista pitäis saada yhtä lailla monipuolista clean -osastoa. Ja uutena Suomesta se lähtee reiluun pariin tonniin.

E: Pitkästä aikaa ihan mielenkiintoinen ketju, jossa vielä pysytty suht asialinjalla. Kiitokset vaan kaikille.
"Jag har gammal faster, som heter Ingeborg..."
Antti1
12.01.2011 00:24:19
markkuilari: Ennustajan lahjoja?

Ihan yleisen hintatason seurantaan perustuvaa näkemystä varmaan vaan ja ne luvut alkaa useimmiten kakkosella, eikä seuraavakaan ole vielä nolla.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
nakedzen
12.01.2011 00:30:57
Antroid: Ei mulla muuta, mutta saat kyllä todennäköisesti jonkun aikaa ootella jos meinasit itsellesi scorettaa VH4:n 1700e:lla. Siinä ajassa säästät varmaan massit tohon Herbiinkin.

Oman Herbert+midivaihdin -yhdistelmän sain brittiebaysta 1900 ekkeriin, että kyllä niitä liikkuu kun vaan jaksaa seurata. Muualtakin kuin mnetistä. ;)
Antti1
12.01.2011 00:32:37
nakedzen: Oman Herbert+midivaihdin -yhdistelmän sain brittiebaysta 1900 ekkeriin, että kyllä niitä liikkuu kun vaan jaksaa seurata. Muualtakin kuin mnetistä. ;)

Aina ei tuu moisia diilejä vaan vastaan, jos on kiire saada uudet romut. Mut hyvä sulle kato. :)
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
markkuilari
12.01.2011 00:49:38
Oman Herbert+midivaihdin -yhdistelmän sain brittiebaysta 1900 ekkeriin, että kyllä niitä liikkuu kun vaan jaksaa seurata. Muualtakin kuin mnetistä. ;)

Kiitos!!

Ihan yleisen hintatason seurantaan perustuvaa näkemystä varmaan vaan ja ne luvut alkaa useimmiten kakkosella, eikä seuraavakaan ole vielä nolla.

Sovitaan niin. Otsikossa lukee Hi-Gain vahvistimien CLEAN, ei hinta. Tiedän paljon näitä keskusteluja lukeneena että sultakin löytyy paljon tietoa vahvistimista ja niiden ominaisuuksista, joten olisin kiitollinen jos jakaisit niitä tännekkin suuntaan. ja saa kertoa mielipiteensä myös Herbertistä, Roadkingistä, SE:stä, Supernovasta yms.
LesPaul70
12.01.2011 09:14:48
VIPMetal: Tohdin suositella Mesan Roadsteria. Itellä on tuo Recto-etuaste, joka siis on siis sama kuin Roadkingissä (I ?). Ja erittäin hyvän cleanin siitä oon onnistunu mielestäni loihtimaan, joten eiköhän tuosta Roadsterista pitäis saada yhtä lailla monipuolista clean -osastoa.

Yksi isoimpia eroja Road King I:n ja II:n välillä oli, että II:een ympättiin Lone Starin piiri puhtaalle kanavalle, kun taas I:n cleanit olivat sellaisia "tyypillisiä" Rectifierin cleaneja. Eli eivät mitään kovin hyviä.

Roadsterissa myös on Lone Starin cleanit. Eli voisi sanoa, että Mesan hevi/monitoimimyllyistä Roadsterissa ja Road King II:ssa on firman parhaat cleanit. Luulisi kelpaavan useimmille.

Mark V sitten hyvänä kakkosena noiden jälkeen. Oikein makea clean tässäkin (Fat mode Bold-vipu päällä, nam!), mutta vähän erilainen kuin Lone Star/Roadster/RK II. Ja kuten aikaisemmin sanoin, myös Reborn-Rectoissa (2010->) on jo ihan käyttökelpoinen clean.

Sen sijaan aikaisemmissa Rectifiereissa, erityisesti Rebornia edeltävissä kolmikanavaisissa, clean-soundit ovat hieman kehnohkot.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
nakedzen
12.01.2011 12:02:23 (muokattu 12.01.2011 12:16:38)
Antti1: Aina ei tuu moisia diilejä vaan vastaan, jos on kiire saada uudet romut. Mut hyvä sulle kato. :)

Niin no miten määrittelee kiireen, pari kuukautta noita saksan ja brittien ebayta sai seurata. Varsinkin saksassa pyörii aika paljon Diezeleitä. Vaikka tosin melkein 10 vuotta tuohon meni että sai rahat kasaan edes tuolla hintaa. :D

E: Brittiebayssa näyttää olevan yksi VH4 BuyItNow:lla 1940€. Vaikka tuossa lukee vain nouto toimituksena, sen voi hoitaa niin että laitat lähettipalvelun noutamaan nupin myyjältä. Itse tein noin Herbertin kanssa.

Ja maksutapana ehdottomasti luottokortti Paypalin kautta noissa ettei tule pettymyksiä. Tai jos luottokorttia ei löydy niin vähintään rekisteröit itsellesi Paypal-tilin ja teet tilisiirron sinne ja maksat sitten Paypalilla. EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SUORA TILISIIRTO MYYJÄLLE. Vaikka myyjällä olisi 300 positiivista palautetta.

Niin noista puhtaista piti puhua. :D

Itse en niitä niin pahemmin käytä mutta kai tuosta jotain voi sanoa. Herbertissä on sellainen ultra-puhdas se clean että ei mene ruvelle millään. Isot soinnut lyövät oikein kunnolla naamalle tuon 180W headroomin ansiosta.
VIPMetal
12.01.2011 14:05:29 (muokattu 12.01.2011 14:07:54)

LesPaul70: Yksi isoimpia eroja Road King I:n ja II:n välillä oli, että II:een ympättiin Lone Starin piiri puhtaalle kanavalle, kun taas I:n cleanit olivat sellaisia "tyypillisiä" Rectifierin cleaneja. Eli eivät mitään kovin hyviä.

Tohdin olla eri mieltä lausunnon "Eli eivät mitään kovin hyviä" ainakin tuon Recto etusen puhtaan kanavan osalta. En tiedä kumpaa sarjaa se on, mutta lemmintä ja dynaamista soundia löytyy. =) Vertauskohteina on ollut kolmekanavainen Recto, Engliä (e530 etunen/580 pääte ja thunder) sekä Triaxis/2:90. Lonestaria en ole kokeillut. Mutta faktahan tuo Roadkingien ero on.

Tosin tässä hyvä video, missä Andy Timmons soittaa Rectifierin puhtaalla:

http://www.youtube.com/watch?v=Vt_VqL23P0A&feature=related

Ei tuo nyt niin paskalta kuulosta. Ehkä se onkin tärkeämpi mikä on se lähtösignaali (lue: sormet) mitä vahvistetaan!

e: Jaa no kyllä tuo äänenlaatu nyt on aika paska, mut senkin läpi kuulee, et melko herkullista menoa on...
"Jag har gammal faster, som heter Ingeborg..."
Antroid
12.01.2011 14:40:34
nakedzen: Niin noista puhtaista piti puhua. :D

Itse en niitä niin pahemmin käytä mutta kai tuosta jotain voi sanoa. Herbertissä on sellainen ultra-puhdas se clean että ei mene ruvelle millään. Isot soinnut lyövät oikein kunnolla naamalle tuon 180W headroomin ansiosta.

VH4:n 1. kanava menee aika helposti murolle, jopa mun PRS:n 59/09-mikeillä. Yhtenä tekijänä on varmaan se, että 1. kanavan gainia joutuu pitämään melko kovalla että saa volumetasot sopivaksi muihin kanaviin nähden. Mulla on tosin 3 kpl erittäin kuumaa Telefunkenia etusessa, joten sekin kyllä varmaan aiheuttaa aikaista muroa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)