Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran rungon hiominen mataksi
1
JeKo
10.01.2011 19:54:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on iskostunut päähän sellainen idea, että pitäisi saada tuo kitaran tahmea lakka vähän liukkaammaksi. Varsinkin käsien hiotessa tuo pinta saattaa tuntua yllättävänkin tahmealta.
 
Onko kellään kotikonstikokemuksia aiheesta? Muutamalta soitinrakentajalta asiaa kysyin ja on kuulemma aika helppo homma itekin toteuttaa. Kitara ei kuitenkaan ole ihan halvimmasta päästä ja tunnearvoa on paljon, joten vähän epäilyttää alkaa ite sorkkimaan.
 
Kokemuksia?
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
Antti1
10.01.2011 19:59:12 (muokattu 10.01.2011 20:00:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noinniinku periaatteessa sä et hiomalla saa oikeanlaista mattapintaa aikaiseksi, vaan siihen tarvittaisiin erilainen lakka. Hiomallakin kuitenkin onnistuu jäljittelemään sitä pintaa. Tietämättä kuinka karheaa naarmua kitaraasi haluat, niin mä lähtisin suosittelemaan kokeiluja mahdollisimman sileillä hiomapapereilla. Ehkä jopa jotain 1500-2000 ja siitä oman mielen mukaan karheampaa.
 
Kaikki osat kannattaa napata pois ton operaation ajaksi, se lakkapöly on oikea vihoviimeinen vitsaus putsattavaksi pienistä onkaloista.
 
E: Tää on sit vähän ikuinen taistelu siinä mielessä, että mattapinta kiillottuu soittaessa ja joudut hiomaan uudestaan --> kannattaa hioa melko vähän varsinkin kulmien kohdalta, sillä jossain vaiheessa lakka loppuu.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
JeKo
10.01.2011 20:10:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tää on sit vähän ikuinen taistelu siinä mielessä, että mattapinta kiillottuu soittaessa ja joudut hiomaan uudestaan --> kannattaa hioa melko vähän varsinkin kulmien kohdalta, sillä jossain vaiheessa lakka loppuu.
 
Juu, näinhän se on. Periaatteessa helpompi tapa olis vetää kitarasta lakat ja maalit veks ja siihen öljy/vaha-käsittely päälle. Katu-uskottavuuttakin tulis lisää ajan saatossa - joku Nunohan vetää edelleen sillä alkuperäisellä N4:lla ja mukavan kuluneelta alkaa näyttää :) Pitää vähän tosiaan funtsia jaksaako tuota iänikuista kiillottamista sitten pitkällä tähtäimellä...
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
Antti1
10.01.2011 20:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Periaatteessa helpompi tapa olis vetää kitarasta lakat ja maalit veks ja siihen öljy/vaha-käsittely päälle.
 
Tähän mä en usko. Se on toisinaan oikein perkeleenmoinen homma, kun maalinpoistoaineetkaan ei pure niihin alimpiin muovikerroksiin. Riippuu tietty pintakäsittelystä, mutta toi kiiltävän pinnan himmentäminen on jokatapauksessa helpompi nakki. Jos harkitset kaiken poistoa, niin koita ainakin toi toinenkin tapa.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Numb
10.01.2011 20:16:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tää on sit vähän ikuinen taistelu siinä mielessä, että mattapinta kiillottuu soittaessa ja joudut hiomaan uudestaan.
 
Toisaalta, minusta semmoinen paikoitellen kiillottunut matta on hiano. But that's just me.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Antti1
10.01.2011 20:19:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Toisaalta, minusta semmoinen paikoitellen kiillottunut matta on hiano. But that's just me.
 
Siihen en ota kantaa, jokaisen itsensä harkittavissa jynssäämisen määrä.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Jucciz
10.01.2011 20:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Siihen en ota kantaa, jokaisen itsensä harkittavissa jynssäämisen määrä.
 
Luin sitten että "jokaisen harkittava itsensä jynssäämisen määrä".
 
Takki ->
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Space_Ace
10.01.2011 20:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites muuten polylakka, kuluuko se aidosti koskaan?
 
Toi mnetin avatarin koko on selkeesti suunniteltu tissejä varten. Itsehän en tissikuvia tuijottele. Ostakaa mun scriimeri
Numb
10.01.2011 20:24:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Space_Ace: Mites muuten polylakka, kuluuko se aidosti koskaan?
 
Juu, kyllä se kuluminen mitä siihen tulee on ihan aitoa. Muttei se mun mielestä kulu yhtä hienosti kuin nitro. Joka tosi kuluu myös nopsaan, jos on kulutukselle alttiina. Esim. mulla meni Giban LP Studio kyynärvarren alta kulmasta puulle muutamassa kuukaudessa.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
markusnurminen
10.01.2011 23:56:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse on tullut pariinkin otteeseen vedettyä ihan vaan teräsvillalla mataksi. Pari kaulaa, ja kerran koko kitaran. Mielestäni on toiminut hyvin ja ainakin mulle tuottanut halutun tuloksen. Paras tatsi on silloin kun kaula sen jälkeen vielä käytössä vähän kiillottuu!
 
kimurantti1
11.01.2011 00:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Juu, näinhän se on. Periaatteessa helpompi tapa olis vetää kitarasta lakat ja maalit veks ja siihen öljy/vaha-käsittely päälle.
 
Tässä kantsii sitten muistaa, että lakkaamaton puu on alttiimpi ilman kosteuden vaihtelulle. Näin ovat ainakin sanoneet pari soitinrakentajaa, joiden kanssa olen asiasta jutellut.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Antti1
11.01.2011 00:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Tässä kantsii sitten muistaa, että lakkaamaton puu on alttiimpi ilman kosteuden vaihtelulle. Näin ovat ainakin sanoneet pari soitinrakentajaa, joiden kanssa olen asiasta jutellut.
 
Ihan oikeassa ovat, eikä sen ymmärtämiseen edes mitään soitinrakentajan taitoja tarvita. Puu "elää" vaikka tuhat vuotta kaatamisenkin jälkeen, jos se vaan saa kosteutta.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Juicy
11.01.2011 00:43:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ihan oikeassa ovat, eikä sen ymmärtämiseen edes mitään soitinrakentajan taitoja tarvita. Puu "elää" vaikka tuhat vuotta kaatamisenkin jälkeen, jos se vaan saa kosteutta.
 
Ei välttämättä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpöpuu
 
Onkohan kukaan kokeillut tehdä kitaraa lämpökäsitellystä puusta?
 
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
kimurantti1
11.01.2011 00:44:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Ei välttämättä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpöpuu
 
Onkohan kukaan kokeillut tehdä kitaraa lämpökäsitellystä puusta?

 
Ainakin Ruokankas. Myös Suhr tarjoaa kitaroihinsa kauloja lämpökäsitellystä puusta, ja sanovat sen olevan kosteuden ja lämpötilan suhteen normaalia paljon stabiilimpaa.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Antti1
11.01.2011 00:46:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Ei välttämättä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpöpuu
 
Onkohan kukaan kokeillut tehdä kitaraa lämpökäsitellystä puusta?

 
Ei tuokaan mitään täysin elämätöntä ole, käy katsomassa vaikka noista materiaaleista tehtyjä saunoja. :) Tietty kitarat harvemmin joutuu ihan vastaavaan rääkkiin, mutta kuitenkin.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Miikathebest
11.01.2011 00:54:20 (muokattu 11.01.2011 00:56:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Nyt on iskostunut päähän sellainen idea, että pitäisi saada tuo kitaran tahmea lakka vähän liukkaammaksi. Varsinkin käsien hiotessa tuo pinta saattaa tuntua yllättävänkin tahmealta.
 
Onko kellään kotikonstikokemuksia aiheesta? Muutamalta soitinrakentajalta asiaa kysyin ja on kuulemma aika helppo homma itekin toteuttaa. Kitara ei kuitenkaan ole ihan halvimmasta päästä ja tunnearvoa on paljon, joten vähän epäilyttää alkaa ite sorkkimaan.
 
Kokemuksia?

 
Itse olen muutamista kitaroista hionut kaulan mataksi. P800 voisi olla sopiva karkeus. Yli tonnisilla alkaa tulla jo niin sileä, että meinaa tahmaantua. Kuten Antti neuvoi, niin aloita hienolla ja vedä karheammaksi mieltymysten mukaan.
 
Itse jättäisin rungon kiiltäväksi. Makuasioitam
 
Mähmääntymistä tietysti estää lakkapinnan ja käsien säännöllinen puhdistaminen.
 
Liikaa säröä!
JeKo
11.01.2011 01:48:26 (muokattu 11.01.2011 01:53:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Onkohan kukaan kokeillut tehdä kitaraa lämpökäsitellystä puusta?
 
Täältä löytyy jotain infoa aiheesta:
 
http://www.ruokangas.com/?p=1859
 
Omaan R:ni otin loimuvaahterakaulan, joka on siis lämpökäsitelty. Ihan mielenkiintoista kattoa kuinka se lähtee elämään verrattuna tohon normivaahteraan.
 
Ihan mielenkiinnosta, kuinka kosteus/kuivuus vaikuttaa runkoon, joka ei ole lakattu? Yleensähän puhutaan vaikutuksista nimenomaan lakkaamattomaan kaulapuuhun. Mua ei pieni eläminen sinänsä haittaa (mikäli mahd. oireet on helposti korjattavissa), soittomukavuus on kuitenkin se ykkösjuttu.
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
ubik
11.01.2011 09:13:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ne on kans ihan näppäriä ne kodin siivoukseen tarkotetut "karhunkielet" semmone vihreä ja karhea toiselta puolelta ja toisella puolella semmone vaahtomuovi, kevyesti ku vetelee ni tulee mattapinta aika nopsaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «