Ziggy Bubba 09.01.2011 00:00:54 | |
---|
kimurantti1: Njoo, ehkä ne elementit vaikuttaa enemmän, mutta väitän silti että elementtien/komeron suhde on 60/40 tjsp, ennemmin kuin 90/10. Esim. Mesan 2x12 on selvästi skuupatumpi, ja taajuuskaista ulottuu ylemmäns sekä alemmas kuin missään noista muista mainitsemistani. Mojon 2x12, joka on siis Bluesbreakerin mitoilla tehty, oli siihen verrattuna aikamoinen keskiäänitykki. Samat elementit molemmissa. Framuksen 2x12 taas aika honottava ja vähän riipivämpi, koska alapäätä ei tule läheskään yhtä paljon kuin Mesasta. Kerrohan kimurantti vielä miten tuo Mesa vertautui Orangeen. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
kimurantti1 09.01.2011 00:13:11 | |
---|
sikki-six: Kerrohan kimurantti vielä miten tuo Mesa vertautui Orangeen. Orangessa musta vähän "pörisevämpi" ja sivistyneempi soundi, attack vähän pehmeämpi. Ei siis tosiaan mitään pierua, mutta kuitenkin. Noista kaikista mainitsemistani Mesassa on skuupatuin soundi, eniten "in your face" ja tuntuu että taajuuskaista ulottuu vähän alemmas ja vähän ylemmäs. Mesa tuntui myös olevan kaikista suuntaavin, ehkä sen takia että se on noista kaikista tiukimmin rakennettu. Nää on tietty vaan mun subjektiivisia havaintojani. En väitä olevani hirveä kultakorva, mutta mun mielestäni noissa kaapeissa on samoista elementeistä huolimatta ihan selkeitä eroja, siinä missä jonkun toisen mielestä tää on merkityksetöntä hifistelyä. |
Ziggy Bubba 09.01.2011 00:18:50 | |
---|
Hyvää kuvausta, tattis. Scooppaus ja "in yo face" on musta vähän kumma yhdistelmä. Eikös se potku lähe yleensä just keskialueelta? Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
kimurantti1 09.01.2011 00:31:33 (muokattu 09.01.2011 00:31:45) | |
---|
sikki-six: Hyvää kuvausta, tattis. Scooppaus ja "in yo face" on musta vähän kumma yhdistelmä. Eikös se potku lähe yleensä just keskialueelta? Eipä kestä. Ei noi musta mitenkään sulje toisiaan pois, onhan siellä keskitaajuuksilla tilaa mistä skuupata. "In your face" -meiningillä tarkoitan sellaista hevityylistä skuuppausta ja tietynlaista hyökkäävää yläpäätä, mikä Orangessa oli ehkä snadisti hillitympi. |
cr4b 09.01.2011 13:36:31 (muokattu 09.01.2011 13:45:21) | |
---|
Gubb3: Mä olen huomannut tämän asian liian monesti.. Jo ensimmäisillä trumpettikeikoilla 80-luvulla olo oli epävarma vaikka biisit oli reenattu timmiin. Nykyäänkin, esim. eilen porvoossa oli fiilis tosi epävarma vaikka vain testasin kitaraa 5-8 hengen keskellä. Aina ei kaikki riipu laitteista vaan pitää kasvaa tilanteeseen. Monesti itse arvioi tilanteen isommaksi kuin muut kuuliat. Mikäli tilanne tulee yllättäen tai ei ole valmistautunut niin voi käydä nolot. Tai monesti tilanne kuulostaa ulkopuoliselle ihan ok:ta tai jopa hyvältä, mutta itseä harmittaa kun kotona / treeneissä menee paremmin.. Eise ole kuin inhimillisyyttä. Silloin tietää, että on vielä jotain tunnetta ja arvostelukykyä jäljellä.. =) Ei välttämättä koskettanut tämän viestin aloittajaa, mutta jotain tajunnanvirtaa... -G Tämä on itse asiassa mielestäni tosi hyvä pointti, jota en ole ennen tullut ajatelleeksi. Oikeassa soittotilanteessa kädet jotenkin tärisevät, ja soitto on senkin takia epävarmaa. Lisäksi tajusin, että monesti yritän soittaa nopeampaa kuin mitä harjoittelen, mikä ei varmaan ole niin fiksua. Himassa se vielä usein onnistuukin - ja ihan tarkastikin vielä - mutta kun siihen lisätään vähänkin painetta päälle, niin tekniikka pettää. Silti, itse soundissakin on parantamisen varaa :) Mitä soundiin tulee, tykkään itse pitää middlet aika kovalla, samoin treblet, ja bassoa sen sijaan aika vähän. Jos ylä-äänet riipivät liiaksi, olen leikannut EQ:n avulla aivan ylimpiä taajuuksia. Sitä ihmettelen, kun jotkut sanovat, että VH100R:ssä on paljon säröä, koska mielestäni sitä ei oikeasti ole kovin paljoa. Gain-potikka vaikuttaa enimmäkseen hurinan määrään. Kuluneet etuasteputket? If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
Jucciz 09.01.2011 15:14:58 | |
---|
cr4b: Gain-potikka vaikuttaa enimmäkseen hurinan määrään. Ei kuulosta ihan terveeltä kyllä. Tuskinpa ne tehtaalla sen tuollaiseksi ovat tarkoittaneet. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
mhaarala 09.01.2011 23:11:33 (muokattu 09.01.2011 23:12:50) | |
---|
Juuei ihan terveeltä kuulosta, mulla on melkein kaikissa edellisissä ja nykyisessäkin putkivahvistimissa (valveking, screamer, savage, nyt ht-5) ollut aika herkästi reagoiva gain-potikka ja särön määrä on lisääntynyt yleensä enemmän kuin olisi tarvinnut (kun käytän vahvistinta lähinnä kevyesti rutussa ja otan hevanderit OD-spedulla). Etusputket nyt ei onneksi maksa kovin paljon ellet jotain NOS-tuubeja ole hamuamassa, joten kannattaa käydä nekin läpi. Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
cr4b 11.01.2011 00:05:01 (muokattu 11.01.2011 00:07:24) | |
---|
Menin sitten vahingossa kokeilemaan nuppiin toisia vanhoja etuasteputkia, jotka minulta löytyi varastosta. Ihan älytön ero. Mm. Tube Screamer -kloonin pystyi heivaamaan nupin edestä metsään, ja silti oli samoilla säädöillä enemmän säröä. Voisi varmaan siis jossain vaiheessa ostaa ihan uudet putket siihen. Palapeli lähestyy ratkaisuaan. Miten kaappi vaikuttaa soundiin? Enää näkisin ongelmaksi kumisevan basson, jonka voisin kuvitella olevan kaapin vika. Vaikka nupista laittaisi bassot minimille, alapään puuroutuminen haittaa erityisesti tietynlaisia demppausriffejä (siis sellaisia kuin esim. Ain't Talking About Loven tai Acceptin Midnight Moverin alku). Vai onko se vain VH100R:lle ominainen särösoundi? Sitten kun sais soundin kohdalleen niin tarttis enää opetella soittamaan :) If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
Kyllähän kaappi vaikuttaa lopulliseen soundiin paljonkin - samoin se, mitkä elementit siellä pöhisevät. Jos vaan mahdollista, hankkiudu jonnekin, jossa voit testata eri kaappeja ja tehdä sen perusteella päätelmiä sopivimmasta vaihtoehdosta. Nää on vähän semmoisia asioita, jotka on käytävä itse arvioimassa omista tarpeistaan käsin. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
kimurantti1 11.01.2011 00:08:24 | |
---|
cr4b: Miten kaappi vaikuttaa soundiin? Enää näkisin ongelmaksi kumisevan basson, jonka voisin kuvitella olevan kaapin vika. Tää voi hyvinkin olla kaapin vika. Kuten aiemmin joku totesi, toi H&K:n 4x12 mikä sulla on, on aika budjettiluokan kampe, eikä sen rakenteen suunnitteluun ja materiaaleihin ole välttämättä satsattu niin paljon kuin joihinkin muihin kaappeihin. Mahdoton kuitenkin sanoa kokeilematta. |
cr4b 11.01.2011 00:11:49 | |
---|
Jucciz: Kyllähän kaappi vaikuttaa lopulliseen soundiin paljonkin - samoin se, mitkä elementit siellä pöhisevät. Jos vaan mahdollista, hankkiudu jonnekin, jossa voit testata eri kaappeja ja tehdä sen perusteella päätelmiä sopivimmasta vaihtoehdosta. Nää on vähän semmoisia asioita, jotka on käytävä itse arvioimassa omista tarpeistaan käsin. Ajattelin käydä musaliikkeessä testaamassa joku päivä oman nupin kanssa. Ainoa ongelma, että siellä ei ole bändiä mukana soittamassa, niin lopullista kuvaa on hankala saada. Soundi kun kuulostaa erilaiselta bändin kanssa kuin yksin. If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
Jucciz 11.01.2011 00:37:54 | |
---|
cr4b: Ajattelin käydä musaliikkeessä testaamassa joku päivä oman nupin kanssa. Ainoa ongelma, että siellä ei ole bändiä mukana soittamassa, niin lopullista kuvaa on hankala saada. Soundi kun kuulostaa erilaiselta bändin kanssa kuin yksin. Juu totta, mutta yleensä sitä kuitenkin pystyy sanomaan edes sen, muuttuuko soundi huonompaan vai parempaan suuntaan - ja etenkin jos häiritsevä bassokumina on ollut ongelmana, pystyy ehkä arvioimaan, meneekö se jollain kaapilla pois. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
cr4b 27.01.2011 22:51:25 (muokattu 27.01.2011 23:08:37) | |
---|
Jos jotain kiinnostaa miten tämä soundin ristiretki saatiin päätökseen, niin tulin siihen tulokseen, että nuppi ei kuitenkaan sitten toiminut mulle. Mun mielestä Andy Timmonsin joillain levyillä kuulee aika hyvin VH100R:n soundin. Vaihdoin JCM800:n, enkä voi uskoa, kuinka paljon paremmalta sen soundi kuulostaa omaan korvaan. Siinä on juuri se, mitä tavoittelin alun perin Laneysta. Loppupäätelmänä voisi sanoa, että oikeastaan kaikki kamat vaikuttaa soundiin aika paljon: nuppi, kaappi, putket, kitara, mikit, EQ, soittotila ym. välillä yllättävilläkin tavoilla. Siitä pitäisi sitten yrittää arvailla, mikä on se puuttuva pala palapelistä. If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
tommi m 28.01.2011 11:07:39 | |
---|
cr4b: Jos jotain kiinnostaa miten tämä soundin ristiretki saatiin päätökseen, niin tulin siihen tulokseen, että nuppi ei kuitenkaan sitten toiminut mulle. Mun mielestä Andy Timmonsin joillain levyillä kuulee aika hyvin VH100R:n soundin. Vaihdoin JCM800:n, enkä voi uskoa, kuinka paljon paremmalta sen soundi kuulostaa omaan korvaan. Siinä on juuri se, mitä tavoittelin alun perin Laneysta. Loppupäätelmänä voisi sanoa, että oikeastaan kaikki kamat vaikuttaa soundiin aika paljon: nuppi, kaappi, putket, kitara, mikit, EQ, soittotila ym. välillä yllättävilläkin tavoilla. Siitä pitäisi sitten yrittää arvailla, mikä on se puuttuva pala palapelistä. Ihan pakko lisätä tohon loputtomaan listaan, että itellä puuttunut pala oli uudet volapotikat..sitä "sielua" tuli uskomattomasti lisää. http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo |
nakedzen 28.01.2011 14:17:32 | |
---|
cr4b: Ajattelin käydä musaliikkeessä testaamassa joku päivä oman nupin kanssa. Ainoa ongelma, että siellä ei ole bändiä mukana soittamassa, niin lopullista kuvaa on hankala saada. Soundi kun kuulostaa erilaiselta bändin kanssa kuin yksin. Paras ratkaisuhan olisi saada kaappi mukaan treenikselle kokeiltavaksi, vanhaan kaappiin vertailu pelkän muistin varassa kun on aika summapeliä. |
Juicy 28.01.2011 16:55:05 | |
---|
nakedzen: Paras ratkaisuhan olisi saada kaappi mukaan treenikselle kokeiltavaksi, vanhaan kaappiin vertailu pelkän muistin varassa kun on aika summapeliä. Juurikin näin. Kyllähän noita pitäisi pystyä liikkeistä lainaamaankin, tiiä sitte pitääkö jotain antaa pantiksi/muut käytännöt. En oo ihte koskaan kokeillut. =) |