Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittaminen valmiiseen taustaan
1
Korggari
08.01.2011 20:51:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä heitämpä tälllekin puolelleton idean:
Eli jos joku tai kekä heittää tänne semmosen taustan jossa on valmiina laulu basso ja rummut niin site muut vaan vetää siihen päälle sen kitararaidan ? eli olisko hienoo tämmönen systeemi ?
 
Jucciz
08.01.2011 20:52:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks täällä oo jo soolo- ja nykyisin myös komppiskaboja sen verran paljon, että niissä pystyy tämänkaltaista toimintaa harjoittamaan mielin määrin?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Korggari
08.01.2011 21:22:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Eiks täällä oo jo soolo- ja nykyisin myös komppiskaboja sen verran paljon, että niissä pystyy tämänkaltaista toimintaa harjoittamaan mielin määrin?
 
No onhan noita soolo ja komppisakaboja jo ihan tarpeeksi mutta idea olikin se että soitetaan siihen biisin raakileeseen se ihan kybä soolo ja tehdään siitä kybä biisi ? Elikkä että joku laittaa sen pohjan framille ja muut alkaa miettimään siihen pohjaan jotain kivaa jutskaa,,
 
blaekie
08.01.2011 22:15:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, mä en jaksa kanssa nähdä tuossa mitään uutta. Pikemminkin joku sellainen prokkis, että tietyt ryhmät tekisi ihan rumpukompista lähtien kaiken itse, ehkä tiettyä ennaltasovittua teemaa mukaillen, ja osallistuis "viisuihin" tms ryhmänä tms, mutta voi olla että organisointi olisi aika raskasta, tulis aika paljon "alavääntojä" ja aikaa menee. En tiiä
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
-Cale
08.01.2011 22:20:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korggari: No onhan noita soolo ja komppisakaboja jo ihan tarpeeksi mutta idea olikin se että soitetaan siihen biisin raakileeseen se ihan kybä soolo ja tehdään siitä kybä biisi ? Elikkä että joku laittaa sen pohjan framille ja muut alkaa miettimään siihen pohjaan jotain kivaa jutskaa,,
 
Kokeileppa herätellä tuota biisirinkiä henkiin. :)
 
Jucciz
08.01.2011 22:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korggari: No onhan noita soolo ja komppisakaboja jo ihan tarpeeksi mutta idea olikin se että soitetaan siihen biisin raakileeseen se ihan kybä soolo ja tehdään siitä kybä biisi ? Elikkä että joku laittaa sen pohjan framille ja muut alkaa miettimään siihen pohjaan jotain kivaa jutskaa,,
 
Mä luulen, että jos jollakulla on ihan oikeasti hyvä biisinraakile olemassa, hän ei laita sitä Muusikoiden.net:iin koko joukon varastettavaksi, vaan tarjoaa sitä levy-yhtiöön ja jos biisi oikeasti toimii, sille kyllä löydetään kappaleelle tuottaja, joka hommaa soittajat - soolokitararaita on enää pieni murunen siinä paketissa. Ja nyt puhun siis semmoisista oikeasti hyvistä biiseistä, jotka päätyvät radioon ja tuovat gramex-pennosia tekijälleen.
 
Niin ja ... radion musiikkitarjonnasta toki saa olla mitä mieltä tahansa, itsehän en kuuntele. Yllä kuvattu menetelmä on kieltämättä omiaan tuottamaan keskenään huikean samankaltaisia biisejä korviimme, mutta se taitaa olla valitettavan usein pelin henki nykyään. Ehkäpä musiikki pitäisikin luoda jatkossa porukalla Muusikoiden.netissä.
 
Saatan olla ihan väärässäkin, mutta jotenkin tuntuisi, että tää formaatti ei vaan lähde tulille. Kokeile silti ihmeessä, jos sulla on hyvä biisi valmiina, mikäs mää olen kieltämään.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hola gibson
09.01.2011 11:27:20 (muokattu 09.01.2011 17:55:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on ideana aivan mielettömän siisti, itsekkin siitä aikoinani haaveilin. Lopulta sain sitä pienesti toteuttaakin, mutta ei siitä loppupelissä mitään tullut. Porukka joka ei toisiaan tunne, eikä ole toisiaan "kannustamassa"... ei vaan toimi.
 
Onnekseni saan harjoittaa samankaltiasta tomintaa yhden kaverin kanssa, lyhyitä soolo-lirauksia sinne tänne, valmiiseen pohjaan tietenkin. Loistavaa treeniä.
 
...Ei, kyse ei todellakaan ole radiosoitto-tasoisesta materiaalista...
 
Da Make
09.01.2011 17:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kellään ei ole hyviä biisejä mutta hyviä sooloja irtoaa joka lähtöön?
 
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
hola gibson
09.01.2011 17:57:37 (muokattu 09.01.2011 17:59:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kellään ei ole hyviä biisejä mutta hyviä sooloja irtoaa joka lähtöön?
 
Mun kaverilla on hyviä biisejä, jotka mä sitten pilaan surkeilla sooloillani. Hauskaa tämä musiikin teko.
 
Harrastelustahan tässä meidän soittelulla on kyse, ammattimeininki erikseen. Siit minen tiijä mitn.
 
Johann Onn
10.01.2011 14:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korggari: soitetaan siihen biisin raakileeseen se ihan kybä soolo ja tehdään siitä kybä biisi ?
 
Jos biisin on hyvä, ei se sooloa tarvitse. Vastaavasti, jos ei ole, niin ei siitä soolot pelasta.
 
Korggari: joku laittaa sen pohjan framille ja muut alkaa miettimään siihen pohjaan jotain kivaa jutskaa
 
Miksi ihmeessä kukaan tekisi noin ?.
 
Kyllä jokainen miettii noi mieluiten, ihan itse. Vähän pakkokin, jos haluaa saada ne joskus, joten kuten valmiiksi. Ja jos taas haluaa muita tohon mukaan, niin se etsii niitä / perustaa vaikka bändin.
 
akuankkakomppi
10.01.2011 15:12:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo korggarin idea on hyvä. Jonkinlaista piisihautomoa tms. olen jamitteluseuran puutteen takia vailla, joten mikä estää perustamasta esim. "Piisihautomo" -nimistä huonetta tänne m-nettiin?
 
Konkreettisia hidasteita toki on, tyyliin tekijäoikeudet. Menestys tuo mukanaan tuskaa, se on turhan monta kertaa nähty.
 
Tietty jos etukäteen sovitaan, että kaikki matsku on Teostovapaata, "Creative Commons" tms., niin moiseen projektiin mieluusti oman kontribuutioni tuon.
 
Ensimmäistäkään valmista piisiä tosin ei ole, käyttökelpoisiksi luokittelemiani aihioita muutamia löytyy.
 
sum ergo cogito
tepeh
10.01.2011 17:01:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuisko niin, että teet tietokoneella pohjan ja vetelet sitten kitaralla päälle? Tuskin tässä tapauksessa niin haittaa, jos pohjalla on MIDItausta.
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
PJS
10.01.2011 17:50:22 (muokattu 10.01.2011 17:52:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuankkakomppi: Tuo korggarin idea on hyvä. Jonkinlaista piisihautomoa tms. olen jamitteluseuran puutteen takia vailla, joten mikä estää perustamasta esim. "Piisihautomo" -nimistä huonetta tänne m-nettiin?
 
Konkreettisia hidasteita toki on, tyyliin tekijäoikeudet. Menestys tuo mukanaan tuskaa, se on turhan monta kertaa nähty.
 
Tietty jos etukäteen sovitaan, että kaikki matsku on Teostovapaata, "Creative Commons" tms., niin moiseen projektiin mieluusti oman kontribuutioni tuon.
 
Ensimmäistäkään valmista piisiä tosin ei ole, käyttökelpoisiksi luokittelemiani aihioita muutamia löytyy.

 
Tommonenhan on itseasiassa jo.
 
"M.Netin Biisirinki" nimellä kulkee. Kovasti on vain hiljaiseloa viettävä huone. Osin koska asiasta mahdollisesti kiinnostunut porukka on niin pieni ja toisaalta siks et se sama porukka ei kerkee/muista laittaa huoneeseen uutta infoa ja pohdintaa koska aika menee niiden biisien tekemiseen ;D.
 
Peace!
Korggari
20.01.2011 19:48:59 (muokattu 20.01.2011 21:04:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mä luulen, että jos jollakulla on ihan oikeasti hyvä biisinraakile olemassa, hän ei laita sitä Muusikoiden.net:iin koko joukon varastettavaksi, vaan tarjoaa sitä levy-yhtiöön ja jos biisi oikeasti toimii, sille kyllä löydetään kappaleelle tuottaja, joka hommaa soittajat - soolokitararaita on enää pieni murunen siinä paketissa. Ja nyt puhun siis semmoisista oikeasti hyvistä biiseistä, jotka päätyvät radioon ja tuovat gramex-pennosia tekijälleen.
 
.

 
No en minäkään usko että mikään vakavissaan musaa tekevä ja keikkaileva bändi tai lauluntekijä laittais tänne biisinraakileitaan esille :) Idea oli siinä että jos porukasta löytyis semmosia " pöytälaatikkosäveltäjiä " joilla siis olis ihan omia tekeleitä ja biisin aihioita tarjolla niin niitä sitte alettais porukalla ja urakalla työstämään - eli loppujen lopuks se homman alulle paneva voima olis nimen omaan se biisin tekijä joka tekee edes jonkinlaisen pohjan - ja siihen sitten ite kukin vois tarjoilla omaa tuotostaan lisukkeeksi että siitä tulis valmis ehyt biisi. Ja tekijänoikeudet siihen lopulliseen biisiin olis tietysti aina sillä joka sen alkuperäisen biisinraakileenkin on kehitelly,, itekkin aikoinaan joskus tykkäsin säveltää koticasiolla useammankin biisin, mutta ei mun sävellykset kestä minkäänlaista päivänvaloo, kun ei sieltä casion rytmilaatikosta löytyny kuin jotain sambaa ja rumbaa ja waltzia :) eli niistä mun sävellyksistä väkisinkin tuli melkosenlailla iskelmää ja purkkapoppia - mutta saattaishan täällä muusikoitten netin piireissä pyöriä joitain semmosia vakavemminkin otettavia ja kykenevämpiä "pöytälaatikkosäveltäjiä" jokka pystyis lykkäämään jotain kunnon pohjaa esille ja jne...
 
Mutta homman alulle paneva voima ja primusmotor on kyllä aina se taustan tekijä ( jos semmosia löytyis ,,, )
 
No okei, rupesin miettimään tätä kuviota uusiksi. Eli että tää juttu edes jollain tapaa toimisi niin se vaatisi semmosen tosi pätevän ja ammattitaistoisen kaverin homman pyörittäjäksi ja homman vetäjäksi, elikkä se meinaa sitä että niin ammattitaitoisille kavereille kyllä melkoisen varmasti löytyy ihan palkallistakin työtä josta tienaavat kunnolla elikkä tuskinpa heitä sitten kiinnosta alkaa vetämään jotain amatöörien harrastelijajuttuja,,, eli kyllä tää siihen sortuu että ei löydy tarpeeks kyvykästä vetäjää tälle touhulle ,,,
 
Okei eli unohdetaan koko toi idea - se oli kyllä ihan kuolleena syntyy - ei se käytännössä ikinä toimisi !
 
Jaken
25.01.2011 01:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on ollut tapana tehdä omia pieniä projekteja, missä käytännössä ite soitan n-kappaletta kitararaitoja jostain biisistä. Sitten kevyt miksaus, renderöinti ja talteen omaa käyttöä varten. Mukava kuunnella jälkikäteen, ja tehdä myöhemmin revisitejä kun taidot ovat karttuneet (mikä nyt ei vielä minuntasoisella aloittelijalla kovinkaan vaikeaa ole ;).
 
Joskus tosiaan miettinyt että olisi kiva jos olisi samanhenkistä ja -tasoista porukkaa, vaikka basisti ja rumpali joiden kanssa voisi tehdä hienompaakin, tai vähintäänkin monipuolisempaa, jälkeä (pelkistä kitararaidoista tulee aika tylsiä yleensä, ainakin jos ne kaikki on minun soittamiani).
 
Jotain tämäntyylistä/tasoista siis itse olen väkertänyt:
http://jts.kapsi.fi/t/bourree%2010_09_23.mp3
 
Käytännössä yhden illan juttuja siis, mutta miksei niihin voisi enemmänkin panostaa jos tosiaan saisi muita kotisoittelijoita/äänittelijöitä mukaan. Ongelma tieten julkisesti toimimisessa (laittaisi yhden raidan foorumille, ja katsoisi keitä muita kiinnostaisi liittyä mukaan juuri kyseiseen projektiin) on se, että useissa covereissani alkuperäisen kappaleen tekijänoikeudet eivät ole rauenneet (hyi minua!).
 
Omien biisien tekemiseen ei oikein vielä kynnet riitä, vaikka sillointällöin jotain ihan ok riffejä/sointukulkuja tuleekin joskus päähän; ei vain osaa vielä kehittää sitä juttua sen pidemmälle.
 
No jaa, mikäpä tässä viestissä oli pointti? Enpä oikein tiedä itsekään... Mutta jos jotakuta tuollainen räpeltäminen yhteistyössä tälläisen aloittelijaharrastelijakitaristin kanssa kiinnostaisi, niin saa toki laittaa pikaviestiä :) Itseltä siis löytyy halpa sähkökitara (Yamaha 112), pari teräskielistä akustista (Yamaha LL6), Zoom H2 ja rajallinen soittotaito sekä vieläkin rajallisempi sävelkorva.
 
Karipiirto
25.01.2011 10:18:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tässä puhe nyt siis jostain semmoisesta, mitä esim ICE muistaakseni järkkäili muutama vuosi sitten? Siis mnet-soolobiisi. Eli yksi järkkäs biisin, muut varaili siitä itselleen jotain välejä, joihin sitten äänitteli soolon.
 
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
Hank Hill
25.01.2011 13:02:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikemminkin joku sellainen prokkis, että tietyt ryhmät tekisi ihan rumpukompista lähtien kaiken itse, ehkä tiettyä ennaltasovittua teemaa mukaillen, ja osallistuis "viisuihin" tms ryhmänä tms, mutta voi olla että organisointi olisi aika raskasta, tulis aika paljon "alavääntojä" ja aikaa menee. En tiiä
 
Samantapaista olen itsekin joskus ajatellut.Tai sitten sellainen Suuri Biisiprojekti että tehtäisiin biisi "from scratch",homma alkaisi "Genre-skaballa",eli saisi ehdottaa ja/tai äänestää genreä,sitten introskaba, riffiskaba,basoskaba,lyriikkaskaba,yms...
 
tai no joo,taitaa inhlaatio iskeä jos vielä uutta skabaa
 
Jazz on paskaa kun sen osaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «