JudeJude 16.12.2010 22:53:30 | |
---|
hollstro: Tuntuu siltä että hyvää bassoa ei saa valmistajalta, vaan käytettynä tai soitinrakentajalta. Onhan tuo Strunal ainakin yksi, mutten niistä innostunut yhtään.http://www.strunal.cz/new/index.php?cat=home&id=2 Mulla on viimeisen arvuuttelun mukaan Strunal 5/35, joka alkaa nyt soida tosi hyvin. En mä sitä olekaan korjauttanut, säädättänyt ja trimmauttanut kuin samalla euromäärällä jolla sen alun perin ostin. Eli voisi olla parempiakin diilejä tai helpompiakin teitä hyvien soitinten tykö. Onhan tässä toki tullut opittua kaikenlaista, mitä valmiiksi t(r)immin soittimen kanssa ei tulisi ehkä ajateltua. -jude "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta |
Isotalo 20.12.2010 22:01:49 | |
---|
Nojjoo, nyt on bassossa uus talla ja uudet kielet. Tallaa pitää vähän vielä fiksata, G- ja D-kieli on liian korkeella. Mainoksen uhrina valkkasin kieliksi nämä: http://store.daddario.com/category/ … 0/Zyex_Bass_34_Scale_Medium_Tension Soundi tuntuis olevan hyvä, jousella ja pizzicatona, varsinkin juuri G:llä ja D:llä. A on ihan munaton, vaihtoon menee. E tuntuis olevan ihan jees. Nyt sitten pitäis keksiä sopiva A tuohon settiin. Noissa on siis hieman ehkä sellaista suolikieli fiilistä ja joustakin pitäis käyttää välillä. Olisko ehdotuksia? |
JudeJude 21.12.2010 13:32:40 | |
---|
Isotalo: Nojjoo, nyt on bassossa uus talla ja uudet kielet. Tallaa pitää vähän vielä fiksata, G- ja D-kieli on liian korkeella. Mainoksen uhrina valkkasin kieliksi nämä: http://store.daddario.com/category/ … 0/Zyex_Bass_34_Scale_Medium_Tension Soundi tuntuis olevan hyvä, jousella ja pizzicatona, varsinkin juuri G:llä ja D:llä. A on ihan munaton, vaihtoon menee. E tuntuis olevan ihan jees. Nyt sitten pitäis keksiä sopiva A tuohon settiin. Noissa on siis hieman ehkä sellaista suolikieli fiilistä ja joustakin pitäis käyttää välillä. Olisko ehdotuksia? Ka, uusi kieli markkinoilla! Pikaisen talkbass-vilkaisun perusteella tuli mieleen, että sun saama A voi olla myös huonolaatuinen, tuollaisista munattomuuksista ei tuossa ketjussa ainakaan ollut puhetta. http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=691203 -jude "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta |
Teijo K. 21.12.2010 13:33:59 | |
---|
JudeJude: Ka, uusi kieli markkinoilla! Pikaisen talkbass-vilkaisun perusteella tuli mieleen, että sun saama A voi olla myös huonolaatuinen, tuollaisista munattomuuksista ei tuossa ketjussa ainakaan ollut puhetta. http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=691203 -jude Joko viallinen kieli, tai basson säädöissä on vielä parantamisen varaa, näin uskoisin. Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk. |
Isotalo 22.12.2010 20:39:11 | |
---|
Teijo K.: Joko viallinen kieli, tai basson säädöissä on vielä parantamisen varaa, näin uskoisin. Ei ollu viallinen, oli täysin väärä kieli. Mahtavaa hommaa, paketissa oli a:n tilalla joku ohuempi ja löysempi kieli. Nyt on oikea kieli ja tuntuispa näin ensituntumalta hyvältä setiltä. |
perskurkkana 23.12.2010 15:30:50 | |
---|
Milläs konstilla sais hartsista tulleet tahmeat hippuset kontran kannesta pois? Eivät meinaan hinkkaamalla lähde, tarttuvat tuohon lakkapintaan aika hanakasti. |
JukkaPena 23.12.2010 17:28:11 (muokattu 23.12.2010 17:31:18) | |
---|
perskurkkana: Milläs konstilla sais hartsista tulleet tahmeat hippuset kontran kannesta pois? Eivät meinaan hinkkaamalla lähde, tarttuvat tuohon lakkapintaan aika hanakasti. Rufus Reidin "The Evolving Bassist" kirjassa suositellaan tosi hienoa teräsvillaa ja öljyä (veikkaisin kylmäpuristettua pellavaöljyä). Työstetään about postimerkin kokoista aluetta kerrallaan pistämällä pieni määrä öljyä kanteen ja hangataan KEVYESTI hartsia pois. Tuolta näyttäs saavan jotai asiaan sopivia myrkkyjä: http://www.contrabass.co.uk/cleaner.htm Aihetta vähä sivuten suosittelen tota Reidin kirjaa kaikille kontrabasisteille. Siinä puhutaan mm. soittoasennoista/tekniikoista, walking bassista ja kontrabasson kuljettamisesta lentokoneessa. "Se tekee siitä sen..." |
JuhaHo 23.12.2010 18:47:27 | |
---|
JukkaPena: Rufus Reidin "The Evolving Bassist" kirjassa Aihetta vähä sivuten suosittelen tota Reidin kirjaa kaikille kontrabasisteille. Siinä puhutaan mm. soittoasennoista/tekniikoista, walking bassista ja kontrabasson kuljettamisesta lentokoneessa. Meillä on kyseinen opus; ei mikään Simandl, mutta menettelee. Kirjan kanssa suosittelen saman sarjan DVD:tä, jossa mies kertoilee samat asiat videolla ja soittaa kirjassa olevia kappaleita Mulgrew Millerin kanssa. |
Teijo K. 23.12.2010 20:26:13 | |
---|
JukkaPena: Rufus Reidin "The Evolving Bassist" kirjassa suositellaan tosi hienoa teräsvillaa ja öljyä (veikkaisin kylmäpuristettua pellavaöljyä). Työstetään about postimerkin kokoista aluetta kerrallaan pistämällä pieni määrä öljyä kanteen ja hangataan KEVYESTI hartsia pois. Tuolta näyttäs saavan jotai asiaan sopivia myrkkyjä: http://www.contrabass.co.uk/cleaner.htm Aihetta vähä sivuten suosittelen tota Reidin kirjaa kaikille kontrabasisteille. Siinä puhutaan mm. soittoasennoista/tekniikoista, walking bassista ja kontrabasson kuljettamisesta lentokoneessa. Höylällä lähtee kanssa kivasti. Tai nihkeällä mikrokuituliinalla. http://www.viulu.com/ukksivu.htm "Millä viulua voi puhdistaa? Pehmeällä liinalla tai hyvin vähän kostutetulla liinalla kevyesti pyyhkimällä. Pinttyneempi lika kannattaa puhdistuttaa ammattitaitoisella viulunrakentajalla. Viulunpuhdistusaineita ei kannata käyttää, koska lähes kaikissa on ainetta, joka jää viulun pinnalle ja huonontaa jatkossa sen hoidettavuutta. Oikea viulun puhdistus ja kiillotus perustuu viulun puhdistukseen puhdistusaineella, joka lähtee spriikiillotuksessa pois. Sprii kiillottaa soittimen oman lakan jättämättä siihen mitään ylimääräisiä aineita. Varomattomasti käsiteltynä sprii poistaa lakkaa, sen vuoksi sillä kiillottaminen on ammattilaisen työtä. " Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk. |
root daddy 30.12.2010 18:48:16 (muokattu 30.12.2010 18:48:56) | |
---|
JudeJude: Basso tuli huollosta kotiin. Olipa ammattitaitoinen ja mukava kaveri, ja sijaintikin vielä viimeisen päälle! Kelpaa suositella http://www.howviolins.com/ Kävin tänään kontra ostoksilla, ja kokopuinen 3/4 allegro lähti mukaan,, Hyvä palvelu! Hojo hojo.. |
JudeJude 30.12.2010 21:09:51 | |
---|
root daddy: Kävin tänään kontra ostoksilla, ja kokopuinen 3/4 allegro lähti mukaan,, Hyvä palvelu! Näyttää hyvältä - pistähän kommenttia (ja mielellään ääninäytettä) kunhan pääset vauhtiin! -jude "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta |
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank
http://www.myspace.com/themisbeats |
hollstro 10.01.2011 12:32:35 | |
---|
Onko porukoilla kokemusta kontran kostutusmadoista? Hommasin sellasen kun on basso aika kuivassa paikassa ja huomasin että alkaa saumat elämään. Mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä mokia ei kannata tehdä? vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Isotalo 10.01.2011 12:37:57 | |
---|
hollstro: Onko porukoilla kokemusta kontran kostutusmadoista? Hommasin sellasen kun on basso aika kuivassa paikassa ja huomasin että alkaa saumat elämään. Mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä mokia ei kannata tehdä? Ei kai sen kans voi hirveesti mokailla. Pistä kraanasta vesi juoksemaan, mato alle ja vähän puristelee että sisällä oleva sieni imaisee vettä sisäänsä. Sit vaan puristaa ylimääräiset pois niin että sieni jää kosteeksi. Mato F-aukosta sisään. Näin mä toimin, en oo vielä keksinyt muutakaan tapaa. |
JuhaHo 10.01.2011 16:50:55 | |
---|
hollstro: Onko porukoilla kokemusta kontran kostutusmadoista? Hommasin sellasen kun on basso aika kuivassa paikassa ja huomasin että alkaa saumat elämään. Mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä mokia ei kannata tehdä? Meillä on ollut sellainen jokusen vuoden käytössä. Kraanaveden sijasta ohjeessa kehotetaan käyttämään akkuvettä; kraanavedessä olevat mineraalit kuulemma tukkivat sienen ajan oloon. Minulla on sellainen rutiini, että kun vien pojan soittotunnille, keikalle tai orkesteriharjoituksiin - laitan madon akkuvesipulloon siksi aikaa likoamaan. |
Isotalo 10.01.2011 16:53:55 | |
---|
JuhaHo: Meillä on ollut sellainen jokusen vuoden käytössä. Kraanaveden sijasta ohjeessa kehotetaan käyttämään akkuvettä; kraanavedessä olevat mineraalit kuulemma tukkivat sienen ajan oloon. Minulla on sellainen rutiini, että kun vien pojan soittotunnille, keikalle tai orkesteriharjoituksiin - laitan madon akkuvesipulloon siksi aikaa likoamaan. Mä en kyllä jaksa ruveta säätämään minkään akkuveden kanssa. Jos se sieni menee tukkoon muutaman vuoden kuluessa, niin kaupasta uus. Ne maksaa kympin. |
chief 10.01.2011 19:36:06 | |
---|
Mä kyselin kans matojen perään ja ainakin Ape sano et se ei käytä. Mato sinänsä on jees mut sit jos sitä käyttää niin sitä pitää sit käyttää koko ajan. Muuten pamahtaa tosi helposti. Myös ulkona pakkasessa kontraa kuljetettaessa pitää olla tarkkana ettei mato pääse jäätymään. Siinä on omat riskinsä, sen takia en ite käytä. "It's the ear, not the gear. " |
hollstro 10.01.2011 19:51:04 | |
---|
chief: Mä kyselin kans matojen perään ja ainakin Ape sano et se ei käytä. Mato sinänsä on jees mut sit jos sitä käyttää niin sitä pitää sit käyttää koko ajan. Muuten pamahtaa tosi helposti. Myös ulkona pakkasessa kontraa kuljetettaessa pitää olla tarkkana ettei mato pääse jäätymään. Siinä on omat riskinsä, sen takia en ite käytä. Idea on että sillä pidetään suhteellinen kosteus basson osalta 40-50 %:ssa. Jos ilman suhteellinen kosteus on tuota luokkaa, voi sen madon aina poistaa. Enkä usko että pamahtaa. Mutta siinä oot oikeassa että jos tumpeloimalla ensin kostuttaa tappiin ja sitten päästää basson kuivumaan nopeasti niin riski on olemassa joku kohta kosahtaa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Jopotzuki 13.01.2011 16:18:37 | |
---|
Hei, jos lähden soittamaan kontrabassolla akustiseen bändiin (kevyellä äänentoistolla), missä kitara, laulu ja pelkistetty rumpusetti (tyyliin virppa, haikku, basari), niin mitä luulette että pitäisikö basso siinä kohtaa mikittää vai kuuluuko se melu sieltä muiden äänien joukosta? Ja jos sitten mikitettäisiin, niin miten? Pystyisikö ihan tavallisella laulumikillä ja yhdellä pienellä vahvistimella mikittämään? Ja jos onnistuu niin miten/mihin se mikki tulisi laittaa hyvän äänen saamiseksi? |
Teijo K. 13.01.2011 16:26:34 | |
---|
Jopotzuki: Hei, jos lähden soittamaan kontrabassolla akustiseen bändiin (kevyellä äänentoistolla), missä kitara, laulu ja pelkistetty rumpusetti (tyyliin virppa, haikku, basari), niin mitä luulette että pitäisikö basso siinä kohtaa mikittää vai kuuluuko se melu sieltä muiden äänien joukosta? Ja jos sitten mikitettäisiin, niin miten? Pystyisikö ihan tavallisella laulumikillä ja yhdellä pienellä vahvistimella mikittämään? Ja jos onnistuu niin miten/mihin se mikki tulisi laittaa hyvän äänen saamiseksi? Voisi onnistua laulumikillä jos teillä on pa-kamat. Sinne vaan. Tai aktiivimonitoriin laulumikki. Kokeilemalla löytyy paras mikin paikka, kontrissa se vaihtelee mun mielestä. Laulumikillä saa aika vähän volaa lisää ennen kuin se alkaa kiertää, joten sitten kannattaa tutustua erilaisiin pietsomikkeihin. Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk. |