Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys tekijänoikeuksista
1
kouranka
09.01.2011 00:13:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro! Tällästä pulmaa olisi tarjolla:
 
Tein kappaleen (omat soinnut,sovitus jne.) MUTTA lyriikat lainasin toiselta yhtyeeltä. Haluaisin laittaa tämän kappaleen omakustanne EP:lle, tai korkeintaan internettiin myspace sivustolleni. Bändi jonka lyriikat lainasin on ulkomaalainen. Miten minun pitäisi toimia? Tai onko minulla oikeutta tehdä mitään tällä biisillä?
 
http://www.myspace.com/juliemichaelsband
Sax-pappa
09.01.2011 10:51:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kouranka: Moro! Tällästä pulmaa olisi tarjolla:
 
Tein kappaleen (omat soinnut,sovitus jne.) MUTTA lyriikat lainasin toiselta yhtyeeltä. Haluaisin laittaa tämän kappaleen omakustanne EP:lle, tai korkeintaan internettiin myspace sivustolleni. Bändi jonka lyriikat lainasin on ulkomaalainen. Miten minun pitäisi toimia? Tai onko minulla oikeutta tehdä mitään tällä biisillä?

 
Sanoituksen käyttöön tarvitset luvan alkuperäisenn kappaleen oikeudenomistajilta. Ilman tätä lupaa et voi biisiäsi missään muodossa julkaista.
 
Janus
09.01.2011 11:40:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Sanoituksen käyttöön tarvitset luvan alkuperäisenn kappaleen oikeudenomistajilta. Ilman tätä lupaa et voi biisiäsi missään muodossa julkaista.
 
Eikö lupa alkuperäisen tekstin tekijältä riitä? Eihän sillä ole välttämättä säveltäjän/säveltäjien kanssa mitään tekemistä, vaikka useasti bändi/cowrite-kontekstissa kaikki krediitit tasan laitetaankin (tekijöiden kesken) riippumatta siitä, kuka etupäässä sävelsi, kuka sanoitti ja kuka sovitti?
 
Fortune
09.01.2011 13:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: kappaleen
 
Eikö lupa alkuperäisen tekstin tekijältä riitä? Eihän sillä ole välttämättä säveltäjän/säveltäjien kanssa mitään tekemistä, vaikka useasti bändi/cowrite-kontekstissa kaikki krediitit tasan laitetaankin (tekijöiden kesken) riippumatta siitä, kuka etupäässä sävelsi, kuka sanoitti ja kuka sovitti?

 
Käsittääkseni tuo riippuu siitä, miten kustannusoikeudet on ko. artistilla jaettu/sovittu aikanaan, ulkomaan elävillä niitä hoitaa usein kustannusyhtiö jolta lupa kysytään sovitus-/käännös-/tms. tapauksissa.
 
Teoston sivuilta:
 
http://www.teosto.fi/teosto/websivu … %20miten%20saan%20sovitus-%20ja%20k
 
"Look behind you, a three-string bass!"
Sax-pappa
09.01.2011 14:24:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: kappaleen
 
Eikö lupa alkuperäisen tekstin tekijältä riitä? Eihän sillä ole välttämättä säveltäjän/säveltäjien kanssa mitään tekemistä, vaikka useasti bändi/cowrite-kontekstissa kaikki krediitit tasan laitetaankin (tekijöiden kesken) riippumatta siitä, kuka etupäässä sävelsi, kuka sanoitti ja kuka sovitti?

 
No täsämälliseti ottaen tietysti sanoituksen oikeudenomistajilta. Tämä sitten voi olla sanoittaja itse, kustannusyhtiö jne...
 
Janus
09.01.2011 20:28:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fortune: Käsittääkseni tuo riippuu siitä, miten kustannusoikeudet on ko. artistilla jaettu/sovittu aikanaan, ulkomaan elävillä niitä hoitaa usein kustannusyhtiö jolta lupa kysytään sovitus-/käännös-/tms. tapauksissa.
 
Teoston sivuilta:
 
http://www.teosto.fi/teosto/websivu … %20miten%20saan%20sovitus-%20ja%20k

 
Aivan totta! Kustannetuissa biiseissä juuri noin, muuttujia on tosiaan useampia. Mulla oli jotenkin oletuksena, että tässä lyriikan "lainauksen" kohteena ollut bändi olisi tosiaan jotain Myspace-osaston toimijoita (=ei virallisia julkaisuja), eikä esimerkiksi The Beatles.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «