Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 534 35 36 37 3846 47 48 49 50
Mr.Crest
08.01.2011 14:27:30
Kertokaas nyt miten toi Hohner Marine Band Deluxe eroaa normaali Marine Bandistä? Kun hintaa on noin 10e enemmän niin onko hintansa väärti?
zille
10.01.2011 23:39:17
Turpahöylääjä: Kampa on osittain käsitelty turpoamisen vähentämiseksi, ja harppu on koottu ruuveilla naulojen sijaan, mikä on huomattava parannus harpun huoltamista ja kestävyyttä ajatellen. Ruuvit myös tekevät harpusta ilmatiiviimmän. Lisäksi harpun ulkoreunojen kulmat ja kamman 'piikkien' päiden kulmat on pyöristetty soittomukavuuden lisäämiseksi. Jos ei tosiaan maksa kuin kympin enemmän, niin suosittelen deluxe-versiota :)

Hmm. Kyllä mä oon joskus Marine Bandinkin avannut. Ja kun tsekkasin niin onhan tossa pienen pienelle talttapäälle kyl ihan kolonsa. Et eiköhän nääkin ruuveja sitten ole. Eikä oo Deluxeja mulla ainakaan. Ihan perus valkokoteloisia Marine Bandeja.

Ja kyllä on Marine Bandit ainakin meikän tesmaamista parhaita. En nyt sitten jostain pro-soittimista tiie. Tai löytyy multakin näitä oktaavi ja vibra harppuja, mut niitä nyt ei oikein voi vertailla. Mut näitä Pro harppuja ja Blues harppuja mitä saa joka musakaupasta ni mä en ainakaa saa niistä mitään fiilistä.
Kahta en vaihda, folk & blues.
Turpahöylääjä
11.01.2011 19:02:11
zille: Hmm. Kyllä mä oon joskus Marine Bandinkin avannut. Ja kun tsekkasin niin onhan tossa pienen pienelle talttapäälle kyl ihan kolonsa. Et eiköhän nääkin ruuveja sitten ole. Eikä oo Deluxeja mulla ainakaan. Ihan perus valkokoteloisia Marine Bandeja.

Jännää tuossa on se, että Marine Band on koottu nauloilla, joissa ei ole kierteitä. Kyllä noiden kuoren naulojen päällä on lovi, joka saattaa hämäävästi muistuttaa ruuvin kantaa, mutta tahtoisinpa nähdä kuinka ruuvimeisselillä ruuvat kuoren auki ;P Vielä hankalampi tapaus ovat sitten sisäpuolen naulat, joissa ei ole lovea ensinkään... Kumma, ettet huomannut niitä kun purit harppusi.

Perus Marine Bandien ongelma on juuri siinä, että avataksesi harpun - oli tarkoitus mikä hyvänsä - kuoret täytyy kammeta pois paikoiltaan, esim. puukkoa käyttämällä. Ongelmallista tässä on se, että mitä useammin kuoret poistaa, sitä enemmän naulojen paikat löystyvät. Löystymisestä koituu harmia etenkin, jos on irrotellut kielilevyt pakoillaan pitäviä sisäpuolen nauloja, sillä harpun ilmatiiviys kärsii (kuten lievemmin myös kuorten löystyessä). Koska harppuja kuitekin tarvitsee purkaa aika-ajoin, monet muokkaavat Marine Bandejaan korvaamalla ainakin kuorten naulat ruuvein.
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
zille
11.01.2011 23:26:43
Turpahöylääjä: Jännää tuossa on se, että Marine Band on koottu nauloilla, joissa ei ole kierteitä. Kyllä noiden kuoren naulojen päällä on lovi, joka saattaa hämäävästi muistuttaa ruuvin kantaa, mutta tahtoisinpa nähdä kuinka ruuvimeisselillä ruuvat kuoren auki ;P Vielä hankalampi tapaus ovat sitten sisäpuolen naulat, joissa ei ole lovea ensinkään... Kumma, ettet huomannut niitä kun purit harppusi.

Perus Marine Bandien ongelma on juuri siinä, että avataksesi harpun - oli tarkoitus mikä hyvänsä - kuoret täytyy kammeta pois paikoiltaan, esim. puukkoa käyttämällä. Ongelmallista tässä on se, että mitä useammin kuoret poistaa, sitä enemmän naulojen paikat löystyvät. Löystymisestä koituu harmia etenkin, jos on irrotellut kielilevyt pakoillaan pitäviä sisäpuolen nauloja, sillä harpun ilmatiiviys kärsii (kuten lievemmin myös kuorten löystyessä). Koska harppuja kuitekin tarvitsee purkaa aika-ajoin, monet muokkaavat Marine Bandejaan korvaamalla ainakin kuorten naulat ruuvein.

Njoo, niin taitaakin olla. Tsekkasin noit mun harppuja ni ainaki Blues Harpissa ja Hohner Special 20 Marine Bandissä oli ruuvit, niin se oli sit joku niistä varmaan minkä avasin joskus.

Minkä takia harppuja pitää availla aika-ajoin? Vaikka ei mitään ongelmaa huomaisikaan niin siltikö pitäis tuuletella? Tai itte en ainakaan oo mitään tarvetta huomannut availla noita. Paitti sillon kerran kun siellä oli joku kieli menny tukkoon niin jotain tein sille.
Kahta en vaihda, folk & blues.
Turpahöylääjä
12.01.2011 14:33:13
zille: Njoo, niin taitaakin olla. Tsekkasin noit mun harppuja ni ainaki Blues Harpissa ja Hohner Special 20 Marine Bandissä oli ruuvit, niin se oli sit joku niistä varmaan minkä avasin joskus.

:) Jep, naulat ovat tosiaan melko harvinainen ominaisuus. Itse en tiedä muita malleja, jotka olisi kasattu vain nauloilla.

Minkä takia harppuja pitää availla aika-ajoin? Vaikka ei mitään ongelmaa huomaisikaan niin siltikö pitäis tuuletella? Tai itte en ainakaan oo mitään tarvetta huomannut availla noita. Paitti sillon kerran kun siellä oli joku kieli menny tukkoon niin jotain tein sille.

Harppujen avaamiseen on monia syitä, joista yhden jo mainitsitkin. Suoranaisesti niitä ei ole mikään pakko availla, jos ei koe sitä tarpeelliseksi. Avaaminen mm. helpottaa harppujen puhtaana pitoa oleellisesti, sillä kuoren ja kielilevyjen väliin tuppaa kertymään kuivunutta sylkeä ynnä muuta moskaa. Avaamista vaatii myös harppujen muokkaus, esim. jos haluaa säätää kielet niin, että overblowit onnistuvat yms. Sekä putsauksesta että säätämisestä on täällä ollut keskustelua jokin aika sitten.
GMV
25.01.2011 19:57:11
Kysyn nyt tähän väliin, että minkälaisella harpulla voisi soitella tuollaista vanhaa tanssimusaa ja vaikka joitain jenkkoja ym? Olisi tarkoitus ilahduttaa suvun vanhempaa väkeä. Eli oisko joku tremolo harppu, missä sävellajissa tai lejeissa?
On tullut soiteltua vain bluesia.
jone-70
01.02.2011 11:25:19 (muokattu 01.02.2011 11:33:41)
Tervehdys! Uusia huuliharpun soittajanoviiseja liittyy joukkoon. Olen nyt tässä opetellut soittelemaan Hohnerin C blues harp ms:llä. House of rising sun taittuu jo ja tahtoisin opetella jotain suomalaisia biisejä, mutta ei löydy mistään tabseja suomalaisilta artisteilta esim. Marstio, J.Karjalainen, Sir Elwood..., ulkomaisiahan on tarjolla pilvin pimein. Olen käynyt tutustumassa Harptabs.com sivuilla ja valikoimaahan on, joitain CCR:n biisejä olen tulostellut ja saanut jotenkuten soitettuakin niitä, mutta tahtoisin opetella tosiaan kotimaista musiikkia jolloin sanat olisivat paremmin hallussa. Onko vinkkejä/linkkejä mistä voisin löytää näitä.

http://www.youtube.com/watch?v=P6PSVZ3ZGFs&feature=related

Tämä on todella hyvä aloittelijan biisi, tabs:it löytyy kommenteista. Pari
iltaa tätä renkutin, niin jopa rupes onnistuun.
Turpahöylääjä
01.02.2011 18:09:43
jone-70: tahtoisin opetella jotain suomalaisia biisejä, mutta ei löydy mistään tabseja suomalaisilta artisteilta esim. Marstio, J.Karjalainen, Sir Elwood..., ulkomaisiahan on tarjolla pilvin pimein. Olen käynyt tutustumassa Harptabs.com sivuilla ja valikoimaahan on, joitain CCR:n biisejä olen tulostellut ja saanut jotenkuten soitettuakin niitä, mutta tahtoisin opetella tosiaan kotimaista musiikkia jolloin sanat olisivat paremmin hallussa. Onko vinkkejä/linkkejä mistä voisin löytää näitä.

Suosittelen kyllä vahvasti, että otat korvat käyttöön ja kuunnellen opettelet melodiat. Harvoissa perus radiopop-rock -osaston kappaleissa on hankalia sävelkulkuja. Ja jos et vielä kovin hyvin korvakuulolta soitakaan, niin nythän sen taidon harjoitteluun on hyvä syy! :) Harpputabit ovat kovin harvinaisesti käytössä ylipäätään, ja ne ovat muutenkin usein yksinkertaistettuja tai niissä on puutteita/virheitä. Korvakuulolta soittaessa oppii myös samalla tuntemaan paremmin itse soittimen, kun keskittyminen ei mene pelkkään merkkien tulkitsemiseen. Toinen hyvä keksintö ovat oikeat nuotit, niistä soittamista suosittelen myös (periaatteeessa vaatii tosin aina oikean harpun eri sävellajeihin).

Soittointoa, miten nyt päädytkin harjoittelemaan! =)
dasjp
01.02.2011 21:25:37

Terve, oon lukenut täällä jo kauan juttuja kunnes päätin rekisteröityä.
Useamman vuoden oon ollu kiinnostunu huuliharpuista ja nyt sain vihdoin asialle tehtyä jotain.
Ostin noin kk sitten 7e folkmasterin c harpun mut tuntu aivan mahdottoman vastenmieliseltä kapistukselta vaikka viimeksi olen päiväkodissa harppua käsitellyt.
No se harppu lens mäkeen ja ostin pari uutta tilalle, hohner special 20 marine bandin C ja yhden pro harpin C.
tuota 2 reijän imua olen pohtinut kun nii metkasti törähtää mutta en oo törmänny samaan ongelmaan tolla specialilla. miks?

Joku tossa kyseli tallinnan musikkikauppoja. Itse hain harppuni sieltä ja olisko ollu 22e kpl.
Alla ton liikkeen tiedot
STANFORD MUSIC TALLINN
Raua 1/ Pronksi 6
10124 Tallinn
Tel: 6676 030
Faks: 6676 039
pood(at)stanfordmusic.ee
E-R 10-18
L 11-17

Myyjä osas loistavastivasti suomea (paremmin kuin kirjoitan) ja näytti pitävän työstään.
liike on noin 400m päässä viru hotellista ja taksikin maksaa vaan 3€ ni ei tarvi etsiä ja pohtia ja takaisin löytää helposti kun hotellit näkyy kaupalle
Mr.Crest
11.02.2011 21:33:36
Tuli uutta puhtia taas soittoon Canned Heatin löydön myötä: http://www.youtube.com/watch?v=JRxP0NCv-7w
suorastaan sanottuna täydellisesti soittaa Alan Wilson tossa ja just sattu löytymään iteltäkin tollanen 12-reikänen matala c-viretteinen Marine Bandi, samannäkösellä huuliharpulla Blind Owlkin vetää tossa pätkässä. Little Walterin vaikutteet kyllä paistaa läpi, mutta mahtavaa soittoa!
Tossa 12-reikäsessähän on viritetty ne ylhäällä olevat äänet erilailla kun 10-reikäsissä Marine Bandeissä, soitto kuulostaa miellyttävän eksoottiselta, mutta ei voi soittaa samanlailla kun normaalisti vetäis, pitää taas harjotella uutta. Kyllä tuli positiivinen ulottuvuus taas huuliharpun soittoon :)
GMV
21.02.2011 11:25:36
Miten tuo Stevie Baker special harppu eroaa tuosta normaalista marine bändistä? Onko se matala vireisempi, kuin normi marine band? Onko saatavilla low A marine band harpua, kun D:tä näkyy olevan?
Turpahöylääjä
21.02.2011 12:22:59
GMV: Miten tuo Stevie Baker special harppu eroaa tuosta normaalista marine bändistä? Onko se matala vireisempi, kuin normi marine band? Onko saatavilla low A marine band harpua, kun D:tä näkyy olevan?

Baker eroaa normaalista siinä, että siihen on lisätty ylimääräinen oktaavi, joko ylä- tai alapäähän riippuen harpun korkeudesta. Low A:ta ei ole saatavilla, sillä A-harppu on jo valmiiksi melko matala. D-harppu sen sijaan on standardina jo melko korkealta soiva, joten siitä on tehty myös matalampi versio. Normaalit harput ovat matalimmasta korkeinpaan G:stä F:ään. Sen lisäksi on tehty sekä korkeampia, että matalampia toisintoja, matalin on low-C, ja korkein high-G - muistaakseni :)
GMV
28.02.2011 01:09:12
Tietääkö kukaan, mistä voisi löytää hyviä blues huuliharppunuotteja? Olen yrittänyt etsiä nuotteja/tabejä esim. Charlie Musselwhiten biiseihin, mutte ei ole tärpännyt. Joku taisi täällä mainita jonkun opuksen, missä olisi blues biisejä? Olisi mahtava löytää joitain nuotteja, kun olen aika toivoton opettelemaan korvakuulolta. Mutta taitaa olla pakko :D.
Turpahöylääjä
28.02.2011 17:12:09
GMV: Tietääkö kukaan, mistä voisi löytää hyviä blues huuliharppunuotteja? Olen yrittänyt etsiä nuotteja/tabejä esim. Charlie Musselwhiten biiseihin, mutte ei ole tärpännyt. Joku taisi täällä mainita jonkun opuksen, missä olisi blues biisejä? Olisi mahtava löytää joitain nuotteja, kun olen aika toivoton opettelemaan korvakuulolta. Mutta taitaa olla pakko :D.

Suosittelen kyllä lämpimästi korvasoiton harjoittamista. Paljon ei kyllä ole olemassa transkriptioita huuliharppujutuista. Pitkälti ne mestaritkin ovat aloittaneet yrittämällä korvakuulolta matkia omien edeltäjiensä soittoa. Ammattisoittajien soitossa on muutenkin paljon sellaisia elementtejä, joita olisi vaikea kuvata nuoteilla selkeästi. Ei muuta kuin harppu kouraan ja levy soimaan! :)
Sergei Fallinen
01.03.2011 20:36:18
GMV: Tietääkö kukaan, mistä voisi löytää hyviä blues huuliharppunuotteja? Olen yrittänyt etsiä nuotteja/tabejä esim. Charlie Musselwhiten biiseihin, mutte ei ole tärpännyt. Joku taisi täällä mainita jonkun opuksen, missä olisi blues biisejä? Olisi mahtava löytää joitain nuotteja, kun olen aika toivoton opettelemaan korvakuulolta. Mutta taitaa olla pakko :D.

joo taitaa vaikeeta olla. Kirjastos oli joku kirja jossa oli aika paljon Sonny Boy Williamsson, Jimmy Reed, yms biisejä mut tollasissakin on aina vähän mielenkiintosta se oikean levytyksen ettiminen ellei ihan haluu pelkistä nuottien aika-arvoista (jotka bluesis voi olla aika haastaviakin tai sit vaan summittaisesti transkriptoituja) soitella.

mulla kyl korvakuulolta opettelu ollu hankala alottaa kun on aina se ensimmäinen kysymys että mikä harppu on missäkin biisis kysees
Willi
09.03.2011 14:18:53
Rammsteinin "Los" huuliharppu osa innosti minut kokeilemaan tätä instrumenttia, joten tilasin http://www.thomann.de/fi/harley_benton_blues_harp_in_cdur.htm
Olen vasta viikon leikkinyt harpulla ja siinä samassa tätä bendausta yrittänyt luoda, joka näyttää helpolta mutta en millään suun vääntämisellä tunne saavani sitä tehdyksi.
Miten olette itse selvittäneet bendauksen salan ja kuluiko aikaakin?

http://www.youtube.com/watch?v=hW-_R3-kG4w
Kuulostaa mahtavalta, minkälaista harppua mahtaa käyttää?
Sergei Fallinen
09.03.2011 16:02:27
Willi: Miten olette itse selvittäneet bendauksen salan ja kuluiko aikaakin?

tohon ekaan kysymykseen oon täs ketjus vastannut sata kertaa, mut tohon toiseen et ei sitä ihan viikos kyl oppinut. Ja aluks vedin pitkään (viikkoja, kuukausia?) silleen vähän väkinäisel tekniikal niin en saanut kuin 1/2 sävelaskelbendei mut sit kun jossain välis tajusin miten sen äänen saa taipuun tavallaan pään/suun sisällä eikä väkisin huulilla puristamalla niin noi isommat bendit muuttu yhtäkkiä yllättävän helpoiks
Nottis
13.03.2011 22:05:34
Hey, herrat ammattilaiset!

Oon jo tässä pitemmän aikaa funtsannut, että olis nasta opetella soittamaan huuliharppua, vähän niinkuin vastapainona tolle kannuttamiselle ja nyt ajattelin ensi viikolla marssia johonkin stadin musaliikkeistä ja käydä ostamassa omani sieltä pois.

Ongelma kuitenkin on se, ettei mulla oo juuri mitään tietoa noista harppu-hommista, tai että mitä eroa niillä on suhteessa toisiinsa, kun tietoa on tosiaan karttunut lähinnä vaan rumpupuolelta.

Kuitenkin tommonen vähän kokeneempi harppuäijä sanoi, että muovisella pääsee ihan nastasti alkuun ja periaatteessa luotankin tähän väitteeseen, mutta kuitenkin kysyn vielä täältä, että onhan tää väite totta? :)

Kuinka pahasti mä siis meen metsään, jos ostan vaikka tosta Äffästä tollasen harpun, näin alkuun.

http://www.f-musiikki.fi/puhaltimet … es_huuliharppu_c_/_folk_master.html

Ei tuolla oikeen muita oo, paitsi tietty eri "vireessä" (right?)?

Neuvoja, vinkkejä, jotain jooko? : D
Sergei Fallinen
13.03.2011 22:29:20
Nottis:
Kuinka pahasti mä siis meen metsään, jos ostan vaikka tosta Äffästä tollasen harpun, näin alkuun.

http://www.f-musiikki.fi/puhaltimet … es_huuliharppu_c_/_folk_master.html

mul ei oo tosta kokemusta mutta kun ne ns. "parhaatkin" harput on vain sen 30e niin en sit tiedä tarviiko sitä niin tiukal säästökuuril olla kun uuden soittimen kuitenkin alottaa. Luulen että ne on kuitenkin parempia soittaa vaikka soundi riittävän sama oliskin. (Ja kun siihen soittimeen on vähän rahaakin laittanut niin ehkä sitä sit pakottaa ittensä helpommin harjottelemaankin:)

mut tosiaan mul ei tosta kyseisest harpust oo mitään kokemusta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)