Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Käsintehdyt kotimaiset kitarat
1 2 3 4
eleeton
08.01.2011 04:11:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas mitä kitaranrakentajia on suomessa ja tietenkin kokemuksia?
Jos on itselläsi käsin tehty niin tietoa yksilöistä olisi myös kiinnostava saada.
 
Ruokangas on tietenkin tuttu kun pitää tuossa lähellä pajaansa, mutta muista ei ole kyllä mitään kokemuksia itsellä.
 
horseface
08.01.2011 06:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni oli Nevalaisen Flying Finn Custom. Oli poikkeuksellisen hyvä kitara. Ei vaan tullut sillä soitettua ja kiertoonhan se lähti. Nyttemmin vähän harmittaa.
 
Oli miten oli, näin on!
Entropia666
08.01.2011 11:04:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruokangas: http://www.ruokangas.com/
Amfisound: http://www.amfisound.fi/
 
Kummastakaan ei kokemuksia, mutta perkeleen siistejä! Amfisound tekee enimmäkseen hevikirveitä.
 
juikkipuikki
08.01.2011 11:50:06 (muokattu 08.01.2011 11:58:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen Ruokangasta. Asiallinen meininki ja parasta laatua!
 
E: Näköjään Riksusta oot, niin testaamaan saa toki tulla niin huomaat laadun :)=
 
Annoin Ruokankaalle pikkusormen.. Se vei koko käden!
J Silver
08.01.2011 12:04:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juikkipuikki: Suosittelen Ruokangasta. Asiallinen meininki ja parasta laatua!
Varmasti hyviä kitaroita, mutta nopeasti katsottuna tuo mallisto vaan jättää mut kylmäksi. Emmä edes noita speksejä niinkään tarkastellu, mut alko vaan tökkimään kun kaikki mallit on kopioita teleistä les pauleihin. Jotenkin arvostaisin että yritettäis tehdä jotain omaa tai omannäköistä työtä. Okei, kitaroiden muut ominaisuudet on tietysti tärkeempiä kuin ulkonäkö, mutta pitää sekin olla ostajan kannalta kunnossa kun aletaan maksaan noita hintoja skeboista.
 
Neponen
08.01.2011 12:32:43 (muokattu 08.01.2011 12:35:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi helvetti aloittaja, käytä nyt sitä hakua:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=93985&oo=0
 
Ja J.Silver, Ruokangas mainitsee muistaakseni sivuillaan, että hänen kitaroidensa esikuvina on suositut kitaramallit, joiden pohjalta on aloitettu suunnittelemaan mahdollisimman ergonomisia ja hyviä kitaroita.
 
Jos sitten taas olet tuon ämfisaundin fani, niin onko ne nyt sen maukkaampia, lähes suoria kopioita monet joistain jacksoneista yms.
 
Simo78
08.01.2011 12:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.versoul.com/
Kari Nieminen, ihan liian vähän saanut huomiota osakseen, jos vähänkään tietää miten kovat soittajat on häneltä kitaroita ostaneet. Ja miten kovat soittajat tän jätkän maailmalla tuntee!
 
http://www.saloguitars.com/
Jarno Salo Järvenpäästä. Tekee omiin kitaroihinsa mikit itse. Itellä on Salon kitara ja se on kyllä helvetin hyvä! Hinnaltaan vielä huokeampi kuin esim. Ruokangas...
 
JeKo
08.01.2011 13:18:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse oon teettänyt kitaroita Veijo Rautialla (nykyään Flaxwoodilla hommissa) ja Ala-Kuhan Jussilla (R.I.P.). Laatu erinomaista, tosin jälkimmäisessä oli vähän puutteita, mutta hintaisekseen kuitenkin erittäin hyvä kitara. Rautian tekele on edelleen kovassa käytössä ja tunnearvo sen kuin kasvaa vuosi vuodelta.
 
Tällä hetkellä on Ruokangas tilauksessa. Tämän pajan tuotteet edustaa itelleni semmosta "ultimate high end" -meininkiä. Kaikki kokeilemani R:t ovat olleet aivan jumalattoman hyviä, eikä ikinä malttaisi laskea kitaraa pois sylistä. Syksyyn pitäisi nyt odotella viimeisen päälle speksattua omaa customia, on meinaan miltei vuoden jonot tällä hetkellä. Juhalle myös erityismaininta erittäin hyvästä asiakaspalvelusta!
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
J Silver
08.01.2011 13:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neponen: Ja J.Silver, Ruokangas mainitsee muistaakseni sivuillaan, että hänen kitaroidensa esikuvina on suositut kitaramallit, joiden pohjalta on aloitettu suunnittelemaan mahdollisimman ergonomisia ja hyviä kitaroita.
Niin mitä sitten? Itse peräänkuulutan omaperäisyyttä. Hyvähän se on että Ruokangas perustelee ratkaisujaan, ei minun niistä silti tarvitse tykätä.
 
Jos sitten taas olet tuon ämfisaundin fani, niin onko ne nyt sen maukkaampia, lähes suoria kopioita monet joistain jacksoneista yms.
Ei. En ole ämfisound fäni. Huomasin itsekkin senkin sivuja selaillessani että "isoilta" on sielläkin ulkonäköä...ööh sanotaanko nyt että plagioitu. Ehkä kitaristien silmät on orientoitunut tuttuihin ja turvallisiin malleihin, joten pienien firmojen on sitten myötäiltävä heidän asettamia kitaran ulkonäköstandardeja. Ehkä omaperäinen ulkonäkö sitten vaikuttaa negatiivisesti kitaroiden myyntiin. En tiedä.
 
Jokatapauksessa mieluummin ostaisin kitarani pieneltä ja itsenäiseltä "nyrkkipajalta". En tosin kuitenkaan vaan haluaisi sen olevan esim. strato look-alike. Mulle se on vähän kuin cadillac joka on nissanin valmistama. Nyt kaikki tokai tele tms. omistajat ottaa provoa... Joo mä tiedän että ne on ihan hyviä skeboja kuten "aidot amerikkalaiset". Tää nyt on ollut vaan mun mielipide näihin juttuihin. Muissa topikeissa on tästä kitarakopiointi aiheesta väännetty ihan tarpeeksi.
 
Ruokankaalle ja amfisoundille rispektiä! Voisin hyvinkin olla asiakas. Malliston ulkonäkö ei vain miellytä mua.
 
Eemil
08.01.2011 13:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J Silver: Niin mitä sitten? Itse peräänkuulutan omaperäisyyttä. Hyvähän se on että Ruokangas perustelee ratkaisujaan, ei minun niistä silti tarvitse tykätä.
 
Ruokankaalle ja amfisoundille rispektiä! Voisin hyvinkin olla asiakas. Malliston ulkonäkö ei vain miellytä mua.

 
Kyllä ne tekee sulle vaikka elefantin muotoisen kitaran kun lyöt taalat tiskiin. Valmiit mallistot luonnollisesti palvelevat kysyntää.
 
Neponen
08.01.2011 13:31:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J Silver: Malliston ulkonäkö ei vain miellytä mua.
 
Makuasioita sano musti, kun muniaan nuoli.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Takki-->
 
Mandarax
08.01.2011 13:42:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J Silver: Niin mitä sitten? Itse peräänkuulutan omaperäisyyttä. Hyvähän se on että Ruokangas perustelee ratkaisujaan, ei minun niistä silti tarvitse tykätä.
 
Ruokankaalle ja amfisoundille rispektiä! Voisin hyvinkin olla asiakas. Malliston ulkonäkö ei vain miellytä mua.

 
Makuja on monia, vaan kyllähän nuokin molemmat kyseiset pajat valmistavat sulle vaikka käkikellon muotoisen 10-kielisen customkitaran jos vaan isket tarpeeksi tolloa tiskiin. Lienee kuitenkin kaupallisesti ja oman toimeentulonsa kannalta taloudellinen itsemurha ottaa esim kyseinen käkikellomalli omaan rivituotantoonsa jonkun ameebanmuotoisen kolmikaulaisen kera. Hienoinen kärjistäminen sallittakoon pointtini esilletuomisessa....heh. Custominahan noita varmasti jokainen soitinrakentaja valmistaa, vai kuinka..? Ja ainakin itse pidän sekä Amfin että Ruokankaan Juhan yrityksiä "pienenä ja itsenäisenä nyrkkipajana".
 
Kitara on kuitenkin aika perinnehenkinen soitin ja kitaristit itsessäänkin tuntuvat suosivan kovasti perinnehenkisiä ratkaisuja - turhahan sitä on pyörää uudemman kerran keksiä.
 
Vielä kotimaisiin soitinrakentajiin palatakseni, Petri Kallio (Soundtrade) Keravalla rakentelee myös hyvin kilpailukykyisin hinnoin kitaroita - bändikaverilla on yksi mukavanoloinen SRV-henkinen tuotos. Ruokankaan luutut joita on päässyt käpistelemään (ei ole ollut yhtään tosin omana) ovat kyllä todella laadukasta työtä ja samaten Amfisoundin tuotokset - hienoa käsityötä, pari amfia löytyy myös omasta takaa.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
TTV
08.01.2011 13:44:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eemil: Kyllä ne tekee sulle vaikka elefantin muotoisen kitaran kun lyöt taalat tiskiin. Valmiit mallistot luonnollisesti palvelevat kysyntää.
 
Juurikin näin! Perusmallistosta saa ehkä ideaa, josta lähtee sitä Customiaan rakennuttamaan. Eipä niitä millään muullakaan valmistajalla ole "Prince-kitaroita" normimallistossaan, vaan kyseessä on yksilöllinen uniikkikappale.
 
Kun kattoo esim. "Suomi Kitarat" kirjasta ihmisten itselleen tekemiä kitaroita, niin eipä sielläkään kovin radikaaleja saati sitten omaperäisiä muotoja juurikaan näy. Suurin osa on strato-lespa-johdannaisia.
 
Multa lähtee iso kiitos ja kumarrus Amfisoundille, jonka kanssa hoidettiin mun eka Custom-projekti erittäin mallikkaasti läpi tossa loppuvuodesta. Perus Kairasta tuli sairaan makee Custom seiska just sellaisilla pikkujutuilla, jotka ite koen tärkeiksi.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
J Silver
08.01.2011 13:56:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis ihan kiva jos noilla sivuilla olis semmonen custom shop galleria. Mielenkiintoista olisi katsella millasia kitaroita on ihmiset tilannu.
 
McNulty
08.01.2011 13:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Finlandia Instrumentsilla olen soittimia teettänyt. Kovasti tyytyväinen olen Teemun tekemiin soittimiin.
 
http://www.finlandiainstruments.fi/
 
functioning like the scissors, cut the tall ones!
call_of_c
08.01.2011 15:43:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.lottonen.com/
 
Guitar Zero
joukov
08.01.2011 15:52:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä löytyy useampia Salon tekeleitä, myös mikkejä. Suosittelen erittäin lämpimästi.
 
Vice President of KISS Army Finland
Tawsky
08.01.2011 16:10:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Tero Siromaan (Siroma guitars) tekemä telecaster. Kitara oli alunperin tehty customilla eräälle musiikkiliikkeen omistajalle. Vaihdoin vanhan keppini tähän koska sain sen hyvällä hintaa. (liike oli ilmeisesti menossa konkurssiin)
 
Kitara ei ole ehkä minulle kaikista paras vaihtoehto mutta on se erittäin laadukkaasti tehty ja toimii muutenkin hyvin. Siromaa ilmeisesti nykyään valmistaa lähinnä akustisia kitaroita.
 
eleeton
08.01.2011 16:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neponen: Voi helvetti aloittaja, käytä nyt sitä hakua:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=93985&oo=0

 
Kiitos ja anteeksi.
 
pamppu
08.01.2011 22:48:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja täältä löytyy lisää seppiä:
 
http://ikata.lpkky.fi/dynamic/1/vie … aisia%20soitinrakentajia.pdf?id=765
 
Useamman vuoden kun on saanut seurata IKATAn koulutusta ja sieltä oppinsa saaneita ei voi muuta kuin suositella; suosi Suomalaista.
 
Have mercy maam!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «