Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jakosuodin ennen vahvistinta
1
SamPpaa
07.01.2011 10:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
ongelma on siis seuraavanlainen: käytän säröä bassossa ja se sotkee alimpia taajuuksia puuroksi. Tähän ajattelin seuraavanlaista ratkaisua: laitetaan jakosuodin basson ja vahvistimen väliin ja korkeammat taajuudet särön läpi ja matalammat suoraan vahvistimeen.
 
Laitteena voisi toimia vaikkapa
http://www.rolls.com/product.php?pid=SX21
mutta tuokin on tarkoitettu toimimaan linjatasoiselle kamalle ja impedanssitkaan ei taida soveltua tarkoitukseen. Vai olenko ymmärtänyt asian väärin? Lisäksi kaksi signaalia(puhdas matala ja särötetty korkea) pitäisi vielä summata jotenkin ennen vahvistinta.
 
Onko kukaan tehnyt vastaavaa systeemiä?
 
yhden rasian ratkaisu olisi tietenkin helpoin.
 
Tekemällä oppis..
Klezberg
07.01.2011 11:18:12 (muokattu 07.01.2011 11:21:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisi löytyi säröpurkki jossa on tuo valmiina. Voihan sitä ruveta itsekin kokeilemaan, kannattaa vain muistaa että rajataajuuden seutuville tulee vaihesiirtoa.
 
Itse koodasin kerran flangeriplugarin jossa oli samanlainen idea, vain korkeita taajuuksia efektoitiin.
 
Tuossa ainakin on ylipäästösuodin särötettävää signaalia varten
http://bass-guitars.musiciansfriend … ss-Distorsore-Bass-Pedal?sku=484188
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
SamPpaa
07.01.2011 11:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Voisi löytyi säröpurkki jossa on tuo valmiina. Voihan sitä ruveta itsekin kokeilemaan, kannattaa vain muistaa että rajataajuuden seutuville tulee vaihesiirtoa.
 
Onhan noita. Oon joskus testanutkin jotain kaverin vastaavaa. Särötin vaihtoehtoja on vaan niin paljon enemmän, jos ois tuo jakari. Oonkin miettiny, että tuleeko tuohon rajataajuudelle jotain häikkää.
 
Tekemällä oppis..
Klezberg
07.01.2011 11:58:06 (muokattu 07.01.2011 11:58:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SamPpaa: Onhan noita. Oon joskus testanutkin jotain kaverin vastaavaa. Särötin vaihtoehtoja on vaan niin paljon enemmän, jos ois tuo jakari. Oonkin miettiny, että tuleeko tuohon rajataajuudelle jotain häikkää.
 
Rajataajuuden tietämille tulee vaihesiirtoa, mutta onko siitä haittaa vai hyötyä selviää kokeilemalla.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Jakkeko
08.01.2011 10:46:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut seuraava kytkentä koekäytössä... Ei ihan vastaava mutta.
 
=> ABY -boxi => Kanava A menee särön kautta (Big Muff) ja Kanava B jatkaa matkaa käsittelemättömänä => Palmer Duetolla (http://www.palmer-germany.com/130-1-duetto.html) homma taas läjään ja vahvistimelle.
 
Mainittakoot nyt että ongelma oli hieman erilainen, eli tuo muffi hukkasi matalia taajuuksia liikaa. Ja ratkaisu ei ole mielestäni vielä toimiva, sillä vaiheensiirto ja signaalien yhteensovittaminen sekä Palmerin "olematon" hurina sotkevat vielä pakettia. Mutta tuon tyylisen ratkaisun toimivuutta voi testata jos saa jostain ABY boxin, 2 DI boxia ja normi mikserin. Tämä tarina siksi, että veikkaan että pelkkien ylätaajuuksienkin säröttäminen voi kuulostaa hieman... erikoiselta?
 
rokrokpoprok
SamPpaa
08.01.2011 11:00:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en pidä myöskään tuosta ratkaisusta, että kokonaan clean, sekä särötetty sitten vaan sotketaan.
 
Enkä usko, että se mitenkään oudolle kuulostaisi. Kuitenkin jakotaajuus olisi suht. matalalla. Itseasiassa olen useinkin äänittäessä vetänyt linjaan ja ottanut sieltä matalimmat taajuudet ja sitten mikittänyt kaapin, mistä on voinut tulla vaikka minkälaista surinaa...
 
Tekemällä oppis..
SamPpaa
08.01.2011 11:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti tehdä pikaisesti paintissa kuva :)
 
http://i182.photobucket.com/albums/x118/samppaa/xoverloop.gif
 
Tuollaista kun joku valmistais. Jakosuotimella varustettu looppi. Varmaan muillakin basisteilla ois käyttöä, kun vaan mulla. Ei kukaan tietäis tuo tyyppistä pedaalia?
 
Tekemällä oppis..
kallefuture
08.01.2011 14:16:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Voihan sitä ruveta itsekin kokeilemaan, kannattaa vain muistaa että rajataajuuden seutuville tulee vaihesiirtoa.
 
Siis niingo sun omankuvan stygessä?
 
Kalle
 
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
Klezberg
08.01.2011 16:09:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kallefuture: Siis niingo sun omankuvan stygessä?
 
Kalle

 
Voi siinäkin olla, mutta eri tavalla ja eri syystä...
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
himppe
16.01.2011 09:47:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Voisi löytyi säröpurkki jossa on tuo valmiina.
 
Esim. EBS:n MultiDrive on purkki, joka jättää alimmat bassot (olikohan alle 300Hz tai jotain) säröttämättä, jolloin botnea ei menetetä.
 
Ks. Controls-osio ja Standard-mode: It bypasses low end for excellent bass response.
http://www.bass.se/2009/manuals/multidrive08.pdf
 
stragowa
16.01.2011 16:20:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt Bossin line selectoria tähän, helppo ja edullinen ratkaisu. Tietysti voi kyseenalaistaa että miten pedaali vaikuttaa kaikkine buffereineen soundiin. Mulla on tullut olo, että se vain korostaa jonkin verran keskialuetta. Mutta siis line selectorista saa valittua moodin, jossa on käytössä kaksi efektilenkkiä ja kummallekkin omat volymet. Tälläisenään ei tietysti tule käsittelyä, jossa esim. puhtaassa a-lenkissä olisi vain botne ja märässä b-lenkissä olisi pelkkä yläpää. Menisi erilliseksi equ-pedaali säädöksi, vaihtoehtona voisi olla esim. Boss geb-7. Itsellä toiminut ihan täysiään ilman mitään taajuusalue leikkauksia tai muita säätöjä. Lähes aina säädöt ovat jotakuinkin 50/50 kuivaa ja efektoitua signaalia.
 
Nyt myöhemmin olen kiinnostunut jahka Lehleltä löytyisi palikka samoilla ominaisuuksilla, mutta paremmalla äänenlaadulla. Jos joku tietää näistä, niin mielelläni kuulisin spekulaatiota! :)
 
stragowa
16.01.2011 16:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stragowa: Itse olen käyttänyt Bossin line selectoria tähän, helppo ja edullinen ratkaisu. Tietysti voi kyseenalaistaa että miten pedaali vaikuttaa kaikkine buffereineen soundiin. Mulla on tullut olo, että se vain korostaa jonkin verran keskialuetta. Mutta siis line selectorista saa valittua moodin, jossa on käytössä kaksi efektilenkkiä ja kummallekkin omat volymet. Tälläisenään ei tietysti tule käsittelyä, jossa esim. puhtaassa a-lenkissä olisi vain botne ja märässä b-lenkissä olisi pelkkä yläpää. Menisi erilliseksi equ-pedaali säädöksi, vaihtoehtona voisi olla esim. Boss geb-7. Itsellä toiminut ihan täysiään ilman mitään taajuusalue leikkauksia tai muita säätöjä. Lähes aina säädöt ovat jotakuinkin 50/50 kuivaa ja efektoitua signaalia.
 
Nyt myöhemmin olen kiinnostunut jahka Lehleltä löytyisi palikka samoilla ominaisuuksilla, mutta paremmalla äänenlaadulla. Jos joku tietää näistä, niin mielelläni kuulisin spekulaatiota! :)

 
EDIT: Näköjään tämä kytkentä olikin jo todettu huonoksi. Mutta tuota joo, joskus olen tehnyt myös sillä tavalla, että säröjen jälkeen olen leikannut efektoidun signaalin alapäät pois eq-pedaalilla. Sitten tähän kun lisää vielä oktaaverin puhtaasta kanavasta niin alkaa olla aika muikee meno.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «