Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tyhmiä kysymyksiä sopraanofonista
1
aaki
07.01.2011 23:13:56 (muokattu 07.01.2011 23:15:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietäväisemmät ja viisaammat, auttakaa!
 

 
Kovasti kuumottaisi sopraanofonin hankinta. Korvani ovat olleet kuulevinaan senkaltaista höpinää, että sopraanofoni olisi jotenkin "vaikeampi" soitin. Vaikeampi mihin verrattuna? Vaikeampi muihin saksofoneihin, vaiko ylipäätään soittimena? Paria kohtuuhaastavaa soitinta (oboe + viulu) pitkään soittaneena minulla riittää kyllä kärsivällisyyttä, jos sopraano ei aivan mahdoton vempele ole oppia, eli en oleta että vuoden soittamisen jälkeen minulla olisi joku upean mahtiuljakkaan samettinen soundi. Fonia tai mitään yksöislehdykkäsoitinta en siis ole aikaisemmin soittanut.
 
Minua kiinnostaa kovin, mikäli palstalla liikkuu oboisti/fonisteja, että mitä fonin soitto tekee oboistin ansatsille? En missään nimessä halua oppia väkinäistä ja liian kireää ansatsia, en halua soittoni kuulostavan lähinnä siantapolle. Ainakin englannintorven soittaminen on lisännyt "löysyyttä" ansatsiin, mutta röörisoitto tosiaan on kuitenkin erilaista kuin yhdellä lehdykällä pelaaminen. Ylipäätään montaa eri puhallinta soittavat voisivat kommentoida tätä ansatsiasiaa, onnistuuko lennosta soittimen vaihto toiseen, vai pitääkö aikatauluttaa soittimien soitto eri päiville ettei naama kärsi?
 
Hengitystekniikasta seuraava kysymys: kuluttaako sopraanofoni soittaessa kaikki sisäänhengitetty ilma, vai pitääkö erikseen olla uloshengitykselle tauot? Ainakin näin perstuntumalta olettaisin sopraanofoninsoitossa olevan paljonkin runsaampi ilmamäärä (ja pienempi puhalluspaine) kuin oboensoitossa, koska huomattavasti isompi suukappale.
 
Käyrä vai suora? Onko soinnillisesti soittimen muodolla mitään merkitystä? Onko käyrä yhtään ergonomisempi, jos soittaja on kokoa lilliputti? Oboenkin soitto rasittaa oikean käden peukaloa aikalailla, joten mielelläni valitsisin ergonomisemman vaihtoehdon, rasitusvammat ei kiinnosta niistä on jo ihan tarpeeksi kokemusta. Entä valjaat vaiko niskalenkki? Ainakin itse olen ollut havaitsevani tällaisen seikan, että keskivertofonisti on niska-hartiaseudultaan huonoryhtinen, ja en halua tätä kurjaa ryhtiäni enää yhtään huonommaksi..
 
Soittimesta: millainen vempele sopii, jos haluaa ehkäpä eniten soittaa klasaria, mutta myöskin muita musiikkityylejä? Osaako kukaan suositella hyviä merkkejä? Soittimen hyvää intonaatiota arvostan kriteereissä korkealle.
 
Suukappaleasioista ja hyvistä lehdykkämerkeistä saa myös neuvoa. Soundi-ihanteeni on samanaikaisesti pehmeä ja kirkas, mutta ei kireä, tunkkainen tai vuotava.
 
Kaikki mielipiteet auttavat kohti Roomaa, eli kaikki vähänkään järkisen kuuloiset neuvot otetaan vastaan. Kyselen lisää pöljiä, kunhan keksin.
 
Klezberg
08.01.2011 00:00:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopraanosta varoittelussa lienee kysymys siitä että sillä on isompia foneja vaikeampi saada hyvä soundi ja vire. Siksi se ei ole kovin hyvä aloittelijan soitin. Mutta jos olet soittanut oboeta, niin asia on ihan toinen.
 
Mulla on suora sopraano, enkä ole oikein päässyt sen kanssa sinuiksi samalla tavalla kuin alton ja tenorin. Tuntuu siltä kuin suorissa peleissä olisi taipumusta väpätykseen siellä ala-e:n nurkilla. Sopraanofonissa ja tarogatossa sama homma. Sopraanofonissa auttaa kun saa suukappaleen niin sisään kuin mahdollista.
 
Itse olen kuitenkin vain erilaisia soittimia kokeileva harrastelija. Sopraanofonina paljon kehuttu Walstein, josta saapumisen jälkeen tippui korkkeja ja pari vuotta myöhemmin löytyi ääniaukon reunuksesta reikä. Muuten ilmeisesti kunnon peli :) Yanagisawa-kopiosta puhuvat.
 
No, annan vuoron niille jotka oikeasti tietävät.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
aaki
09.01.2011 01:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Sopraanosta varoittelussa lienee kysymys siitä että sillä on isompia foneja vaikeampi saada hyvä soundi ja vire. Siksi se ei ole kovin hyvä aloittelijan soitin. Mutta jos olet soittanut oboeta, niin asia on ihan toinen.
 
Ok, tämä selvensi paljon! Eli kyse lienee siis puhalluksen kontrolloinnista, kovemman puhalluspaineen soitin vaatii enemmän kontrollia kuin vähemmän kovalla paineella soiva soitin, sillä äänen oikea intonaatio ja hyvä sointi löytyy kapeammalta alueelta kuin jossain löysemmän puhalluksen pillissä. Ja useimmiten sopraanofonia luultavasti soittavat jotain muutakin fonia soittavat, ja jos sopraano vaatii kontrolloidumpaa puhallusta kuin vaikkapa tenori, niin siitä käsitys sopraanon "vaikeudesta", riippuu mihin vertaa. Jos nyt oikein olen tämän asian ymmärtänyt ja tulkinnut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «