Aihe: Kauanko teillä meni "oppia" soittamaan kitaraa?
1 2 3 4
Krice
23.12.2010 22:37:57

MadMatt: Onnittelut.

Ensin huomasin, että kun painaa nauhavälistä ja soittaa kieltä niin se kuuluu eri korkeudelta. Sitten opin kolme sointua: duurin, mollin ja septimin. Noilla tiedoilla onkin sitten tullut toimeen reilut 20 vuotta.
MoreK
23.12.2010 22:53:47

Turhake: Soittamisesta kiinnostuneena aloittelijana kysyisin, että kauanko teillä kesti "oppia" soittamaan? Oppiminenhan on suhteellista, ja tietenkään ei voi aivan kaikkea oppia, mutta tässä tarkoitan sillä sitä hetkeä jolloin havahtui ja totesi että tämähän alkaa sujua.

Tämä kuulosti vähän kompakysymykseltä. Minulla se menee niin, että kun olen havainnut, että "tämähän alkaa sujua", olen samalla havainnut viisi uutta asiaa, jotka eivät suju, tai joiden toivoisin sujuvan paljon paremmin. Eli mitä enemmän tiedän, sen enemmän tiedän mitä en tiedä. Surullinen paradoksi, ja tuntuu esiintyvän myös muissa elämäntilanteissa.

No, kaipasit varmaan vähän toisenlaista vastausta. Minulla ehkä 2-3 soittovuoden jälkeen alkoi tuntua, että kitara ei tuntunut käsistä ihan ulkoavaruudesta tipahtaneelta laudanpätkältä.
MadMatt
23.12.2010 23:00:41

Sitten kun sulla on jotain omaa ja muitakin kiinnostavaa sanottavaa.. niin sit ihminen osaa jotain... ehkä
Jii
23.12.2010 23:39:41
MadMatt: Sitten kun sulla on jotain omaa ja muitakin kiinnostavaa sanottavaa.. niin sit ihminen osaa jotain... ehkä

"Kauanko teillä meni "oppia" soittamaan kitaraa?" oli otsikko.

vaikea aihe. näköjään kukaan ei osaa. en mäkään. ;)
And I'll be praying to my higher self. Don't let me down, keep my feet on the ground
cr4b
24.12.2010 10:22:10 (muokattu 24.12.2010 10:25:20)
aalataur: Tuo vuosimäärä kyllä tosiaan kerro mitään. Yks frendi kertoi syyslomallaan soittaneensa 10 h joka päivä. Se on pelkästään viikossakin jo 70 tuntia. Ja kyllä sen jumalauta kuulikin kun soitti tyypin kanssa sen loman jälkeen, tilut lähti ihan eri lailla mitä koskaan. Se oli kehittynyt syyslomallaan enemmän mitä monet vuodessa.

Itsellä on sellainen fiilis, että enemmän ne soittovuodet vaikuttavat soittamiseen kuin yksittäiset treenisessiot. Esim. jos treenaat jotain juttua 7h yhtenä päivänä tai 1h päivässä viikon ajan. Uskaltaisin lyödä vetoa, että kuka tahansa soittaa sen jutun paremmin jälkimmäisessä tapauksessa, ja veikkaanpa että puolenkin tunnin päivätreenillä viikon ajan saavuttaisi saman tuloksen kuin 7h yksittäisellä treenillä. Eli jos nyt ei verrata ihan ääripäihin (1 tunti kerran viikossa), niin kyllä niillä soittovuosilla on merkitystä. Jos on varaa treenata pidempiä aikoja, niin näen hyödyn siinä, että pystyy treenaamaan enemmän eri asioita joka päivä.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
inrock
05.01.2011 18:28:29
Henkilökohtasesti oon sitä mieltä että kitaristi ei oo koskaan valmis. Ite oon soittanu pari vuotta ja osaan loppuun kolmekymmentä biisiä, tosin suurin osa semmosia että ei taivu kuin liidit sooloihin asti ja soolon alle sitten rytmit ja taas liidit.

Nii. Asiaan. Mun mielestä on aika vaikee selittää että millon on oppinut soittamaan, kun kokoajanhan sitä soittaessaan kehittyy. Ja mitä enemmän soittaa, sitä pitemmälle kehittyy ja sitten jos ei lopeta soittamista ennen kuin päästää kylmän pierun, niin sillon on kitaristina valmis vasta kuoltuaan.

Selkeetä tekstiä, eikö vain? Siis tiivistettynä minä ainakin opin kokoajan jotain uutta kitaran kanssa. Mutta en kuitenkaan varmaan koskaan opi soittamaan kunnolla...

P.S. Turha viesti
Et sinä saa paskasta naminamia vaikka kuinka vatkaat
Epämuusikko
05.01.2011 18:55:21
Krice: Ensin huomasin, että kun painaa nauhavälistä ja soittaa kieltä niin se kuuluu eri korkeudelta. Sitten opin kolme sointua: duurin, mollin ja septimin. Noilla tiedoilla onkin sitten tullut toimeen reilut 20 vuotta.

Mitä on "tulla toimeen"?
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Krice
05.01.2011 19:01:16

Epämuusikko: Mitä on "tulla toimeen"?

En ole kaivannut lisää teoriaa, paitsi ehkä ihan viime aikoina on alkanut kiinnostaa yleisellä tasolla.
Tijo
05.01.2011 19:50:27
Itse oon tällä saralla aika aloittelija, soitin joskus ala-asteella akustista vajaan vuoden verran musiikkiopistossa, mutta silloin puuttui motivaatio kun olisin halunnut soittaa sähkökitaraa.

Muutamat viimevuodet tuli mietittyä että, piru pitäisiköhän hankkia kitara kun monet kaverini soittaa ja näin vanhempana tiesi että jos sen aloittaa niin kyllä sitä jaksaa soittaa. Reilu vuosi sitten hankin uuden akustisen kitaran ja jotkin perussoinnut oli jääny mieleen opetuksesta, myös miten sormet kannattaa asetella ja mitä nyt vajaassa vuodessa kerkesi oppia, ettei ihan pohjalta tarvinnut aloittaa. Alkuun soittelin muutaman kerran viikossa tai päivittäin, mutta parin kuukauden jälkeen pidin paussia ehkä kuukauden ajan ja sitten jatkoin taas samaan tahtiin. Viimeset 2kk oon soittanu päivittäin ja varskinkin joskus kun saattaa soitella jopa 6 tuntia putkeen, oivaltaa uusia asioita ja miten voi muuttamalla omaa soittotyyliään saada kappaleen kuullostamaan hyvältä, mutta silti erilaiselta.. (vaikea selittää :) )

Ehkä ekaa kertaa kun hoksasi että nyt on edistytty, tapahtui kun olin treenannu päivän barree sointuja ja sen jälkeen koitti jotain helpompia kappaleita, joissa käytetään perus sointuja, niin sormet vaan jotenkin taipui ihan erilailla. Nyt eilen ostin sähkökitaran ja sillä soittelu on ihan erilaista ja tuntuu ettei oikein osaakkaan kunnolla.. Nuo voimasoinnut on kyllä ihan hakusessa ja pikkurilliä en osaa käyttää juuri ollenkaan näppäillessä, muutenkaan musiikin teoriasta en oikein muista mitään vaikka musiikkiluokalla olin. Nyt sentään kehtaa jo soittaa joitain biisejä jos joku pyytää kun ei tarvii jännittää vaan soitto on "luontevaa".
Hämärä
05.01.2011 19:54:12
Mitä nyt aivan huipuilta olen kuullut... niin jos haluaa nopeasti tuloksia kitaransoitossa niin kannattaa syödä riittävästi ja monipuolisesti. Aivan turhaan vallalla on tämmönen tikkulaiha kitaristi, joka jo tuulessa kaatuu. Ja lihasta kannattaa vähän hommata sinne läskien sekaan. Sitten kestää kroppa ja pää paremmin huonoa elämää.. viinaa ja muita myrkkyjä, eikä tartte keikan jälkeenkään turpaansaamista samalla tavalla pelätä kun on vähän lihaa luitten ympärillä. Ja paremmin jaksaa harjotella.. kun muistaa syödä.
BubbleBob
05.01.2011 22:38:57

Jaa luinen Tukka J. vai :-?

Tijo: Itse oon tällä saralla aika aloittelija,......... . 8< snikt. Nyt sentään kehtaa jo soittaa joitain biisejä jos joku pyytää kun ei tarvii jännittää vaan soitto on "luontevaa".

Kuullostaa just hyvältä ja oikealta.
Suhde instrumenttiin nousee kaikkineen sellaisen (tyhjyyttä syövän) mekaanissuden yli ja saa tunneälyn hellimään instrumentin luontevasti soittokosketukseen.
Jumalauta, rakkautta peliin.
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet. Lapsus errorem minorem et latine et finnice significat.
Epämuusikko
06.01.2011 01:45:13 (muokattu 06.01.2011 02:01:16)
Krice: En ole kaivannut lisää teoriaa, paitsi ehkä ihan viime aikoina on alkanut kiinnostaa yleisellä tasolla.

Olet sen verran mysteeri, että ihan vaan kysyn notta soitatko paljon esim. julkisella paikalla? Tämä ei liity teorian pänttäämiseen vaan yleiseen musiikkisuhteeseen ja sivumennen kokemuksiin omista kyvyistä, rajoista ja mahdollisuuksista.

Heikki Laurilalta kysyttiin kerran eräässä lehtihaastattelussa että, "milloin opit soittamaan kitaraa?" Heikki vastasi: "saas nähdä" Erittäin hyvin sanottu.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
friikki
06.01.2011 01:52:56

Turhake: Pahoittelen jos tämä ei kuulu kyseisen keskustelupalstan aiheeseen tai sopisi paremmin jonnekin muualle, voitte siirtää tämän vapain käsin paremmalle alueelle. Enkä ihan heti löytänyt vastaavanlaista viestiä, joten pahoittelen jos sellainen kumminkin on. :)

Soittamisesta kiinnostuneena aloittelijana kysyisin, että kauanko teillä kesti "oppia" soittamaan? Oppiminenhan on suhteellista, ja tietenkään ei voi aivan kaikkea oppia, mutta tässä tarkoitan sillä sitä hetkeä jolloin havahtui ja totesi että tämähän alkaa sujua.

Entä mikä oli aluksi turhauttavaa ja vaikeaa oppia?

Heikki Laurilalta kysyttiin kerran eräässä lehtihaastattelussa että, "milloin opit soittamaan kitaraa?" Heikki vastasi: "saas nähdä"
Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa
Krice
06.01.2011 10:26:39 (muokattu 06.01.2011 10:27:05)

Epämuusikko: Olet sen verran mysteeri, että ihan vaan kysyn notta soitatko paljon esim. julkisella paikalla?

Lyhyesti sanottuna en soita. Minulla on esiintymiskammo.
tonkkis
06.01.2011 11:28:34 (muokattu 06.01.2011 11:38:18)
Nyt about 5 vuotta soitellu. Kyl se jotenkute menee. Haen ehk johki musaopistolle kohta. Kuunnelkaa kitaramusaa.

e. http://www.youtube.com/watch?v=cq825JgBHSg

e2. musiikkiorgasmi tossa 1:37 soinnun kohdalla

e3. minor7flatfive
Jucciz
06.01.2011 16:47:47
Oho. Gilbert löytäny puolidimin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Hämärä
06.01.2011 17:21:47
Yks mikä on kanssa, että jos haluaa todella nopeasti huipulle soittimessa kun soittimessa.. niin liian tiukoissa vaatteissa ei kannata harjotella. Veren pittää päästä vappaasti kiertämään kaikissa ruumiinosissa.
tonkkis
06.01.2011 22:52:17 (muokattu 07.01.2011 12:15:26)
Jucciz: Oho. Gilbert löytäny puolidimin.

Älä sää ny siinä.

e. soeaatta ite pareemmmmI!!1

e2. Itse opettelen tällä hetkellä PG:n Norwegian Cowbelliä. Pääsen about mollikohtaan asti puhtaasti. Melkein puhtaasti.
Jucciz
06.01.2011 23:27:40
tonkkis: Älä sää ny siinä.

e. soeaatta ite pareemmmmI!!1

Se oli dzjoukki. Gilbert on kovis.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)