Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 579 80 81 82 83122 123 124 125 126
Antroid
30.12.2010 00:56:55
oiva tumpeloinen: Muutama kysymys heräsi vielä. Tietääpä, kannattaako moista harkitakaan....

Mä oon ymmärtänyt niin, että käyttäessä tota 4CM:lla, kannattaa nupin etunen laittaa ton laitteen luuppiin, jolloin etusta voi vaihdella lennosta. Näin toimien ton täysi ohitus ei tieten oo mahdollista.
oiva tumpeloinen
30.12.2010 01:00:33
Antroid: Mä oon ymmärtänyt niin, että käyttäessä tota 4CM:lla, kannattaa nupin etunen laittaa ton laitteen luuppiin, jolloin etusta voi vaihdella lennosta. Näin toimien ton täysi ohitus ei tieten oo mahdollista.

Jollain tavallahan se tietenkin tulee väliin. Mutta ainakin siis erillisen etusen ohitus onnistunee siis täysin. Kysymykseksi jää sitten enää, että pystyykö Axen "etuosion" Digitaalimuuntimet ohittamaan halutessaan, vai onko ne aina ketjussa mukana?
Kontiak
30.12.2010 01:28:05
http://www.truthinshredding.com
Twinkle
30.12.2010 01:33:13
Kontiak: Mark Daylta vertailua Suhrin OD-100:een:

http://www.youtube.com/watch?v=l6Axj9kQweY
http://www.youtube.com/watch?v=f3LMFgMn6gE

Toinen on miksattu niin paljon hiljemmalle kuin toinen niin ei ole oikeen vertailupohjaa.
Mikko L
31.12.2010 22:31:56

oiva tumpeloinen: Muutama kysymys heräsi vielä. Tietääpä, kannattaako moista harkitakaan:

1) Jos tuota käyttää "neljän piuhan" metodilla, niin saako etusen ohitettua niiden välistä?

2) Samalla neljän kaapelin metodilla, saako etusen edessä olevan roinan ohitettua? Ts. jos haluaa skulata pelkällä nupilla, eikä käyttää tuota, saako homman ohitettua digitaalisesti, vai pitääkö aina irroitella kaapeleita?

3) Onko jossain Helsingin maastossa jo putiikissa moista laitetta, että saisi kokeiltua? Jos ei löydy, niin kovin kiitollinen olisin jollain muullakin tavalla järkestetyllä kokeilumahdollisuudella....

Tottakai saa ohitettua vahvistimen. Ei ole mikään pilapala efektiketju ala Boss GT & Line6. Mä oon nyt Helsingissä mutta en huomenna. :)
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Mikko L
31.12.2010 22:35:36

Kontiak: Mark Daylta vertailua Suhrin OD-100:een:

http://www.youtube.com/watch?v=l6Axj9kQweY
http://www.youtube.com/watch?v=f3LMFgMn6gE

Mielestäni Mark Dayn huonoin yritys. Se Marshapätkä on paljon parempi.
Mikko L
05.01.2011 18:28:32

oiva tumpeloinen
05.01.2011 18:45:14
Mikko L: Tottakai saa ohitettua vahvistimen. Ei ole mikään pilapala efektiketju ala Boss GT & Line6. Mä oon nyt Helsingissä mutta en huomenna. :)

Menipä ohi Helsingin vierailut ja kaikki muutkin. Eli vahvistimen saa ohitettua, ok. Mutta mitenkäs Axe-FX:n etusen eteen tulevan osan? Saako sen muuntimet ohitettua, vai tuleeko siitä jotain matkaan aina?
Mikko L
05.01.2011 19:46:23

oiva tumpeloinen: Menipä ohi Helsingin vierailut ja kaikki muutkin. Eli vahvistimen saa ohitettua, ok. Mutta mitenkäs Axe-FX:n etusen eteen tulevan osan? Saako sen muuntimet ohitettua, vai tuleeko siitä jotain matkaan aina?

Jos Axessa ei oo mitään efektiä päällä niin se ei muuta EQ/dynamiikkamielessä mitään eli bypass. Koitanpa antaa nyt käsityksen siitä mitä Axen sisällä tapahtuu. Katso tätä kuvaa: http://www.fractalaudio.com/images/axe-edit-1024.jpg

Inputista Outputtiin menee viiva jolle voi asettaa nuita efektejä ja palkkeja yms. Jos siinä ei ole yhtään efektiä niin sitten soundi on täsmälleen sama kuin sisään tullessa. Amp -palikka on vahvistin ja Cab -palikka on kaappi. Tässä patchissa käytetään kahta kaappia rinnakkain. Vaikka AMP on vaan yksi laatikko niin sen sisällä on niin paljon säätövaraa. Sieltä voi laittaa päätteen pois päältä yms. mitä ikinä haluaakaan.

Wah on tuossa niin että sen voi laittaa päälle ja pois midillä. Efektejä voi tehdä vaikka neljässä rivissä niinku tässä esimerkissä mielenkiintoinen viritelmä on tämä reverb/chorus. Eli ensin tuossa jaetaan signaali kahtia ja toiseen signaaliin on laitettu reverb. Sitten siihen väliin yhdistyy tuo raakasignaali joka menee chorukseen jonka rinnalla menee vielä kolmas signaali. Lopputulos kuulostaa varmaan vähintäänkin mielenkiintoiselta. Tuo nyt kuitenkin selostaa tuota käyttöliittymää ja toimintaa.

Efektimielessä tässä voi tehdä sellaisia asioita mitä missään muussa laitteessa ei ainakaan vielä voi tehdä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan vaikka niin tyhmiä juttuja että kitaravahvistimen GAIN napin saa yhdistettyä soittovoimakkuuteen. Eli kun soittaa kovempaa niin on enemmän säröä kuin sillon kuin soittaa kevyempää. Myöskin voidaan asettaa efektit seuraamaan soittoa nuotillisesti niin että vaikka jos soitetaan matalia ääniä niin reverbissä on pitempi kaiku kun taas sitten kun soittaa ylempiä ääniä niin reverbi on lyhyempi tai toisin päin. Mitä ikinä keksiikään niin pienin pohdinnan jälkeen se löytyy. Se että tarviiko tällaisia ominaisuuksia on toki toissijaista mutta eipähän ainaan ole rajoitteita.
oiva tumpeloinen
05.01.2011 20:08:23
Mikko L: Jos Axessa ei oo mitään efektiä päällä niin se ei muuta EQ/dynamiikkamielessä mitään eli bypass. Koitanpa antaa nyt käsityksen siitä mitä Axen sisällä tapahtuu. Katso tätä kuvaa: http://www.fractalaudio.com/images/axe-edit-1024.jpg

Inputista Outputtiin menee viiva jolle voi asettaa nuita efektejä ja palkkeja yms. Jos siinä ei ole yhtään efektiä niin sitten soundi on täsmälleen sama kuin sisään tullessa. Amp -palikka on vahvistin ja Cab -palikka on kaappi. Tässä patchissa käytetään kahta kaappia rinnakkain. Vaikka AMP on vaan yksi laatikko niin sen sisällä on niin paljon säätövaraa. Sieltä voi laittaa päätteen pois päältä yms. mitä ikinä haluaakaan.

Toi palikkakuvio on ihan selvä juttu. Ongelma on siinä, että ennen tuota palikkaa on AD-sovitin, mikä muuttaa analogisen signaalin ykkösiksi ja nolliksi. Ja koko ketjun perään on DA-sovitin, mikä tekee homman päinvastaisesti.

Nyt se varsinainen ongelma. Ei ole vielä tähän mennessä tullut vastaan semmoista sovitinparia, mikä ei vaikuttaisi_ollenkaan_soundiin. Sovitin voi hyvin olla sen laatuinen, ettei eroa bändisoitossa kuule, mutta yksin soitellessa sen kyllä kuulee. Nyt herääkin kysymys, että saako sen ensimmäisen osan sovittimet ohitettua? Siitä kenkä puristaa.
Mikko L
05.01.2011 23:41:19

oiva tumpeloinen: Toi palikkakuvio on ihan selvä juttu. Ongelma on siinä, että ennen tuota palikkaa on AD-sovitin, mikä muuttaa analogisen signaalin ykkösiksi ja nolliksi. Ja koko ketjun perään on DA-sovitin, mikä tekee homman päinvastaisesti.

Nyt se varsinainen ongelma. Ei ole vielä tähän mennessä tullut vastaan semmoista sovitinparia, mikä ei vaikuttaisi_ollenkaan_soundiin. Sovitin voi hyvin olla sen laatuinen, ettei eroa bändisoitossa kuule, mutta yksin soitellessa sen kyllä kuulee. Nyt herääkin kysymys, että saako sen ensimmäisen osan sovittimet ohitettua? Siitä kenkä puristaa.

Etupaneelissa on BYPASS nappi joka bypassaa koko Axen tarvittaessa. En tiedä onko olemassa midikäskyä millä sen voi laittaa päälle ja pois.
oiva tumpeloinen
05.01.2011 23:57:18
Mikko L: Etupaneelissa on BYPASS nappi joka bypassaa koko Axen tarvittaessa. En tiedä onko olemassa midikäskyä millä sen voi laittaa päälle ja pois.

Todennäköisesti on. Mutta kun mä en välttämättä halua koko paskaa pimeäksi, vaan osan siitä.

Eli jos mä laitan sen neljällä piuhalla nupin kanssa, mä saan ikään kuin axe-nuppi-axe -ketjun. Jos se tuntuu järkevältä. Nyt jos mä haluan soittaa pelkällä nupilla, mä voin pistää koko axen bypassilla kiinni. Mutta jos mä haluan jotain pientä looppiin, niin ehkä mä en halua mitään sotkemaan signaalia ennen nupin etusta. Ja sen takia mä kaipaisin tietää, että toimiiko nuo erilliset sisäänmenot täysin irralla toisistaan.
Mikko L
06.01.2011 00:13:43

oiva tumpeloinen: Todennäköisesti on. Mutta kun mä en välttämättä halua koko paskaa pimeäksi, vaan osan siitä.

Eli jos mä laitan sen neljällä piuhalla nupin kanssa, mä saan ikään kuin axe-nuppi-axe -ketjun. Jos se tuntuu järkevältä. Nyt jos mä haluan soittaa pelkällä nupilla, mä voin pistää koko axen bypassilla kiinni. Mutta jos mä haluan jotain pientä looppiin, niin ehkä mä en halua mitään sotkemaan signaalia ennen nupin etusta. Ja sen takia mä kaipaisin tietää, että toimiiko nuo erilliset sisäänmenot täysin irralla toisistaan.

Hmm... aika pahan kysymyksen pistit. En ainakaan itse keksi heti miten saisin bypassattua Axen puoliksi. Joka tapauksessa sulla ei pitäisi olla mitään huolta siitä että signaali heikentyisi tai huonontuisi siinä välissä kun se muuttuu ykkösiksi ja nolliksi. Samassa määrin saa olla huolissaan jos käyttää esim. TC Electronicsin efektilaitteita. Ei niissäkään sen analogisempia efektejä ole. Axe-Fx kuitenkin alunperin oli vain kirvesefektilaite elikkä siis kitaraefektilaite. Siihen se on tarkoitettu ja siinäkin mielessä erittäin edullinen. Petruccilla on ainakin kaksi Axea pyörittämässä efektejä sen kumpaakin livenuppia varten sen toisessa rigissä ja hänet tuntien se soundi on aika tarkkaan valkattu.
Antti1
06.01.2011 00:16:40
Mikko L: Samassa määrin saa olla huolissaan jos käyttää esim. TC Electronicsin efektilaitteita.

No ne nimenomaan muuttaa soundia ja joku ensimmäinen G-Major vielä todella paljonkin.
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
oiva tumpeloinen
06.01.2011 01:28:55
Mikko L: Hmm... aika pahan kysymyksen pistit. En ainakaan itse keksi heti miten saisin bypassattua Axen puoliksi. Joka tapauksessa sulla ei pitäisi olla mitään huolta siitä että signaali heikentyisi tai huonontuisi siinä välissä kun se muuttuu ykkösiksi ja nolliksi. Samassa määrin saa olla huolissaan jos käyttää esim. TC Electronicsin efektilaitteita. Ei niissäkään sen analogisempia efektejä ole. Axe-Fx kuitenkin alunperin oli vain kirvesefektilaite elikkä siis kitaraefektilaite. Siihen se on tarkoitettu ja siinäkin mielessä erittäin edullinen. Petruccilla on ainakin kaksi Axea pyörittämässä efektejä sen kumpaakin livenuppia varten sen toisessa rigissä ja hänet tuntien se soundi on aika tarkkaan valkattu.

Petrucci ei taida käyttää sitä molemmin puolin nupin etusta.....

Mutta tosiaan, muuntimet tekee soundille jotain. En ole vielä löytänyt laitosta, mikä ei tekisi yhtikäs mitään, ja sen takia tämä aihe kiinnostaa.

Mr. Speed: No TC Elkun G-Major ei olekaan tunnettu soundia värittämättömästä vaikutuksestaan ;) Tokihan signaali tahtoo aina hieman muuttua kun se muutetaan ykkösistä nolliksi, mutta muutoksen määrä on se mikä ratkaisee. Tietysti, helpoimmalla tässä pääsee jos nupin voi midikäskyllä tai releellä ohittaa kokonaan?

Ongelma ei ollut nupin etusen ohittaminen. Se onnistuu kuuleman mukaan kyllä.
Mikko L
06.01.2011 01:50:29

oiva tumpeloinen: Petrucci ei taida käyttää sitä molemmin puolin nupin etusta.....

Mutta tosiaan, muuntimet tekee soundille jotain. En ole vielä löytänyt laitosta, mikä ei tekisi yhtikäs mitään, ja sen takia tämä aihe kiinnostaa.

Ongelma ei ollut nupin etusen ohittaminen. Se onnistuu kuuleman mukaan kyllä.

Kyllä se JP käyttää molemmin puolin efektejä.

Tuossa neljän piuhan systeemissä Axessa kannattaa melkein tehdä kaksi tuollaista "viivaa" ja pistää toisen eteen ja toisen loppun tuo send return palikka. Sitten siihen voi laittaa eteen ja taakse suht paljon efektejä ja ne ei oo missään yhteydessä toisiinsa ellei niin erikseen halua.

Mä itse pistin axen sen takia että en jaksanut säätää jokaisissa treeneissä/keikoilla sitä neljän piuhan systeemiä ja pedaalilautaa yms. Yks laatikko joka hoitaa kaiken riittää. :) Efektilaatikkona tuo kuitenkin on alunperin rakennettu että siinä se toimii vähintään yhtä hyvin kuin itse vahvistimena. Silti varmaan suosittelen että kokeilee Axen etusia sen oman vahvistimen returnin kautta josko sieltä löytyis uusia elämyksiä. :)

Tuli tuossa jälleen soiteltua kilpailijan laitteella eli Line6 HD -sarjalaisella ja niin paljon kuin halusinkin että se olisi ollut riittävän hyvä esim. mun keikkalaitteeksi niin ei se vain ole. Esim. oikeasta Mesan Dual Recton rytmikanavasta saa tosi monipuolisia erilaisia soundeja. Sillä pärjää ihan bluesista foofighterssiin ja rankimpaan metalliin oikeassa elämässä. Axessa tämä on mielestäni toteutettu melko erinomaisesti. Ehkä Diezelistä olisin toivonut mahdollisuutta olla vähemmän säröä. Kuitenkin kun soitin tuolla Line6:llä niin juurikin tämä Recto tuntui siltä kuin olisi soittanut vain metalliversiolla Dual Rectosta jossa on jostain syystä niin naurettavan paljon bassoa että ei missään vahvistimessa oikeasti ole nuin paljon bassoa. Basso nappi oli oikeasti NOLLALLA ja siinä on ihan liikaa bassoa siltikin. En ymmärrä mitä tuossa on haettu takaa. Mä sain ihan hyvän soundin HD:n Uberschallista mutta EQ-asetukset oli middle täysillä ja basso ja treble nollalla. Veikkaan että oikea Uberschall ois kuulostanut aika kauhealta tuollaisella asetuksella.
Antroid
06.01.2011 13:31:59
Antti1: No ne nimenomaan muuttaa soundia ja joku ensimmäinen G-Major vielä todella paljonkin.

Jäy, jäy, niinikään muuttavat soundia myös G-force ja kumppanit. Näin tehnee myös tuo AxeFx, mutta voisin kyllä moisen ottaa G-Forcen tilalle vähän efektejä pyörittelemään. Olisi nanna kone se.
F_Lame
07.01.2011 01:08:11 (muokattu 07.01.2011 02:01:16)
Tää kysymys ei varsinaisesti liity pelkästään Axeen mutta laitetaan kuitenkin.

Onko tohon saatavilla semmosta expression pedaalia, esim wahin tai whammyn ohjaamiseen, jossa oli toe switch tyyppinen kytkin, jolla efekti menee päälle tai pois?

E: Kohtuullisen googlailun ja tutkimisen jälkeen vastaan itselleni:
http://www.mission-engineering.com/

Kenelläkään kokemuksia?
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
tommiot
07.01.2011 03:32:29 (muokattu 07.01.2011 03:32:49)
Vähän ihmettelen oikeesti että miten ne muuntimet voi niissä teidän kitaralaitteissa vaikuttaa niin paljon, kun äänitysvehkeissäkään niitä eroja ei melkein huomaa, ja niissä se taajuusvaste ulottuu yleensä sinne 20 khz, verrattuna kitarakaiuttimen n. 5khz...

Onko kukaan testannu ohittaa G-Majorin muuntimia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)