Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pätevyys ja yksityiset musiikkikoulut.
1
TonberryKing
24.12.2010 21:09:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kaikki,
 
en löytänyt äkkiseltään selvää vastausta aiemmista ketjuista, joten aloitan uuden.
Eli: jos perustat vaikka yrityksen/toiminimen, jonka päätoiminta olisi soitonopetus yksityisesti, millainen koulutus on PAKKO olla, vai onko PAKKO olla minkäänlainen. Tarkoitan nyt vain yksityistä puolta. Tarkennan hieman kysymystä esimerkein:
 
1). Musiikkikoulu A Oy. 5 opettajaa, opetus tapahtuu yksityisesti. Opettajia on, mutta heidän kohdalla ei lue muuta kuin soittimen nimi, ei mitään soittotaustasta. Ts. täysi arpa, osaako opettaja soittaa ja vielä tarkeämpiänä, opettaa. Asianhan tietysti näkee ensimmäisellä tunnilla, mutta joojoo kuitenkin :) Eli onko tälläisen koulun opettajilla lain pakottama pätevyys vai voiko siellä opettaa käytännössä kuka tahansa vaikka pitkän linjan muusikko, joka osaa asiansa muutoin. Tai pahimmillaan sukulainen, joka ei osaa kumpaakaan.
Käsittääkseni yksityisen musiikkikoulun on noudatettava Opetushallituksen määrittämää linjaa ja tälläisen Koulu A:n opetussuunnitelma pitää hyväksyttää kunnalla? Täytyykö tässä kohtaa myös todistaa Koulu A:n opettajien osaaminen paperein vai onko tämä vain formaalista p**kaa, joka on pakko tehdä, oli tausta mikä tahansa? Ja jos pätevyys vaaditaan, mikä on pienin/matalin koulutus, josta sellaisen saa? Konservatorio?
 
En puhu/tarkoita tässä lainkaan kansalaisopiston/peruskoulun/ammattiopiston/minkä tahansa valtion opetuslaitoksen opettajista. Jos täällä on jollain työkokemusta yksityisellä puolella opettamisesta, olisi miellyttävä kuulla niistä :)
 
wewwie
25.12.2010 00:10:55 (muokattu 25.12.2010 00:18:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä onko tuosta vaatimuksia, mutta tiedän monenlaisia yksityisiä musiikkikouluja laidasta laitaan. Joissakin opettajana on ihan alan kouluista musiikkipedagogiksi valmistuneita ammattilaisia, joissakin musiikinopiskelijoita ja joissakin ihan mitä sattuu. Jopa tapauksia että ilman omia aiempia soittotunteja toimitaan opettajana tai opetetaan itselle lähes vierasta instrumenttia.
 
Itse olin tällaisessa huonommassa firmassa jonkin aikaa laulunopettajana. Pätevyydekseni riitti se, että olin opiskellut AMK:ssa laulua pari vuotta, omistajaa ei tosin kiinnostanut kauheasti kysellä että kevyttä vai klassista, saati että minulle tuleville oppilaille olisi kerrottu että opetan klassista. Mulle yritettiin myös jatkuvasti tunkea pianonsoiton oppilaita. Se että olen tehnyt siitä instrumentista vaan 1/3 tutkinnon ja oon suoraansanottuna surkea soittaja, ei kuulemma ole mikään este.
 
Oli aika lyhyt työsuhde se.
 
Tosin moni tuttu opettaa yksityisissä musiikkikouluissa missä homma on hyvin johdettua ja opettajillekin selkeät pätevyysvaatimukset. Eli kai se on vähän omistajankin linjanveto että minkälaista koulua haluaa johtaa.
 
Tuohon pätevyyteenkään ei kannata välttämättä suhtautua vain muodollisuutena. Instrumentinopettajan opinnot eivät ole vain oman soittotaidon kehittämistä ja paljon myös painotetaan sitä, että loistava soittotaito ei välttämättä tee kenestäkään edes keskinkertaista opettajaa, vaan se on opeteltava erikseen.
 
Kannattaa siis miettiä että mitä annettavaa on oppilaille. Haluaako vain tienata ja soitella jotain oppilaan kanssa jos se vahingossa vaikka oppisi, vai tietääkö oikeasti keinoja millä saada omat laajatkin tiedot oppilaalle niin hyvin, että hommasta kehtaa pyytää rahaakin. Ihan turhaa hommaa ei siis ole tuon opettajan pätevyyden hankkiminenkaan :) Ja jos esim. opettamisesta on ennestään kokemusta, voi harkita esim. näyttötutkintoa.
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
TonberryKing
25.12.2010 16:07:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No näin itsekin päättelin, innostuin nyt käymään 1/3- etiäppäin -tutkinnot yksityisellä puolella, kun niitä ei koskaan tullut käytyä, vaikka soittanut vuosia. Nyt törmäsin mielenkiintoiseen ja samalla ristiriitaiseen asiaan. Tutkin Opetushallituksen vaatimuksia ja spottasin sieltä tämän "koululle voidaan myöntää oppimäärän mukainen opetuslupa, jos kunta hyväksyy opetussuunnitelman". Tämähän nyt viittaisi siihen, että sen suunnitelman antajan/perustajan täytyisi nämä todistaa jollain tavalla. luonnollisesti opettajani on (häntä sen kummemmin haukkumatta, tekeepähän sentään töitä eikä istu perseellään valtion tuilla) opiskelijapoika konsalla, opetustaidot olemattomat. Tietää asiansa ja osaa soittaa mut vit**s väliä sillä on kun on kyseessä pedagoginen ammatti ja ammattinimike ei ole "soittotaidon esittelijä".
Kysyin sitten tältä musakoulun "päälliköltä", mikä on heidän opettajien pätevyysvaatimus, niin pitkähkön tauon jälkeen vastaus oli "no meillä on valmistuneita ja sitten näitä kohta valmistuneita ja pitkän linjan muusikoita myös". Tältä istumalta siis voisi päätellä ettei oo mitään väliä kuka siellä opettaa :D
Mielestäni ei ole mitään väärää siinä ettei ole muodollista pätevyyttä, kuten sanoit, opettajan työ, oli se mikä tahansa sisältää OPETTAMISTA, ei asian kertomista sinnepäin tai oman oppineisuuden todistamista. Sinänsä on ihan kiva asia, että luonnolliset pedagogiset vaistot omaava voisi opettaa, mutta tuo sinun esittämä pianoesimerkki on kyllä aika persiistä, sekä oppilaita, että ennenkaikkea sinua kohtaan. On harvinaisen ressaavaa opettaa jotain, minkä kanssa ei ole "comfortable"...
 
Doink! 9999
Olga
05.01.2011 08:18:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo yksityisetkin voidaan jakaa kahteen ryhmään: Taiteen perusopetusta antavat ja sitten ne villit. Monet arvostetutkin oppilaitokset ovat yksityisiä, kannatusyhdistyksen ylläpitämiä laitoksia (mm.Helsingin konservatorio, Espoon musiikkiopisto). Ero siis on taiteen perusopetuksen luvassa. Käsittääkseni musiikkikoulua voi pyörittää myös ilman tätä lupaa. Saatan tosin olla väärässäkin.
 
Itselläni on kokemusta kunnan musiikkiopistoista, isoista yksityisistä ja pienistä yksityisistä. Taiteen laajan oppimäärän opetusta antavissa opistoissa, olkoot sitten kunnallisia tai yksityisiä, on asiat pätevyyksien osalta kunnossa ja opetus tasalaatuisempaa verrattuna musiikkikoulu X:n.
 
ope16
09.01.2011 17:56:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen opettanut sekä yksityisellä sektorilla että kuntien puljuissa pätevänä epäpätevien joukossa. Jos aloittaja tarkoittaa Tamperetta puhuessaan opistosta A varokoon banneja. Kokemusta on, ei täällä saa olla rehellinen.
 
varo
14.01.2011 21:54:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ope16: Olen opettanut sekä yksityisellä sektorilla että kuntien puljuissa pätevänä epäpätevien joukossa. Jos aloittaja tarkoittaa Tamperetta puhuessaan opistosta A varokoon banneja. Kokemusta on, ei täällä saa olla rehellinen.
 
Tampereella on kyllä todella monenlaista hiihtäjää opetustouhuissa. Luojan kiitos pääsin Pirkanmaan musiikkiopistolle, ensimmäistä kertaa voin sanoa, että on ollut todella hyvää opetusta!
 
minä rölötän, sinä rölötät, hän rölöttää, me rölötämme, te rölötätte, he rölöttävät.
TonberryKing
19.01.2011 23:06:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En puhunut mistään todellisesta koulusta, esimerkki oli kuvitteellinen. Rivien välistä ei kannata lukea, en ole niin taitava.
 
Doink! 9999
varo
20.01.2011 17:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TonberryKing: En puhunut mistään todellisesta koulusta, esimerkki oli kuvitteellinen. Rivien välistä ei kannata lukea, en ole niin taitava.
 
Ehkäpä et, mutta halusin nyt vain tuoda ope16 kanssa näkemykseni tampereen musiikkikoulutuksesta julki.
 
minä rölötän, sinä rölötät, hän rölöttää, me rölötämme, te rölötätte, he rölöttävät.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «