Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sieluton soundi - miksi?
1 2 3 4
cr4b
03.01.2011 22:35:15 (muokattu 03.01.2011 22:37:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäköhän voi johtua, että treeniksellä en millään saa sellaista hyvää, laulavaa soundia. Vaikka soundi on periaatteessa hyvä, niin esimerkiksi sustain on selkeästi lyhyempi, kuin himassa vaikka V-Ampilla soitellessa. Samoin pinchit eivät lähde kunnolla, ja soittaminen ei muutenkaan "tunnu kivalta".
 
Mulla on nyt ollut kahdella nupilla vähän sama ongelma, toinen oli Hughes & Kettner Switchblade ja nykyinen Laney VH100R. Vahvistimen säädöt tai särön määrä, vaikka soundiin vaikuttavatkin, niin eivät vaikuta tähän soundin sieluttomuuteen. Myöskään kitarasta kyse ei ole.
 
Voisiko kyse olla vanhoista putkista (kummassakin tapauksessa kyseessä on ollut ainakin 4v vanhat putket)? Kaapista (Hughes&Kettner Attax 4x12")? Jostain muusta? Kiitos.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
kimurantti1
03.01.2011 22:40:10 (muokattu 03.01.2011 22:42:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä 4 vuotta on aika pitkä ikä pääteputkille, jos vahvistimella on soitettu edes jotenkuten säännöllisesti. Mulla on ollut VH100R, ja jos se nyt ei mikään Mesan Mark ollut, mutta kyllä siitä aika laulavan soolosoundin sai. Myöskin kaappi elementteineen vaikuttaa ihan mielettömästi, se on oikeasti 50% koko vahvistimen soundista. Tosta mainitsemastasi kaapista mulla ei ole mitään kokemusta. Jos on mitenkään mahdollista kokeilla jollain toisella kaapilla, niin anna mennä. Tietty kaikki muukin vaikuttaa, niin että ei soundin sieluttomuutta kannata suorilta vahvistimen syyksi heittää.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Mr. Speed
03.01.2011 22:41:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Mistäköhän voi johtua, että treeniksellä en millään saa sellaista hyvää, laulavaa soundia. Vaikka soundi on periaatteessa hyvä, niin esimerkiksi sustain on selkeästi lyhyempi, kuin himassa vaikka V-Ampilla soitellessa. Samoin pinchit eivät lähde kunnolla, ja soittaminen ei muutenkaan "tunnu kivalta".
 
Mulla on nyt ollut kahdella nupilla vähän sama ongelma, toinen oli Hughes & Kettner Switchblade ja nykyinen Laney VH100R. Vahvistimen säädöt tai särön määrä, vaikka soundiin vaikuttavatkin, niin eivät vaikuta tähän soundin sieluttomuuteen. Myöskään kitarasta kyse ei ole.
 
Voisiko kyse olla vanhoista putkista (kummassakin tapauksessa kyseessä on ollut ainakin 4v vanhat putket)? Kaapista (Hughes&Kettner Attax 4x12")? Jostain muusta? Kiitos.

 
Putket vaihtoon jos ovat 4 vuotta vanhat. Luultavasti alkavat lähentymään viimesiä hetkiään. Kaappi myös on mallia halpa/halpis, joten vaihtoon. Lisäksi kannattaa muistaa, että mallintava (varsinkin halvemmat) eivät juuri reagoi soittoon. Eli ovat ns. "helppoja soittaa". Kannattaa siis tarkistaa oma tekniikka ja tatsi liideissä, koska syyllinen voi myös löytyä kitaran ja hihnan välistä.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
palomaeki
03.01.2011 22:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Putket vaihtoon jos ovat 4 vuotta vanhat. Luultavasti alkavat lähentymään viimesiä hetkiään...
 
Hieman menee offtopicin puolelle, mutta oon pohtinut todella pitkään tätä putkien käyttöikäkysymystä...
Mistä se johtuu että monet vaihtelee parin vuoden välein putkia vahvistimiinsa kun itse esimerkiksi en ole kertaakaan vielä putkirempalle joutunut...?
 
Nuppi on Klemt Echolette BS40 vuodelta '64 ja alkuperäiset Telefunkenit edelleen sisällä?
 
kitara on kiva.
cr4b
03.01.2011 22:54:25 (muokattu 03.01.2011 22:56:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

palomaeki: Hieman menee offtopicin puolelle, mutta oon pohtinut todella pitkään tätä putkien käyttöikäkysymystä...
Mistä se johtuu että monet vaihtelee parin vuoden välein putkia vahvistimiinsa kun itse esimerkiksi en ole kertaakaan vielä putkirempalle joutunut...?
 
Nuppi on Klemt Echolette BS40 vuodelta '64 ja alkuperäiset Telefunkenit edelleen sisällä?

 
Tämän vuoksi itseänikin epäilyttää lähteä käyttämään rahaa pääteputkien vaihtoon, ennen kuin tiedän varmasti niiden olevan syypää. Ne kuitenkin sinänsä toimivat. Eräässä omistamassani Marshallissa oli about 17 vuotta vanhat putket, ja se lauloi ihan eri tavalla kuin tämä nykyinen nuppini. Ikävä vaan, että en pitänyt kyseisen tuotteen soundista muuten.
 
Toisaalta silloin soitin myös eri kaapilla.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
kimurantti1
03.01.2011 22:56:12 (muokattu 03.01.2011 22:58:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

palomaeki: Hieman menee offtopicin puolelle, mutta oon pohtinut todella pitkään tätä putkien käyttöikäkysymystä...
Mistä se johtuu että monet vaihtelee parin vuoden välein putkia vahvistimiinsa kun itse esimerkiksi en ole kertaakaan vielä putkirempalle joutunut...?
 
Nuppi on Klemt Echolette BS40 vuodelta '64 ja alkuperäiset Telefunkenit edelleen sisällä?

 
Alkuperäiset Telefunkenit on tehty varmaankin vähän eri spekseillä (lue: paremmin) kuin nykyiset lähes yksinomaa audiokäyttöön valmistettavat putket. Toki myös soiton määrä ja vahvistimen elinolot vaikuttaa. Mä esim. soitan keskimäärin ainakin 3h päivässä vahvistimella, usein enemmänkin. Vedän myös n. 80 keikkaa vuodessa, ja vahvistin voi kulkea pakun perässä monta tuntia putkeen, pahimmillaan talvella kun lämpötila on ulkona -30c. Kaikki tällaiset jutut vaikuttavat putkien elinkaareen. Siispä mun pitää vaihtaa putket molempiin vahvistimiin n. vuoden välein. Ihan vaan silläkin, ettei ole liian suurta riskiä putkirikolle kesken keikan.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Mr. Speed
03.01.2011 22:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

palomaeki: Hieman menee offtopicin puolelle, mutta oon pohtinut todella pitkään tätä putkien käyttöikäkysymystä...
Mistä se johtuu että monet vaihtelee parin vuoden välein putkia vahvistimiinsa kun itse esimerkiksi en ole kertaakaan vielä putkirempalle joutunut...?
 
Nuppi on Klemt Echolette BS40 vuodelta '64 ja alkuperäiset Telefunkenit edelleen sisällä?

 
Tietysti putkien kuluneisuutta on vaikea määrittää jossei ole vertailukohtaa. Yleisesti pääteputkien käyttöikä on "normikäytöllä" (joku vajaa 6-10h/vk?) on parista kolmeen vuotta. Itelläni soundi oli viime vaiheessa aivan älyttömän munaton, vaikka siis ääntä tuli ja vahvistin toimi aivan hyvin. Nyt pääsin seuraavana päivänä tuoreilla putkilla nykimään, ja ero oli kuin yöllä ja päivällä.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
palomaeki
03.01.2011 23:00:29 (muokattu 03.01.2011 23:07:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Tämän vuoksi itseänikin epäilyttää lähteä käyttämään rahaa pääteputkien vaihtoon, ennen kuin tiedän varmasti niiden olevan syypää. Ne kuitenkin sinänsä toimivat. Eräässä omistamassani Marshallissa oli about 17 vuotta vanhat putket, ja se lauloi ihan eri tavalla kuin nämä nykyiset nupit. Ikävä vaan, että en pitänyt kyseisen tuotteen soundista muuten.
 
Juu.
 
Mulla on monesti ollut mielessä lähteä nuo vaihtamaan, mutta aina on joku tolkun mies sanonu että 'elä ny viiti' ...
Pariin kertaan oon kironnu tuota samaa 'sieluttomuutta' soitossa / soundissa ja yleensä oon vian löytänyt jostain muualta kuin vahvistimesta tai kamoista ylipäänsä. Monta kitaraakin on lähteny käsistä mm. sen takia ettei se vaan oo 'kuulostanu hyvältä' ja myöhemmin oon huomannu että ei se kitaran vika ollukaan. Onneks en tuota nuppia oo mihinkään vaihtanu vielä ainakaan. Psykoakustiikka ja oma psyyke on kitarasoundin pahimmat viholliset munsta. (;
 
Toki voi vikaa olla nupissa / kaapissakin, kannattaa testailla kaikkea mahdollista että ongelmakohta löytyy.
 
Kimurantille ja Herra Vauhdille vielä sen verran että tuo nuppi on aika raskaassa käytössä ollut mulla jo useamman vuoden. Ilman casea aina kuskattu keikoille, keikalla ehkä kaljat sisään ja monesti yötkin viettänyt autossa kovimmillakin pakkasilla. Soittotunteja kertyy todella paljon joskaan mastervolume harvoin nousee edes puoleen väliin mikäli sillä luukuttelulla vaikutusta on? Kai ne sitten on erilailla tuotettuja nuo vanhat putket...
 
Vaikka pakko se on myöntää että oma yleissoundi on melko tuhnu ja laiskahko varmastikin suurelta osalta tuon vahvistimen ansiosta.
 
kitara on kiva.
Mr. Speed
03.01.2011 23:02:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

palomaeki: Juu.
 
Mulla on monesti ollut mielessä lähteä nuo vaihtamaan, mutta aina on joku tolkun mies sanonu että 'elä ny viiti' ...
Pariin kertaan oon kironnu tuota samaa 'sieluttomuutta' soitossa / soundissa ja yleensä oon vian löytänyt jostain muualta kuin vahvistimesta tai kamoista ylipäänsä. Monta kitaraakin on lähteny käsistä mm. sen takia ettei se vaan oo 'kuulostanu hyvältä' ja myöhemmin oon huomannu että ei se kitaran vika ollukaan. Onneks en tuota nuppia oo mihinkään vaihtanu vielä ainakaan. Psykoakustiikka ja oma psyyke on kitarasoundin pahimmat viholliset munsta. (;
 
Toki voi vikaa olla nupissa / kaapissakin, kannattaa testailla kaikkea mahdollista että ongelmakohta löytyy.

 
Huono kaappi pilaa hyvänkin nupin soundin. Lisäksi huonot/vanhat putket pilaavat hyvän nupin soundin. Kannattaa kans kiinnittää huomiota soittotatsiin, koska tosiaan Vamp reagoi soittoon todella vähemmän kuin putkinuppi, noin yleisesti.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
kimurantti1
03.01.2011 23:12:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

palomaeki: Vaikka pakko se on myöntää että oma yleissoundi on melko tuhnu ja laiskahko varmastikin suurelta osalta tuon vahvistimen ansiosta.
 
Putkia kannattaisi kuitenkin olla varalla juurikin sen takia, että tarvii yhtäkkiä ne vaihtaa. Et sä varmaan kitaran kieliäkään käy ostamassa sitä mukaan kun niitä menee katki? Siispä voisit ehkä laittaa uudet putket sisään ja kokeilla, että onko se tuhnu soundi vanhojen putkien vika. Jos paranee, niin olet asiasta vähän viisaampi. Jos taas ei ole mitään vaikutusta, niin sulla on sitten varaputket hollilla.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
palomaeki
03.01.2011 23:13:49 (muokattu 03.01.2011 23:18:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Huono kaappi pilaa hyvänkin nupin soundin. Lisäksi huonot/vanhat putket pilaavat hyvän nupin soundin. Kannattaa kans kiinnittää huomiota soittotatsiin, koska tosiaan Vamp reagoi soittoon todella vähemmän kuin putkinuppi, noin yleisesti.
 
Näin on. Samoiten jos signaalitielle on vastikään ilmestynyt uutta pedaalia tai oikeastaan mitä vaan... Sen soundin muutoksen saattaa tajuta vasta viikkojen päästä uutuudenviehätyksen kaikottua. (; Joku saattais kielisettiäkin syyttää... eihän näistä tiedä.
 
Veikkaan kuites että kaappi / nuppi -akselilla jotain häikkää? Voihan sielä nupissa muutakin vikaa olla kuin putket...!
Ja voihan ne putketkin vaihdon tarpeessa olla jos vanhat ovat jo.
 
kimurantti1: Putkia kannattaisi kuitenkin olla varalla juurikin sen takia, että tarvii yhtäkkiä ne vaihtaa...
 
Totta turiset. On tuo vahvistin monesti pettänytkin vaan koskaan ei oo putket olleet syypäänä. Varaputkia kyllä löytyy sille varalle että tarve on. Tarvetta vaan ei oo ilmaantunut; soundi kun on erittäinkin terveellä tavalla tuhnu ja laiska. (:
 
kitara on kiva.
cr4b
03.01.2011 23:14:49 (muokattu 03.01.2011 23:16:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Itelläni soundi oli viime vaiheessa aivan älyttömän munaton, vaikka siis ääntä tuli ja vahvistin toimi aivan hyvin. Nyt pääsin seuraavana päivänä tuoreilla putkilla nykimään, ja ero oli kuin yöllä ja päivällä.
 
No tuo voisi kuulostaa siltä, mitä haen takaa. Mites etuasteputket? Yhden niistä jo vaihdoin, koska se oli mikrofoninen.
 
Kannattaa kans kiinnittää huomiota soittotatsiin, koska tosiaan Vamp reagoi soittoon todella vähemmän kuin putkinuppi, noin yleisesti.
 
Se on niitä ominaisuuksia, minkä takia V-Amp on toistaiseksi pysynyt vielä himassa.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Entropia666
03.01.2011 23:16:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon putkidilemmaan sen verran, että pelkkien toimivien etuasteputkien vaihtelu erilaisiin muokkaa soundia todella paljon. Omaan lanikkaan vaihdoin tung-solia ja JJ:tä sovtekkien tilalle. Soundi tiukkeni, kirkastui ja säröä tuli aavistus lisää. Erot on ihan selvästi korvalla kuultavissa.
 
Terry Pantheras
03.01.2011 23:19:36 (muokattu 03.01.2011 23:23:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaahan kyse olla myös ihan siitä, että kovemmilla volyymeillä korva kuulee soundin ihan eri lailla kuin kotona hiljaa soittaen: kylmempänä ja repivämpänä. Itelle ko. aihe on tällaisena kohtuu herkkäkorvaisena jannuna varsin tuttu. Tämä ilmenee lähinnä kovilla volilla yksin soittaessa, bändin ja valettujen tulppien kanssa homma taas muuttuu enemmän edukseen.
 
Ite olen pyöritellyt ties mitä vahvistin-, kaappi- ja ämyrivaihtoehtoja ja aina siinä on se härskisoundisempi aspekti mukana enemmän tai vähemmän kun vertaa hiljasempaan soittoon. Tosin nykyisellä set-upilla oon jo todella tyytyväinen ukkeli... Eli kuten tässä jo aiemmin mainittuna, kaapilla ja varsinkin ämyreillä on helvetin iso vaikutus soundiin: jotkut vahvistimet ei toimi sitten yhtään tiettyjen ämyrien kanssa.
 
Jos haluaa tasapainottaa stackin akustisia ominaisuuksia pienessä tilassa, niin suosittelen kokeilemaan diffusereita ämyreitten eteen. Eli ihan esim. Etolan tiukemmasta vaahtomuovista leikattuja 10 cm parin sentin paksuisia kiekkoja, jotka leikkaa pahimmat ylätaajuudet veks. Haittapuolena on mikitys, eli soundista tulee tunkkainen äänityspuuhissa ja jossain määrin keikoillakin. Mutta aina voi jättää yhden ämyrin ilman diffuseria mikkiä varten - mikäli siihen touhuun lähtee...
 
Muox: Niin ja etusputket kannattaa varmaan melkein aina vaihtaa oman maun mukaan. TADia masiinaan, niin johan lämpenee!
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
s8na
03.01.2011 23:22:58 (muokattu 03.01.2011 23:23:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkäs on aloittajalla olleet volatasot waffareissa? 100W koneita, varsinkin vanhanmallisia saa luukuttaa aika pirusti että ne alkavat "laulaa". Mun kokemus on että yllättäen putkivahvareilla on vaikeampi saada sellanen päättymätön sustain ja "supersärö", kuin mallintavista. Siksi kai monet käyttävätkin noita tuub skriimereitä yms. purnukoita tiukentamassa putkivahvaria.
 
Iskulauseeni: "Sä olet niin kaunis, että voisin syödä sun kakkaasi"
Tinippa84
03.01.2011 23:30:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

palomaeki: Hieman menee offtopicin puolelle, mutta oon pohtinut todella pitkään tätä putkien käyttöikäkysymystä...
Mistä se johtuu että monet vaihtelee parin vuoden välein putkia vahvistimiinsa kun itse esimerkiksi en ole kertaakaan vielä putkirempalle joutunut...?
 
Nuppi on Klemt Echolette BS40 vuodelta '64 ja alkuperäiset Telefunkenit edelleen sisällä?

 
Oon miettiny samaa! Oisko näin, että hevivehkeiden putkia ajetaan kovempaa, vallankin etuasteputkia jolloin käyttöikä lyhenee. Mesan manuaalissa oli jotain tämänsuuntaista infoa gainin määrästä ja niinpäinpois.
Itse toivon, että mun vht:n putket kestäis 40 vuotta kanssa... :D
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Mr. Speed
03.01.2011 23:30:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Mitkäs on aloittajalla olleet volatasot waffareissa? 100W koneita, varsinkin vanhanmallisia saa luukuttaa aika pirusti että ne alkavat "laulaa". Mun kokemus on että yllättäen putkivahvareilla on vaikeampi saada sellanen päättymätön sustain ja "supersärö", kuin mallintavista. Siksi kai monet käyttävätkin noita tuub skriimereitä yms. purnukoita tiukentamassa putkivahvaria.
 
Itelläni ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia, vaikka mitään purnukoita ole käytössä, saati aktiivimikkejä.
 
Toki stäkki treeniksell kuulostaa erilaiselta kuin mallintava himassa. Stäkki alkaa "soimaan" vasta kovemmalla volalla, josta ite olen sitä mieltä, että kyse on enempi siitä, että kaappi alkaa toimimaan kunnolla.
 
Mutta joo.. kaappi on aika heikkolaatunen, ja putket potentiaalisesti lopussa. Tietystähän tässä pitäs päästä kuulemaan vahvistinta, tai sitten saada hyvä kuvaus siitä mikä on pielessä.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Mr. Speed
03.01.2011 23:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinippa84: Oon miettiny samaa! Oisko näin, että hevivehkeiden putkia ajetaan kovempaa, vallankin etuasteputkia jolloin käyttöikä lyhenee. Mesan manuaalissa oli jotain tämänsuuntaista infoa gainin määrästä ja niinpäinpois.
Itse toivon, että mun vht:n putket kestäis 40 vuotta kanssa... :D

 
Enemmän taitaa tosiaan ihan työn laadusta olla kiinni. :) Suosittelen kyllä putkien vaihtoa päätteeseen jos epäilee soundin puutteiden johtuvan siitä. Toki ilman vertailukohtaa kunnollisilla putkilla olevaan laitteeseen, on putkien kuntoa aika vaikea tutkia.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
s8na
03.01.2011 23:39:55 (muokattu 03.01.2011 23:41:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis mulla on aina ollu rajoitteena äänen määrä, ja vahvarit oli aikanaan tollasia JCM-800 henkisiä rokkikoneita. Samoin pändihommissa ei ollut sopivaa pistää menemään täysillä, basisti rupes aina naukumaan ;)
 
Nykyisellä Orangella ei tuota ongelmaa ole, vahvistin onkin enemmän higain kone.
 
Niinjoo ja vaihdoin molemmista vahvareista putket. Soundit kyllä parani mutta ongelmat "löysässä" soundissa eivät hävinneet.
 
Kannattaa kokeilla toista kaappia myös ja ei siitä putkien vaihdosta haittaa ole, Päinvastoin.
 
Iskulauseeni: "Sä olet niin kaunis, että voisin syödä sun kakkaasi"
cr4b
03.01.2011 23:40:05 (muokattu 03.01.2011 23:42:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Mitkäs on aloittajalla olleet volatasot waffareissa? 100W koneita, varsinkin vanhanmallisia saa luukuttaa aika pirusti että ne alkavat "laulaa". Mun kokemus on että yllättäen putkivahvareilla on vaikeampi saada sellanen päättymätön sustain ja "supersärö", kuin mallintavista. Siksi kai monet käyttävätkin noita tuub skriimereitä yms. purnukoita tiukentamassa putkivahvaria.
 
Aika hiljaahan noita on tullut soitettua. Treeneissä tällä hetkellä kakkosella. Mutta onpas mulla ollut aikaisemmin 100W putki-Marshall, jonka soundissa oli paljon enemmän sitä jotain ihan kotisoittovolyymillakin, puhumattakaan treeneissä. Lisäksi olen kokeillut keinokuormaa, jolla ei ollut vaikutusta asiaan. Tietysti sekään ei simuloi kovaa soivaa kaappia. Kaikista turhauttavinta on, kun skeba laulaa akustisena ilman vahvariakin hienosti, mutta sitten ei millään keinolla vahvistettuna ja säröjen kanssa, vaikka sen pitäisi korkeintaan laulaa paremmin silloin. Tube screamer ei myöskään ole auttanut tähän ongelmaan - en soita älyttömän raskasta heviä, joten säröt ovat normaalistikin maltilliset.
 
En silti kiistä, etteikö tämäkin voisi olla ongelmana. Kaikki vinkit pistetään korvan taakse.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «