Aihe: Ammattiäänimiehet ja kuulonsuojaus?
1 2
musamies
02.01.2011 13:52:16
Äänimiesten tulisi saada terveelliset ja turvalliset työolot siinä missä muillakin aloilla toimivien.

Jostain syystä kovaa ääntä vastaan eivät ihmiset osaa omatoimisesti yhtä hyvin suojautua kuin muita terveydellisesti haitallisia ilmiötä vaikka, kuumuus/kylmyys, liian kirkas valo, vaaralliset työkalut...

Esimerkiksi maatalouskoneiden saralla on käynyt niin, että voimaa on enemmän kuin aikaisemmin. Hytissä on lämmintä ja mukavaa, eikä melukaan ole kova. Se ei ole tehnyt näillä vehkeillä ajelevista huonompia työntekijöitä vaan tehokkaampia.

Vastaavanlaisen ajattelun toivon yleistyvän liveäänen parissa - on cool ja pro vetää niin, että desibelit pysyy myös äänen kanssa töitä tekevän kannalta terveellisissä rajoissa!

Esimerkiksi internetin Youtuben avulla pystytään paremmin varmistamaan kuuluvuus ja näkyvyys riittävällä säteellä kuin livetilanteen liiallisella volumetasolla. Muihin asioihin on löytynyt uusia keinoja, eli mitään teknistä syytä ei ole liialliseen äänenpaineeseen. Kyse on siitä mikä mielletään olevan cool ja pro - tämä näkemys on päivitettävä nykyaikaiselle tasolle samoin kuin on tehty muillakin aloilla.

Enää cool ja pro ei karuista työoloista rähjääntynyt työmies metalliteollisuudessa, kaivoksella tai maataloudessa vaan nykyajan menetelmiä käyttävä monipuolisesti ammattitaitoinen ja sivistynyt. Jättäkäämme tämä fyysisen suorituskyvyn äärirajoilla toimiva hahmo vanhoihin suomalaisiin elokuviin ja toivottakaamme tervetulleeksi nykyaikainen työturvallisuuden huomioiva ammattilainen :D
jsavela
02.01.2011 14:51:01
Voi perkele. Voi niitä monia kertoja, kun onkin joutunut sanomaan jollekin rumpalille, että virveli kuuluu kaiken muun yli ja laulumikistä laulua kovempaa sekä kitaristille, että vaikka se kombo soikin huonommin hiljempaa, niin nyt pitäis sitten kuitenkin laittaa hiljempaa. Ja melkein aina ne toiveet ja pyynnöt/käskyt muistetaan jonkin aikaa eli jos ei heti keikan alussa, niin ainakin sitten ekan hittikimaran aikana vedetään taas niin saatanasti. Oishan se siistiä miksata kotona Geneleceillä rokkikeikkoja YouTubeen, mutta kuka se rokkihenkilö on, joka siitä mulle tahtoo maksaa palkkaa. Saiskohan Viltsu ylipuhuttua 69:t lopettamaan keikkailun ja keskittymään YouTubeen. Ei tarttis kiertää maailmaa ja voisitte kuvata kerran pari viikossa treeniksellä tunnin session, jota kaikki vampyyrit sitten ympäri maailman katsoisivat maksua vastaan YouTubesta. Voishan sitä myös perinteisille keikoille vaatia, että alle 4 metriä korkeassa tilassa ei vedetä ja line array pitää olla. Tietenkään asiakkaita ei oteta ravintolaan enempää, kuin on sellaisia asiakaspaikkoja, joihin kuuluu täydellä kaistalla +/- 3 db. Rajoittaisin tätä vielä siten, että jokaisen asiakkaan täytyy kyetä näkemään koko esiintyjäryhmä esteettömästi. Kappaleiden välissä asiakkailla olisi oikeus esittää mielipiteensä teknisestä toteutuksesta.

Mulle voi tarjota niitä YouTube-keikkoja vaikka 200 € brutto per veto. Ei tartte maksaa päivärahaa, jos saan tehdä kotona eikä tartte ajaa autoa. Mun työhuoneessa on lämmintä ja mukavaa. Eikä muuten varmasti tartte tulppia.

-jaska
-äälittnyk ääkemi-
musamies
02.01.2011 16:31:30
jsavela: Voi perkele. Voi niitä monia kertoja, kun onkin joutunut sanomaan jollekin rumpalille, että virveli kuuluu kaiken muun yli ja laulumikistä laulua kovempaa sekä kitaristille, että vaikka se kombo soikin huonommin hiljempaa, niin nyt pitäis sitten kuitenkin laittaa hiljempaa.

Mä olen viimeaikoina kokeillu mitä tapahtuu kun reviirit esim. tekniikkaan liittyvä ymmärretään laajemmin ja en omikaan itselleni vaikka tekniikkaa ja miksausta. Seurauksena, että myös muilta löytyy hyviä ideoita ja en niin paljoa joudu muistuttelemaan omasta mielestä ikävällä tavalla tuontapaisia asioita mitä mainitsit.

Uutena asiana rumpalille tuli oma pieni mikserinsä ja vaihtoehdoksi sähkörummut, eivätkä akustisetkaan ole unohtunut.

Itse puolestani pääsen aikaisempien tekemisteni lisäksi halutessani välillä laulamaan tai basson varteen -> hauskempaa!

Eli lähestymistä trimmattu aavistuksen siihen suuntaan, että kokonaisuus ei olekaan etupäässä miksaajan vastuulla vaan kaikkien. Jos jollakulla on hyviä miksausnäkemyksiä, niitä voidaan kokeilla ja muutkin saa halutessaan miksata kuin minä.
Vilhelmus
02.01.2011 17:29:40

Kuin paljon sinä Musamies teet keikkaa, sopiiko kysyä?
Jäätävä mänkkinen.
LHU
02.01.2011 18:13:07
jsavela: Ei tarttis kiertää maailmaa ja voisitte kuvata kerran pari viikossa treeniksellä tunnin session, jota kaikki vampyyrit sitten ympäri maailman katsoisivat maksua vastaan YouTubesta.

Ota mukava asento sohvalla...:D

http://www.jenkatehdas.fi/
musamies
02.01.2011 18:21:45 (muokattu 02.01.2011 18:24:22)
Vilhelmus: Kuin paljon sinä Musamies teet keikkaa, sopiiko kysyä?

Mahollisimman vähä! Tilanne ihan eri kuin monella muulla tässä ryhmässä. Korkeintaan vaihtelevuus tai monipuolisuus on se missä haluun skabata tai mihin haluan panostaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)