Aihe: Mitkä soinnut "Surujen Kitara" kipaleessa?
1 2 3 4 5 6
hvinnamo
01.01.2011 11:56:59
baron: Vertailu originaaliin.

Minusta taas Santanan version on mielyttävämpi korvalle. Osasyynä varmaan on siihen tottuminen. Mutta kuten sanottu: makuasia.
Rantsu
01.01.2011 12:50:16
Mesa/Boogie: Mä oon miettinyt, että minkä biisin mä opettelen vetämään iPhonen hanurisovelluksella ennen 2011 keikkakauden alkua, mutta nyt ei tartte enää miettiä. Sori Rantsu :)

Yllättävä valinta, mä olin lähes varma että se olis ollut "Yksi ainoa ikkuna"!
Mesa/Boogie
01.01.2011 13:03:14
Rantsu: Yllättävä valinta, mä olin lähes varma että se olis ollut "Yksi ainoa ikkuna"!

Mut tää onkin keikkamatkoja varten. Ei soundcheckiin.
Rantsu
01.01.2011 13:17:02
Mesa/Boogie: Mut tää onkin keikkamatkoja varten. Ei soundcheckiin.

Häh, mä luulin että ihan tositilanteeseen. Ehdin jo iloita tästä "tehopeliajan surma" -tyyppisestä ratkaisusta, eli valssit ja sitten Jussin kitara, sisältää n+1 iPhone-soolosäkeistöä, ja hups vain, kello onkin jo 20 yli!
Mesa/Boogie
01.01.2011 13:44:13
Rantsu: Häh, mä luulin että ihan tositilanteeseen. Ehdin jo iloita tästä "tehopeliajan surma" -tyyppisestä ratkaisusta, eli valssit ja sitten Jussin kitara, sisältää n+1 iPhone-soolosäkeistöä, ja hups vain, kello onkin jo 20 yli!

Pitää ottaa harkintaan... Pitäis vaan olla ton hanurisovelluksen sellainen, että siitä sais väärät äänet karsittua etukäteen.
okabass
01.01.2011 14:02:45 (muokattu 01.01.2011 14:05:45)
Kuka tahansahan noita sointuja tämmäilee. Mutta passoäänet ne vasta piisin tekee: nehän ovat musiikin perusjalka.
Itse olen havainnut parhaaksi soittaa passoäänet kyseisessä kappaleessa n. 10-15 cm:n päästä kaulan yläpäästä ja vaijerit suhteellisen löysällä, etteivät etusormet tule kipeiksi. Rytmi on sellainen harvakseltaan näppäilyä.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Vongoethe
01.01.2011 14:05:29
okabass: Kuka tahansahan noita sointuja tämmäilee. Mutta passoäänet ne vasta piisin tekee: nehän ovat musiikin perusjalka.
Itse olen havainnut parhaaksi soittaa passoäänet kyseisessä kappaleessa n. 10-15 cm päästä kaulan yläpäästä ja vaijerit suhteellisen löysällä, ettei nakit tule kipeiksi. Rytmi on sellainen harvakseltaan näppäilyä.

Eikö ne sävelet voisi virittää valmiiksi, ei niin tarvitsisi hamuta kaulaa, vasen käsi taskuun jos väsyttää?
okabass
01.01.2011 14:07:41
Vongoethe: Eikö ne sävelet voisi virittää valmiiksi, ei niin tarvitsisi hamuta kaulaa, vasen käsi taskuun jos väsyttää?

Virittää? Mitä se on?
Olen katsellut hyvin tarkkaan Oikeita pasisteja: heillä ei ole vasen käsi taskussa, vaan varressa kiinni.
EP
01.01.2011 14:10:17
Vongoethe: Eikö ne sävelet voisi virittää valmiiksi, ei niin tarvitsisi hamuta kaulaa, vasen käsi taskuun jos väsyttää?

Jep,
nelikielinen kattaa jo ison osan tanssimusaa ja kuuskielinen ihan kaiken muunkin!
rintapek
01.01.2011 14:35:18

okabass: Virittää? Mitä se on?
Olen katsellut hyvin tarkkaan Oikeita pasisteja: heillä ei ole vasen käsi taskussa, vaan varressa kiinni.

Aikojen alussa kun basso luotiin, niin siin ei ollu vartta. No, sit bassotaiteilijoilla oli se vasen käsi taskussa ja yleisöön päin homma tietty näytti siltä, et taiteilija siin soiton lomassa raapii vehkeitään.
Se varsi ja ne pitemmät vaijerit sit luotiin, et ois vasemmalle kädelle joku muu paikka ja asiallisemman näköistä tekemistä.

Toi bassonluomiskertomus vaan on isosta kirjasta poistettu, mut jokseenkin noin se meni.
One kind of music only - the good kind
okabass
01.01.2011 14:38:37 (muokattu 01.01.2011 14:39:02)
rintapek: ...No, sit bassotaiteilijoilla oli se vasen käsi taskussa ja yleisöön päin homma tietty näytti siltä, et taiteilija siin soiton lomassa raapii vehkeitään.

Hetkinen, eikös "aikojen alussa" vaatetuksena ollut viikunan lehti. Ei siinä taskuja ole. Taidat narrata.
rintapek
01.01.2011 14:41:01

okabass: Hetkinen, eikös "aikojen alussa" vaatetuksena ollut viikunan lehti. Ei siinä taskuja ole. Taidat narrata.

Ei, nyt narraat sinä. Bassoa ei ollu mahdollista luoda ennen syntiinlankeemusta. Sen jälkeen sit jo oli ne vaatteet.
BassoSisko
01.01.2011 14:44:22
rintapek: Ei, nyt narraat sinä. Bassoa ei ollu mahdollista luoda ennen syntiinlankeemusta. Sen jälkeen sit jo oli ne vaatteet.

Bassohan on viattomien luonnonlasten soitin. Mitä sinä oikeen höpötät?
Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa.
EP
01.01.2011 15:00:20
BassoSisko: Bassohan on viattomien luonnonlasten soitin. Mitä sinä oikeen höpötät?

Jep, kun taas esim. rummut on noitien ja muijen syntisten ja roviolla poltettujen soitin!
rintapek
01.01.2011 15:17:58

BassoSisko: Mitä sinä oikeen höpötät?

Siirretääs rölötykset aromaan, ni tämä muutoin asiallinen ja asiassa pysyny ketju pysyy raiteillaan.
baron
01.01.2011 15:26:46

okabass: Virittää? Mitä se on?

Kun mä ostin mun basson niin se oli tehtaalla valmiiksi viritetty.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
WanhaWetäjä
01.01.2011 15:37:06 (muokattu 01.01.2011 15:38:00)

isojussi: HOHO - vittu, mitä paskaa...

Hienoa! Luetko sä näitä juttuja ns ajatuksella?
Siteeraan itseäni :
ja jos mahollista niin välisoitto on vetästy lauluversiossa AINA kitaralla

Siis väännetään nyt oikeen rautalangasta tämä eli että mä puhuin siitä kun itse olen tätä kappaletta soittanut niin JOS ON MAHDOLLISTA eli bandissa on kitara niin VÄLISOITTO vedetään AINA kitaralla, ymmärsitkö???? Ja korostetaan nyt vielä että MUN mielestä ja aika luonnollisestihan tuo on aina mennyt noin niissä bandeissa missä tuota on tullut soitettua, riippumatta siitä kuka sitä kitaraa on milloinkin soittanut.
Nuo linkit trumBettiversioon ja moulinexiin nyt oli enempi hupijuttuja..no joo, otit nokkiisi tuosta pasuunasta vissiin, sekin oli enempi kevennys, mutta kieltämättä ajatuksenakin aika kaukaa haettu että ko biisi sopisi erityisen hyvin pasuunalla soitettavaksi, MUN mielestä.

Se on sitten ihan eri asia jos kyseessä on 10 min ajantappo laivalla, vaikkapa triolla jossa ei ole kitaraa, mulle ihan sama vaikka k-esa vetäis n 20 eri saundilla, viimesenä pan-huilu. Vetää se kuitenkin, vaikka mitä sanois.
BassoSisko
01.01.2011 18:30:47
rintapek: Siirretääs rölötykset aromaan, ni tämä muutoin asiallinen ja asiassa pysyny ketju pysyy raiteillaan.

Käsi taskussa jutuissa vai?
Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa.
isojussi
01.01.2011 19:22:45
WanhaWetäjä:...ja aika luonnollisestihan tuo on aina mennyt noin niissä bandeissa missä tuota on tullut soitettua...

Suntars kans joskus päästä semmosiin pänteihin, mihnä olis oikeitakin soittimia. Niinku tänään ykkösellä setaveteraanin tajunnanvirran jälkeen.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)