Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Asiaa vispilöistä
1
crässi
31.12.2010 22:36:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan perinteiset teräsharjaiset vispilät, jotka soleltuvatkin hyvin hiljaiseen soittoon, esim. haitarimusiikkiin. Olen nähnyt TV:ssä monen rumpalin käyttävän vähän jykevämpiä vispilöitä, joissa on pitempi varsi ja ehkä vispilät jotain nailonia tai vastaavaa. Tuollaisia ei kuitenkaan käymissäni musiikkiliikeissä ole ollut tarjolla. Sanokaa alan ammattilaiset, mikä merkki ja malli olis hyvä jos tilais jostain. Tulis heti kerralla hyvät eikä mitään leluja.
 
Ruutikallo
01.01.2011 00:45:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

crässi: Omistan perinteiset teräsharjaiset vispilät, jotka soleltuvatkin hyvin hiljaiseen soittoon, esim. haitarimusiikkiin. Olen nähnyt TV:ssä monen rumpalin käyttävän vähän jykevämpiä vispilöitä, joissa on pitempi varsi ja ehkä vispilät jotain nailonia tai vastaavaa. Tuollaisia ei kuitenkaan käymissäni musiikkiliikeissä ole ollut tarjolla. Sanokaa alan ammattilaiset, mikä merkki ja malli olis hyvä jos tilais jostain. Tulis heti kerralla hyvät eikä mitään leluja.
 
Hitto oonpa aika huno nevomaan, saati vinkkiä antamaan,
Olen monta vuotte siHvilöinyt nuilla VicFirthin jazz.sudeilla.
En oikein osaa muuta kaivatakaan, kun natsaa niin passelisti.
 
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
Velli
01.01.2011 01:35:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin suosittelen noita Vic Firthin Jazzeja, eli näitä:
 
http://www.thomann.de/fi/vic_firth_vfwb.htm
 
Soittelin vuosikausia kumivartisilla suht löysillä vispilöillä. Sitten kun kokeilin kerran noita jazzeja, niin tajusin miten raskassoittoiset ne aiemmat olivat löysyytensä vuoksi olleet. Noissa jazzeissa on kova muovivarsi ja itse metallisuikaleet ovat verrattain jäykät. Tuntuma on huomattavasti jämäkämpi ja esim. rollit saa soitettua paljon keveämmin ja selkeämmin kuin lussakoilla vispilöillä.
 
kimizu
01.01.2011 10:56:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Itsekin suosittelen noita Vic Firthin Jazzeja, eli näitä:
 
http://www.thomann.de/fi/vic_firth_vfwb.htm

 
Onkohan noissa Firtheissä kestävyys parantunut? Itsellä hajosivat alta aikayksikön ihan normaalissa sutisoitossa. Oli nolo tilanne keikalla kun toisessa kädessä oli yht'äkkiä pelkkä varsi ja kaikki harjakset lattialla... Hyvä tuntuma niissä kyllä oli, ainoa mistä on pitänyt on se, että ne aukeavat liian leveäksi jos vetää ne ihan auki asti. Uusia en ole uskaltanut ostaa...
 
Käytössä on ollut monia malleja ja merkkejä vuosien mittaan, nyt taitaa olla Zildjianin jotkut mallit. Kestävimmiksi ovat osoittautuneet Regal Tipin "Clayton Cameron" mallit. Niissä on kiinteä kahva eli ei ole sisäänmenevää mallia. Vaatii hieman huolellisuutta kun asettelee kapulapussiin, mutta hyvät soittaa.
 
Jos suteja tarvitsee enemmän, kannattaa niitä hommata parit erilaiset. Esim. junakomppien takominen vie ryhdin sudeista aika nopeasti, varsinkin niistä yleisimmistä alumiini/kumi kahvaisista. Normaalissa sutihinkkauksessa kestävät kyllä vuosia.
 
Nylon-sudeista en tykkää, liian pehmeä soundi ja varsinkin symbaaleista ei saa oikein mitään irti niillä. Jossain studiokäytössä ehkä mutta ei livekäytössä.
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
crässi
01.01.2011 14:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just tuo junakomppi on ollut aika raskas vetää noilla mun kumivartisilla sudeilla. Tuntuu että vispilä työntyy varren sisään kesken soiton. Ja toinen juttu tuo että symbaaleista ei tahdo saada ääntä riittävästi. Crässiiin pitää pamauttaa varrella jos haluaa korostuksen kuuluvan. Pitääpä tilata nuo jazz vispilät. Ainakin T-kaupassa näytti noita olevan. Kiitos!
 
kimizu
02.01.2011 00:29:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

crässi: Olen nähnyt TV:ssä monen rumpalin käyttävän vähän jykevämpiä vispilöitä, joissa on pitempi varsi ja ehkä vispilät jotain nailonia tai vastaavaa. Tuollaisia ei kuitenkaan käymissäni musiikkiliikeissä ole ollut tarjolla.
 
Tuli mieleeni että ehkä tarkoitat kuitenkin synteettisiä risukapuloita? Näillä on ainakin hyvä vetää junakomppia, hieman tuhdimmat kuin sudit mutta hiljaisemmat kuin kapulat.
 
--> http://www.thomann.de/fi/flix_ffs_rods.htm
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
moderndrummer88
02.01.2011 00:36:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo kovamuoviset kapulat on vaan siitä huonoja, että jos haluaa lyödä sudeilla sillei, että lyö sutiosilla ja sitten sillä varrella niin se varren tuottama soundi vaikkapa virppakalvosta on aika huono. Sen takia nuo kumivarrelliset on musta parempia.
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Epämuusikko
02.01.2011 13:47:45 (muokattu 02.01.2011 14:02:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Nuo kovamuoviset kapulat on vaan siitä huonoja, että jos haluaa lyödä sudeilla sillei, että lyö sutiosilla ja sitten sillä varrella niin se varren tuottama soundi vaikkapa virppakalvosta on aika huono. Sen takia nuo kumivarrelliset on musta parempia.
 
muita kumivarsien puolesta puhuvia (yleistyksiä) seikkoja
 
-perusveivaamisessa hiljaisemmat
-varrella lyötäessä virveliin/peltiin hyvin pieni ätäkki, koska kumia. symbaalirollit, jne
-IMHO hieman herkempiä myötäilemään omia liikkeitä, tämä tulee parhaiten esiin pakasta vedetyillä vähän paremmilla kumivartisilla. kirurgifiilis, jos sellaisesta tykkää.
 
ja vastaan
 
-kaikki edellämainitut
-varren sisuksen (?) virttyessä (tjsp) symbaalilyönneissä kuuluva naksahdus, jolle olen ainakin itse todella allerginen.
-vähemmän soundia! olen ehkä yksin mielipiteessäni, mutta VF:n Jazz Brusheista lähtee pikkaisen isomman veivuuvolyymin ohella hieman syvempi soundi. Tämän voi todeta tulkitessa esim. brasilialaista musiikkia. Vaikka kalvo olisikin vähän kulahtanut, ei keikka ole valkovispilöillä saanut traagista loppua.
 
Sen sijaan piiskanomaiset napautukset ja varsinkin kapulamainen double stroke roll ovat Jazz brusheilla työn ja tuskan takana ainakin allekirjoittaneelle. Jännää sinänsä, sillä 1) harjoitus näyttää tekevän mestarin siinäkin, ja 2) mielipidekyselyissä koko soittotyylin olemassaolon oikeutus tuntuu olevan opettajakohtaista, 50-50. Tarkoitan siis Todella Kovaa Ääntä joka tulee vispilän kärjen piiskautuessa kalvoa vasten, mikä sen lyönnin nimi sitten onkaan.
 
+Se, että "harakka"tremolossa tai varsilyönnissä muovivarresta kuuluu attack, ei ole vielä yöuniani vienyt. Mutta jos juuri se vaikuttaa ostopäätökseen (niin kuin taisi yhdellä kaverillani tehdä!), niin ehdottomasti kumivartiset sitten. Johtuen JB:en lievästä jäykkyydestä joutuu kieli olemaan harakoinnin kanssa enemmän keskellä suuta. So not.
Mainittakoon että pidän AINA mukanani Regal Tipin vispilöitä sellaisia tilanteita varten, joissa koen niillä olevan jonkinlaista etulyöntiasemaa (pun intended). Esimerkiksi preparoitaessa virveliä: Jazz Brushit auki-asennossa virvelille lepäämään ja junakomppia toisilla vispilöillä reunoille. Toimmii. Tai sitten jos tarvii soittaa niin hiljaa että hirvittää. Tai sitten on _ihan_ pakko saada aikaan symbaaliroll 0 sek vaihtoajalla ilman attackia.
 
++ En ole koskaan kokenut varsilyönnin mukana tulevaa soundia Huonona. Onko vika minussa vai virvelissä?
 
Vispilänsoitto sinänsä saisi olla pakollinen osa rumpalin määritelmää, joka ei niillä ainakin parista peruskuviosta selviydy ei mielestäni tarvitse rumpalin leimaa kantaa ensinkään. WORD.
 
e: *mielipide* sinänsä jännä, että "Open"-soiton globaali maksimikohta, tuo piiska-double stroke roll, on juuri vispiläsoitossa. No, onhan sitten näitä käsirumpuja, mutta ne ovat vissiin huonompia soittimia. Riippuen keneltä kysyy.
sekavaa tekstiä lol.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Speedy
02.01.2011 21:32:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko:
sekavaa tekstiä lol.

 
No sitten minun ei sitä tarvitse toistaa..=)
 
Mutta, itse olen vahvasti noitten kumisten kannalla.. Joskus soitin noilla valkosilla, mutta sillon sutisoitto taito oli kadoksissa.. Puhun siis näistä Vic Firthin valkosista (kovat) ja violeteista (kumiset).. Valkosilla, joissa on paksummat/jäykemmät säikeet on helppo saada suhinasaundi, mutta saman saundin saa kumisillakin. Saundi on jopa paksumpi näin kun säikeestä ottaa isompi osa kiinni kalvoon, paksulla säikeillä taas joutuu painamaan paljon enemmän.. Toisaalta saundi on silloin kovempi, huonommallakin kalvolla..
 
No sitten muut lyönnit, rimshot tyyppisissä lyönneissä erityisesti hiljaa soitettaessa kovat varret kolisee vanteisiin häiritsevän kovasti. Piiska tyyppiset iskut onnistuu helpommin löysemmillä naruilla (vr. piiska/rautakanki). Tai ainakin hiljemmilla volyymeilla/grooveilla..
 
Mun mielestä ihan yleinen käsittelykin on helpompaa ja varmempaa kumisilla sudeilla, riippuen mitä soittaa, mutta erityisesti sweepeissä suti heiluu kädessä enemmän kun kapula koskaan.. Mulla ainakin hikoaa kädet soittaessa, joten kumisista saa hyvän otteen. Plus että kaiken maailman kikkakolmoset on kovapintaisilla aika hankalia..
 
Mitä taas kestävyyteen tulee, niin luonnollisesti ohuemat säikeet on arempia taipumaan, sitä en osaa sanoa kummasta ne lähtee helpommin irti.. Omat violetit on kestäny monta vuotta, ja kyytiä ovat saaneet monta kertaa.. Toisaalta, mustia (ainakin Premierin) suteja oon nähny hajoavan moniakin.. Se mikä noista on menny särki, on se että sisus on irronnu päällysteestä ja kovassa menossa alkaa tulla ulos.. Kokemusta ei ole, miten kovapintaisille käy, alkaako kuori murtumaan.. Toisaalta, kyllähän kapuloitakin ostetaan uusia kun ne menee huonoksi, miksi sutien pitäs olla ikuiset?
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Epämuusikko
03.01.2011 01:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: juttuja ja asioita...
 
väitän, että Jazz Brusheilla soittamaan opettelu on vähän kuin patarumpujen nahkakalvojen kanssa elämään oppiminen:
 
vaikeaa, mutta palakittee.
 
Se, miten tämä vääntö (johon en enempää jaksa ryhtyä) palvelee ketjun aloittajaa, on täysi mysteeri. Aivan kuten vispilöillä soittaminen yleensäkin.
 
Joka tapauksessa: omat suosikkini:
 
Jeff Hamilton
Clayton Cameron
Vernel Fournier
+ kaikki, joiden sukunimi on Jones
 
++Steve Smith! Yllättävän hyvä, kaikesta paskasta huolimatta!
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Speedy
03.01.2011 10:38:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko:
Joka tapauksessa: omat suosikkini:
 
Jeff Hamilton
Clayton Cameron
Vernel Fournier
+ kaikki, joiden sukunimi on Jones
 
++Steve Smith! Yllättävän hyvä, kaikesta paskasta huolimatta!

 
Joista kaikki soittaa "pehmeillä"...;) (kuka noilla kovilla ylipäätään soittaakaan=)
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Epämuusikko
03.01.2011 15:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Joista kaikki soittaa "pehmeillä"...;) (kuka noilla kovilla ylipäätään soittaakaan=)
 
Whatever. Ette tiedä mistä jäätte paitsi.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
crässi
03.01.2011 21:19:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo synteettiset riisikepit on varmasti myös kokeilemisen arvoiset. Voi olla että teräsvispilät ovat liian löysät nopeaan junakomppiin. Taidanpa lisätä vielä nuo tilaukseeni, niin eiköhän noilla pärjää taas vähän aikaa. Foxiin ja valssiin teräksiset ovat ihan o.k
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «