Aihe: Biisin kokonaistason nostaminen | |
---|
|
Kertokaas nyt tyhmälle. Että millä / miten saisin helpoiten nostettua biisin volumetasoa? Tällä en nyt tarkoita masterointia. Enkä halua siis kompressoida tai limitoida biisiä mitenkään. Vaan aina kun otan esim. välimiksauksia ulos Pro Toolsista niin haluaisin että biisi soisi sillä hetkellä ns. "kaupallisella" volumella. Niin millä plugarilla se onnistuisi helpoiten ettei menisi biisi ruvelle? Mulla on tossa ProTools le:ssä toi Maxin plugari ainoostaan käytössä millä uskoisin asian jotenkin onnistuvan :o "lyö ennen kun sun lyö" |
kimkorho 21.12.2010 07:00:30 (muokattu 21.12.2010 08:20:11) | |
|
Tämä on valitettavasti sama kuin yrittäisit maalata studiosi keltaiseksi, mutta haluaisit tehdä sen ilman keltaista maalia tai virtsanhajua. Kompressoimatta ja/tai limitoimatta et käytännössä missään tilanteessa voi tavoittaa "kaupallista volumea" ilman klippaussäröä (olettaen, että puhutaan poprockheavytms. osaston musiikista). Miksi master engineerit käyttäisivät noita työkaluja, jos kaupallinen volume-taso olisi saavutettavissa ilmankin? Teoriassa miksauksesi voisi olla limitoitu ja kompressoitu niin pitkälle, että pelkkä gainin nosto riittäisi, mutta tämä on erittäin teoreettinen tilanne. Ja siinä tapauksessa olisit jo hoksannut nostaa master-kanavasi liukua niin ylös, että piikit liikkuvat juuri nollan alapuolella. Ainut toimiva ja aika laajalti käytetty tapa tehdä äänekkäitä asiakasvedoksia mikseistä on viedä matsku jonkun hyväksi havaitun kompressori-limitteri -kombon (tms.) läpi, jolloin sopivan varovaisesti prosessoituna miksauksen dynamiikasta jää vielä enin osa jäljelle, ja asiakas saa kuunneltavakseen matskua, joka on edes suht lähellä nykyistä "kaupallista volumea". (Onko nykyinen "kaupallinen volume" sitten missään suhteessa järjellinen on toinen juttu...) www.theindigo.fi |
|
redeemcrew: Kertokaas nyt tyhmälle. Että millä / miten saisin helpoiten nostettua biisin volumetasoa? Tällä en nyt tarkoita masterointia. Enkä halua siis kompressoida tai limitoida biisiä mitenkään. Vaan aina kun otan esim. välimiksauksia ulos Pro Toolsista niin haluaisin että biisi soisi sillä hetkellä ns. "kaupallisella" volumella. Niin millä plugarilla se onnistuisi helpoiten ettei menisi biisi ruvelle? Mulla on tossa ProTools le:ssä toi Maxin plugari ainoostaan käytössä millä uskoisin asian jotenkin onnistuvan :o Maxim on vastaus. Ongelma on ihan yleinen, väli- tai demomiksaukset on aina tasoiltaan alhaisia ja eihän sellaista viiti antaa kuunteluun. Nosta Maximilla tasot niin ylös kuin saat ilman häiritsevää limitointia. Kaupalliselle volalle tuskin sillä yllät mutta ei kai ole tarkoituskaan. Voithan myös, jos haluat, ensin kompressoida miedosti jos haluat puristaa lisää mehuja ennen limitteriä. Kannattaa myös tehdä selväksi että kyseessä on demoversio.. |
|
Lainnaanpa tätä kun asiaan liittyvä juttu tuli mieleen. Sain kerran masteroitavaksi muutaman biisin verran demoja jotka oli miksattu valmiiksi. Ongelma syntyi kun yritin saada hienovaraisella ja lopulta rankallakin kädellä kompressoimalla ja limitoimalla tasoja kohtuulliselle alueelle. Homma ei edennyt mihinkään. vaan soundi ja streokuva levisivät totaalisesti eikä toivottua tason nousuakaan tullut. Piti sitten aloittaa perusteellisempi tutkiminen ja lopputulema oli se, että jossain äänitys/miksausvaiheessa oli joku virvelikanava tai -inserttikama mennyt tukkoon ja tuottanut jokaiseen iskun alkuun yhden tai kahden bitin mittaisen n.15 dB:n piikin. Tuohon piikkin ei mikään käytössäni ollut plugari kerinnyt ja lopulta homma meni siihen, että ne muutamat bitit piti editoida pois. Eli kannattaa vilkaista joskus sitä aaltomuotoa välillä suhteellisen tarkasti jos tuntuu, että tasoja ei saa järkevällä tavalla hallintaan. Varsinkin kun vehkeet ja softat antavat siihen mahdollisuuden. |
Exhausted 21.12.2010 10:12:03 (muokattu 21.12.2010 10:22:55) | |
|
Limitterillä voi usein leikata montakin desibeliä piikkejä pois ennenkö se vaikuttaa korvin kuultavasti. Hyvä tapa verrata on laskea limitterin ceiling-tasoa thresholdin mukaan niin, että biisi soi yhtä lujaa limitterillä ja ilman, eikä volumen nousu pääse huijaamaan korvia. Thresholdia voi sitten nostaa niin kauan kunnes huomaa bypassilla vertaamalla että limitteri alkaa "huonontaa" biisiä. Tämän jälkeen voi sitten palata vähän taaksepäin, ja nostaa ceiling-tason takaisin nollapisteeseen. |
|
Niinno siis kyllä biisi saa kompressoitua ja limitoitua ei sillä nyt niin väliä ole. No pointtina pidin lähinnä "turvallista" tason nostoa. Ja jos nyt puhutaan vaik tost Maximista.. niin siis tämän Thresholdin laskeminen (muistaakseni) nostaa biisin tasoa ainakin..eikö se ole oikea suunta? "lyö ennen kun sun lyö" |
|
redeemcrew: Ja jos nyt puhutaan vaik tost Maximista.. niin siis tämän Thresholdin laskeminen (muistaakseni) nostaa biisin tasoa ainakin..eikö se ole oikea suunta? Kyllä joo. Siinä on ilmeisesti automaattinen normalisointi ceiling-säädöllä asetettuun tasoon. Mitä enemmän limitoit (mitä enemmän lasket thresholdia), sitä enemmän on tilaa normalisoida ylöspäin. |
lion 31.12.2010 11:56:12 (muokattu 31.12.2010 11:59:36) | |
|
Piti sitten aloittaa perusteellisempi tutkiminen ja lopputulema oli se, että jossain äänitys/miksausvaiheessa oli joku virvelikanava tai -inserttikama mennyt tukkoon ja tuottanut jokaiseen iskun alkuun yhden tai kahden bitin mittaisen n.15 dB:n piikin. Tuohon piikkin ei mikään käytössäni ollut plugari kerinnyt ja lopulta homma meni siihen, että ne muutamat bitit piti editoida pois.
Jännä juttu :) Kuulostaa jotenki todella hauskalta :D Tuli mieleen, että eikö tollaset piikit olis kannattanu vaan jollain klippaavalla plugarilla leikata pois ennen ku alottaa normimasteroinnin? Noi piikit oli siis joka tapauksessa klippaamista, niin tuskin olis niiden piikkien lisäkatkaisemisesta huonontunut se soundi? Esim. vst puolella ilmainen GClip ja logicissa mukana tuleva bitcrusher 24-bitin säädöllä? |
kivi 31.12.2010 20:21:48 | |
|
lion: Jännä juttu :) Kuulostaa jotenki todella hauskalta :D Tuli mieleen, että eikö tollaset piikit olis kannattanu vaan jollain klippaavalla plugarilla leikata pois ennen ku alottaa normimasteroinnin? Noi piikit oli siis joka tapauksessa klippaamista, niin tuskin olis niiden piikkien lisäkatkaisemisesta huonontunut se soundi? Esim. vst puolella ilmainen GClip ja logicissa mukana tuleva bitcrusher 24-bitin säädöllä? Mä ymmärsin että alkuperäistä klippaavaa raitaa ei ollut enää erikseen käytössä? Summasta noita ei tosiaan enää siivoa kuin kynällä. |
lion 02.01.2011 21:59:58 | |
|
kivi: Mä ymmärsin että alkuperäistä klippaavaa raitaa ei ollut enää erikseen käytössä? Summasta noita ei tosiaan enää siivoa kuin kynällä. En hiffaa, miksei niitä voi plugarilla siivota ihan yhtä hyvin? Clippi kun katkaisee kaiken mikä ylittää tietyn raja-arvon, ja jos clippaavassa plugarissa on vielä aallon pyöristysalgoritmi (esim. nuo antamani esimerkit), niin eikö lopputuloksesta tule jopa kynää siistimpi? |
|
lion: En hiffaa, miksei niitä voi plugarilla siivota ihan yhtä hyvin? Clippi kun katkaisee kaiken mikä ylittää tietyn raja-arvon, ja jos clippaavassa plugarissa on vielä aallon pyöristysalgoritmi (esim. nuo antamani esimerkit), niin eikö lopputuloksesta tule jopa kynää siistimpi? No tuosta on muutama vuosi aikaa ja silloin tuo plugarimaailma ei ollut ihan sillä tasolla kuin nyt. Tuohon materiaaliin tuli testattua silloisen Nuendon dynamiikkaplugarit ja useita ilmaisia mutta ne eivät ilmeisesti ymmärtäneet noin suuria signaalin nousunopeuksia eli yhden bitin kestoisia parhaillaan n.30dB:n piikkejä. Ei myöskään rautakoneet oikein toimineet tuossa, joten piirtämisen katsoin nopeimmaksi ja varmimmaksi keinoksi. |
|
Hei immeiset... siis tuolla protoolsin mukana tulevalla Maxim plugarilla ei kyllä saa tasoa oikein riittävästi nostettua ilman että tulee tätä "pumppausefektiä" :/ Neuvokaas tyhmää. "lyö ennen kun sun lyö" |
koopop 10.01.2011 09:15:24 (muokattu 10.01.2011 09:16:24) | |
|
redeemcrew: Hei immeiset... siis tuolla protoolsin mukana tulevalla Maxim plugarilla ei kyllä saa tasoa oikein riittävästi nostettua ilman että tulee tätä "pumppausefektiä" :/ Neuvokaas tyhmää. Sitten sulla on miksauksessa sellaisia ongelmia joita ei voi millään yksittäisellä plugarilla korjata. Dynamiikkaa on liikaa, joka aloittelijoilla yleensä johtuu siitä että transientit suhteessa sointiin on pahasti epäsuhteessa. Eri elementit eri taajuuksilla ei mahdu päällekäin ja lomittain, joten esim. bassaria täytyy nostaa kohtuuttomasti jotta se edes kuuluu, joka taas laskee kokonaistason keskiarvoa (RMS) niin paljon että koko biisi ei enää soi. Tai laulun äänitystapa/laulaja on ollut holtiton, ja yhdistettynä asiantuntemattomaan kompressointiin johtaa siihen että laulu ei pysy hyppysissä. Konsonantit dominoi dynamiikkaa väärällä tavalla ja koska laulu on nostettava soinniltaan edes minimitasolle, on konsonanttien "piikit" kerenneet jo pilata koko miksauksen yleistason. Miksauksen idea on mahduttaa eq:lla ja kompressiolla valtava määrä informaatiota ahtaaseen masterbussiin. Jos matkalla jotain yksittäistä elementtiä täytyy korostaa suhteettoman paljon, on jo jotain pielessä. |
|
koopop: Sitten sulla on miksauksessa sellaisia ongelmia joita ei voi millään yksittäisellä plugarilla korjata. Dynamiikkaa on liikaa, joka aloittelijoilla yleensä johtuu siitä että transientit suhteessa sointiin on pahasti epäsuhteessa. Eri elementit eri taajuuksilla ei mahdu päällekäin ja lomittain, joten esim. bassaria täytyy nostaa kohtuuttomasti jotta se edes kuuluu, joka taas laskee kokonaistason keskiarvoa (RMS) niin paljon että koko biisi ei enää soi. Tai laulun äänitystapa/laulaja on ollut holtiton, ja yhdistettynä asiantuntemattomaan kompressointiin johtaa siihen että laulu ei pysy hyppysissä. Konsonantit dominoi dynamiikkaa väärällä tavalla ja koska laulu on nostettava soinniltaan edes minimitasolle, on konsonanttien "piikit" kerenneet jo pilata koko miksauksen yleistason. Miksauksen idea on mahduttaa eq:lla ja kompressiolla valtava määrä informaatiota ahtaaseen masterbussiin. Jos matkalla jotain yksittäistä elementtiä täytyy korostaa suhteettoman paljon, on jo jotain pielessä. No kyllä, juurikin näin. Toinen aika yleinen moka on se, että materiaalissa on kohtuuttomasti botnea, joka syö headroomia koko miksaukselta, ja miksauksen kokonaisvolaa ei voi nostaa koska basson määrä "tukkii" masterkompressorin... Miksausta kuulematta on paha kommentoida tarkemmin ja yleispäteviä ohjeita ei ole. Myöskään ei ole tiedossa mikä on "tarpeeksi" nostettu yleisvolan määrä. Jos miksauksen volatason haluaa samalle volalle kuin kaupallisen levyn tason, on lähtömateriaalin oltava samalla laatutasolla kuin kaupallisissa äänitteissä. Mikäli volaa ei saa yhtä kovalle, on oletettava että lähtömateriaalissa jotain kaupallisista julkaisuista rajusti poikkeavaa. Tsekkaa ekaksi botne. Luulen, että siellä on korjaamisen varaa. |
Exhausted 10.01.2011 10:18:49 (muokattu 10.01.2011 10:19:49) | |
|
Kallekorvola: No kyllä, juurikin näin. Toinen aika yleinen moka on se, että materiaalissa on kohtuuttomasti botnea, joka syö headroomia koko miksaukselta, ja miksauksen kokonaisvolaa ei voi nostaa koska basson määrä "tukkii" masterkompressorin... Sama juttu tuli mieleen. Ongelmana voi olla myös se, että sitä ylimääräistä botnea on erityisesti sellaisilla raidoilla, joissa sitä ei pitäisi olla, eli käytännössä kaikki muut kuin basari ja basso. Kun raidoilta siivoaa ylimääräiset pois, niin olennainen informaatio soi lujempaa. Lisäksi ihan oletettavaa on, että yhdellä plugarilla ei raakamiksausta saada soimaan yhtä lujaa kuin isolla rahalla tehtyjä levyjä. |
|
Tuosta basson määrästä ja siivoamisesta..; Basson määrää tärkeämpi on transienttien hallinta. Ellei bassoa ole jotenkin järkyttävän paljon, mutta kokemattominkin sen kyllä tajuaa. Bassoa (about 35-120hz) voi olla paljonkin eikä se välttämättä ole matalan RMS:n syy. Voi toki joissain tapauksissa, mutta ei välttämättä. Syynä on ennemminkin sellaiset bassoinstrumentit joiden soittaja ei hallitse dynamiikkaa ja/tai ko. instrumentin kompressointi ja equtus miksauksen sekaan ei ole onnistunut. Jotta tällaisen saa kuuluviin, on se nostettava siis liian kovalle. Ei se basson määrä, vaan se koko kaistan dynamiikka. Raitojen siivouksella ei kauheasti vaikuteta itse basson sointiin ja sitä kautta koko miksauksen RMS:ään. Tai jos vaikutetaan, aika minimaalisesti tai toissijaisesti. Varsinkin sellaisten raitojen kohdalla joissa bassoa ei edes löydy. Raitojen siivouksella vaikutetaan enemmänkin selkeyteen ja hyvään vaiheeseen, varsinkin rumpujen kohdalla. Jos basso/bassari -kombo on kunnossa, ympärillä olevien raitojen siivoaminen on vain pölyjen pyyhkimistä, basso soi silti niin kovaa kuin tarpeellista. Basson sijaan miksaajan kannattaa itseasiassa keskittyä enemmän yläbassoon ja alamiddleen, koska hyvä alamiddle yleensä sisältää hyvän basson, mutta hyvä basso ei aina tarkoita että alamiddle on kunnossa. Monen aloittelijan miksaukset on ns. loudness-tyyppisiä jotka saattaa luukuttaessa potkia mutta ne ei soi. Kitaravallit, bassokitara, rumputila jne soi/rokkaa parhaiten middlessä. Loudness -miksauksessa voi olla hyväkin basso, ja siksi aloitteleva miksaaja ei tajua irroittautua siitä. Koska hyvä basso ei riitä. Jos sulla olis teoriassa käytössä vain yksi taajuusalue, mihin ikkunaan miksaisit? Middleen. Middle sisältää basson kerrannaiset ja on perusta pehmeälle diskantille. Puhelin toistaa todella kapean siivun ylämiddlestä, mutta aivot pystyy täyttämään puuttuvat taajuusalueet mielekkääksi. Pelkän puhelimen perusteella voi kuulla onko toisessa päässä bottnekas vai hento ääni, vastaavaa analyysiä muista taajuuksista ei voi tehdä jos kuulisi vain diskantin tai basson. |
|
Kaverin omistamalla t.Racks masterointiplugarilla kyllä onnistui tason nostaminen helposti tarvittuun tasoon. Mutta tuolla Maximilla sai aikaan tämän pumppausefektin. "lyö ennen kun sun lyö" |
Exhausted 10.01.2011 13:32:32 (muokattu 10.01.2011 13:32:49) | |
|
t-racksissa onkin pelkän brickwall-limitterin lisäksi kompressori (jopa monialueinen?), eq, stereolevitys ja soft clip. Siinä on jo useampi "plugari" samassa. Hyvä kuitenkin että ongelmaan tuli ratkaisu. |
|
Exhausted: t-racksissa onkin pelkän brickwall-limitterin lisäksi kompressori (jopa monialueinen?), eq, stereolevitys ja soft clip. Siinä on jo useampi "plugari" samassa. Hyvä kuitenkin että ongelmaan tuli ratkaisu. Kyllä. Auttaisiko kokonaistason nostamisessa jos sitten käyttäisin Maximin lisäksi masterkanavassa tätä Protoolsin mukana tulevaa compressoria? Eli tätä LD3 vai mikä olikaan tarkalta nimeltään. "lyö ennen kun sun lyö" |
|
Oikein käytettynä: kyllä. Väärin käytettynä tulee vain pahempaa pumppaamista. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|