Aihe: Kitaramyyttejä
1 2 3 4 533 34 35 36 3755 56 57 58 59
Jucciz
31.12.2010 16:34:32
Hajanaisia ajatuksia ja pohdintoja, ei myyttejä:

Miten Ynkkä voi olla maailman paras kitaristi, jos maailmasta löytyy useita soittajia, jotka soittavat kaikki Ynkän juut paremmin kuin Ynkkä itse - ja lisäksi niillä on paljon laajempi musiikillinen sanavarasto ja huomattavasti enemmän tyylitajua? Osa näistä on myös huomattavasti läskimpiä kuin Ynkkä, joten Ynkkä ei yksinkertaisesti mitenkään voi olla maailman paras kitaristi.

Vibrato ei merkitse mitään musiikissa, jossa kitaristin on yksinkertaisesti pakko soittaa nuotteja niin tiuhaan, etteivät ne ylipäätään ehdi kunnolla soimaan. Tällöin itse asiassa myös soittimen sustainin merkitys jää häviävän pieneksi. Tällaisessa musiikissa onkin aivan sama, millainen soittajan vibrato on: keskimääräinen nuotti ei kuitenkaan kestä 1/10-osasekuntia pidempään ja keskiverto kuulija ei näin ollen ehdi havaitsemaan, millainen vibrato kutakin säveltä varten on tuotettu - jos ylipäätään on, harvemmin on.

Jazzissa nyt vaan on jotain, jota metallissa ei ole - eikä tule koskaan olemaan. Väittämä toimii siispä toisinkin päin. Ekana tulee mieleen kiinnostavat sointukulut, huippuluokan improvisoijat, soittimen dynamiikan hyödyntäminen ainaisen täysillä soittamisen sijasta jne.

Suurin osa hevistä toimii yksitoikkoisuudessaan ja mielikuvituksettomuudessan parhaiten juurikin taustamusana punttisalille, jossa voimailijoiden liikeradat ovat usein yhtä monipuolisia kuin hevibändien kitaristien ranteilla. On helppo keskittyä raudan nostamiseen, kun musiikki ei edellytä minkäänlaista pureskelua tai kutittele muutenkaan mitään reseptoreita, vaan valahtaa sellaisenaan toisesta korvasta ulos.

Jos ylipäätään kävisin salilla, mua ainakin alkaisi hyvin nopeasti **tuttamaan, mikäli pitäisi kohottaa lihaskuntoaan nimenomaan hevimusiikin tahtiin. Tämä ei kuitenkaan ole syy, miksi en käy salilla. Kuntoilua saa ilmaiseksikin, jos roudaa keikoilla tai on perheellinen - saati molempia.

Vuosien havainnoinnin tuloksena mullle on jostain syystä piirtynyt mieleen tämmöinen "neljän asian pyhä kolminaisuus", nimittäin "tuningautot-punttisali-ammattikoulu-hevimusiikki". Paketti uhkuu miehisyyttä, mutta ei silti jostain syystä puhuttele. En siis liene mies laisinkaan.

Mustan nahkatakin ja ponnarin takia mua on luultu aika paljon useammin hevi- kuin joksikin muuksi muusikoksi. Tykkään pääsääntöisesti jazzista enemmän kuin hevistä, mutta ainakaan uskottavaksi opistojazzariksi musta ei ole, koska parta ei kasva enkä pukeudu neulepaitaan ja baskeriin.

Stereotypiat, mustavalkoinen ajattelu ja kärjistäminen ovat hienoja asioita. Huumori sen sijaan ei. Se ei kuulu musiikkiin, kysykää vaikka Zappalta.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tonski
31.12.2010 16:39:53

Tämä triidi alkaa pikkuhiljaa haisemaan lapsellisuudella kyllästetyltä.. Ei oo totta oikeesti!
padaa@dadaa!
31.12.2010 16:45:09 (muokattu 31.12.2010 17:02:43)

Jucciz:
Vuosien havainnoinnin tuloksena mullle on jostain syystä piirtynyt mieleen tämmöinen "neljän asian pyhä kolminaisuus", nimittäin "tuningautot-punttisali-ammattikoulu-hevimusiikki". Paketti uhkuu miehisyyttä, mutta ei silti jostain syystä puhuttele. En siis liene mies laisinkaan.

Tykkään pääsääntöisesti jazzista enemmän kuin hevistä, mutta ainakaan uskottavaksi opistojazzariksi musta ei ole, koska parta ei kasva enkä pukeudu neulepaitaan ja baskeriin.

En olisi uskonut että tulen antamaan Juccizille plussaa. Näin vain kävi.
HS
31.12.2010 16:54:12
Terve

Jucciz: Hajanaisia ajatuksia ja pohdintoja, ei myyttejä:
Miten Ynkkä voi olla...

Sulla oli tuolla omassa kuvauksessa "Kirjoitan pitkiä ja sekavia lauseita, joissa harvemmin on asiaa edes siteeksi. "
Voi kuinka totta tuo onkaan! :)
"Soita sillain... sillain... silleen niinku... sillain... ... ... ... hyvin".
Wradlin
31.12.2010 16:57:56
Jucciz: Hajanaisia ajatuksia ja pohdintoja, ei myyttejä:

Miten Ynkkä voi olla maailman paras kitaristi, jos maailmasta löytyy useita soittajia, jotka soittavat kaikki Ynkän juut paremmin kuin Ynkkä itse - ja lisäksi niillä on paljon laajempi musiikillinen sanavarasto ja huomattavasti enemmän tyylitajua? Osa näistä on myös huomattavasti läskimpiä kuin Ynkkä, joten Ynkkä ei yksinkertaisesti mitenkään voi olla maailman paras kitaristi.

+

Virhe! Tyhjä tai liian turha kirjoitus!
Juzpe
31.12.2010 17:44:57 (muokattu 31.12.2010 17:49:54)

Mustan nahkatakin ja ponnarin...

Musta nahka eri muodoissaan on hieno päällysvaatemateriaali musiikkityylillisistä nyansseista huolimatta. Mitään huolettomampaa ja parempaa päällysvaatetta ei ole keksitty, kuin paksu, musta siannahkainen takki. Ajattoman tyylikäs, kestää hyvin pidettynä isältä pojalle, katu-uskottavuus kohdillaan ja sopii yhteen kaikkien alusvaatteiden ja housu-kenkä yhdistelmien kanssa.
Mielestäni on todella rajoittunutta arvioida ihmisten musiikillisia mieltymyskiä vaatetuksen perusteella. Tällä perusteella Tampereen Amadeuksen baaritiskiltä löytyisi nimittäin keskivertoperjantaiehtoona 10 Hanoi Rockisn verran rock n' rollin asiantuntijoita ja mahtuisi joukkoon varmaan pari Rolling Stonesiakin.

E:

Jos mun musiikkimakua lähtis arvioimaan pukeutumisen perusteella, mua varmaan pidettäs sisilialaisen kansanmusiikin suurkuluttajana ja lisäks Verdin oopperat ois kovaa kamaa...
Hyvää kamaa: http://www.youtube.com/watch?v=QArjeq4TcHk
Sakmongkol
31.12.2010 17:45:01
Jucciz: Miten Ynkkä voi olla maailman paras kitaristi, jos maailmasta löytyy useita soittajia, jotka soittavat kaikki Ynkän juut paremmin kuin Ynkkä itse

En ole itse kuullut kenenkään soittavan Ynkän juttuja Ynkkää paremmin. Puhtaammin ja tarkemmin ei ainakaan minulle tarkoita parempaa. Lisäksi onko sellainen kitaristi hyvä joka ei ole Ynkkä mutta soittaa Ynkän juttuja eikä omia juttujaan?

ja lisäksi niillä on paljon laajempi musiikillinen sanavarasto ja huomattavasti enemmän tyylitajua?

Tuosta sanavaraston laajuudesta, johon ilmeisesti myös niin kutsuttu monipuolisuus liittyy, olen sitä mieltä että se on useammin haitaksi kuin hyödyksi. Tai ainakaan monipuolisuuden ei pitäisi olla mikään itseisarvo. Jos osaa yhden jutun ylivoimaisesti niin miksi pitäisi vaivautua edes yrittämään muita juttuja.

Osa näistä on myös huomattavasti läskimpiä kuin Ynkkä, joten Ynkkä ei yksinkertaisesti mitenkään voi olla maailman paras kitaristi.

Ai niin joo. Kukahan se sitten voisi olla? Israel Kamakawiwo'ole oli lähellä, hivenen väärä instrumentti vain mutta ei kai se ole niin tarkkaa.
padaa@dadaa!
31.12.2010 17:48:31

Juzpe: Musta nahka eri muodoissaan on hieno päällysvaatemateriaali musiikkityylillisistä nyansseista huolimatta. .

Kyllä. Ja onhan mustaa nahkaa nähty muissakin genreissä kuin metallissa. Esim. Elvis '68 Comeback, Jim Morrison, Gene Vincent...
aristoteles666
31.12.2010 17:52:49 (muokattu 31.12.2010 17:54:43)

Juzpe: Musta nahka eri muodoissaan on hieno päällysvaatemateriaali musiikkityylillisistä nyansseista huolimatta. Mitään huolettomampaa ja parempaa päällysvaatetta ei ole keksitty, kuin paksu, musta siannahkainen takki.

kyllä mä puen talvisin, yli polven ulottuvan villakangastakin paljon mielummin.
Wradlin
31.12.2010 17:54:01 (muokattu 31.12.2010 17:56:12)
minkä helvetin takia en pysty kirjoittamaan tähän ketjuun viestiä mikä sisältää lainauksen?
Wradlin
31.12.2010 17:54:32 (muokattu 31.12.2010 17:56:37)
Sakmongkolin mielestä on siis hyvä, että Ynkkä ei soita juttujaan puhtaasti ja tarkasti?

Ja miksi aiemmin olet kehunut ynkkää hyväksi siksi koska se on monipuolinen ja nyt sanotkin jo toista? Mielenkiintoista. =)

Jimmy Page taisi aikanaan ajatella, että on parempi osata kaikki hyvin kuin että osaisi yhden asian ylivoimaisesti. Tulos oli varsin hyvä, huomattavasti parempi kuin mihin jokin ruotsalainen tilulilu -mies on pystynyt.

Hyvää uuttavuotta sinne rantaruotsalaisillekin!
Juzpe
31.12.2010 17:54:44

kyllä mä puen talvisin, yli polven ulottuvan villakangas takin paljon mielummin.

No... mulla onneks on turkisvuorellinen nahkarotsi talvikäyttöö varten.
Sakmongkol
31.12.2010 17:54:51
aristoteles666: kyllä mä puen talvisin, yli polven ulottuvan villakangas takin paljon mielummin.

Nahkatakkipa toimiikin ympäri vuoden. Nahka muutenkin on ylivoimainen vaatemateriaali: housut, kengät, hatut, kaikissa nahka on paras. Alusvaatteista en tiedä, kokemusta ei ole.
aristoteles666
31.12.2010 17:56:04

Sakmongkol: Nahkatakkipa toimiikin ympäri vuoden. Nahka muutenkin on ylivoimainen vaatemateriaali: housut, kengät, hatut, kaikissa nahka on paras. Alusvaatteista en tiedä, kokemusta ei ole.

nahkahousut on kyllä homoille.
aristoteles666
31.12.2010 17:57:55

vvaltsu: Ynkkä käyttää nahkahousuja, joten nahkahousut on parhaat. Tiedä se.

enhän mä väittänytkään ettei ynkkä olisi homo.
Juzpe
31.12.2010 18:02:05

nahkahousut on kyllä homoille.

Mä tunnen monta ihan naimisissa olevaa miespuolista henkilö, joilla on jopa vaimojensa kanssa jälkikasvuakin (anteeksi haikaramyytin bustaamisesta....) ja samaan aikaan kyseiset heput häpeilemättä pukeutuvat seksuaali-identiteettinsä vastaisesti nahkahousuihin. Voit toki kannella jonnekin amnestylle tai SETAlle siitä että oman vähemmistösi ainutlaatuista, lähes uskonnoliset mittasuhteet saavuttanutta pukeutumiskoodia ovat vääräuskoiset eli seksuaali-identiteetiltään heterot alkaneet kopiomaan ja näin härskisti omineet pukeutumistyylinne. Voit lisätä minut näiden häpäisijöiden joukkoon vaikka olenkin sen verran Ynkkä nykyisin etten noihin 32" nahkahousuihini enään mahdukaan.
Sakmongkol
31.12.2010 18:52:10
VViltsu: Sakmongkolin mielestä on siis hyvä, että Ynkkä ei soita juttujaan puhtaasti ja tarkasti?

Ei kun on hyvä ettei se soita juttujaan konemaisesti vaan silleen luonnollisen soljuvasti.

Ja miksi aiemmin olet kehunut ynkkää hyväksi siksi koska se on monipuolinen ja nyt sanotkin jo toista? Mielenkiintoista. =)

En ole kehunut Ynkän monipuolisuutta, kyllähän jokainen kuulee ettei niissä jutuissa juuri mitään monipuolisuutta ole. Olen kehunut sitä kuinka suvereenisti äijä taitaa omat juttunsa.
Snapo
31.12.2010 19:02:04
Sakmongkol:
En ole kehunut Ynkän monipuolisuutta, kyllähän jokainen kuulee ettei niissä jutuissa juuri mitään monipuolisuutta ole. Olen kehunut sitä kuinka suvereenisti äijä taitaa omat juttunsa.

Ahahah. Hyvää uutta vuotta :D
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Mesa/Boogie
31.12.2010 19:02:23
Pakko todeta tähän väliin, että tein just levyinventaariota ja heitin Ynkän Rising Forcen roskikseen. En vaan keksinyt mitään syytä pitää sitä viemässä tilaa levyhyllyssä. En oo koskaan pystyny kuuntelemaan sitä alusta loppuun enkä tule koskaan pystymään.

Mut hei. Mitä sille kitaramyyttiketjulle tapahtu? Eiks näitä väittelyjä varten vois perustaa vaikka oman huoneen? Tai vaikka ihan oman sivuston. Hevitosikoiden.net
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)