Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PAF -mikkien kuoret
1 2
Wradlin
09.02.2010 17:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hakua on käytetty. Lisäksi tuli sieltä luettua kaikki mahdolliset jutut, mutta tuloksista saatu informaatio tässä asiassa oli varsin sekavaa.
 
Elikkäs, kysymys koskee siis näiden PAF -kopioiden kuorten poistoa. Multa löytyy tollainen Tokain korealainen jossa on hopeakuoriset mikit. Näiden kuorien allahan pitäisi olla mustat open coilit, joten mitä vaadittaisiin tuohon kuorien poistoon? Haulla löyty neuvoja laidasta laitaan, joten olisko kellään varmaa tietoa asiasta?
 
Pitääkö juottaa/leikata/repiä mikkia hajalle yms. Ulkonäön muutoshan tässä vaan ois kyseessä.
 
Lähinnä siis mietin sitä että miten hankalaa (ja mitä vaatisi) nuiden kuorien irroittaminen. Tottakai kielet ja mikit irti kehyksistään, mutta sen jälkeen mitä?
 
Kiitos ja anteeksi sekava kysymys. Ja uuden aiheen teko..
 
#81980
touhis
09.02.2010 18:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisin että ota mikki irti ja katso miten ne siinä kiinni on. Mutu-tuntuma sanoo että kolvi riittää, mutta voit olla varma että mikin soundi tulee muuttumaan jos ne irroitat. Hyvempi vai ei.. en tiedä.
 
O_o
Jucciz
09.02.2010 18:51:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä melkein väittäisin, että soundi ei kyllä muutu välttämättä yhtään mihinkään. Mä olen testannut Les Pauleissa kuorettomia ja kuorellisia PAF-tyyppisiä mikkejä enkä osannut kirveelläkään löytää soundeista eroa. Mulle kuoret/ei kuoria -kysymys on siis puhtaasti esteettinen: joihinkin kitaroihin sopii paremmin paljaat kelat, toisiin kuoret.
 
Kaikissa mun käsittelemissäni kitaroissa perus kromi- ja kultakuoret on saatu humbuckerien päältä pois ihan pelkällä kolvilla. Toki joku litteä esine, vaikkapa ruuvitaltta, voi helpottaa irrotusprosessia myös, mutta kuoret on lähes poikkeuksetta kiinnitetty mikin pohjalevyyn tinaklöntillä, joka siis pehmenee kätevimmin juotoskolvilla.
 
fox
09.02.2010 18:58:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz:
Kaikissa mun käsittelemissäni kitaroissa perus kromi- ja kultakuoret on saatu humbuckerien päältä pois ihan pelkällä kolvilla. Toki joku litteä esine, vaikkapa ruuvitaltta, voi helpottaa irrotusprosessia myös, mutta kuoret on lähes poikkeuksetta kiinnitetty mikin pohjalevyyn tinaklöntillä, joka siis pehmenee kätevimmin juotoskolvilla.

 
Tuossa kirjotuksessa, vaikka se käsitteleekin enempi mikin modausta, on muistaakseni aika tarkkaan selvitetty noita kuorten poistoja.
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=103106#p3427674
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Wradlin
09.02.2010 20:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kiitti näistä. Pitänee tässä joku päivä tutkia miltä nuo mikit näyttää.
 
#81980
stw307
31.12.2010 11:53:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä kysymys sopinee aiheen alle... Eli tasan päinvastoin kuin alkuperäinen kysymys:
Olen tuossa kuuklettanut ja tehnyt vaikka mitä, mutta en ole saanut varmaa tietoa mikinkuorien sopivuudesta. Tietääkö joku, mistä saa mustat kuoret, jotka sopivat Gibsonin mikkien päälle? Ja ilmeisesti asennus toimii "paina paikalleen ja tinaa kiinni"?
 
LaMotta
31.12.2010 12:13:20 (muokattu 31.12.2010 13:15:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundi muuttuu kun metallikuoret poistetaan mikkien ympäriltä. Gibson LP classic-sarjassa kuoret jätettiin pois mm koska muusikot olivat jo aiemmin itse poistaneet kuoria soundin parantamiseksi.
 
The Les Paul Classic, as it was to be called, did have a couple of concessions to marketing such as a truss rod cover with "Classic" and pickguard marked "1960." The pickups came with no covers so the coils were exposed, another characteristic to differentiate it from other Les Pauls, though this was fairly realistic and a tip of the hat to those who traditionally removed covers to get a better tone on their old Pauls.
 
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?p=1866806
 
Ulkonäköasia on sitten eri juttu. Kuoreton LP näyttää aika halpikselta.
 
stw307:Tämä kysymys sopinee aiheen alle... Eli tasan päinvastoin kuin alkuperäinen kysymys: Olen tuossa kuuklettanut ja tehnyt vaikka mitä, mutta en ole saanut varmaa tietoa mikinkuorien sopivuudesta. Tietääkö joku, mistä saa mustat kuoret, jotka sopivat Gibsonin mikkien päälle? Ja ilmeisesti asennus toimii "paina paikalleen ja tinaa kiinni"?
 
Tarvitsee mitata mikkien naparuuvien uloin välimitta. Voi olla ettei välttämättä löydy ihan helposti molempia kuoria. Itse en ainakaan (Suomesta) löytänyt molempia kromikuoria viime keväänä. Riippuu varmaankin siitä mikä se uloimpien naparuuvien välimitta on ruuvin keskiöstä ruuvin keskiöön.
 
La Motta
ubik
31.12.2010 12:28:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja siel kuorien alla voi sit olla jos jonku näköstä mikkiä, ite poistin huvikseni kuoret Grassrootsin mikeistä, toine oli musta valkone mikki ja toine täys musta jossa luki SCHECTER.
 
nii kuoret irtos tina klönttiä vähä sahaamalla ja sit ruuvarilla kevyesti napsauttamalla.
 
Progorava
31.12.2010 12:39:39 (muokattu 31.12.2010 12:40:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

touhis: Sanoisin että ota mikki irti ja katso miten ne siinä kiinni on. Mutu-tuntuma sanoo että kolvi riittää, mutta voit olla varma että mikin soundi tulee muuttumaan jos ne irroitat. Hyvempi vai ei.. en tiedä.
 
...ja ei kannata liikaa kuumentaa kerralla ettei lähe mahdolliset vahaukset tai käämillangan eristeet taipaleelle.
 
Tina-imulangalla saa sen kiinnitysklimpin kätevästi ja siististi irti.
 
Soundivaikutus lähinnä psykoakustinen. Tosin näitä kultakorvia on olemassa.. :)
 
Killearjoitus
fox
31.12.2010 13:24:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mynok:
Soundivaikutus lähinnä psykoakustinen. Tosin näitä kultakorvia on olemassa.. :)

 
Tälle kannalle kallistuisin myös.. Lähinnä tuo "kuorettomuus" sai alkunsa noist 70-luvun "hot-rodded" -kitaroista joista oli humpparin kuoret nypitty hittoon, ettei niin mikään vaimentais herkkiä treblejä saati sitä tehoa.. Samaan aikaan tuli sitte nuo zebrat eli musta-kerma -yhdistelmät, jotka oli ne "harvinaisimmat" PAF-mikkien kelarunkoyhdistelmän värit. Aikasemminhan niit ei sinällään edes sieltä kuoren alta nähnyt.. =)
Myös ryhtyivät jo "valmiiksi" tehtailla varustamaan kitaroita kuorettomilla humppareilla, että olis jo valmiiksi sellanen "viritetyn soittimen" ulkonäkö. Samoja peruja oli sitten ensiksi Larry DiMarzion jälkiasennusmikkien alkuperäinen kuorettomuus ja tupla-kermanväriset kelarungot. Ei tuolloin noita jälkiasennusmikkejä tainnut olla kuorellisina muuta ku DiMarzion Super II ja alkuperäsen (Jenkkiläisen, ei japsifirma) Schecter Guitar Researchi Superock.. Siis humpparipuolella..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Piirakka
31.12.2010 14:02:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä pitää mainita että saattavat olla kiinni vahatut nuo kuoret, hellällä lämmityksellä irtoavat.
 
Ja mitä noita kitaramikkejä olen muutamia rakentanut niin soundiero kuoren ja kuorettoman mikin välillä on ainakin telecasterissa ihan huomattava. Saman olen huomannut humbuckerien kanssa, vaikka rakenne onkin erilainen kuin fendertyylin mikeissä.
 
"En osallistu musiikki nimiseen urheilulajiin.."
Wradlin
31.12.2010 14:25:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mynok: ...ja ei kannata liikaa kuumentaa kerralla ettei lähe mahdolliset vahaukset tai käämillangan eristeet taipaleelle.
 
Itse en topicin aloittajana enää näitä ohjeita tarvitse, on tässä vuoden aikana tullut nuita kuoria irroiteltua jo useammat... :) Hyvä tietenkin laitella ohjeita tänne jos joku muu miettii kuorien irroittamista.
 
Mitä soundieroon tulee, niin voisin väittää että avoin mikki on hieman "terävämpi" ja kirkkaampi soundiltaan. Hyvin pieni ero silti, jos sitäkään.
 
LaMotta: Ulkonäköasia on sitten eri juttu. Kuoreton LP näyttää aika halpikselta.
 
Mun mielestä taas kuorellisilla mikeillä varustettu LP näyttää aika halpikselta (vaikka tiedän kyllä niiden periaatteessa kuuluvan standardilespoihin ihan sieltä 50-luvulta alkaen).
 
stw307
01.01.2011 03:43:30 (muokattu 01.01.2011 03:44:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VViltsu: Itse en topicin aloittajana enää näitä ohjeita tarvitse, on tässä vuoden aikana tullut nuita kuoria irroiteltua jo useammat... :) Hyvä tietenkin laitella ohjeita tänne jos joku muu miettii kuorien irroittamista.
 
Mitä soundieroon tulee, niin voisin väittää että avoin mikki on hieman "terävämpi" ja kirkkaampi soundiltaan. Hyvin pieni ero silti, jos sitäkään.
 

 
Mun mielestä taas kuorellisilla mikeillä varustettu LP näyttää aika halpikselta (vaikka tiedän kyllä niiden periaatteessa kuuluvan standardilespoihin ihan sieltä 50-luvulta alkaen).

 
Niin niin... SG avoimin mikein näyttää lähinnä harlipenttonin korealaiselta halpiskopiolta ;)
Oliskin kuoret joita irroitella. Koitin muovisia, mutta vaikuttivat sointiin liikaa. Tietty, jos kellään ei ole mitään varmaa linkkiä, mistä sopiva musta kuori löytyy, metallin värjäysvinkitkin olis ok. Kiiltävä pelti pelkästään maalattuna ei varmasti kestä plekun satunnaista hellää kosketusta.
 
pekurides
01.01.2011 15:15:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni on eroja saundissa, vähän kuin uudet vs. vanhat kielet.
 
myös kuorissa eroja, monet tarvikekuoret ovat paksua nikkelöityä jotain halpaa metalliseosta varmaankin ja ne tekevät jotain saundille sekä gibsonilla ainakin pitöäisi olla ihan oikeaa lehtihopeaa joka aika ohutta eikä niin paljoa vaikuta.
 
Yksi syy voisi olla että paljaat kelat saapi vaikka lähemmäs kieliä fyysisesti, itse tykkään nostaa mikit niin ylös kuin mahdollista.
 
-p-
 
They see me rollin, they hatin.
Entropia666
03.01.2011 11:52:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainailen vähän topikkia.
Ostin tossa Epiluurin lespan, jossa on vakiona kultainen hardware. Kuitenkin aion vaihtaa vakiomikit johonkin duncaneihin.
 
Ajattelin ostaa mikit käytettynä ja kuoret esim. milbrookilta. Duncanin sivuilta näkyy mikkein mitat, joten siltä osin kuoren etsintä tuskin tuottaa vaikeuksia.
Kuori siis tinataan kiinni mikkiin ja mahtuvat kuitenkin kuoren kanssa alkuperäisiin kehyksiin?
 
Mikit ilmeisesti tulisi vahata. Parafiinia apteekista, sulatus ja mikin dippaaminen siinä hotiaa homman? Olenko tämän jälkeen valmis asentamaan uudet mikit kuorilla ilman ongelmia?
 
McNulty
03.01.2011 13:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Olenko tämän jälkeen valmis asentamaan uudet mikit kuorilla ilman ongelmia?
 
Olet joo. Ei muuta kuin onnea matkaan.
Eikö tulisi halvemmaksi ostaa mikit jo valmiiksi kuorilla varustettuna?
 
Toki jos nikkaroida haluaa, niin ei muuta kuin lycka till.
 
functioning like the scissors, cut the tall ones!
Entropia666
03.01.2011 13:51:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Olet joo. Ei muuta kuin onnea matkaan.
Eikö tulisi halvemmaksi ostaa mikit jo valmiiksi kuorilla varustettuna?
 
Toki jos nikkaroida haluaa, niin ei muuta kuin lycka till.

 
Niin no. Tuossa vissii säästäs parikymppiä, riippuen vähän postikuluista. Toisaalta ku ostas uudet niin ei tartteis arpoa yhtään. Hmmm. Joutuu kyllä nyt ihan kattomaan mitä ebayllä on tarjota.
 
LaMotta
03.01.2011 13:53:55 (muokattu 03.01.2011 13:54:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistakaa sitten ennen tilailua tarkistaa ne uloimpien naparuuvien välimitat. Niissä on nimittäin tapauksesta riippuen 1mm ero. Itse tilasin soitinliikkeeseen viime keväänä yhden parin kuoria ja toiseen mikkiin kuori ei käynyt tuon mittaeron vuoksi. Kitara oli Gibson LP.
 
La Motta
Victor Helldriver
03.01.2011 15:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meikä on parit kuoret repiny irti...
toiset oli helvetin tiukassa et ei oikein kolvilla lähteny...tosin meikän kolvi ei oo mikään auringon tehoinen.
 
repimällä lähti...
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
fox
03.01.2011 17:01:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Victor Helldriver: meikä on parit kuoret repiny irti...
toiset oli helvetin tiukassa et ei oikein kolvilla lähteny...tosin meikän kolvi ei oo mikään auringon tehoinen.
 
repimällä lähti...

 
Juu, sitä repimistä kannattaa kyllä noin pääsääntösesti välttää, samoin ku ruuvimeisselillä vääntelyä.. ;)
Kolvin käyttöä oon jo useemman vuoden vältellyt myös, sen sijaan Dremelillä ja pikku laikalla tuon tinaklöntin sahannut.. =)
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=103106#p3427674
 
Tuolla vanhassa thriidissä juttua mm. kuorten irrotuksesta (ja johdotuksen vaihtamisesta)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «