Aihe: pikkuvahvistin
1 2
Sakmongkol
28.12.2010 00:53:52
samumaster: vai onko jotain muuta jota suosittelisitte?

Vox DA5 on itselläni käytössä ja se on oikein kelvollinen, mielestäni parempi kuin Microcube. Tai sitten tuo uudempi Vox Mini 3, joka pitäisi olla hieman fiksumpi käyttää, toisaalta siinä on pienempi kaiutin mutta eipä haitanne jos kuulokkeilla soittaa. Mini 3:a en ole kyllä itse kokeillut.

Jos pelkkään kuulokesoittoon tarvitset niin Pocket Pod saattaa olla paras vaihtoehto.
Sjömanni
28.12.2010 10:15:49 (muokattu 28.12.2010 10:50:08)
Sakmongkol: Vox DA5 on itselläni käytössä ja se on oikein kelvollinen, mielestäni parempi kuin Microcube. Tai sitten tuo uudempi Vox Mini 3, joka pitäisi olla hieman fiksumpi käyttää, toisaalta siinä on pienempi kaiutin mutta eipä haitanne jos kuulokkeilla soittaa. Mini 3:a en ole kyllä itse kokeillut.

Jos pelkkään kuulokesoittoon tarvitset niin Pocket Pod saattaa olla paras vaihtoehto.

Mulla on myös tuo DA5 duunissa reissuvahvarina. Kyllä tämä Mustang II on sata kertaa monipuolisempi. Ja 12 tuuman elementtikin meinaa jo heti parempaa ääntä. Pelaa hyvin kotivoimakkuuksilla. On Gain, Volume ja mastervolume.

Suosittelen omaani sillä varauksella että on valmis pelaamaan tietokoneella vähän.

Eikä tosiaan ole tuollaista äänen vuotoa kaiuttimeen ollut mulla luurit päässä.

EDIT: Toiselta foorumilta lista FUSE-ohjelman mahkuista Onkohan tässä edes kaikki:

Stomp Pedal has

Overdrive
Fixed Wah
Touch Wah
Fuzz
Fuzz Touch Wah
Simple Comp
Compressor

Modulation Pedal has

Sine Chorus
Triangle Chorus
Sine Flanger
Vibratone
Vintage Tremolo
Sine Tremolo
Ring Modulator
Step Filter
Phaser
Pitch Shifter

Delay Pedal has

Mono Delay
Mono Echo Filter
Stereo Echo Filter
Multi-tap Delay
Ping Pong Delay
Reverse Delay
Tape Delay
Stereo Tape Delay

Reverb pedal has

Small Hall reverb
Large Hall reverb
Small Room reverb
Large Room reverb
Small Plate reverb
Large Plate reverb
Ambient reverb
Arena reverb
'63 Fender Spring reverb
'65 Fender Spring reverb

Amp Models

Fender '57 Deluxe
Fender '59 Bassman
Fender '57 Champ
Fender '65 Deluxe Reverb
Fender '65 Princeton
Fender '65 Twin Reverb
Fender Super-Sonic (Burn)
British '60s
British '70s
British '80s
American '90s
Metal 2000

Advanced Amp section

Cabinets

57DLX
BSSMN
65DLX
65PRN
CHAMP
4x12M
2x12C
4x12G
65TWN
4x12V
SS212
SS112

Noisegate

low
mid
high
super
custom

Dials for thresh/depth/blend

SAG

Dial for

less
matched
more

BIAS dial for

-50% - 50%
Sakmongkol
28.12.2010 10:38:20
Sjömanni: Mulla on myös tuo DA5 duunissa reissuvahvarina. Kyllä tämä Mustang II on sata kertaa monipuolisempi. Ja 12 tuuman elementtikin meinaa jo heti parempaa ääntä. Pelaa hyvin kotivoimakkuuksilla. On Gain, Volume ja mastervolume.

Suosittelen omaani sillä varauksella että on valmis pelaamaan tietokoneella vähän.

Eikä tosiaan ole tuollaista äänen vuotoa kaiuttimeen ollut mulla luurit päässä.

Kokeilin tuota Mustangia pikaisesti kaupassa kerran enkä kyllä siltä istumalta tajunnut sen säätämisestä juuri mitään. Ihan tervettä soundia siitä lähti ja oikean kokoinen elementti saundaa toki heti paremmalta, mutta sitä pitää vissiin sitten ohjekirjan ja tietokoneen kanssa ruuvata että saa kaiken irti. Ei minua kovasti innosta moinen ruuvailu mutta mistä kukakin tykkää.
Juicefani11
28.12.2010 13:57:39
Muuki: Eipä pilkata :D Mulla oli aikoinaan ruuvaamista tässähi http://www.nceita.org/wp-content/picture/peavey-rage-158-guitar.jpg

Peavey Rage 158? Eikös tuo kaveri ole wain wiisitoista wattinen? Mä ostaisin tuollaisen, mutta Thomann on ainoa paikka josta olen löytänyt, ja sekin oli Rage 258.
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
Sjömanni
28.12.2010 15:39:24
Sakmongkol: Kokeilin tuota Mustangia pikaisesti kaupassa kerran enkä kyllä siltä istumalta tajunnut sen säätämisestä juuri mitään. Ihan tervettä soundia siitä lähti ja oikean kokoinen elementti saundaa toki heti paremmalta, mutta sitä pitää vissiin sitten ohjekirjan ja tietokoneen kanssa ruuvata että saa kaiken irti. Ei minua kovasti innosta moinen ruuvailu mutta mistä kukakin tykkää.

Kyllä se vähän tietokonetta vaatii että saa mehut kunnolla ulos tuosta. Nopeasti pääsee jyvälle mistä on kysymys.

Mun mielestä ei ole paha rasti jos tietokoneen kanssa tekee ja tallentaa itselleen omaan musiikkimakuun maistuvet presetit. FUSE-ohjelma on kuitenkin aika selkeä peli. Sen jälkeen ei ole pakko liittää tätä vehjettä tietokoneeseen ollenkaan jos moista hommaa henkeen ja vereen vastustaa.

Tuskin näissä kaikissa mallintavissa kuitenkaan kaikki valmiit soundit ja presetit niin maan perusteellisen hyviä on omaan makuun.

Mulla oli koekäytössä Vox VT30 ja tämä on mielestäni kuitenkin niistä kahdesta parempi.
Muuki
29.12.2010 01:46:15
Juicefani11: Peavey Rage 158? Eikös tuo kaveri ole wain wiisitoista wattinen? Mä ostaisin tuollaisen, mutta Thomann on ainoa paikka josta olen löytänyt, ja sekin oli Rage 258.

Juu 15 vee.. Eipä näy tosiaan olevan oikein missään, liekkö enää edes tuota tekevät, vai kulkeeko sitten eri nimellä, vaikka tuo Rage-sarja näyttäis kuitenkin vielä olevan olemassa. Voin suositella Orangen Crushia jos yhtä yksinkertasta pikkustyrkkaa meinaat. Ei toki ole sama asia..
Eio
MikaHekkanen
29.12.2010 02:21:09
Sakmongkol: Kokeilin tuota Mustangia pikaisesti kaupassa kerran enkä kyllä siltä istumalta tajunnut sen säätämisestä juuri mitään. Ihan tervettä soundia siitä lähti ja oikean kokoinen elementti saundaa toki heti paremmalta, mutta sitä pitää vissiin sitten ohjekirjan ja tietokoneen kanssa ruuvata että saa kaiken irti. Ei minua kovasti innosta moinen ruuvailu mutta mistä kukakin tykkää.

On erittäin totta, että Fender Mustangista saa kunnolla iloa vasta tietokoneen kanssa ruuvatessa - itse innostuin eilettäin tutkailemaan tuota omaa pikkumustaa tarkemmin.
Softan käyttö on helppoa, mutta valtava määrä mallinnuksia edellyttää kyllä aikaa, että kaiken saa miellyttämään itseä just eikä melkein. Mutta niinhän se on pedaalien ja multiefektienkin kanssa pelatessa.

Vahvistin- ja kaappimallinnuksista pääsee selville kyllä kohtuullisella viitseliäisyydellä.

Kiva kone, mutta valitettavasti minulla ei ole kokemuksia muista pienistä mallintavista vahvistimista - joku voi totta kai olla enemmän ja joku taas vähemmän kiva kuin tuo.

Ruuvasin siinä samalla Pocket PODia ja Mustangista sain samassa ajassa enemmän irti.
AadolfK
29.12.2010 11:43:04 (muokattu 02.01.2011 07:22:43)

Ostakaa mieluummin Harley Benton BA-T1 :D

No, ei nyt sentään... Onhan se "pikkuvahvistin", mutta ei aivan mitä OP haki...

Katoan...
samumaster
30.12.2010 20:09:15
Valitettavasti joudun kysymään uudestaan, että mikä kotivahvariksi?

Olisin muuten ostanut Pocket podin, mutta jotku sanoi että siitä ei saa niin hyviä soundeja ja voi soittaa vain kuulokkeilla... kyllähän mulle kelpais kuulokkeilla soittelu hyvin, mutta ehkä vahvari olisi parempi/monipuolisempi kun siihen ei aina tarvitse luureja.

Että mikä kotivahvariksi? Hintakatto 115/160e, riippuen jos vahvistimen lisäksi joudun ostamaan muutakin (virtalähde/patterit, kuulokkeet) ja kuulokkeet mieluiten ostaisinkin.

vahvistimessa pitäisi olla headphone output, että voin luurienkin kanssa soittaa.
Ja pitäis saada hyvät soundit hiljaisella volyymilla.

En ole vielä perunut kauppoja pocket podin myyjän kanssa, eli maanantaiksi ollaan sovittu kaupat. En ole perunut siksi koska jos kuitenkin päädyn Pocket Podin ostoon.

Joten nopeasti kaipaisin vinkkejä, kiitos!
Olen, siis röydän.
Jii
30.12.2010 20:25:19 (muokattu 30.12.2010 20:27:58)
samumaster: Valitettavasti joudun kysymään uudestaan, että mikä kotivahvariksi?

Jos sen vahvistimen ei tarvitse olla mallintava, niin käytetty Tech21 Trademark 10 olisi varmasti monipuolinen ja hyväsoundinen. Nykyäänhän kymppiä ei valmisteta, mutta Trademark 30 on käytännössä sama peli tehonlisäystä lukuunottamatta.

E: ja jos podin tai moisen hankkii, on tietysti mahdollisuus soittaa sen kuulokeliitännän kautta vaikka tietokoneelle tarkoitettujen kaiuttimien läpi.
And I'll be praying to my higher self. Don't let me down, keep my feet on the ground
WeetM
31.12.2010 10:20:05

Sjömanni:

Vox VT15 sopii purjettiisi, varmaan on aika halvalla tarjolla nyt kun uudet VT20:set on jo myynnissä. VT20 käynee myös.

Tietääkö kukaan missä näitä uusia Valvetronixeja pääsee testaamaan? Tuntuu ainakin tampereella ja lahdessa olevan pelkkää eioota tarjolla kun olen noista kysellyt. Erityisesti VT40 kiinnostaisi kotivahvistimen virkaa hoitamaan.
Tsugu Way
31.12.2010 20:09:12
On tullut muutama pieni kotiharjoitteluvahvistin omistettua. Ja aina pienellä välirahalla aina vaihtanut seuraavaan. Tässä muistelua matkan varrelta.

1. Bomber
Itselläni oli aikoinaan sellainen filosofia, että treenikselle hankitaan niin hyvä ja iso vahvistin, kuin varat sallivat. Kotiharjoittelu voidaan sitten suorittaa vaikka millä purkilla tahansa. No eihän se niin mennyt. Pari vuotta soiteltuani - ja kotoharjoitteluinnon hiipuessa tajusin, että eihän tässä ole järkeä: treenikselle pääsee ehkä kerran viikossa ja muutoin joutuu päivittäin rämpyttämään hirvittäväsoundisella purkilla. Eli yli 80% soittelusta tapahtuu kotosalla. En nyt muista, että oliko se just Bomber, vai mikä, mutta joku kuitenkin ekan sähkiksen kylkiäisenä tullut 10-15w kaiuton transistori. Päätin lähteä paikalliseen musicstoreen.

2. Line6 Spider 15w
Tätä musaliikkeen kaveri käski testata. Näitä myydään tänä jouluna kuin cokacolaa - hän virkkoi. Lyhyt testaus. Ja mahtavaltahan se soundasi bomberiin verrattuna. Metallicat irtosivat kuin tyhjää vain, vaikken koskaan metallicaa soitakaan. Bomberista en kehdannut edes mainita, vaan ladoin tinkaamatta 199 euroa tiskiin. Vuoden päivät taisin sillä kotona tyytyväisenä vingutella. Sitten alkoivat ne Line6:lle tyypilliset soundimaailmat (tiedätte mistä on kysymys) kyrpiä. Metalliosasto olisi varmaan hyvin toiminut, mutta kun en ole metallimiehiä, vaan bluesmiehiä. Ja ei muuta kuin musicstoreen.

3. Fender Champion 600 5w
Tällä vierailulla silmiini iski hyllystä heti tämä uutuusmalli. Jokaisen bluesmiehen unelma. Mahtava retro ulkoasu, putkipeli ja ei turhia potikoita: ainoastaan volume. Eipä sitä itseään kunnioittava pohjoissuomen muddywaters enempää säätöjä tarvikaan. Testausta ei juuri tarvittu, vaan Linesixin hevihelvetti jäi sinne ja aito blueskone mukaan. Välirahaa en muista. Kotona retrosisustajan unelmavahvistin hyllyyn ja sitä ihailemaan. No pitihän sitä toki soittaakin. Aikani fiilistelin sillä B.B.Kingin kanssa ja kyllä toimi! Sitten alkoivat ongelmat kasaantua. Monenlaista musiikkia oli treenattava, eikä sitä yhdellä ainoalla soundilla jaksanu kauaa vetää Ganesia, hendrixiä ja pearljamia. Piti alkaa virittelemään kaikenmaailman pedaaleja kotona lattialle. Aikani sitä jaksoin. Mutta kotitreenifilosofiani on, että inspiraation iskiessä alle 15 sekunnin pitää olla kitara yhdistetty vahvistimeen ja soundit kodillaan. Näin ollen nopeasti alkoi kyrpiä tosissaan se pikkupurkkien lattialla potkiskelu. Lähdin taas musakauppaan.

4. Microcube
Tässä yhteydessä vaihtelin vahvistinta treenikselle ja katsoin viisaimmaksi antaa hyvän vaihtoarvon omaavan Championin vaihdossa niiden kauppojen yhteydessä. Uusi iso vahvistin viikon kotisoittelun jalkeen muutti pysyvästi treenikselle, joten olin hetken ilman kotivahvistinta. Paniikki iski. Kiiruhdin nopeasti samaan musicstoreen. En aikonut tällä kertaa tuhlata paljoa kamoihin, sillä olin kayttänyt jo isoihin vahvistimiin perheen ruoka- ja etelänmatkarahat. Olin luvannut vaimolle pyhästi, että nyt saa kitarakamojen ostelu riittää. Vaimo oli jossain manikyyrillä ja epäilin, että hän haistaa palaneen käryä, kun menin sillä välin musicstoreen. Päätin, että ostan todella pienen vahvistimen, jota vaimo tuskin huomaa. Ja päätin käyttää siihen niin vähän rahaa, että vaimoni ei toivottavasti sitäkään huomaa. Ja näin tapasin Microcoben. Pieni koko ja hinta - mutta iso soundi. Rakastuimme heti. Ei muuta kuin vahvistin kainaloon ja 99 euroa tiskiin. Vaimolle taisin valehdella, että alle viidenkympin sain. Ja täällähän tykkäsin soitella pitkään. Viimevuosina suurin osa kotisoittelusta tulee soiteltua Youtube keikkavideoiden ja kaikenmaailman backintrackien kanssa. Ja Microcube sopii tähän viimosen päälle! Mutta sitten alkoivat ongelmat taas kasaantua. Liityin uuteen bändiin. Alkoi nopeasti vituttaa ison treenis/keikkavahvistimen kiikuttaminen edestakas treenisten väliä. Uuden bändin treenit ovat kuitenkin todella hiljaisia, koska treenataan omakotitalon saunaeteisessä niin, että rumapli napsuttelee riisikapuloilla hissuksiin. tajusin, että turhaa sinne 50w putkijärkälettä raahaa, kun siellä pärjäis vaikkapa microcubella. Mutta ei aivan. Paljosta ei jäänyt kuitenkaan kiinni. Joten päätin, että jättifenderit saavat asua pysyvästi bluesrockbändin treeniksellä ja kotiini hankin microcuben isoveljen tai isän, jota jaksaisi helposti myös kannella. Joten taas samaan musicstoreen.

5. Fender G-Dec 15w Junior
Testailin tällä kertaa ensin jotain isompiakin microcubeja. Mutta vahingossa kokeilin tätä Fenderin G-Deciä. Ja jumalauta - siinähän oli valmiina rumpu-basso taustoja kaikilla musatyyleillä ja kaikissa sävellajeissa. Viisi minuuttia soitin Chigacobluesia G-stä ja tein kaupat siltä istumalta! Viikon sitten kotona jaksoin näiden valmiiden taustojen päälle vingutella. Äkkiä alkoivat ne taustat kyllästyttää. Mutta muutoin homma pelittää. Ei nämä soundit nyt aivan kermaista hunajaa ole, mutta ehdottoman riittävät ja miellyttävät kotisoittoon. Seisemän eri vahvistinmallia, joista jokaisessa kolme eri säröastetta takaavat sen, että jokaiseen musatyyliin löytyy sopiva soundi kotona harjoitellessa. Ja efekteistä saa nopeasti just sopivasti vaikkapa delayta, kun hendrix-masturbaatiohalu iskee. Ja tämän jaksaa kainalossa vaivatta roudata hissuttelubändin treeneihin, koska ei paina paljoa. ja mökää lähtee riittävästi - ja ylikin riisikeppinaputtelun päälle. Kaikenkaikkiaan tyytyväinen olen siis tähän suhteeseen. Mutta joku päivä saattaa alkaa taas kyrpimään. Tiedä vaikka silloin olis pakko hannkia vaikkapa se Marshallin 5w tai Blackstarin vastaava.. Mutta silloin ei taida enää viidenkympin välirahalla selvitä.
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
tjj2000
01.01.2011 00:14:05 (muokattu 01.01.2011 00:17:45)
Kokeile tinkiä G-DEC 15 malli vähän alennuksella; (ei siis junior malli) hintahan alkaa kakkosella; saat mukana mukavat taustabändit ja samat ominaisuudet kuin Mustangista. Hintaero on pieni, mutta kamaa tulee mukana enemmän. Kuulokkeet toimivat hyvin G-DECistä.
Pari kuukautta soittanut nyt G-DEC 30 mallilla...
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
Stone
01.01.2011 12:59:21 (muokattu 01.01.2011 13:05:26)

Riverman: Ei muuta kuin vahvistin kainaloon ja 99 euroa tiskiin. Vaimolle taisin valehdella, että alle viidenkympin sain.

Tuttua toimintaa ;))

5. Fender G-Dec 15w Junior
Testailin tällä kertaa ensin jotain isompiakin microcubeja. Mutta vahingossa kokeilin tätä Fenderin G-Deciä. Ja jumalauta - siinähän oli valmiina rumpu-basso taustoja kaikilla musatyyleillä ja kaikissa sävellajeissa. Viisi minuuttia soitin Chigacobluesia G-stä ja tein kaupat siltä istumalta! Viikon sitten kotona jaksoin näiden valmiiden taustojen päälle vingutella. Äkkiä alkoivat ne taustat kyllästyttää. Mutta muutoin homma pelittää. Ei nämä soundit nyt aivan kermaista hunajaa ole, mutta ehdottoman riittävät ja miellyttävät kotisoittoon. Seisemän eri vahvistinmallia, joista jokaisessa kolme eri säröastetta takaavat sen, että jokaiseen musatyyliin löytyy sopiva soundi kotona harjoitellessa. Ja efekteistä saa nopeasti just sopivasti vaikkapa delayta, kun hendrix-masturbaatiohalu iskee. Ja tämän jaksaa kainalossa vaivatta roudata hissuttelubändin treeneihin, koska ei paina paljoa. ja mökää lähtee riittävästi - ja ylikin riisikeppinaputtelun päälle. Kaikenkaikkiaan tyytyväinen olen siis tähän suhteeseen.

Itseäni kiinnostaisi tämän kanssa fiilistellä pc:ltä vaffariin sitä midilinjausta käyttäminen, kun g-dec juniorissa on itsessään volumen säätökin midille. Onnistuuko homma pelkkää välipiuhaa käyttäen, jossa toisessa päässä midi liitäntä ja toisessa normaali 1/8 plugi kuulokeliitäntä (onko tuollaista johtoa olemassa) vai kuinka?
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
Sjömanni
02.01.2011 12:00:07
Riverman:
Mutta joku päivä saattaa alkaa taas kyrpimään. Tiedä vaikka silloin olis pakko hannkia vaikkapa se Marshallin 5w tai Blackstarin vastaava.. Mutta silloin ei taida enää viidenkympin välirahalla selvitä.

Näinhän se menee, allekirjoitan täysin moisen kiertokulun!

Itsellä on mennyt homma näin:

1. Orange Crush 15. Hyvät soundit. Särön laatu ja yksipuolisuus alkoi silti tökkimään. Enkä halunnut lisää pedaaleita olkkarin lattialle pyörimään.

2. Vox DA5. Hyvä peli. Vein sen töihin kaverikseni.

3. Vox AC4TV. Tuli putkikuume, mutta se laantui hellasärön myöntä.

4. Vaihto Vox VT30:een. Ihan hyvä, mutta vahvistimessa oli vikaa ja palautin sen myyjälle.

5. Fender Mustang II. Piti ostaa uusi Vox VT30 mutta tarttuikin tämä matkaan.

6. Eihän se koskaan pääty. Fiilikset ja tarpeet muuttuvat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)