Leri 30.12.2010 23:45:14 | |
---|
Kyllä Kossofin vibra on omaa luokkaansa. |
vvaltsu 30.12.2010 23:46:06 | |
---|
Paras vibrato on kiistatta se, että otetaan floikan (pakollinen varuste jokaisessa kitarassa) kammesta kiinni ja nostetaan kitara siitä ilmaan, vibrakampea samalla hervottomasti heiluttaen. Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |
Leri 30.12.2010 23:48:51 | |
---|
Eiks Tolkki joskus sanonu että koko vibra on turha este spiidailulle. |
BigPapa 30.12.2010 23:50:45 (muokattu 30.12.2010 23:51:35) | |
---|
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
morgga 30.12.2010 23:51:07 | |
---|
vvaltsu: Paras vibrato on kiistatta se, että otetaan floikan (pakollinen varuste jokaisessa kitarassa) kammesta kiinni ja nostetaan kitara siitä ilmaan, vibrakampea samalla hervottomasti heiluttaen. Meikällä napsahti kerran kolme kieltä kerralla poikki kun tein tuollein. Liekkö ennätys? BASOJYTÄM |
vvaltsu 30.12.2010 23:53:36 | |
---|
morgga: Meikällä napsahti kerran kolme kieltä kerralla poikki kun tein tuollein. Liekkö ennätys? Mulla ei oo ikinä kampipelleilyssä napsahtanu kieliä. Mutta normibendauksessa on viimesimmät kaks kieltä napsahtanut. Liekkö teräväreunaiset tallapalat, vai mistä kiikastaa.. Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |
aalataur 30.12.2010 23:55:48 (muokattu 30.12.2010 23:59:05) | |
---|
Eikös vibrato ole lähtökohtaisesti epävireinen, kun venyttämällä kieltä siirrytään pois oikeasta sävelkorkeudesta :P Tietysti bendissä se voi mennä pieleen helpommin. Ja hermostuneisuus? Välillä nopea ja välillä hidas? Eikös se kuulu ilmaisuvapauteen, ettei sen tarvitse olla mikään matemaattisen säännöllinen algoritmi minkä mukaan sormea liikutetaan? Makuasia, mutta niin saatanan pieni asia. Väittääkö joku oikeasti että joku hieno melodia tyyliin Sibeliuksen Finlandia tai joku Mozartin hienoin teema muuttuu ihan paskaksi, jos vibrato on tietynlainen? Ainoa millä voisin kuvitella että voi pilata homman, on niin laaja vibrato ettei perusääni enää tule selville, tyyliin joku 3 sävelaskeleen heilutus molempiin suuntiin. Pitäis olla jo aika matala kielijännitys tai muuten vaan kovanäppinen jätkä että voi tehdä tuollaisen. Tää on niin tätä. Vibratoon voi aina iskeä, jos joku soittaja (Hammett) vituttaa. Vaikka todellinen syy ei olisikaan se vibrato, vaan se että jannu on myynyt vitusti levyjä suhteellisen tönköllä tekniikalla soittamalla ja voittanut vähän liian monta Guitarist of the Year -äänestystä. Ja kun perusteluja ei voi antaa eikä vaatia, niin norsunluutornista on helppo ammuskella. Ynkkä taas.. vibrato on aika sanoisinko miehekäs. Mutta eipä se mua häiritse, vaan se ettei kaveri muuten ole kovin kiinnostava soittaja. Harmonista mollia ja dimiä tulee hirveällä vauhdilla, eikä sitten paljon muuta. Neoklassisen pioneereja, mutta moni on tehnyt homman sen jälkeen paremmin, esim. just Romeo. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
BigPapa 30.12.2010 23:57:40 (muokattu 30.12.2010 23:58:28) | |
---|
aalataur: Eikös vibrato ole lähtökohtaisesti epävireinen, kun venyttämällä kieltä siirrytään pois oikeasta sävelkorkeudesta :P Tietysti bendissä se voi mennä pieleen helpommin. Ja hermostuneisuus? Välillä nopea ja välillä hidas? Eikös se kuulu ilmaisuvapauteen, ettei sen tarvitse olla mikään matemaattisen säännöllinen algoritmi minkä mukaan sormea liikutetaan? Makuasia, mutta niin saatanan pieni asia. Väittääkö joku oikeasti että joku hieno melodia tyyliin Sibeliuksen Finlandia tai joku Mozartin hienoin teema muuttuu ihan paskaksi, jos vibrato on tietynlainen? Ainoa millä voisin kuvitella että voi pilata homman, on niin laaja vibrato ettei perusääni enää tule selville, tyyliin joku 3 sävelaskeleen heilutus molempiin suuntiin. Pitäis olla jo aika matala kielijännitys tai muuten vaan kovanäppinen jätkä että voi tehdä tuollaisen. Tää on niin tätä. Vibratoon voi aina iskeä, jos joku soittaja (Hammett) vituttaa. Vaikka todellinen syy ei olisikaan se vibrato, vaan se että jannu on myynyt vitusti levyjä suhteellisen tönköllä tekniikalla soittamalla ja voittanut vähän liian monta Guitarist of the Year -äänestystä. Ja kun perusteluja ei voi antaa eikä vaatia, niin norsunluutornista on helppo ammuskella. Kuka tässä nyt on Hammettista puhunut? Kyllä toi vibrato pätee ihan viuluihin ja silleen. Huonosti vibraavaa viulistia ei kyl jaksa yhtään. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Juicy 31.12.2010 00:00:24 (muokattu 31.12.2010 00:00:55) | |
---|
Mites Tarja Turunen? Mua henk. koht. rassaa se jatkuva kiekuminen. E: Pidemmän päälle siis, lyhyinä annoksina vähemmän. |
aalataur 31.12.2010 00:02:50 (muokattu 31.12.2010 00:07:10) | |
---|
BigPapa: Kuka tässä nyt on Hammettista puhunut? Kyllä toi vibrato pätee ihan viuluihin ja silleen. Huonosti vibraavaa viulistia ei kyl jaksa yhtään. Juu, ihan yleisenä esimerkkinä käytin Hammettia. Täytyy varmaan kehittää tuota vibraton ymmärryksen tasoa. Toisaalta en tiedä onko tarvis, kun moni on diggaillut mun soittoa ilmankin. Ja kuuntelukin sujuu, en mä yhtään biisiä ole jättänyt diggailematta (ainakaan tietoisesti) minkään soittajan vibraton takia. Sehän on vaan etu tää puukorvaisuus, jos oppisin enemmän vibratosta niin joku lempilevy voisi alkaa kuulostaa paskalta kun huomaisi ettei se vibrato nyt mennykään oikein, vaikka diggailin vuosia tästä. Eli ei ehkä kannata. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
Tonski 31.12.2010 00:08:53 | |
---|
aalataur: Juu, ihan yleisenä esimerkkinä käytin Hammettia. Täytyy varmaan kehittää tuota vibraton ymmärryksen tasoa. Toisaalta en tiedä onko tarvis, kun moni on diggaillut mun soittoa ilmankin. Ja kuuntelukin sujuu, en mä yhtään biisiä ole jättänyt diggailematta minkään soittajan vibraton takia. Sehän on vaan etu tää puukorvaisuus, jos oppisin enemmän vibratosta niin joku lempilevy voisi alkaa kuulostaa paskalta kun huomaisi ettei se vibrato nyt mennykään oikein, vaikka diggailin vuosia tästä. Eli ei ehkä kannata. Tää on vähän niinkuin ihmisen ulkonäköä kattelis:D Siis siis.. Mitä enemmän kiinnität huomiota jonkin ihmisen ulkonäköseikkoihin, sitä enemmän ne pistävät silmään ja sitä enemmän mitä pienimmätkin epäkohdat todennäköisesti alkavat vituttaa.. Tässä vaiheessa saatat vaan unohtaa, että se ihminen on muutakin, kuin se yksi epäkohta, josta et pidä. Kyllä varmasti voi alkaa vibrato vituttaa, jos haluat sen vituttavan. Olennaisempaa on varmaan ajatella, tuleeko se pienenmoinen epäkohta sanottavan ilmaisun tielle? |
aalataur: Eikös vibrato ole lähtökohtaisesti epävireinen, kun venyttämällä kieltä siirrytään pois oikeasta sävelkorkeudesta Ei, voihan olla niinkin että se 'oikea' sävelkorkeus on juuri se venytetty. Tällainen mikrotonaliteetti on aivan olennainen osa kitaransoittoa. Ja hermostuneisuus? Välillä nopea ja välillä hidas? Eikös se kuulu ilmaisuvapauteen, ettei sen tarvitse olla mikään matemaattisen säännöllinen algoritmi minkä mukaan sormea liikutetaan? Hermostuneisuus tarkoittanee sitä ettei oikeastaan tiedä mitä tekee, eikä vibraton nopeus sovi kontekstiin. Useinhan toimii esimerkiksi sellainen että aloittaa vibran hitaasti ja nopeuttaa sitä sitten, mutta ei sitä voi tehdä mitenkään sattumanvaraisesti. Se kuulostaa hyvältä jos kuulostaa, luulen että sen taustalla on ihan puhdasta matematiikkaa mutta ne kaavat eivät ole minun tiedossani. Makuasia, mutta niin saatanan pieni asia. Minusta ei ole pieni asia. Kun puhutaan kitaransoitosta niin nähdäkseni hyvä vibrato on erittäin tärkeä ellei tärkein yksittäinen ominaisuus kitaristilla. Ynkkä taas.. vibrato on aika sanoisinko miehekäs. Mutta eipä se mua häiritse, vaan se ettei kaveri muuten ole kovin kiinnostava soittaja. Harmonista mollia ja dimiä tulee hirveällä vauhdilla, eikä sitten paljon muuta. Neoklassisen pioneereja, mutta moni on tehnyt homman sen jälkeen paremmin, esim. just Romeo. Luulen että kuuntelet Yngwietä väärin. Vääristä lähtökohdista ainakin, jos et kuule muuta kuin harmonisen mollin, dimit ja nopeuden. Romeosta nyt ei kannata puhua edes samana päivänä. |
BigPapa 31.12.2010 00:10:33 (muokattu 31.12.2010 00:16:04) | |
---|
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
aalataur 31.12.2010 00:20:29 (muokattu 31.12.2010 00:35:40) | |
---|
Sakmongkol: Ei, voihan olla niinkin että se 'oikea' sävelkorkeus on juuri se venytetty. Tällainen mikrotonaliteetti on aivan olennainen osa kitaransoittoa. No joo, onhan tuo totta. Tätä tulee tehtyä ehkä tiedostamatta, venyttää pikkusen ääntä kun ei ole varaa True Temperamentilla varustettuun Ruokankaaseen. Se kuulostaa hyvältä jos kuulostaa, luulen että sen taustalla on ihan puhdasta matematiikkaa mutta ne kaavat eivät ole minun tiedossani. Joo voi olla, musikaaliset tajuaa näitä juttuja tiedostamatta. Marty Friedman sanoi että bendin jälkeen ei pidä aloittaa vibratoa heti, vaan pitää bendiä hetken ennen huojutusta. Tuo on ainakin mun mielestä ihan toimiva ohje. Minusta ei ole pieni asia. Kun puhutaan kitaransoitosta niin nähdäkseni hyvä vibrato on erittäin tärkeä ellei tärkein yksittäinen ominaisuus kitaristilla. Hmm... mä pitäisin tärkeimpänä melodista sanottavaa (leadkitaristilla). Ja taimin pitäminen on kanssa suhteellisen tärkeä. Synkka myös tärkeä. Vibrato ei ole merkityksetön, mutta alisteinen noille. Minusta. Luulen että kuuntelet Yngwietä väärin. Vääristä lähtökohdista ainakin, jos et kuule muuta kuin harmonisen mollin, dimit ja nopeuden. Romeosta nyt ei kannata puhua edes samana päivänä. No Yngwie on monille tärkeä hahmo, enkä halua dissaamiseen alkaa. Onhan sillä hyviäkin biisejä, mutta hirveen paljon myös biisejä (leyvjä) jotka muistuttavat toisiaan liiaksi. Mulle Romeo toimii paremmin ja Symphony X toimii paremmin. Kuuntelen musaa aina samalla lailla, joka artistia, ihan vaan fiilispohjalta, jos tulee hyvä fiilis kuuntelemisesta vaikka lenkkipolulla, bändi on hyvä. Analysoimatta sen kummemmin. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
vvaltsu 31.12.2010 00:24:50 | |
---|
Sakmongkol: Romeosta nyt ei kannata puhua edes samana päivänä. Romeolla sattuu vaan olemaan paljon kekseliäämpää ja monipuolisempaa kamaa kuin Ynkällä. Ei ehkä välttämättä niin nopea pikkaaja tai sweeppaaja, mutta täppäyksessä valovuosia Ynkkää edellä, ja käyttää asteikkoja monipuolisesti. Michaelin soitossa kuulee eri moodeja, harmonista mollia, blues-pentatonista ja kaikkea siitä väliltä. Romeo on sitäpaitsi parempi riffittelijä. Face it, ei se Ynkkä ole kaikkein paras, vaikka sitä kuinka vatvoo. :D Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |
Snapo 31.12.2010 00:30:03 | |
---|
Myytti: Jäykät kielet -ketju riitti ynkän paremmuudesta väittelemiseen. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
Tonski 31.12.2010 00:30:20 | |
---|
Romeo vs ynkkä.. Tästä ketjusta tulee RRRAUTAA! |
aalataur 31.12.2010 00:34:07 (muokattu 31.12.2010 00:34:34) | |
---|
vvaltsu: Romeolla sattuu vaan olemaan paljon kekseliäämpää ja monipuolisempaa kamaa kuin Ynkällä. Samaa mieltä, mutta turha tästä on vääntää :) Täysin makuasia, helposti näissä provosoituu kun aletaan omaa suosikkipilittäjää arvostelemaan, mutta eipä kannata. Ynkkä on ihan jees, monta levyä löytyy hyllystä. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
vvaltsu 31.12.2010 00:37:50 | |
---|
aalataur: Samaa mieltä, mutta turha tästä on vääntää :) Täysin makuasia, helposti näissä provosoituu kun aletaan omaa suosikkipilittäjää arvostelemaan, mutta eipä kannata. Ynkkä on ihan jees, monta levyä löytyy hyllystä. Täysin totta. Tämä vääntö loppuu minun osaltani tähän. Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur |
Ziggy Bubba 31.12.2010 00:38:42 | |
---|
aalataur: Hmm... mä pitäisin tärkeimpänä melodista sanottavaa (leadkitaristilla). Ja taimin pitäminen on kanssa suhteellisen tärkeä. Vibrato ei ole merkityksetön, mutta alisteinen noille. Minusta. Taimin pitäminen? Musta liidisoitto on taas just siitä hauskaa, että siinä saa vapaasti keulia muita edellä tai hidastella, kunhan se toimii. Täysin tasan taimissa menevä sointukulku on helposti vaan tylsä, varsinkin jos iskee nuotteja vielä samalla voimalla. Ei näissä soittohommissa pidä juurikaan miettiä mitään matemaattisia kaavoja, korvat sen kertoo mikä kuulostaa hyvältä. Hyvä vibrato - kuten esim. Henkalla ja tossa Kläpällä äsken - tuo liidisoittoon kummasti syvyyttä ja eloa. Sillä yhellä oikealla nuotilla ja sopivalla vibralla voi sanoa jo paljon. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |