Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ammattiäänimiehet ja kuulonsuojaus?
1 2
eleeton
14.12.2010 21:11:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ammattilainen joten uskallan kysyä. Onko tämä asia tabu, vai miten siihen suhtaudutaan. Siis jos on FOH miksaaja joka työkseen sitä tekee, niin käyttääkö monet tyyliin laadukasta kuulonsuojausta, vai mennäänkö au naturel?
 
Itse siis en konserttitilanteessa ole koskaan ilman suojausta, tosin perus sellaisia.
 
Jos tekisi työkseen miksauksia palkollisena, niin tulisiko firman mies, tai tilaajan edustaja sanomaan että "ethän sä saa kunnon soundia aikaseks kun sullon tulpatkin korvissa".
 
Soittajista tiedän että puurokorvia riittää, kun ei ole vuosikausiin käytetty niin ei sitä enää viitsi, itse en suostu olemaan missään ilman jos nousee tasot vähänkin yli, mutta mites ammattiäänimiehet?
 
Tämmöisiä ajattelin tällä kertaa..
 
stnprkl
14.12.2010 21:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: En ole ammattilainen joten uskallan kysyä. Onko tämä asia tabu, vai miten siihen suhtaudutaan. Siis jos on FOH miksaaja joka työkseen sitä tekee, niin käyttääkö monet tyyliin laadukasta kuulonsuojausta, vai mennäänkö au naturel?
 
Itse siis en konserttitilanteessa ole koskaan ilman suojausta, tosin perus sellaisia.
 
Jos tekisi työkseen miksauksia palkollisena, niin tulisiko firman mies, tai tilaajan edustaja sanomaan että "ethän sä saa kunnon soundia aikaseks kun sullon tulpatkin korvissa".
 
Soittajista tiedän että puurokorvia riittää, kun ei ole vuosikausiin käytetty niin ei sitä enää viitsi, itse en suostu olemaan missään ilman jos nousee tasot vähänkin yli, mutta mites ammattiäänimiehet?
 
Tämmöisiä ajattelin tällä kertaa..

 
Jos oon itse laudan takana niin en missään nimessä käytä suojaimia, mut jos oon esmes mikkimanuna tai talkkarina niin et bändin oma jätkä vetää niin AINA on tulpat päässä.
 
Viltsu audiokantaja
pwc
14.12.2010 21:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun miksausfilosofia on, että ilman tulppia pitää pystyä nauttimaan musiikista. Siispä jos mä joudun miksaajana laittamaan tulpat päähän, on jotain mennyt pahasti pieleen. Vielä ei ole tarvinnut - tosin valoheebona on.
 
Plus että mahdotontahan se olis miksata mitään tulpilla...
 
Marzi
14.12.2010 22:46:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei pysty hoitaa tonttia ilman tulppia, kannattaa jäädä kotiin ja antaa sellaisten hoitaa jotka pystyvät. Oletus on, että yleisö on ilman tulppia, joten niin on miksaajakin.
 
Erikoisspedeilyt erikseen, eli jos orkesteri aikoo tappaa ihmisiä metelillä, eikä kompetenssi (lue: hauiksen ympärysmitta) riitä muuttamaan bändin suhtautumista, niin sillon voi sanoutua irti vastuusta, laittaa tulpat korviin ja master alas ja mennä baarin nurkkaan juomaan kaljaa. Mutta vain silloin.
 
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
Katti
15.12.2010 19:42:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Jos oon itse laudan takana niin en missään nimessä käytä suojaimia, mut jos oon esmes mikkimanuna tai talkkarina niin et bändin oma jätkä vetää niin AINA on tulpat päässä.
 
Samoin, tosin sillä erolla, että pääsääntöisesti kun olen tuolla lavan päässä kuten Viltsukin, niin tuo suojaus tapahtuu kovin usein IEM:n kautta. Mulla on itellä valetut tulpat, joissa siis IEM kiinni ja sit sinne ajetaan silleen sopivan hiljaa (nappikuulokkeilla, valetut eli ei, on muuten hirmuisen helppo polttaa korvansa jos ei tierä mit tekee)... ...jos taas mennään kulmilla, on mulla kyllä yleensä tulpat päässä, kun on tiedossa että kaikki on menossa silleen ku pitääki (eli siis tsekissä aluksi / 1-2 ekaa biisiä monesti olen ilman, ja laitan sitten napit korviin)...
 
Etupäässä ei ole tulppia ikinä jos olen itse feiderien ja selkänojan välissä, mut aina kun ei itse tarvi miksata ni sillon on tulpat kyllä päässä...
 
lasal
29.12.2010 15:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuinxwarten kukaan taaskaan ei kyseenalaista ylidesibelien tarpeellisuutta?
 
absoluuttinen sävelkorva on joillakin, mutta absoluuttista desibelikorvaa ei kellään. Eräin prosessoinnein ääni saadaan _kuullostamaan_ voimakkaalta ("tukevalta") vaikkei desibelejä (ainakaan A-hidas) huikean paljon olekaan
 
stnprkl
29.12.2010 15:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: kuinxwarten kukaan taaskaan ei kyseenalaista ylidesibelien tarpeellisuutta?....
 
Tahtonet tarkottaa tolla mitä?
 
Viltsu audiokantaja
pwc
29.12.2010 16:10:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: kuinxwarten kukaan taaskaan ei kyseenalaista ylidesibelien tarpeellisuutta?
 
Määrittele ylidesibelit, niin saatetaanpa kyseenalaistaakin.
 
absoluuttinen sävelkorva on joillakin, mutta absoluuttista desibelikorvaa ei kellään. Eräin prosessoinnein ääni saadaan _kuullostamaan_ voimakkaalta ("tukevalta") vaikkei desibelejä (ainakaan A-hidas) huikean paljon olekaan
 
Vaan kuuluuko se musiikki näillä prosessoinneilla myös äänekkään yleisön yli?
 
pitk
29.12.2010 18:34:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yeah!
 
Vuotuisen desibelisodan aika!!!
 
Start your engines!!!!
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
isojussi
29.12.2010 19:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: ...ääni saadaan _kuullostamaan_ ...
 
Ääni kuulostaa ja valo kuullostaa...
 
Kyllähän tulppien kanssa näin niin kun maalaisjärjellä ajatellen on idioottimaista hommaa. Vääntää sevverta hiljemmalle, ettei korvat kärsi.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
LHU
29.12.2010 21:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Yeah!
 
Vuotuisen desibelisodan aika!!!

 
Joten ei muuta kuin peitto korviin ja asento kohdalleen, eipähän tuu liian lujaa.
 
stnprkl
30.12.2010 03:40:18 (muokattu 30.12.2010 03:42:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: Joten ei muuta kuin peitto korviin ja asento kohdalleen, eipähän tuu liian lujaa.
 
Meitsi on tulpat käsissä (laitan ne muiden korviin vasta kun on tarvis) valmiina taistoon. Ikinä ei voi mikään tulla niin lujaa kun intternetissä!
 
Yeah!

Vuotuisen desibelisodan aika!!!

Start your engines!!!!

 
Maltetaan viel pari päivää ni ollaan virallisesti ens vuoden puolella.
 
Viltsu audiokantaja
lasal
30.12.2010 11:24:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kokeilkaapa muutkin:
- äänekkään biisin ajaksi tulppa vain TOISEEN korvaan
- välispiikin ajaksi tulppa pois
 
saatatte hämmästyä miten paljon "korva vähentää volaa" melussa ... jostain desibelimäärästä alkaen, joka desibelimäärä voisi olla "ylidesibelien" alaraja?
 
pitk
30.12.2010 11:41:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl:
Maltetaan viel pari päivää ni ollaan virallisesti ens vuoden puolella.

 
Pre-War!!!
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
stnprkl
30.12.2010 12:19:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lasal: kokeilkaapa muutkin:
- äänekkään biisin ajaksi tulppa vain TOISEEN korvaan
- välispiikin ajaksi tulppa pois

 
Miksi?
Jos oon vapaalla niin ne tulpat on tod. näk. molemmissa korvissa ja koko illan. Ja jos oon töissä niin kummaskaan korvas ei oo koko konsertin aikana yhtään tulppaa.
 
saatatte hämmästyä miten paljon "korva vähentää volaa" melussa ... jostain desibelimäärästä alkaen, joka desibelimäärä voisi olla "ylidesibelien" alaraja?
 
Jokasen ihmisen korva toimii eri tavalla ja kestää melua eri tavalla (tohon vaikuttaa niin moni asia. Ikä, työhistoria, harrastushistoria, asuinpaikka jne. jne.), et sä oikeesti pysty vakavissas väittään et esim 92 dB (A) peak on semmonen absoluuttinen raja, jonka jälkeen korva rupee himmaamaan ja ennen sitä ei mitn. Se voi sun kohdalla sitä olla, mut täysin mahdollista on se ettei sama toistu kenelläkään muulla maailman ihmisellä tai sit se toistuu 95% maailman ihmisistä. Ei voi tietää.
Eli toi sun "ylidesibeli" on joku mystinen arvo mitä ei oo edes olemassa, eli siitä keskusteleminen on aika turhanpäivästä.
Ja ylipäätään miljoonannen "kuurot äänimiehet vastaan viaton festivaaliroku" tyyppisen desibelikädenväännön voi myös unohtaa. On se viihdyttävää, mut kun se sama kädenvääntö käydään tasasesti kaks kertaa vuodessa ja ikinä lopputulos ei oo "järkevä". Eli se joka on sitä mieltä et kaikki tulee aina liian lujaa on edelleen sitä mieltä sen parin viikon väännön jälkeen.
 
Viltsu audiokantaja
himppe
30.12.2010 16:55:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Jos oon vapaalla niin ne tulpat on tod. näk. molemmissa korvissa ja koko illan. Ja jos oon töissä niin kummaskaan korvas ei oo koko konsertin aikana yhtään tulppaa.
 
Tätähän noi muutkin on tuntunut sanovan. Mut eikös tässä ole lievä dilemma?
 
- Jos on ite töissä, ei käytä tulppia. Ok, niin sen pitääkin mennä.
- Mutta sit jos ei ole töissä, tulpat on ehdottomasti korvissa vaikka yleisesti oletetaan ettei yleisöllä ole tulppia.
 
Mistä toi ero johtuu?
Vetääkö kollegat aina kovempaa kuin ite jolloin muiden keikalla tarvii tulpat mut omalla ei?
Eikö äänenvoimakkuus ole liian kova jos keikkaa seuraavien pro-miesten pitää kaivella tulpat korviin?
 
Vilhelmus
30.12.2010 16:57:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö äänenvoimakkuus ole liian kova jos keikkaa seuraavien pro-miesten pitää kaivella tulpat korviin?
 
Kuinka moni rockbändissä soittava ei käytä treeniksellä tulppia?
 
Jäätävä mänkkinen.
Ramenia
30.12.2010 17:06:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallibändissä soittaessa treeneissä on kaikilla oltava tulpat korvissa ennen ensimmäistä rummuniskua. :D
 
...
Marzi
30.12.2010 18:20:46 (muokattu 30.12.2010 18:29:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Tätähän noi muutkin on tuntunut sanovan. Mut eikös tässä ole lievä dilemma?
 
- Jos on ite töissä, ei käytä tulppia. Ok, niin sen pitääkin mennä.
- Mutta sit jos ei ole töissä, tulpat on ehdottomasti korvissa vaikka yleisesti oletetaan ettei yleisöllä ole tulppia.
 
Mistä toi ero johtuu?
Vetääkö kollegat aina kovempaa kuin ite jolloin muiden keikalla tarvii tulpat mut omalla ei?
Eikö äänenvoimakkuus ole liian kova jos keikkaa seuraavien pro-miesten pitää kaivella tulpat korviin?

 
Ei melutyöläistä kiinnosta kuunnella melua vapaa-ajalla tai jos ei oo pakko. Perinteinen 85dB haittaraja tulee siitä, että sitä kuunnellaan 8 tuntia päivässä viis päivää viikossa. Jos kuuntelee työkseen ~100 dBtä, ei kannata rasittaa korvia turhan päiten. Instant-haitalliset äänenpaineet sit erikseen. Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää.
 
Olipahan joskus muuten testikin, jossa koehenkilöille soitettiin erilaista musiikkia eri voimakkuuksilla. Kaikilla oma lempimusiikki sai soida huomattavasti kovempaa kuin musiikki jota inhosi. Ideana äänentoistossa on kuitenkin tuottaa tasainen, häiriöääniä kovempi ja koko yleisöalueella kuultavissa oleva esitys maksavalle yleisölle. Monesti se meinaa maksavaa enemmistöä ja lopuille homma ei toimi kuin laittamalla masterin nollaan.
 
Molempia kuulee: "tuolla portaiden takana ei kuulu kunnolla" ja "tuolla meidän pöydässä ei pysty keskustelemaan huutamatta".
 
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
stnprkl
31.12.2010 01:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Tätähän noi muutkin on tuntunut sanovan. Mut eikös tässä ole lievä dilemma?
 
- Jos on ite töissä, ei käytä tulppia. Ok, niin sen pitääkin mennä.
- Mutta sit jos ei ole töissä, tulpat on ehdottomasti korvissa vaikka yleisesti oletetaan ettei yleisöllä ole tulppia.
 
Mistä toi ero johtuu?
Vetääkö kollegat aina kovempaa kuin ite jolloin muiden keikalla tarvii tulpat mut omalla ei?
Eikö äänenvoimakkuus ole liian kova jos keikkaa seuraavien pro-miesten pitää kaivella tulpat korviin?

 
Marzi jo kerkes, mut laitan saman uusiks eri sanoin. Mä teen mun työtä mun korvilla, mä en halua rasittaa mun työkaluja (eli siis niitä lärpäkkeitä pään sivuilla, jotka maksaa mun asuntolainan) turhaan vapaalla. Kyse ei oo siitä et muut vetäs lujempaa kun meitsi tai ylipäätään liian lujaa vaan ainoastaan siitä syystä et mun työ on olla rokkikonserteissa jopa 7 kertaa viikossa. Sit kun mä oon vapaalla ja kolleegat töissä niin tottakai mua kiinnostaa miten kaverit vetää eli haluan käydä katsomassa, mutta äänityöläisen korvien pitää saada levätä joskus. Veikkaappa piruuttas kuinka paljon kuuntelen himassa musaa :)
 
Viltsu audiokantaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «