Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz - Sointukäännöksillä "sooloilu" ja edistyneempi komppailu
1
ankkiz
30.12.2010 02:50:04 (muokattu 30.12.2010 03:45:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim jostain 2:00 -kohdasta eteenpäin:
http://www.jakehertzog.com/blog/comping-gp
 

 
Helvetin hienoa, mutta jotenkin niin salassapidettyä ja mystistä menoa.
Mistään en ole onnistunut löytämään videoita taikka artikkeleja, joissa olisi yritetty tuollaista komppailua lähteä selittämään, ja oma ymmärtämykseni ei täysin riitä sitä pelkän kuulon perusteella analysoimaan.
 
Millaiset "säännöt" tällaisessa meiningissä on?
Täytyykö esim. kunkin soinnun kohdalla käyttää vain kyseisen soinnun (esim. Dm7) käännöksiä ja laajennuksia ja täten merkata/noudattaa erittäin vahvasti pohjalla olevaa sointukiertoa vai kelpaako mikä tahansa kierron soinnuista (olettaen, että menevät samassa sävellajissa), minä tahansa käännöksenä? Jälkimmäisessä tilanteessa basisti(ko?) sitten enempi pitää sointukiertoa kasassa, niin että kuuntelijakin tietää seuraavansa esim. ii-V-I -kiertoa?
 
Entä jos soittaa duona rumpalin kanssa, eikä basistia tai muuta "turvana" pohjalla.
Millä tavalla tilanne muuttuu - vai muuttuuko?
 

 
AUTTAKAA PÄLLIÄ, OLEN PIHALLA!
Miten tälläista olisi fiksuinta lähteä harjoittelemaan/analysoimaan/toteuttamaan?
 

 
EDIT:
Pohjatietoina sanottakoon että:
Nelisointuntujen drop2 ja drop3 voicingit handlaan erikäännöksinään jo alkeellisella tasolla.
Muistan ulkoa mutamia viisisointuotteita, mutta osaan myös tarvittaessa muodostaa niitä alusta alkaen itse, sävel säveleltä, jos vain on tarpeeksi aikaa miettiä - eivät siis lähde vielä ihan selkärangasta asti.
Helpointa asiaa (viisisointujen muodostamista) on lähestyä kuitenkin noiden nelisointukäännöksien muokkaamisen kautta - jotain säveltä vain siirretään askel tai pari jompaan kumpaan suuntaan (mutta vastaavasti, siirretty sävel jää sitten tietenkin pois, ellei sitä oteta joltain toiselta kieleltä, mahdollisesti eri oktaavissa)
 
Kvarttiharmoniakaan ei ole täysin tuntematonta;
tunnen perusotteet, sekä idean niitten takana, mutta niitä olen kerennyt opiskelemaan vasta pari viikkoa.
 
Sointukäännöksiä olen treenannut paljon mm.
a) soittamalla ii-V-I -kiertoja, "sitoen" sointujen yhteiset sävelet
b) soittelemalla läpi jonkin valitun sävellajin kaikki sointuasteet (I II III IV jne) samana käännöksenä, samoilla kielillä - aina kaikki käännökset ja kielisetit vuorollaan läpi käyden.
d) komppaamalla vapaasti lapuista, kaikkia sointukäännöksiä ja kielisettejä vapaasti käyttäen.
d2)kaikkia mahdollisia harjoituksia ja variaatioita keksien:
lähekkäisiä otteita, mahdollisimman kaukaisia otteita, samoja kieliä pitkin liukuen, asemassa pysyen, randomisti hyppien jnejne.
Zeeboo
30.12.2010 11:37:45 (muokattu 04.01.2011 09:39:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankkiz: Esim jostain 2:00 -kohdasta eteenpäin:
http://www.jakehertzog.com/blog/comping-gp
 
Helvetin hienoa, mutta jotenkin niin salassapidettyä ja mystistä menoa....

 
Onneksi ei ihan...
 
Millaiset "säännöt" tällaisessa meiningissä on?
 
Sääntöjä tähän on varmaan kokonaisen big band pillisektion sovittamisen käsikirjojen verran. Mutta taas: onneksi ei ihan kaikkea tarvitse kahlata läpi, että saa kompit soundaamaan hyvälle. Tuossahan vedetään sointumelodiaa bassolinjan (ja tietysti sointupohjan päälle), vähän samaan tyyliin kuin pillisektio voisi tuutata. Tai pianisti voisi vetää komppinsa.
 
Kokeile vaikka niin, että teet IIm7-V7-Imaj7-VI7 loopin (malitillisella tempolla) ja funtsaat siihen ensin jonkin riffin rytmillisen aiheen. Ei mitään turhan kiharaista, vaan yksi tai pari iskua per tahti ja mielellään painoja synkoopeille. Taputa riffisi rytmiä komppitaustan päälle (tai lyö sitä dempattuihin kieliin). Kun rytmi on selkäytimessä ala rakentamaan sille rytmille sointukiertoon sopivaa melodiaa yhdellä kielellä. Tästä tulee sen sointujutun "lead-ääni", sen takia yhdellä kielellä. Voi se melodiaääni tietysti olla 2. tai 3. kielelläkin, muttatästä on hyvä lähteä liikkeelle.
 
Seuraavaksi alat tekemään stemmoja melodiaäänelle. Tähän on konsteja kasapäin, ja yhtenä voisi kokeilla kaivella kulloisestakin soinnusta sointuäänillä tai sitten sointua vastaavan moodin antamilla lisä-äänillä tilkettä harmoniaan. Tämän voi tehdä jollain drop-2 tyylisillä nelisointuharmonioilla tai sitten rohkeesti (sopivan moodin mukasisilla) kolmi- tai neliäänisillä kvarttipinoilla.
 
Hyvältä soundaa myös "sekoitetut" kvarttipinot, joissa intervallit (alhaalta) ovat 3-2(-4). Esin C-duurin pohjilta kolmiäänisenä (alhaalta lukien): G-B-C, A-C-D, B-D-E, C-E-F jne Kuitenkin niin, että melodia pysyy ylimpänä äänenä. Jokaisen soinnun voi kyllä analysoida, ja varmaan kannattaakin, mutta ei mun mielestä ole paha jos vaan kokeilee ensin mikä soundaa hyvältä.
 
Miten tälläista olisi fiksuinta lähteä harjoittelemaan/analysoimaan/toteuttamaan?
 
Konsteja ja keinoja on tosiaan vaikka kuinka, eikä tuo mun lähestymistapa välttämättä autuaaksi tee, mutta kokeile jos siitä vaikka saisi ituja oikeaan suuntaan. Itse tosiaan funtsaan tuollaiset kompit mieluiten melodian/ harmonisoidun melodian kautta. Ja tietysti niin, että jos komppi on laulun/ teeman soittajan taustalla täytyy kompin "lead-ääni" rakentaa niin ettei se riitele säestettävän melodian kanssa. Rytmisesti tietenkin niin että komppi tukee melodiaa. Mun mielestä tässä pelaa "vähän-on-paljon" filosofia paremmin kuin hyvin.
 
White men can't Monk
Epämuusikko
30.12.2010 12:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö tästä ollut pitkällinen sepostus jossain päin palstaa?
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
ankkiz
30.12.2010 13:14:24 (muokattu 30.12.2010 13:14:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Eikö tästä ollut pitkällinen sepostus jossain päin palstaa?
 
Jos löydät(te) jostakin, niin olisin enemmän kuin kiitollinen!
Kiitoksia myös Zeeboolle ensimmäisestä vastauksesta, verhon raottamisesta! :)
widebit
04.01.2011 02:50:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi tapa on täydentää sointukiertoa vaikka trinoskorvauksilla.
Jos kierto on kirjoitettu
Dm7 | G7 | Cmaj | A7 |
soita
Dm7 Ab7 | G7 Db7 | Cmaj Bb7 | A7 Eb7 |
 
Epämuusikko
04.01.2011 10:28:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankkiz: Jos löydät(te) jostakin, niin olisin enemmän kuin kiitollinen!
Kiitoksia myös Zeeboolle ensimmäisestä vastauksesta, verhon raottamisesta! :)

 
kysypä Kimurantti1:ltä.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «