joomake 28.12.2010 10:43:28 | |
---|
Jucciz: Ilmeisesti aika moni hevipertti on viime aikoina kasvattanut paitsi tukkaansa, myös hieman huumorintajua. Mää olen nimittäin kohdannut hyvin vähän poikkipuolisuutta täällä viime aikoina. Varmaan sen takia, että sua ei ole pahemmin palstalla näkynyt? Paitsi nyt kun teit comebackin. ;P |
Victor Helldriver 28.12.2010 10:54:55 | |
---|
Bigger man is ALWAYS better than the little man... |
Jucciz 28.12.2010 12:03:47 | |
---|
joomake: Varmaan sen takia, että sua ei ole pahemmin palstalla näkynyt? Paitsi nyt kun teit comebackin. ;P Mää oon nähny teidät, mut te ette oo nähny mua. :) Ei vaan: kulunut kevät, kesä ja syksy olivat sen verran kiireisiä, että ajattelin suosiolla karsia jostain päästä. Sainpahan koulun kunnialla loppuun, heitettyä viitisenkymmentä keikkaa ja tuli oltua perheenkin kanssa. Nyt onkin taas aikaa skabailla ja rölöttääm. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
the-Antero 28.12.2010 12:12:54 | |
---|
Jucciz: Sainpahan koulun kunnialla loppuun, heitettyä viitisenkymmentä keikkaa ja tuli oltua perheenkin kanssa. Toivottavasti tää ei ollu myytti :D Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. |
Numb 28.12.2010 12:55:30 | |
---|
Celestionin Vintage 30 on huono kaiutin. Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77 |
Jucciz 28.12.2010 13:44:03 | |
---|
the-Antero: Toivottavasti tää ei ollu myytti :D Toivottavasti. :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
aalataur 29.12.2010 02:03:09 (muokattu 29.12.2010 14:06:39) | |
---|
On ehkä ollutkin: - Nopea soitto on automaattisesti paskaa - Nopea soitto hevissä on "tilupelleilyä", jazzissa ja klassisessa se on korkeakulttuuria - Särö peittää virheet ja puhtailla vasta kuulee osaako soittaa - Sweeppaamista pitäisi harjoitella puhtailla äänillä eikä ikinä säröllä - Metronomi tekee tunteettomia soittajia - Teoria pilaa sielun - Tekniikka pilaa sielun - Vanhat kitarat ovat parempia, etenkin kusenpolttamat Fenderit/Gibsonit 50/60/70-luvulta - Kaularaudan säätämiseen pitää olla Ikaalisen soitinrakennuskoulun kunniadosentti - Mallintavissa softissa on hirveä latenssi, jonka vuoksi ei voi soittaa - Putkivahvistimen ääni tulee korvaan aina 0 ms viiveellä, vaikka 15 m päähän - Vain putkivahvistin voi kuulostaa hyvältä. Mallintava on aina muovisirinää - Ohuilla kielillä ei voi kuulostaa hyvältä - Klassinen teos on raiskattu jos se soitetaan sähkökitaralla - Kyllä minäkin osaisin tiluttaa jos vaihtaisin ysikielet, tämä 13-setti on parempi - Vakavastiotettavissa kitaroissa ei ole Floyd Rose -tallaa - Jacksonilla tms. voi soittaa vain heviä - Floyd Rose tarkoittaa automaattisesti jotakin dive bomb -homostelua - Täppäys on aina helppoa eikä se sovi muuta kun heviin - Multiefekti on lasten lelu, ammattilaiset eivät käytä multsareita - Soundista kuulee kuka vain, onko se mallinnus vai aito vahvistin/efekti - On pakko soittaa kovaa keikalla, että kuulostaa hyvältä - Wahin taakse voi piiloutua - Pitää olla aktiivimikit jos soittaa metallia, etenkin jos täppää paljon - Seitsemänkielinen on vaikea soittaa, eikä siihen ikinä tottuisi - Muusikon pitää olla vitunmoinen denso soittaakseen hyvin - Kitaristin vibrato on älyttömän iso juttu ja jakaa hyvät/huonot kitaristit - Ensin pitää ostaa akustinen - Virittäminen ei onnistu ilman mittaria - Pakko olla tabit jokaisen hitaan melodian oppimiseen - Tabeja ei ikinä pidä käyttää, kyllä Paul Gilbertin kaikki tilut blokkaa korvakuuloltakin - Rankkaan mättösoundiin tarvitaan paljon säröä http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
Victor Helldriver 29.12.2010 02:08:34 | |
---|
aalataur kirjotti ton alle minuutissa :D Bigger man is ALWAYS better than the little man... |
Trendkeel 29.12.2010 18:05:43 | |
---|
Sananen tabeista. Itse käytin taannoin tabeja ihan koko ajan. Löydän biisin, jonka tahdon opetella soittamaan --> nettiin tabeja etsimään. Ei siinä kauan nokka tuhise, kun osaan jo perusasiat biisistä. Kivaa, eikö? Nopeaa ainakin. Mutta. Yhessä vaiheessa meikäläisestä tuli niin laiska, etten jaksanut enää etsiä tablatuureja. Kyllä siinä kitaran soittokin vähän jäi taka-alalle, mikä on sinänsä ihan jees homma. Ei aina tarvitse olla kitara kourassa. Soittoinnostuksen herättyä homma jatkui ihan normaalisti, mutta ne tablatuurit olivat jääneet pois. Toki muutos kesti, mutta tabeista soittaminen ei yksinkertaisesti kiinnostanut. Totta puhuen en ole (ollut) edes kovin hyvä lukemaan tablatuureja =) Vaivihkaa olin kuitenkin ajautunut niistä poispäin. Hyvin seurauksin, sanoisinko. Nykyään homma on ihan erilaista. Mä kuulen kitarajuttuja ilman, että mulla on itse skebaa kädessä. Ei sillä, että mä kuuntelisin todella ylianalyyttisesti jokaista kohtaa, mutta korvakuulolta soittaminen on parantunut huimasti. Ei tarvitse aina istua koneen ääressä tai tabikirja kourassa soittamassa, kun voi plokkailla korvakuuloltakin. Erityisesti tästä on hyötyä, kun soittaa muiden ihmisten kanssa. Tämän lisäksi mä oon itse asiassa OPPINUT musiikista jotain. Jos tabeissa luki, että soita G, E-molli ja C, niin siinähän sitten soitettiin. Ehkä joskus tylsistyneenä saatoin soittaa tuon sointukierron muuten vaan, mutten oikeastaan tiennyt miksi. Tai että mihin sitä voisi soveltaa. Nykyään soittamiseen liittyy niiiiiin paljon enemmän ajattelua. Sitä vaan tajuaa asioita enemmän, kun ei suoraan lue netistä, että mitä pitää tehdä. Lapsenomainen _kokeileminen_ on yleistynyt. Meikäläiselle tabit aiheuttivat jonkin sortin takapakkia. Alussa ne auttoivat, lopussa ne rajoittivat. Oli mulla sekin vaihe, että vihasin tabeja ihan hemmetisti. Enää mua ei kiinnosta, käyttääkö tablatuureja vai ei. Jokainen saa varmasti jotain niistä irti. Musta korvakuulolta soittaminen on sen verran hyödykästä ja hauskaa puuhaa, etten koe kaipaavani tabeja. Uskon tietenkin, jos joku saa tabeista enemmän irti kuin minä. Eihän kitaran soitossa ennenkään ole ollut mitään oikeaa tapaa :) "Ok T. aku ankka" |
Snapo 29.12.2010 18:30:22 (muokattu 29.12.2010 18:30:58) | |
---|
aalataur: - Kitaristin vibrato on älyttömän iso juttu Ainoona tää särähti korvaan. Periaatteessa pieni asia, mutta jolla voi vaikuttaa soiton elävyyteen aivan helvetisti. Kauneus on kuulijan korvassa, mutta voi kiesus jotaki perseraiskattua ampiaisvibraa. Ei varmaan tarvii ottaa esimerkkinimeä (vinkki: alkaa H niinku Hammettilla). Toisessa ääripäässä sitte soitetaan kokonuotteja ilman minkäännäköstä vibratoa, sssääh. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
padaa@dadaa! 29.12.2010 18:33:19 (muokattu 29.12.2010 18:33:42) | |
---|
aalataur: - Nopea soitto hevissä on "tilupelleilyä"
Toisaalta vaikea kiistää etteikö tällaistakin esiintyisi vapaana luonnossa. |
Snapo: Ainoona tää särähti korvaan. Periaatteessa pieni asia, mutta jolla voi vaikuttaa soiton elävyyteen aivan helvetisti. Kauneus on kuulijan korvassa, mutta voi kiesus jotaki perseraiskattua ampiaisvibraa. Ei varmaan tarvii ottaa esimerkkinimeä (vinkki: alkaa H niinku Hammettilla). Toisessa ääripäässä sitte soitetaan kokonuotteja ilman minkäännäköstä vibratoa, sssääh. Ei se toki merkityksetön asia ole, kyllähän sillä äänen huojuttamisella elävöitetään soittoa. Monesti vaan huomaa että se vibrato on sellainen helppo tapa hyökätä itseä ärsyttävää kitaristia vastaan, kun hyvä/huono vibrato on semmoista viinienmaisteluun verrattavaa, ei voi vaati perusteluja kun asiaa ei voi perustella. Vähän kuten haukuttaisiin taulu kehysten perusteella, mun mielestä suht triviaali asia. Ei hyvää melodiaa voi kokonaan pilata vibratolla/sen puutteella, eikä hyvää sooloa. Kun esim. Hammettin soitosta pidän todella paljon eikä sen vibrato ole haitannut mua koskaan pätkääkään. Itse soitan teknisempää(kin) kamaa kun Kirka, mutta en mä edelleenkään 15 vuoden diggailun jälkeen huomaa Masterin, Riden, Justicen tai Blackin sooloissa mitään naputtamista, ne on mulle täydellisiä sooloja ja asioita mitkä pisti tarttumaan kitaraan ylipäätään. Tästä oli vääntöä jossain ketjussa ja joku haukkui sen vibratoa Fade to Blackissa. Kuuntelin ko. biisin kuulokkeilla oikein keskittyneesti ja mietin koko ajan että vibrato, vibrato, millainen se nyt on ja millainen pitäisi olla. Ja ei... kun siinä ei vaan ollut mun mielestä vikaa, soolo oli edelleen killeri ja Hammett on yhä jumala. Wahilla tai ilman. Makuasia. Ja triviaali juttu, imo.. E:Ja en mä edes koita matkia Captain Kirkin vibraa, mulle ole kukaan koskaan valittanut paskasta vibratosta. Vaikka varmaan jonkun mielestä se toki on paska. En mä ees mieti koko asiaa, vibrato on niitä harvoja asioita soitossani mitä mä en millään tavalla kritisoi tai tarkkaile, pyri koulimaan tai kehittämään. E2: Helppo keino ratkaista tää dilemma on soittaa niin nopeasti, että yksikään ääni ei soi niin kauaa, että sitä ehtisi vibrata. Hahhah... http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
M4ss3 m/ 30.12.2010 16:10:45 | |
---|
En jaksa lukea läpi kokonaan, mutta onko mainittu jo aktiivimikkien pariston merkin vaikutus soundiin? ....ieeesssssss |
joomake 30.12.2010 17:15:48 | |
---|
M4ss3 m/: En jaksa lukea läpi kokonaan, mutta onko mainittu jo aktiivimikkien pariston merkin vaikutus soundiin? Ja pedaalin pohjakiinnityksen (kumiremmi/ruuvit) soundiero? =D |
antnis 30.12.2010 17:48:14 (muokattu 30.12.2010 17:48:28) | |
---|
aalataur: On ehkä ollutkin: - Nopea soitto hevissä on "tilupelleilyä", jazzissa ja klassisessa se on korkeakulttuuria - Klassinen teos on raiskattu jos se soitetaan sähkökitaralla - Kitaristin vibrato on älyttömän iso juttu ja jakaa hyvät/huonot kitaristit
Nämä olivat ihan faktoja, muista voidaan keskustella. |
J.Hollström 30.12.2010 22:06:31 | |
---|
aalataur: Hammett on yhä jumala. Wahilla tai ilman. Mielummin ilman. Ääntä. |
Terry Pantheras 30.12.2010 22:37:29 | |
---|
Ah, nuo nuoruuteni vuodet Hammettin soolojen pauloissa. Eikä tämä ollut myytti... |
aalataur 30.12.2010 23:14:33 (muokattu 30.12.2010 23:31:25) | |
---|
antnis: Nämä olivat ihan faktoja, muista voidaan keskustella. Mmh.. Mä en vaan voi ymmärtää miksi nopea soittaminen on vähemmän arvokasta metallissa kuin jazzissa. Tietysti on hyvää ja huonoa nopeaa soittoa, mutta enpä montaa säälittävämpää asiaa tiedä kun henkilö joka leimaa kaiken säröpohjaisen nopean soiton "pelleilyksi". Sähkökitara taas on rakenteellisesti hyvin pitkälti sama soitin kuin klassinen kitara ja jos kyseessä on jokin nopea tilutus alunperinkin, ei se särö sitä millään tavalla huononna jos kitaristin tekniikka on virheetön ja puhdas, kuten jollain Michael Romeolla. Tietenkin voi miettiä, tarvitaanko sitä säröä, mutta klasaripuristien herkkänahkaisuus on huvittavaa... Mitä tohon Hammettiin tulee, sen haukkuminen on oikeen jokaisen kitaran omistavan pikku räkänokan lempiharrastus, vaikkei soittaa osata paskaakaan. Kuoroon on helppo liittyä. Kannattaa silti muodostaa oma mielipide ja ilmaista se. Kaappidiggailu kun kuuluu enemmänkin sinne teini-ikään. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
BigPapa 30.12.2010 23:19:57 (muokattu 30.12.2010 23:20:20) | |
---|
aalataur: Monesti vaan huomaa että se vibrato on sellainen helppo tapa hyökätä itseä ärsyttävää kitaristia vastaan, kun hyvä/huono vibrato on semmoista viinienmaisteluun verrattavaa, ei voi vaati perusteluja kun asiaa ei voi perustella. Vähän kuten haukuttaisiin taulu kehysten perusteella, mun mielestä suht triviaali asia. Ei hyvää melodiaa voi kokonaan pilata vibratolla/sen puutteella, eikä hyvää sooloa. Huono vibrato on vaan huono vibrato, ei se siitä muuksi muutu ja sillä pilataan monen kuuntelunautinto. Jos vibranpäälle ei ymmärrä niin mitäs väliä silla sitten on, antaa palaa vaan, korvattomat diggaa. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Juicy 30.12.2010 23:21:05 | |
---|
Määritelkää "huono vibra". |