Aihe: Mistä puusta body?
1 2
bize
24.03.2004 10:42:48
Tuossa vieressäni seisoo telineessään kymmenisen vuotta vanha yamaha rbx300. Nyt ostin EMG J -sarjan mikit ja elektroniikan, eikä niitä oikein järkevästi saa tuohon bodyyn modattua kiinni (tällä hetkellä 1 P-mikki, ja pitäis tehdä kolo patterille ja mahduttaa 1 potikka lisää). Niinpä ajattelin, että josko vääntäisin uuden bodyn. Malli tulis olemaan jazzari tai tollasen Warwick Corvette Standardin olonen, ja haluisin siitä sellasen "natural finish" -näkösen, eli sit joku pintakäsittely. Nosiis, jostain ton näköisestä haaveilen.

http://www.warwickbass.com/basses/corvette_standard.html

Eli mistä puulajista tuo kannattaisi tehdä? Mahdollisimman hyväsoundisen siitä haluaisin, mutta taloudelliset rajoitteet tässä varmaankin on se suurin este. Mihin hintaan irtoaa mitäkin käyttökelpoista puuta, ja onko niitä miten helposti saatavilla ja mistä?
Janne sanoo: ei enää jatsia Janne sanoo: parempi kun en yritäkään. tulee vaan vitutus ja angsti
Basismi
24.03.2004 13:00:44
Leppä ja saarni on hyväksi havaittuja ja kotimaastakin helposti ja huokeasti löytyviä. Saarni sopii paremmin jos et maalata aio. Puukeskuksen tavaraa kun kotona kuivattelet vaikka vuoden niin hyvin soi.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Zuba
24.03.2004 13:14:22
Kannattaa kysellä suoraan joltain soitinrakentajalta sopivaa ja työstövalmista palikkaa. Ei tarvi itse kuivatella sun muuta..
Play that funky bass..
PasiB
24.03.2004 14:17:27
Omaan projektiin ostin tervaleppää Haukiputaalta Amfisoundin pojilta. Hintaa oli 50 euroa, eli ei niin paha kun ottaa huomioon, että se oli työstövalmis palikka.
Pintakäsittelyksi tulee lakka, tuloksen näkee kunhan saan sen maalarilta haettua.
Tuossa esimerkki Warwickissa taitaa olla materiaalina bubinga.
Kitarassa on liikaa kieliä
balzary
24.03.2004 14:26:06

Omaan projektiin ostin tervaleppää Haukiputaalta Amfisoundin pojilta. Hintaa oli 50 euroa, eli ei niin paha kun ottaa huomioon, että se oli työstövalmis palikka.
Pintakäsittelyksi tulee lakka, tuloksen näkee kunhan saan sen maalarilta haettua.
Tuossa esimerkki Warwickissa taitaa olla materiaalina bubinga.

materiaalina voi olla myöskin suosaarni corvetessa, mulla on sellanen. onko kukaan verrannut bubinga- ja saarni-korveten soundieroja?
Johannes_t
24.03.2004 14:26:37

Joo toi saarni (swamp ash) on osoittautunut todella hyväksi. Nyrkkisääntönä voisi pitää kaavaa: mitä enemmän puu painaa, sitä paremmalle se soundaa :)
Kikka Korea
24.03.2004 14:28:30
Minä ainakin olen suuri saarnifani. Mielettömän makea soundi. Sen lisäksi se näyttää lakattuna/yleensäkin maalaamattomana tajuttoman hienolta.
balzary
24.03.2004 14:30:54

en tiedä onkohan tuo mun basso tummunu aikojen saatossa. kaupassa uudet corveten swamp ash-versiot vaikuttaa melko lailla vaaleammilta ihan järjestään. ja pinta on varmaan jotenkin erilailla käsitelty, mun basson pinta tuntuu käteen paljon sileämmältä.
absqua
24.03.2004 14:35:05 (muokattu 24.03.2004 15:13:10)
Joo toi saarni (swamp ash) on osoittautunut todella hyväksi. Nyrkkisääntönä voisi pitää kaavaa: mitä enemmän puu painaa, sitä paremmalle se soundaa :)

Mä en ihan kyllä purematta niele moista nyrkkisääntöä. Ennen ajattelin samalla tavalla, mutta nyttemmin mieli on hieman muuttunut tai ainakin avartunut kun on tullut törmättyä muutamiin todella hyvin soiviin, erittäin kevyisiin leppärunkoisiin Fender-bassoihin. Kevyempi body lähtee soimaan hieman helpommin. Tai siltä ainakin tuntuu.

Eipä siinä mitään etteikö saarnikin soundaisi todella hyvältä, mutta soundi on erilainen kuin kevyemmillä puilla. Terävämpi, erottelevampi, hifimpi. Se ovatko nuo hyviä ominaisuuksia onkin sitten 100% makuasia.

Ton painavampi=parempi paino-teorian mukaanhan bassot kannattaisi valmistaa kivestä. ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
24.03.2004 14:48:28
En itse sanoisi suoraan että mitä painavampi, sen paremmin se soi. Oma F on erittäin kevyt leppäbasso, ja soi hyvin. Hyvä ja kevyt soi myös hyvin.

Esim. Millbrookista saa leppäbodeja hienoilla väreillä suht edukkaisiin hintoihin
Soita bassoa ja ole uromies!
Esko Deel
24.03.2004 15:14:01
Aivan oikeastiko F-bassoja pyörii jossain päin suomea, vai oletteko nimenneet Fendänne taas uudestaan? :)

Plussa fendästä, heh.
...
käki
24.03.2004 15:25:41 (muokattu 24.03.2004 15:31:54)
En itse sanoisi suoraan että mitä painavampi, sen paremmin se soi. Oma F on erittäin kevyt leppäbasso, ja soi hyvin. Hyvä ja kevyt soi myös hyvin.

Esim. Millbrookista saa leppäbodeja hienoilla väreillä suht edukkaisiin hintoihin

Niskikselle selviöksi, että F Basses on oma merkkinsä, jota mm. kanukkibassotaiteilija Alain Caron on suosinut.

edit: oma G&L on saarnia, lempinimi bassolla on Sinivalas. Päästelee matalia taajuuksia ja painaa n. 150 tonnia. Hyvä sustain.

S.U.B. -beisi taas on poppelia. Ohuilla kielillä aika hyvä rähinäsoundi.
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
bize
24.03.2004 23:31:06
Tekeekö koivulla mitään? Ja onko muuten kaulan materiaalilla merkittävä vaikutus soundiin?
Janne sanoo: ei enää jatsia Janne sanoo: parempi kun en yritäkään. tulee vaan vitutus ja angsti
poppamies
24.03.2004 23:53:22

Nyrkkisääntönä voisi pitää kaavaa: mitä enemmän puu painaa, sitä paremmalle se soundaa :)

No ei se ihan noinkaan mene. Makuasioita tietenkin mutta painavampi puu = kovempaa puuta = diskanttisempi soundi = hyvä sustaini, mutta pehmeämmästä taas rikkaampi ja syvempi ja monipuolisempi sointi. Kyllä esim leppä on osoittautunut hyväksi soitinpuuksi eikä mikään afrikkalaisesta apinaleipäpuusta veistetty basso välttämättä soi yhtään paremmin vaikka toki näyttää komealta ja maksaa aivan vitusti.
"G-strings are for strippers"
käki
25.03.2004 00:01:22
No ei se ihan noinkaan mene. Makuasioita tietenkin mutta painavampi puu = kovempaa puuta = diskanttisempi soundi = hyvä sustaini, mutta pehmeämmästä taas rikkaampi ja syvempi ja monipuolisempi sointi. Kyllä esim leppä on osoittautunut hyväksi soitinpuuksi eikä mikään afrikkalaisesta apinaleipäpuusta veistetty basso välttämättä soi yhtään paremmin vaikka toki näyttää komealta ja maksaa aivan vitusti.

Aamen. :D

Olen kuullut, että akustisten ja klassisten kitaroiden materiaalina käytettäisiin myös kuusta. Oliskohan ollu peräti Landolan idea ?
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
Teijo K.
25.03.2004 00:11:02

Aamen. :D

Olen kuullut, että akustisten ja klassisten kitaroiden materiaalina käytettäisiin myös kuusta. Oliskohan ollu peräti Landolan idea ?

Nauratti, harvoin nauran. Kiitos tästä. Nyt on hyvä mennä nukkumaan.
Att turista är att under tilltagande melankoli resa från plats till plats och inte höra hemma någonstans.

-Torsten Ehrenmark.
Muhwi
25.03.2004 07:52:53
Kyllähän kuusta on käytetty maailman sivu akustisella puolella, nimenomaan kantena. Esim omassa kontrassa on (ilmeisesti) kuusikansi ja loput vaahteraa, ja näin taitaa olla monissa muissakin jousisoittimissa?
It wasn't me, it was the Other Guy.
poppamies
25.03.2004 08:14:36

Kyllähän kuusta on käytetty maailman sivu akustisella puolella, nimenomaan kantena. Esim omassa kontrassa on (ilmeisesti) kuusikansi ja loput vaahteraa, ja näin taitaa olla monissa muissakin jousisoittimissa?

Näihän tietenkin on. Mutta jostain ihmeellisestä, minulle selvittämättömästä syystä, sitä ei kuitenkaan käytetä sähkökitaroissa ???
"G-strings are for strippers"
Teijo K.
25.03.2004 08:47:42

Näihän tietenkin on. Mutta jostain ihmeellisestä, minulle selvittämättömästä syystä, sitä ei kuitenkaan käytetä sähkökitaroissa ???

Yhteen puoliaksutiseen telekopiokitaraan laitoin kuusikannen, ja se on erittäin persoonallinen soundi siinä. No siis ainoa hentokielinen, jonka ikänään olen tehnyt... Oikein kuulas ja kirkas tele, mutta melko kiertoherkkä. Mikit vaihtamalla se saattaisi parantua, joten ei mitään tietoa onko sen kiertoilmiön takana se kuusikansi, puoliakustinen rakenne vai ne melko halvat mkrofonit. Kitaran omistajalla ei kuitenkaan ole aikomustakaan vaihtaa mikkejä, koska hän on ihastunut sen nykyiseen soundiin. Lisäksi on jo vuosia jo soittanut kitaraa pelkästään kotistudiossaan, että eipä sillä kiertoherkkyydellä ole niin merkitystäkään.
Att turista är att under tilltagande melankoli resa från plats till plats och inte höra hemma någonstans.

-Torsten Ehrenmark.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)