Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Victoria 45410 vahvariin uutta etuasteputkea
1
sandelius
29.12.2010 10:21:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Myönnän heti aluksi, että olen ihan aloittelija putkihommissa. En ole vaihtanut koskaan putkia vahvistimessa.
 
Minulla on Victoria 45410 vahvistin ja haluaisin soundin muroutuvan aikaisemmin. Victoria ilmoittama putkikonfiguraatio:
 
Tubes: 1-GZ34, 2-5881, 2-12AX7, 1-12AY7
 
Luin netistä, että Bassmannin originaalin speksin mukaan V1 on 12ay7. Fenderin Bassman LTD vahvari muroutuu huomattavasti aikaisemmin ja Fender ilmoittaa käyttävänsä 12ax7-putkea pelkästään etuasteessa. Haluaisin myös itselle aikaisemmin muroa. Stratolla soundi pysyy cleanina volumen ollessa noin puolessa välissä inputista riippumatta.
 
Lueskelin täältä sivustolta ( http://thetubestore.com/gainfactor.html ) , että Victoriasta löytyvä 12AY7 olisi aika mieto gainin puolesta. Pitäisikö tuon paikalle vain tökätä 12ax7?
 
Onko tuon etuasteputken vaihtamisessa jotain huomioon otettavaa? Voinko rauhassa tökätä uuden tuubin kiinni?
 
harryk
29.12.2010 10:44:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voit vaihtaa V1:n paikalle 12AX7-putken. Siinä on enemmän gainia ja sillä pitäisi muroa tulla lisää. Voit myös halutessasi kokeilla samaan paikkaan 12AT7-putkea tai 12AU7-putkea. Vahvistimen saundi ja säröytyminen muuttuu aina jonkun verran putkia vaihdettaessa. Olen itse rakentamassa Bassman 5F6-A variaatiota ja olen vielä kahden vaiheilla onko 12AY7 vai 12AX7 paras putki V1:seen. Itselläni pääteasteessa on 2xEL90-putket, joista lähtee n. 10 W tehoa. Haluan, että tässä vahvistimessa saadaan enemmän päätesäröä mukaan, jolloin 12AY7 miedommalla gainilla luultavasti jää koneeseen.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
sandelius
29.12.2010 23:41:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin V1 putken JJ ECC83S putkeen. Soundi muuttui hieman tujummaksi. Paremman käsityksen saan kun pääsen hieman luukuttamaan styrkkaria myöhemmin.
 
Huonoja puolia:
- Single coileilla kohina lisääntyi selvästi
- Vahvistimeen tuli selvemmin "kynnys", jossa volume pomppaa pihinästä melko äänekkääksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «