Aihe: Mikä skaala D9 soinnun päälle? | 1 |
---|
|
Pitäis opetella Gary Moorenkin esittämä You Don`t Love Me. Riffien välissä Laulun ja soolon alla soitetaan aina D9 (ja E9) sointua. En oikein millään löydä sopivaa skaalaa sille. D9 muodostetaan D, Fis, C, E ja A(?) sävelistä. Ei löydy miltään duuri, molli tai pentatoniselta suoraan ko. säveliä? http://www.youtube.com/watch?v=1IXOE7QG9Vg MIllä soittaisitte? Auttakaa. Kiitos. Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington) | |
D-miksolyydinen, D, E, F#, G, A, B, C sopii tuohon sointuun. ljöö.. | Swan 28.12.2010 18:34:59 | |
|
Koska biisin tonaliteetti on A-blues, voit vetää tuohon päälle ihan A-mollipentatonista tai -bluesskaalaa. Käyttämällä F#:ää lisäsävelenä tosin saat hyvää doorista makua sekaan, joka toimii juurikin tuon soinnun päällä. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. | Jucciz 28.12.2010 19:56:37 (muokattu 28.12.2010 19:57:53) | |
|
Ensinnäkin maailman tärkein neuvo: soita melodioita, älä asteikkoa. Ja sitten vastaus kysymykseen: yleensä itse myrkytän IV asteelle bluesbiisissä mielelläni lyydistä dominanttia (vaihtoehtoiselta nimeltään miksolyydinen #4 tai overtone-asteikko) hyödyntäviä melodioita. Tässä tapauksessa asteikon sävelet ovat D, E, F# G#, A, B, C. Käytännössä sointu muuntuu tällöin D9#11:ksi johtuen tuosta G#-sävelestä, mutta aika usein se tuo vaan raikasta lisäväriä normaaliin 4. säveleen (eli 11. säveleen) verrattuna. Toki ihan normaali D-miksolyydinen käy myös - eli siis D-duuriasteikko, josta 7. sävel on alennettu C#:stä C:ksi. Muista siitä huolimatta, että ajatus "soitan tähän väliin asteikkoa X" kuulostaa ulospäin juuri siltä: soitat asteikkoa etkä melodioita. Ero kuulostaa paperilla pieneltä, mutta käytännössä se erottaa muusikot ja soittelijat toisistaan. Tsemppiä vaan ja rohkeasti kokeilemaan erilaisia melodioita! Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
Heh, eli periaatteessa mikä vaan asteikko, missä ei ole Cissää. Ja oikeastaan sekin toimii, jos sitä käyttää heikolla iskulla läpikulkusävelenä. :-) Kantsii tähtäillä lickeissä C:lle ja Fissälle. Näin mä näitä nykyään ajattelen. Toki pystyn soittaessani sanomaan jostain lickistä, että missä asteikossa juuri käyttämäni äänet on, mutta enemmän mulla tosiaan pyörii, että mikä mikäkin ääni on suhteessa sointuun. | |
kimurantti1: Heh, eli periaatteessa mikä vaan asteikko, missä ei ole Cissää. Ja oikeastaan sekin toimii, jos sitä käyttää heikolla iskulla läpikulkusävelenä. :-) D (dominantti) bebop asteikko =D White men can't Monk | |
Hyvältä vaikuttavia neuvoja. Thanks. Alanpa heti huomenna kokeilemaan! Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington) | |
Jucciz: Tässä tapauksessa asteikon sävelet ovat D, E, F# G#, A, B, C. Käytännössä sointu muuntuu tällöin D9#11:ksi johtuen tuosta G#-sävelestä, mutta aika usein se tuo vaan raikasta lisäväriä normaaliin 4. säveleen (eli 11. säveleen) verrattuna. Kokeilin ja vielä tutkiskelin asiaa. Kimurantiksi homma menee siirryttäessä kyseisessä biisissä V-asteelle sointuun E9. Siinähän tuleekin mukaan juuri tuo Juccizin mainitsema G#-sävel. Tsekkasin vielä All-guitar-Chordsista. Ja sinne syötettynä D9 ja E9 antoivat skaalaksi D, E, F#, G#, A, B, C. Mutta omituisia nimiä oli kyseisellä skaalalla. mutta väliäkö sitä nimillä... Mutta anyway mukava opetella/harjoitella muutakin, kuin sitä "peruspentatonista". Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington) | |
http://www.youtube.com/watch?v=KrBxbMGqWEs&feature=related Tuossa olis pari ideaa... Että joo... | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|