Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Wahin modaus??
1
Space_Ace
28.12.2010 00:55:43 (muokattu 28.12.2010 00:59:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heipparallaa taas. Sain joululahjaksi superhyvän Vox V847-A Wahin, ja kovasti tekisi mieli modata sitä jotenkin, mutta miten? Sain siitä vähän alapäävoittoisemman kääntämällä potikkaa siitä rataksesta pari pykälää pienemmälle, näppärä kun olen, mutta mites esim. komponenttien kanssa?
 
Tuolla tee-se-itse OD keskustelussa on puhuttu eri diodien vaikutuksesta saundiin, vaikuttaisiko niiden vaihto wahissa mitenkään?
 
Niin mähän oon sitten aika untuvikko näissä jutuissa.
 
Toi mnetin avatarin koko on selkeesti suunniteltu tissejä varten. Itsehän en tissikuvia tuijottele.
SirElwood
28.12.2010 16:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin mähän oon sitten aika untuvikko näissä jutuissa.
 
Huomataan... =D Waheissa ei ole mitään diodeita (tai saattaa ehkä olla, mutta soundiin eivät tee mitään). Mutta aina kun jotain alkaa modaamaan, niin pitäisi miettiä ihan ensin että mitä (esim. millaista soundimuutosta tms.) sillä modauksella on tarkoitus saavuttaa. Sitten vasta kannattaa alkaa miettimään että mitä asian hyväksi voisi tehdä. Modaaminen ihan vaan modaamisen takia on perse edellä puuhun kiipeämistä... päälleen sieltä alas putoaa.
 
gasser
28.12.2010 16:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Modaaminen ihan vaan modaamisen takia on perse edellä puuhun kiipeämistä... päälleen sieltä alas putoaa.
 
Eiks se oo sitä cirkuitbendingiä? Söhitään sukkapuikolla tai jollain muulla elektroniikan ammattityökalulla ehjiä laitteita ja ollaan kovasti ylpeitä kun kone ulisee viimeisiään ja päästelee pieruääniä. :)
 
-?-
gemisti
28.12.2010 20:16:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.geofex.com/article_folders/wahpedl/wahped.htm
 
Tuolta saa aika laajasti ymmärrystä noista vehkeistä, ja paljon vihjettä mitä modailla.
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
Space_Ace
28.12.2010 21:39:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood:Waheissa ei ole mitään diodeita
 
Arvasin! No siinä piirilevyssä lukee D1 sen yhen kohalla.... Joo no kai mä jatkan sukkapuikoilla sörkkimistä.
 
Toi mnetin avatarin koko on selkeesti suunniteltu tissejä varten. Itsehän en tissikuvia tuijottele.
SirElwood
28.12.2010 22:02:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Space_Ace: Arvasin! No siinä piirilevyssä lukee D1 sen yhen kohalla.... Joo no kai mä jatkan sukkapuikoilla sörkkimistä.
 
Juu se suojaa laitetta väärän polariteetin omaavalta muuntajalta = ei soundillisesti mitään virkaa.
 
Slaayer
15.03.2011 18:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko missää suomeks vox v847a wahin modaus ohjeita?
 
Rg505bk
15.03.2011 20:06:09 (muokattu 15.03.2011 20:06:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan noita induktoreita vaihdella esim. jompaan kumaan noista Faseleista. Tai vaikka laittaa molemmat ja sitten kytkin jolla voi valita jomman kumman. Voisihan nuo vielä kytkeä siten että valittavana olisi jompi kumpi tai molemmat yhdessä. Tuohon vielä valintamahdollisuus sarjaan ja rinnankytkennälle niin olisi ainakin monipuolinen wahi...
 
http://uraltone.com/kauppa/index.ph … l&XTCsid=a548qekmtiblj9nl2gs0cg1422
 
Slaayer
15.03.2011 20:45:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Space_Ace: Heipparallaa taas. Sain joululahjaksi superhyvän Vox V847-A Wahin, ja kovasti tekisi mieli modata sitä jotenkin, mutta miten? Sain siitä vähän alapäävoittoisemman kääntämällä potikkaa siitä rataksesta pari pykälää pienemmälle, näppärä kun olen, mutta mites esim. komponenttien kanssa?
 
Tuolla tee-se-itse OD keskustelussa on puhuttu eri diodien vaikutuksesta saundiin, vaikuttaisiko niiden vaihto wahissa mitenkään?
 
Niin mähän oon sitten aika untuvikko näissä jutuissa.

 
Mitä porikkaa kääntämällä sait muutettua sen ääntä (minkä näköinen ja missä kohtaa)? Ja onko muita sen wahin ääneen muuttamissee olevia juttuja jossa ei tarttee ostaa osia?
 
gemisti
15.03.2011 21:40:01 (muokattu 15.03.2011 21:44:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slaayer: Mitä porikkaa kääntämällä sait muutettua sen ääntä (minkä näköinen ja missä kohtaa)? Ja onko muita sen wahin ääneen muuttamissee olevia juttuja jossa ei tarttee ostaa osia?
 
Siitä kiikun alapuolelta lähtee hammastettu staagi kotelon sisään, jota muovinen vieteri painaa potikassa olevaa hammasratasta vasten. Pohja irti, vieterin ruuvi löysälle -> staagi irti rattaasta -> käännä ratasta hampaan verran jompaan kumpaan suuntaan -> staagi ja vieteri takaisin.
 
Varo ettei potikan mekaaninen liikerata pohjaa (liike stoppaa potikan rajoihin eikä kiikun kumityynyihin), saattaa tulla sutta. Tällä voit siirtää "wäkin" kohtaa kiikun liikeradalla, ja rattaan siirtosuunnasta riippuen saat joko lisää passoa tai terpleä ääriasentoihin.
 
Muu modaus mennee komponenttivaihtoihin.
 
E. tuossa vielä melko hyvä kuva kohteesta, ja selkeämmät ohjeetkin.
 
http://www.aronnelson.com/gallery/m … otadj.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
Slaayer
16.03.2011 18:04:28 (muokattu 16.03.2011 18:15:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös sitä voi toiseen suuntaa laittaa enempää ku 1 ratas ku näyttäs ainaki siltä että ois varaa enemmä ku toiseen suuntaa jossa se pyörimine loppuu melkei heti? Ja kumpaan suuntaan kierittämällä saa enemmä bassoo, en erottanu kunnolla eroa (wahin säädö jälkee ku käynnistin vahvari tyylikkäästi käänsin vahingossa drive volumee treble sijaa, oli aika hupia :D) Ja mitä modauksia kannattais tehhä että sais dave murray ja adrian smith tyylistä settiä, haussa 80-luvun dunlop DCR-1SR Rack CryBaby Wah räpätystä.
 
zepeteus
17.03.2011 23:10:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomeksi pyydettiin. Teksti ja linkit pahasti päivittämättä mutta onpa jotain...
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=98783&o=0&co=0
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «