Aihe: The Beatles
1 2 3 4 532 33 34 35 36199 200 201 202 203
hippelihuijaa
28.12.2010 02:54:04
Kuka arvostaa ketäkin, siitähän se on kiinni! Ja kun muutamat "sankarit" on nostettu jalustalle niin ne, jotka arvostusta todellakin ansaitsevat, ovat unohdettu. Tosiasiassa ihmiset kuolaavat vain niiden perään, jotka ovat oikein markkinoitu - todelliset "mestarit" jäävät vaille tätä huomiota - kuolleita kun jo ovat!

"The Fifty Slicks" - HAH!
velipesonen
28.12.2010 08:24:03

JET: Rollarit eivät voi olla Beatlesin veroisia. Mitataan vain hyvien sävellysten määrässä.

Näinhän se on, mutta Rollareiden määrätyt koukut, joita kuulee niissä kaikkein tunnetuimmissa kappaleissa kuten Street Fighting Man ja Jumping Jack Flash, ovat sekä omaperäisiä että täysin iättömiä. Jos joku arvostaa niitä koukkuja yli kaiken niin hänen mielestään kai Rollarit on sitten parempi kuin Beatles.
This song has been a nightmare for me, as much as it's been for You. (Captain Sensible)
Andy Six
28.12.2010 09:44:52
Beatles/Rollarit vertailuun en lähde,mutta mikään muu yhtye ei ole Beatlesin tavoin pystynyt niin huikeaan määrään laadukkaita biisejä(ja puhun nyt valmiista biiseistä,joissa Georgen kitarajutut näyttelevät isoa osaa)samassa ajassa,jos lähdetään bändin levytysten aikavälistä,joka oli vain n.vajaa 9 vuotta....Laadun suhde määrään tekee Beatlesista mulle sen "bändien bändin" musiikin mittapuulla mitattuna....
Stain
28.12.2010 11:18:40
Mulla oli edellisessä työpaikassa työkaverina naisihminen joka oli ollut kielikurssilla Lontoossa vuonna 1965. Ei ollut törmännyt beatleihin mutta oli käynyt katsomassa Helpin. Jotain sekin.
"No se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei Mandy viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
vpjarvi
28.12.2010 11:54:27 (muokattu 28.12.2010 12:55:31)

Ainakin Jyväskylän keskustan Anttilassa on niitä Beatles-remastereita aika pilkkahintaan. Valkoinen tupla tais olla 13 euroa ja muut 7 euroa.

E: Valkoista tuplaa siellä ei kyllä enää ole, kävin korjaamassa sen itselleni talteen.
Kuuntele enemmän. Puhu vähemmän.
juici
28.12.2010 13:08:12

vpjarvi: Ainakin Jyväskylän keskustan Anttilassa on niitä Beatles-remastereita aika pilkkahintaan. Valkoinen tupla tais olla 13 euroa ja muut 7 euroa.

E: Valkoista tuplaa siellä ei kyllä enää ole, kävin korjaamassa sen itselleni talteen.

No voi satan!
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
baron
28.12.2010 14:14:02

JET: Mutta onko Beatles yliarvostettu?

Mites sitä voisi yliarvostaa? Kaikkien aikojen paras rokkibändi, mites siitä voisi pistää paremmaksi?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MV
28.12.2010 15:26:06
baron:Kaikkien aikojen paras rokkibändi, mites siitä voisi pistää paremmaksi?

Olemalla kaikkien aikojen paras hevibändi?
Jokapaikanapina
28.12.2010 15:30:31
MV: Olemalla kaikkien aikojen paras hevibändi?

Helter Skelter
JET
28.12.2010 15:32:26 (muokattu 28.12.2010 15:32:47)
baron: Mites sitä voisi yliarvostaa? Kaikkien aikojen paras rokkibändi, mites siitä voisi pistää paremmaksi?

Lue keskustelua, kommentoi vasta sitten. Juurihan selitin omaa näkemystäni siitä, mitä YLIarvostaminen voisi esimerkiksi tarkoittaa - kun ei kai Beatles ansaitse kunniaa asioista joita se ei ole tehnyt?

Lisäksi käytät sanaa "kaikkien aikojen" vaikka rokki on 60 vuotta vanha pikkutraditio.
baron
28.12.2010 23:35:53 (muokattu 28.12.2010 23:36:53)

JET: Lue keskustelua, kommentoi vasta sitten. Juurihan selitin omaa näkemystäni siitä, mitä YLIarvostaminen voisi esimerkiksi tarkoittaa - kun ei kai Beatles ansaitse kunniaa asioista joita se ei ole tehnyt?

Lisäksi käytät sanaa "kaikkien aikojen" vaikka rokki on 60 vuotta vanha pikkutraditio.

Mites me muka saatais "tappelu" aikaiseksi kun oon samaa mieltä sun originaalikommenttisi kanssa?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JET
29.12.2010 00:40:01 (muokattu 29.12.2010 00:41:28)
baron: Mites me muka saatais "tappelu" aikaiseksi kun oon samaa mieltä sun originaalikommenttisi kanssa?

Tarkempi alkuperäiskirjoitukseni analyysi osoittaa, että en ole esittänyt että Beatles EI olisi (hieman) yliarvostettu. Voi olla, että se on samalla tavalla kuin yleensäkin eri aloilla "bränditekijät" ovat yliarvostettuja - eli keskeisessä merkityksessään popmusalle sille on annettu jopa liikaa huomiota. On tilaa vain muutamalle nimelle, mikä on historiankirjoitusten surullinen piirre.

Ei riitaa. Mielestäni J. Lennon on kyllä ehdottomasti y-arvostettu, ikään kuin olisi ollut suurikin taiteilija.
velipesonen
29.12.2010 08:06:59

Minä olen kyllä "tilaa vain muutamille nimille" -ajattelun kannattaja. Semmoisia massasta olennaisesti korkeammalle nousijoita ei koskaan ole liikaa.
This song has been a nightmare for me, as much as it's been for You. (Captain Sensible)
JET
29.12.2010 22:38:42
V-pesonen: makunystyröissäsi on yksi jännittävä vivahde. Rankkaat tietääkseni Beatlesin selvästi Rolling Stonesia korkeammalle, ja (naurettavasta ylevään -->) Beethovenin selvästi Mozartia korkeammalle.

Minä olisi taipuvainen ajattelemaan, että Beatlesin tyyliä Rollareihin nähden enemmän arvostava painottaisi myös muitten vertailuparien kohdalla enemmän niitä musikaalisia, melodiarikkaita, kirkkaan selkeitä asioita. Jos (!) pitäisi tehdä Beatlesista ja Rollarista vertauskuvat vanhojen klassisen musiikin sankareiden perusteella, niin olishan Beatles selvästi "popin Mozart" ja Rollarit "popin Beethoven".
velipesonen
30.12.2010 08:20:04

Minä näen Stonesin eräänlaisena kansanmusiikkiyhtyeenä, joka on siihen omaan versioonsa vanhasta asiasta saanut puhallettua paljon omaperäisiä juttuja. Se Stonesin musiikki kumpuaa tavallaan suoraan jostain alkuhämärästä, Beatlesin taasen ei niinkään suoraan. Beatlesin kohdalla on enemmän merkitystä sillä onko musiikki hyvää, Stonesin kohdalla on melkein sama onko se erityisen hyvää mutta kun kerran useinkin on niin ihan kiva lisä sekin on. Stonesissa kuuntelee ihan mielellään esimerkiksi tällä toistaiseksi uusimmalla levyllä Bigger Bang sitä Keefin kitararäminää ja Charlien rummunpauketta, se on niin kristallisoitunut ja pätevöitynyt mutta periaatteessa ikiaikainen, kansanmusiikillinen asia.

Jos minun pitäisi nähdä jotain beethoveniaanista jossain rockin tekijässä niin se tekijä on Pete Townshend, ehdottomasti. Mutta hänkään ei ole Beethoven niin kuin kukaan ei ole joku toinen.
Xan de Wan
30.12.2010 13:01:33
Pari päivää sitten osui käteen yhdeltä kirpputorilta levy, jolla The Riga Recording Studio Ocrhestra soittaa Beatles-kappaleita. Levy on ihan hyväkuntoinen. Ja maksoi kokonaista 2 euroa.

Tällä levyllä siis latvialainen, riikalainen studio-orkesteri soittaa Beatles-kipaleita.
Osa kappaleista kuulostaa aivan komeilta ja kiinnostavilta tällaisinakin versioina. Instrumentaaliversioina siis.

Tällaisista erilaisista coverlevytyksistä tietysti ollaan montaa mieltä. Saattaa olla, että osa kaikkein vannoutuneimmista Beatles-faneista ei sulata, eikä pidä ollenkaan tällaisista cover-versioista (?) - Mutta minusta onnistuneet cover-levytykset tuovat oman kivan, kiinnostavan lisän ja vaihtelun Beatlesin musiikin suhteen. - Kannattaa ainakin tsekata ja tutustua erilaisiin coverlevytyksiin.

Erilaisia coverlevytyksiä Beatles-kappaleista on kaiketi tehty tähän mennessä maailmassa hyvinkin paljon. Toiset ovat onnistuneempia ja toiset epäonnistuneempia.
velipesonen
30.12.2010 13:22:44

Coverlevytyksistä suurin osa on kuten arvata saattaa tehty suunnilleen samanlaisella soitin- ja laulukokoonpanolla kuin alkuperäisetkin, ja minusta niissä suurin yksittäinen ongelma osuu yleensä rytmiselle alueelle. Ei saada sitä Beatlesin hienovaraista mutta karun linkoavaa groovea aikaan. Se paikallistuu Ringon ja Johnin yhteistyöhön Beatlesissa.

Muut kokoonpanot tai kokonaan toisenlaiset sovitukset ovat sitten eri asiaa. En ole kuullut kenenkään esittävän Beatlesia yhtä hyvin kuin Beatles itse enkä myöskään yhtään sovitusta jota voisin kehua oivaltavaksi. Tässä nyt on kuitenkin jotain:

http://www.youtube.com/watch?v=jzCc6oxTUU4

Saman porukan Rollari-coverointia hienoin videoin:

http://www.youtube.com/watch?v=hhkvR9uMyU4&feature=related
HaloOfFlies
30.12.2010 14:00:45

velipesonen: Muut kokoonpanot tai kokonaan toisenlaiset sovitukset ovat sitten eri asiaa. En ole kuullut kenenkään esittävän Beatlesia yhtä hyvin kuin Beatles itse enkä myöskään yhtään sovitusta jota voisin kehua oivaltavaksi.

*köh* The Cavern Beatles....
It's always funny until someone gets hurt... and then it's just hilarious! S.M.A.K.-jäsen #5
Jokapaikanapina
30.12.2010 15:35:21
Mun mielestä Across The Universe ja I Am Sam -leffojen soundtrackeilla on tosi hyviä Beatles-kovereita. Ja paras yksittäinen Beatles-koveri on tietty Cockerin With A Little Help From My Friends
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)