Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Steel-kitara
1 2
Juicefani11
26.12.2010 23:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Soittaako joku mun lisäksi täällä steel-kitaraa? Sehän on todella mukava soitin kaikin puolin. En tiedä onko tällainen aihe jo, mutta ainakaan ei löytynyt. Mun steel on halpa Harley Benton, mutta hyvä se kuitenkin on. Gretschin steel olisi jossain välissä tarkoitus ostaa. Mä viritän mun steelin C6/Am7 -viritykseen aina.
 
Läpistö
27.12.2010 13:46:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko nyt lap steeliä vai pedal steeliä? Steel-kitara lienee vähä niinku yleisnimitys näille kaikille? :)
 
Itsellä on 2 lapsteeliä, vuoden 1964 Framus Elektra ja sit tollanen uudempi Gretsch, toinen on avoin E tai D (fiiliksestä riippue) ja toinen C6. Hienoja pelejä, hieno soitin.
 
Mulla oli myös pedal steel, mutta möin pois juuri n. viikko sitten koska oli mulle aivan liian vaikea soitin, olisi vienyt todella paljon aikaa treenata sitä.
Juicefani11
27.12.2010 14:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lepardii: Tarkoitatko nyt lap steeliä vai pedal steeliä? Steel-kitara lienee vähä niinku yleisnimitys näille kaikille? :)
 
Itsellä on 2 lapsteeliä, vuoden 1964 Framus Elektra ja sit tollanen uudempi Gretsch, toinen on avoin E tai D (fiiliksestä riippue) ja toinen C6. Hienoja pelejä, hieno soitin.
 
Mulla oli myös pedal steel, mutta möin pois juuri n. viikko sitten koska oli mulle aivan liian vaikea soitin, olisi vienyt todella paljon aikaa treenata sitä.

Läpsyä. A6 on myös hyvä viritys, mutta C6/Am7 on nyt mun suosiossa. Eli siis kolme matalinta kieltä on C, ja kolme korkeinta on Am7. Quite yksinkertaista.
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
maxtheman
27.12.2010 17:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käypäs Juicefani Kaakamossa tapaamassa musiikkikauppias Paavo Kuljua...
 
Max
Juicefani11
27.12.2010 23:29:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxtheman: Käypäs Juicefani Kaakamossa tapaamassa musiikkikauppias Paavo Kuljua...
 
Miksi? Mitä mä siitä hyödyn? :)
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
maxtheman
28.12.2010 00:55:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paavo on soittanut steelkitaraa (eli Havaijikitaraa) 50-luvulta lähtien. Voisi varmaan kertoa stilikan soitosta jotain.
 
Max
Juicefani11
28.12.2010 01:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxtheman: Paavo on soittanut steelkitaraa (eli Havaijikitaraa) 50-luvulta lähtien. Voisi varmaan kertoa stilikan soitosta jotain.
 
Ahaa... Mä en kyllä ajatellut kysyväni mitään, kun itse olen soittimeni opiskellut. Paavo mun käsittääkseni pitää Kaakamossa soitinliikettä nykyisin. Mä kävin ala-asteen kaakamossa.
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
maxtheman
28.12.2010 20:26:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ajattelin että kerron Paavosta kun muiden stilikansoittajien perään kyselet, hänhän on sinusta muutaman (?) kilometrin päässä. En ajatellutkaan että oppia hakisit, vaan muuten tapaisit. Eihän sitä tietysti oppia kannatakaan hakea jos ihan itse on soittimensa opiskellut, voisivat vieraat vaikutteet haitata. Onnittelut vaan kun olet sellaisen tason saavuttanut ettei tarvitse muilta kysellä, aika harva siihen elinaikanaan pystyy.
 
Max
Juicefani11
28.12.2010 22:28:15 (muokattu 28.12.2010 22:29:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxtheman: Niin, ajattelin että kerron Paavosta kun muiden stilikansoittajien perään kyselet, hänhän on sinusta muutaman (?) kilometrin päässä. En ajatellutkaan että oppia hakisit, vaan muuten tapaisit. Eihän sitä tietysti oppia kannatakaan hakea jos ihan itse on soittimensa opiskellut, voisivat vieraat vaikutteet haitata. Onnittelut vaan kun olet sellaisen tason saavuttanut ettei tarvitse muilta kysellä, aika harva siihen elinaikanaan pystyy.
 
En mä sitä tasona pidä. Mä vaan luen kirjaa, ja opin siitä. Ei siihen mitään kädestäpitävää opettajaa tarvi. :) Paavo asuu noin 7km päässä viereisessä kylässä. :)
Sitä vaan tuumasin, onko täällä muita täällä netissä. En sitä että asuuko lähellä joku. Steel taitaa olla sen verran... vähänsoitettu soitin nykyisin. 60 vuotta taaksepäin steel-kitaraa vedeltiin koko ajan. En vaan harmikseni elänyt vielä silloin...
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
Riiski
29.12.2010 08:38:25 (muokattu 29.12.2010 08:38:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

/ Jos mun lähellä asuis joku stilikansoittaja, niin painuisin tukkaputkella vierailulle. Niinkin harvinaisen soittimen kyseessä ollessa tuntuis että kaikki ensikäden tieto olis tervetullutta. No, kukin tyylillään...
 
Juicefani11
29.12.2010 16:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riiski: / Jos mun lähellä asuis joku stilikansoittaja, niin painuisin tukkaputkella vierailulle. Niinkin harvinaisen soittimen kyseessä ollessa tuntuis että kaikki ensikäden tieto olis tervetullutta. No, kukin tyylillään...
 
Jos totta puhutaan, niin steel on kiva soitin, ja kaikki jotka haluaa aloittaa, ostaa vaan thomannilta 88€ steelin ja siihen jonkun 10wattisen vahvistimen. 10 riittää, koska steel ei tarvi paljoa soidakseen hyvin.
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
maxtheman
29.12.2010 16:39:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos oikein totta puhutaan niin vanha teräskielinen akustinen kitara ja siihen muutaman euron maksava kielten korotuspala (satulaan) riittää oikein hyvin soiton opetteluun.
 
Stilikoista menossa toinen keskustelu täällä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=196175
 
Max
Juicefani11
29.12.2010 17:49:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxtheman: Jos oikein totta puhutaan niin vanha teräskielinen akustinen kitara ja siihen muutaman euron maksava kielten korotuspala (satulaan) riittää oikein hyvin soiton opetteluun.
 
Mä olen kyllä nähnyt niitä korotuspaloja, mutta en löydä niitä mistään. Kieletkin pitää olla erilaiset.
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
maxtheman
29.12.2010 19:01:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millbrookilta löytyy ainakin:
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … =F-3303&tuoteryhma_id=126&offset=60
 
Kielet pitää olla erilaiset, mitenkä niin?
 
Max
Läpistö
29.12.2010 21:37:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxtheman: Millbrookilta löytyy ainakin:
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … =F-3303&tuoteryhma_id=126&offset=60
 
Kielet pitää olla erilaiset, mitenkä niin?

 
Laitoin juurikin tuollaisen halpisdobrooni ja hyvin toimii.
http://www.myspace.com/jesselepisto tuolla on jotain sillä soitettuja juttuja ja muuten ihan lap steelilläkin vedettyjä.
Juicefani11
29.12.2010 22:58:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxtheman: Millbrookilta löytyy ainakin:
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … =F-3303&tuoteryhma_id=126&offset=60
 
Kielet pitää olla erilaiset, mitenkä niin?

 
Eihän tavalliset kitaran kielet jotka on tarkoitettu EADGHE -viritykselle mitenkään toimi steelin kanssa, jolle on miljoonia eri virityksiä. Jos vaikka haluaa virittää C6/Am7 -viritykseen, matala E menisi poikki hyvin nopeasti.
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
maxtheman
29.12.2010 23:23:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei korotuspalan vuoksi kielet pidä olla erilaiset, vaan virityksen. Sehän nyt on selvää. Sitäpaitsi tavallinen kitaran kielisatsi (.013-.017-.026-.035-.045-.056) käy vallan mainiosti E- ja A- virityksiin (EBEG#BE ja EAEAC#E), kohtalaisen hyvin D- ja G-vireisiin (DADF#AD ja DGDGBD). Vähän löysiä ovat, paremmin D- ja G-virityksiin käy Dobron satsi (.016-.018-.026-.035-.045-.056). C6 on tietysti niin korkea (oletan että tarkoitat CEGACE) että tarvitaan ohuempaa...
 
Max
Riiski
30.12.2010 08:59:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicefani11: Jos totta puhutaan, niin steel on kiva soitin, ja kaikki jotka haluaa aloittaa, ostaa vaan thomannilta 88€ steelin ja siihen jonkun 10wattisen vahvistimen. 10 riittää, koska steel ei tarvi paljoa soidakseen hyvin.
 
Tokihan itse soittimen hankkiminen on helppoa, mutta soittoniksien kannalta olis varmaan hauska vaihtaa kokemuksia henkilökohtaisesti toisen soittajan kanssa. Ihan kuin minkä tahansa muunkin soittimen soitossa.
 
fox
02.01.2011 15:59:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riiski: Tokihan itse soittimen hankkiminen on helppoa, mutta soittoniksien kannalta olis varmaan hauska vaihtaa kokemuksia henkilökohtaisesti toisen soittajan kanssa. Ihan kuin minkä tahansa muunkin soittimen soitossa.
 
No, jos tuntuu siltä, ettei vanhalla ja kokeneella soittajalla ole yhtään mitään millään tasolla annettavaa, niin turha sinne on väkisin koittaa ajaa..
Mutta kuten moni muu täällä on ollut mieltä, jos lähellä olis moinen soitto-äijä niin olishan se ihan kiinnostavaa vaihtaa ajatuksia. Kukaties vaikka sieltä itsekin sais jotain hyödyllistä, vaikka olis miten täysinoppinut soittimensa virtuoosi. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
krk
24.05.2011 08:57:31 (muokattu 24.05.2011 08:58:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan vanhaa ketjua kun en kehtaa uuttakaan perustaa: (kehtaan kuitenkin mainostaa :))
 
*** Roots-skabaan? ***
 
Siellä on nyt Roots-skabassa 181 tollainen americanacountryballadityyppinen tausta, johon esim. slidekitara, lap steel, dobro tai jopa pedal steel soundaisivat varmaan makeelta. Kaikki instrumentit kuitenkin käy ja saa vetää useammallakin, eli tervetuloa mukaan!
 
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «