Aihe: vire ongelma?
1 2 3
johnny-boy
24.12.2010 12:44:03
Isar: Omassa japsi-tokai Love Rockissa on juuri kyseinlainen ärsyttävä piirre, jota ei saanut pois tai saa pois intonaatiota säätelemällä.

Ongelma häipyi täysin kun laitoin siihen yhden pykälän paksumman kielisarjan: ts. ohuemmilla / normaaleilla kielillä, kitaraa ei käytännössä saanut vireeseen, mutta vähän paksuimmilla kitara on loistavassa vireessä.

aijaa, pitääpä kokeilla tuotaki vaihtoehtoa:)
run Forrest, ruuuuun!
johnny-boy
24.12.2010 12:44:32
Isar: Omassa japsi-tokai Love Rockissa on juuri kyseinlainen ärsyttävä piirre, jota ei saanut pois tai saa pois intonaatiota säätelemällä.

Ongelma häipyi täysin kun laitoin siihen yhden pykälän paksumman kielisarjan: ts. ohuemmilla / normaaleilla kielillä, kitaraa ei käytännössä saanut vireeseen, mutta vähän paksuimmilla kitara on loistavassa vireessä.

pitääpäs kokeilla tuotakin vaihtoehtoa:)
run Forrest, ruuuuun!
Deepfreeze
26.12.2010 16:45:47
Aattelin kirjoittaa omatkin huoleni tänne. TOssa mun ESP:ssä ( kiintee talla ) ei tahdo vire pysyä hirmu hyvin roisimpia bendejä tehdessä. Voisko olla että virittimet "antaa myöden ?" kun tavallaan "vetovoima" lisääntyy rajusti. Mietin josko esim schallerin lukkokoneet auttais asiaa. ( käsittääkseni nykyiset virittimet on Gotoh, niissä ei tosin lue ku "made in japan" )
Shitstorm
Estranged
26.12.2010 16:52:36
Deepfreeze: Aattelin kirjoittaa omatkin huoleni tänne. TOssa mun ESP:ssä ( kiintee talla ) ei tahdo vire pysyä hirmu hyvin roisimpia bendejä tehdessä. Voisko olla että virittimet "antaa myöden ?" kun tavallaan "vetovoima" lisääntyy rajusti. Mietin josko esim schallerin lukkokoneet auttais asiaa. ( käsittääkseni nykyiset virittimet on Gotoh, niissä ei tosin lue ku "made in japan" )

Satulaan mä ensimmäiseksi suuntaisin katseet.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | "...Yks nuotti meni skaalasta ohi..." - Painamainen
LaMotta
26.12.2010 16:55:38

Deepfreeze: Aattelin kirjoittaa omatkin huoleni tänne. TOssa mun ESP:ssä ( kiintee talla ) ei tahdo vire pysyä hirmu hyvin roisimpia bendejä tehdessä. Voisko olla että virittimet "antaa myöden ?" kun tavallaan "vetovoima" lisääntyy rajusti. Mietin josko esim schallerin lukkokoneet auttais asiaa. ( käsittääkseni nykyiset virittimet on Gotoh, niissä ei tosin lue ku "made in japan" )

Virittimet tuskin myötää. Onhan kielet punottu viritintapin ympärille kaikkien taiteen sääntöjen mukaan?
La Motta
Deepfreeze
26.12.2010 19:45:08
Estranged: Satulaan mä ensimmäiseksi suuntaisin katseet.

Okei, mitäs sieltä tarkemmin ottaen sitten katsellaan : D ? Vaikuttas kielet olevan ihan mukavasti satulan kuopissaan ja kaikki ok.

LaMotta: Virittimet tuskin myötää. Onhan kielet punottu viritintapin ympärille kaikkien taiteen sääntöjen mukaan?

Kyllä pitäis ihan pysyvästi olla, enkä usko että kielet tapista ainakaan lipsumaan pääsevät, tolla hirttämisellä.
Voisko sitten olla että vaan menee tollases "tremololead" yms bm sahailussa ja rajuissa bendeissä kielet ns."loppuun" vaan tosi nopeesti, ettei vire enää kestä bendejä ?
Shitstorm
oiva tumpeloinen
26.12.2010 19:53:47 (muokattu 26.12.2010 19:54:59)
Deepfreeze: Okei, mitäs sieltä tarkemmin ottaen sitten katsellaan : D ? Vaikuttas kielet olevan ihan mukavasti satulan kuopissaan ja kaikki ok.

Paina kieltä satulan ja virittimen välistä. Jos ääni ennen painamista ja painamisen jälkeen on eri korkuinen, sulla on liian ahdas satulaura.

Kyllä pitäis ihan pysyvästi olla, enkä usko että kielet tapista ainakaan lipsumaan pääsevät, tolla hirttämisellä.
Voisko sitten olla että vaan menee tollases "tremololead" yms bm sahailussa ja rajuissa bendeissä kielet ns."loppuun" vaan tosi nopeesti, ettei vire enää kestä bendejä ?

Jos tuo hirttäminen viittaa siihen, että sulla on ihan tolkuttomasti kieltä tapissa, se voi hyvin tehdä ongelmia. Punottujen kielten kohdalla semmoinen hyvä nyrkkisääntö kirrosten suhteen on "yksi yli, kaksi alta". Tarkoittaa siis, että siitä tapin läpi viedystä hukkapalasta viedään yksi kierros yläpuolelta ja kaksi alapuolelta. Punomattomia kieliä sitten vähän enemmän, mutta ei niitäkään tarvitse koko kieltä rullata virittimeen.

Hyvin tehdyllä satulalla ja normivirikoneilla vireen kyllä pitäisi kestää kohtuullisen paljon bendaamista.
LaMotta
26.12.2010 19:57:47

oiva tumpeloinen: Hyvin tehdyllä satulalla ja normivirikoneilla vireen kyllä pitäisi kestää kohtuullisen paljon bendaamista.

Omalla telellä voin venyttää vireen kärsimättä h-kielellä 15. nauhalta d'stä f#'n.
La Motta
oiva tumpeloinen
26.12.2010 19:59:19 (muokattu 26.12.2010 19:59:35)
LaMotta: Omalla telellä voin venyttää vireen kärsimättä h-kielellä 15. nauhalta d'stä f#'n.

Mut kysymys kuuluukin, onko h-kielen 15. nauhaväli vielä d sen bendin jälkeen. =)
LaMotta
26.12.2010 20:01:33 (muokattu 26.12.2010 20:04:27)

oiva tumpeloinen: Mut kysymys kuuluukin, onko h-kielen 15. nauhaväli vielä d sen bendin jälkeen. =)

Vastaan toistamalla juuri kiperästi itseni esittämän kommentin, että omalla telellä voin venyttää vireen kärsimättä h-kielellä 15. nauhalta d'stä f#'n. Tosin 24,75"-skaala helpottaa kyseistä bendiä hiukan =):
La Motta
oiva tumpeloinen
26.12.2010 20:03:30
LaMotta: Vastaan toistamalla juuri kiperästi itseni esittämän kommentin, että vireen kärsimättä

Ei pidä kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. =)
Deepfreeze
27.12.2010 01:14:32
oiva tumpeloinen: Jos tuo hirttäminen viittaa siihen, että sulla on ihan tolkuttomasti kieltä tapissa, se voi hyvin tehdä ongelmia. Punottujen kielten kohdalla semmoinen hyvä nyrkkisääntö kirrosten suhteen on "yksi yli, kaksi alta". Tarkoittaa siis, että siitä tapin läpi viedystä hukkapalasta viedään yksi kierros yläpuolelta ja kaksi alapuolelta. Punomattomia kieliä sitten vähän enemmän, mutta ei niitäkään tarvitse koko kieltä rullata virittimeen.

Kiitos vinkeistä ! Mä veikkaan että mulla kusee se että vedän vähän liikaa kieltä koneistoon. Pitääpi heittää lähipäivinä uudet kielet keppiin ja koittaa tsekata tilanne uudestaan.

LaMotta: Tosin 24,75"-skaala helpottaa kyseistä bendiä hiukan =):

Itse vaihdoin toisen skebani pois koska vedän aina 24,75" -skaalalla bendit yli :DDD EI tahtonut enää oikein kompromissiä löytyä... Pitäis laittaa niin mahottoman vahvat kielet omaan makuun tolle skaalalle ettei menis bendit yli, sitten taas menee taas sahailu tatsi liika kireäksi.
Shitstorm
Tinippa84
27.12.2010 10:00:20

johnny-boy: uudet ernie ballin kielet ja ammattimies säätäny, tämä ongelma on ollut jo jonku aikaa mutta nyt tosissaan alkanut vaivaan tuo lievä epävireisyys soinnuissa.

Kannattaa tarkastaa itse vielä toi intonaatio. Tekikö säädön Ammattimies vai 'amatimies'. Intonaation säätö voi olla pirullisen vaikea vallankin FR tallalla varustettuun kitaraan.
Mulla on ollu samanmoinen kitara hyvässä tikissä ja ainakin itellä soi ja toimi hyvin. Kyllä sen intonaation pitäis saada niin hyvin kohdalleen, että sitä pientä 'ominais'heittoa ei normaalisoitossa erota.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
johnny-boy
27.12.2010 11:05:21
Tinippa84: Kannattaa tarkastaa itse vielä toi intonaatio. Tekikö säädön Ammattimies vai 'amatimies'. Intonaation säätö voi olla pirullisen vaikea vallankin FR tallalla varustettuun kitaraan.
Mulla on ollu samanmoinen kitara hyvässä tikissä ja ainakin itellä soi ja toimi hyvin. Kyllä sen intonaation pitäis saada niin hyvin kohdalleen, että sitä pientä 'ominais'heittoa ei normaalisoitossa erota.

Kyllä sen ihan osaava tyyppi, itseki soitinrakentaja teki. Nyt ajattelin tässä Amfisoundille viedä jos saisivat kondikseen. Tuntuu niinku tuossa G-kielessä olis jotain hämärää tai että se falskaa aina:)
run Forrest, ruuuuun!
johnny-boy
27.12.2010 11:07:33

Onkos tuo sun keppi muuten customoitu esp vai ihan kokonaan tehty amfilla?
run Forrest, ruuuuun!
johnny-boy
27.12.2010 11:26:05
Tinippa84: Siellä nyt viimestään tulee kuntoon. Itellä kävi hiljattain ibanez fiksattavana siellä ja taas pelaa hienosti. Nauhoja vähän hiottiin ja säädeltiin.
Amfisoundi on ihan kokonaan toi mun V.

Vieläkö jostain vaan selviäis että millon paja aukiaa, ei oo ainakaa kukaan vastannu soittoihin.
run Forrest, ruuuuun!
Mr. Speed
27.12.2010 11:27:19
johnny-boy: Vieläkö jostain vaan selviäis että millon paja aukiaa, ei oo ainakaa kukaan vastannu soittoihin.

Voi olla, että ovat nyt joulu-uusivuosi - akselilla kiinni.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
johnny-boy
27.12.2010 11:34:22
Mr. Speed: Voi olla, että ovat nyt joulu-uusivuosi - akselilla kiinni.

Voihan se olla, tietty ois näppärää ilmoittaa vaikka siinä sivuilla aukioloajat.
run Forrest, ruuuuun!
Dr.Groove
30.12.2010 01:38:51

Luin koko vastausketjun läpi ja tässä minun 5 senttiäni.

Ensinnäkin, onnittelut siitä, että korvasi on niin tarkka, että kuulet kitaran epävireisyyden ylemmllä nauhoilla. Kaikki eivät kuule, mutta korva tarkentuu soittamisen ja *kuuntelun* myötä._

Intonaation tarkkuuteen vaikuttaa mm. se, kuinka hyvin kitata on alunperin säädetty, millä kielillä (read: paksuus) soitetaan ja miten kitara on elänyt lämpötilan tai muiden ympäristön muutosten takia. Myös oma tatsi ja sen muutokset vaikuttavat asiaan, kuten on todettu.

Kitaran viritys ja intonaation säätäminen on aina kompromissi. Ja peruskitarassa tämä ei yleensä ole aina aivan kohdallaan. Itse suosittelen ensisijaisesti sitä, että kitaraan tehdään Buzz Feiten -säädöt: satula vaihdetaan, talla säädetään erikseen ja tämän jälkeen käytetään BF-tuunattua viritysmittaria. Tämä on paras kompromissi kitaran virityksen ja intonaation suhteen, as far as I know.

Jos tämä ei ole mahdollista, suosituksi seuraavia keinoja:
- kerro kitaran tuunaajalle kielisettisi ja pysy siinä - kerro myös missä osassa kaulaa yleensä soitat (sillä kitaralla)
- viritä kitara niiden nauhojen mukaan, joilla soitat ko. biisin
- viritä ne kielet, joilla useimmiten soitat terssit (ja sekstit) soinnuissa piirun verran alle viritysmittarin ohjeen (ja korviesi mukaisesti) ja soita biisi siten, että ko. kielet yleensä osuvat sävellajin ja/tai soinnun ko. kohtaan_

Em. kikat toimivat tietenkin paremmin studiossa kuin keikalla, jos biisien sävelläjit vaihtuvat.

P.S. "Vireongelmat" on yhdyssana - oli pakko mainita, kun tarkkuus on tätä luokkaa ;-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)