Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 557 58 59 60 6163 64 65 66 67
wewwie
05.09.2010 14:33:23
SudenUni: Joo kyllä. Mutta raskaassa laulussa ongelmia saa kyllä äänehuuliinsa + muiden releisiin vaikka laulaisi ns. oikeaoppisesti. Itse esim olen harrastanut "rääkymistä" yli 10 vuotta. Alkussa se sattui niin pirusti ja veri maistui kkurkussa, tekniikka liene edelleen sama, en'' ei kuitenkaan satu,,, kurkku tottunut ilmeisesti. Olen kuitenkin jo yli 30 enkä edelleenkään ole huomannut mitään eroa äänessäni ja nielussani tms. Sekin voi olla yksilöllistä. Onhan se ihan ymmärrettävää että pitäisi tehdä se mahdollisimman oikea oppisesti, mutta totuus on että ääni vaurioituu kyllä tekniikalla millä hyväänsä huutaen.

P.S. Minä en ole sanonut etteikö ääntä rääkymällä saisi paskaksi, kyllä sen saa!

Ja tuo toinen viestini tarkoitti sitä että elämässä on paljon asioita joilla ihminen pilaa itseään, jos se harrastuksen vuoksi menee vain äänessä (eikä niinkuin minulla kamppailulajeissa luut sun muut) niin on se sen arvoistakin. Mykäksi kuitenkaan kukaan tuskin muuttuu

Juu siihenhän itsekin viittasin tuossa aiemmassa viestissäni, että se on jokaisen oma asia, että haittaako se äänen rasitus tai vaurio.
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
jwa
07.09.2010 09:11:40
SudenUni: Joo kyllä. Mutta raskaassa laulussa ongelmia saa kyllä äänehuuliinsa + muiden releisiin vaikka laulaisi ns. oikeaoppisesti. Itse esim olen harrastanut "rääkymistä" yli 10 vuotta. Alkussa se sattui niin pirusti ja veri maistui kkurkussa, tekniikka liene edelleen sama, en'' ei kuitenkaan satu,,, kurkku tottunut ilmeisesti. Olen kuitenkin jo yli 30 enkä edelleenkään ole huomannut mitään eroa äänessäni ja nielussani tms. Sekin voi olla yksilöllistä. Onhan se ihan ymmärrettävää että pitäisi tehdä se mahdollisimman oikea oppisesti, mutta totuus on että ääni vaurioituu kyllä tekniikalla millä hyväänsä huutaen.

P.S. Minä en ole sanonut etteikö ääntä rääkymällä saisi paskaksi, kyllä sen saa!

Ja tuo toinen viestini tarkoitti sitä että elämässä on paljon asioita joilla ihminen pilaa itseään, jos se harrastuksen vuoksi menee vain äänessä (eikä niinkuin minulla kamppailulajeissa luut sun muut) niin on se sen arvoistakin. Mykäksi kuitenkaan kukaan tuskin muuttuu

onhan tästä tehty vähän semmoista "hifistelyä" ;-) itse mesonnut jostain 90-luvun alkupuolelta (ehkä '91?) ja ei sitä silloin mietitty, että miltä se tuntuu. mietittiin filosofialla, että miten saadaan luotua ääntä jota kuultiin niiltä harvoilta levyiltä mitä sattui saamaan käsiinsä! ...no - on se kitarointikin mennyt aika hifistelyksi. hehheh - täytyy sanoa, että tänä päivänä on kyllä kovia esityksiä nuoressa polvessa tuolla raskaan mesoamisen kentällä ja muutenkin muusikoissa yleensä. mielenkiintoista seurailla miten suureksi tämä koko kenttä on paisunut vrt entisiin kellaribändeihin ja demoKASETTIEN kauppaamiseen lepakon eteishallissa ;-) aivan järjettömän hienoa!

OT: toisaalta sitten täytyy taasen sanoa, että kun bändejä on miljoonia ja sitä rataa - on kaventunut kovasti myös tuo kovien levyjen julkaisu. levynhän voi tehdä kuka vain (ja niitähän julkaistaan varmaan tuhansia joka viikko), mutta se että se päätyy esim allekirjoittaneen levyhyllyyn vaatii muutakin kun lyttyyn kompressoidut soundit ja fotarilla taiteillun kannen!
"The day you die is the day I smile"
Juhani_ko
10.09.2010 09:45:53

teline: Löysit oikean paikan, mutta todennäköisesti et kohdista painetta siihen oikealla tavalla. Mulla meni kaks vuotta tän tajuamiseen. Sun pitää oikeasti antaa palaa vitun kunnolla, vieden sen tavallaan sen resonoivan pisteen 'läpi'. Tai sen 'kautta'. Falsetti/falsetin ja pää-äänen sekoituksen korkeudelta huutamalla se on helpointa, johtuen jo valmiiksi opitusta tavasta tehdä se ja muutenkin se on aika helppo oivaltaa heti kun uskaltaa tarpeeksi kovaa karjaista. Yks hyvä tyyli noihin korkeisiin rääkäsyihin on ylhäältä alas, enemminkin kuin alhaalta ylös. Korkeaan nuottiin on paljon helpompi laskeutua kuin nousta. Tämä sen takia koska ihmisen korvien välissä tapahtuu outoja asioita. Kokeile esim. Stam1nan Hammasratas-biisin alussa olevaa narinaa, lisäten koko ajan vähän painetta siinä määrin että kontrolli pysyy.

Kiitti muuten tästä oikeasti hyödyllisestä neuvosta! nyt alkaa pikkuhiljaa aukenemaan :D
Nyt on kuuminta hottii olla siististi cool.
ooidort
10.09.2010 10:10:09 (muokattu 10.09.2010 10:12:32)
Keppis: Mistäs johtuu, ku meikä saa semmosen nicole tyylisen, mutta korkeemman rääkäsyn, mutta aina, ku sen keikalla teen, niin joukkoon tulee "kukkoja" elikkä välillä tulee ikäänkuin falsettikiljuntaa. Tämä ei kuulosta kovin hyvältä toisin, kuin reeneissä jolloin saan rääkäsyn rääkymällä loppuun asti.

Adrenaliini, jäitä hattuun vaan.

edit-
Puhelin heitti sitten ekalle sivulle, noeisemitään. :D
www.mikseri.net/osqvalitut
ooidort
18.09.2010 23:17:38
http://dl.dropbox.com/u/5798359/jaennae.mp3

Ajattelin testata että taipuuko Peripheryt enään, tuossa lopputulos.
Karhusmassa
04.10.2010 14:21:52
Pitää nyt itekkin tänne laittaa vähän juttua..
Eli olen vuoden harjoitellut särölaulantaa, lähtötilanne oli täysi nolla, eli en ollut koskaan edes yrittänyt mitään laulua.

Aluksi yritin harjoitella tekniikalla, josta Melissa Cross kertoi, mutta tajusin myöhemmin ettei sillä tyylillä saa aikaan mitään sinneppäinkään mitä haluaisin itse saavuttaa. Nyt olen harjoitellut death metallin matalasta murinasta korkeampaan päin sitä, ja heti vaikuttaa paremmalta.

Tässä tämän hetkistä ääninäytettä:
http://www.mikseri.net/ylivaltias

Skin Moltersissa on käytetty tätä Melissa Crossin metalcore/emo mikälie tekniikkaa (vocal fry?) ja The Incarnationissa raaempaa death metal / black metal tekniikkaa (false vocal chords?).

Seuraava haaste olisikin viedä ääntä vielä korkeampiin huutoihin, sekä vahvistaa kaikinpuolin.
antikristus
08.10.2010 16:42:43 (muokattu 08.10.2010 16:43:15)

En jaksanu kaikkia 50 sivua lukea mutta laitan silti oman satuni tänne. Mie ite sain tälläsen vinkin, että koittaa ihan hiljasella volyymilla saaha äänen mahollisimman matalaks ja mulla se sit "tipahti" ihan vahigossa matalaks örinäks. Treenailin sitä äänen matalammaks saamista Sotajumalan Teloitus biisillä, elikkä aluks ihan puhtaana mahd. matalalta. Vasta kun matalan örinän hallitsee hyvin kannattaa ruveta kokeilemaan erilaisia ääniä. Ite taisin veivailla kuukauden pelkästään tota Teloitus biisiä ja nyt jo paljon monipuolisempi ääni. Helppo tekniikka vaikka ei puhtaita lauluja osaakkaan ja tupakkaakin palaa :)
rautakauppias
09.11.2010 18:04:00
Mulla itellä taas on enää se ongelma että väsyn laulaessa. Osaisko joku auttaa tai edes kertoa miksi?
ooidort
10.11.2010 21:20:58
rautakauppias: Mulla itellä taas on enää se ongelma että väsyn laulaessa. Osaisko joku auttaa tai edes kertoa miksi?

Vatsalihasreeniä. Pallealle parempi tuki tätä kautta ---> parempi ilmankäytön hallinta ---> fyysinen rasitus laskee.
Exhausted
14.11.2010 21:27:27

http://www.youtube.com/watch?v=t4TgQMHFSQY

Älkää yrittäkö tätä kotona :-D
SlipKnoT
24.12.2010 00:14:31
Näin joulun kunniaksi uusi kysymys aiheeseen. Onko kellään tietoa miten Chris Barnes luo äänensä, tai miten saada ääni sen tapaiseksi? Esimerkkiä: http://www.youtube.com/watch?v=yiMAcWSjA4w

Jos tuollaisen äänen osaisi muodostaa niin saisi varmaan biiseihin kivaa lisämaustetta taustalauluilla.

Niin ja hyvää joulua kaikille!
kapulat poikki
25.01.2011 22:50:47
Itsellä onnistuu scriimaus pändissä sattumatta ollenkaan että Päätä ku hieman taivuttaa taakse päi se tulee puhtaampana ja pitää toki olla tunnetta mukana. Örinä sitten taas onnistuu rintakehän lihasten ja äänihuulten yhteistyöllä. Tuskin tämä ketää autto mutta se on just hyvä et se mikä sattuu-> älä tee.
Hei älä ny viitti, ei karhukaan riehu koko aikaa, se syö välillä puolukoita...
kapulat poikki
25.01.2011 22:52:47
Ja tokihan tähän On Helpompi opetella on ääni on valmiiksi hieman matala/ säröinen. Äänihuulten on helpompi mukautua tälläiseen tyyliin
Hei älä ny viitti, ei karhukaan riehu koko aikaa, se syö välillä puolukoita...
edgard
28.01.2011 16:35:55

Minkälaisia mikkejä käytätte? Itselläni pitäis hommata jonkulaine mikki tausta "rääkymisiin" ja ehkä jopa laulua muistuttavaan "karjumiseen". Kellään kokemuksia Audix OM 2 mikistä?
ÖkläÖklä
Kaakatus
06.02.2011 11:48:29
edgard: Minkälaisia mikkejä käytätte? Itselläni pitäis hommata jonkulaine mikki tausta "rääkymisiin" ja ehkä jopa laulua muistuttavaan "karjumiseen". Kellään kokemuksia Audix OM 2 mikistä?

Sennheiserin, SM58 ja SM57 kokeilujen jälkeen päädyin AKG:n D-5seen. Toimii itselle hyvin ja parhaiten testatuista. Parempiakin varmasti on. Tämän eduksi laskin "konkkamaisen soundin". Verrattuna SM58:iin tämä ei ollut yhtään niin tunkkainen ja yläpää on paljon kirkkaampi.

-----
Ääninäytettä viimeisimmästä suorituksesta :D

http://www.mikseri.net/artists/gore … enpide-on-ymparileikata-paa/457037/
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
ooidort
06.02.2011 12:26:54
edgard: Minkälaisia mikkejä käytätte? Itselläni pitäis hommata jonkulaine mikki tausta "rääkymisiin" ja ehkä jopa laulua muistuttavaan "karjumiseen". Kellään kokemuksia Audix OM 2 mikistä?

Ite oon käyttäny SM57 Shurelta nyt jonkun aikaa ja pakko sanoa että omalle äänelle sopii todella hyvin.

http://dl.dropbox.com/u/5798359/mitaevvvvaettu_no_highpass.mp3
teline
08.02.2011 12:36:15
ooidort: Ite oon käyttäny SM57 Shurelta nyt jonkun aikaa ja pakko sanoa että omalle äänelle sopii todella hyvin.

http://dl.dropbox.com/u/5798359/mitaevvvvaettu_no_highpass.mp3

Ääni oli jees mutta tän pätkän tuotanto oli jotain ihan omaa luokkaansa! Onko kyseessä ihan kotiäänitys? Detskuja olisi kiva kuulla.
ooidort
08.02.2011 14:39:27
teline: Ääni oli jees mutta tän pätkän tuotanto oli jotain ihan omaa luokkaansa! Onko kyseessä ihan kotiäänitys? Detskuja olisi kiva kuulla.

Ihan kotiäänitys joo.

Vehkeet:
-ESI ESU22 USB-interface
-Jackson DK2S kitara, TSE X30 ampsimi
-Harley Benton basso , Guitar Rig 4
-Shure SM57 mikki voksuille
-Reaper ja Addictive Drums perustana
emBBo
14.02.2011 17:18:10 (muokattu 14.02.2011 17:19:03)

Itte kans just alotin ja nyt alkaa sujuu tässä lauleskelen örisen noita vanhoja CC viisuja. Mun vinkki on ettei kannata alussa tehä liian kauan, liian kovaa, liian matalalta tai korkeelta et reenaa vaan sitä hengitystä ja äänen särötystä.

Edit: Ei kuulu sattua, lopeta jos alkaa sattumaan
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)