Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten säädän kielten korkeutta(Ibanez SAS36FM, Sat Pro II-talla)
1
Maccer
17.12.2010 15:45:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelmana on, että korkeammat nauhat kitarasta särisevät (varsinkin nauhat 11-14, mutta särinä alkaa jo n. nauhasta 4 kun voimakkaasti soittaa) varsinkin paksuimmilla kielillä. Sen verran jopa minä ymmärsin että kielen korkeudesta luulisi olevan kiinni, mutta sitten tuleekin ongelma: miten säädän kielten korkeutta otsikossa mainitusta kitarasta eli Ibanez SAS36FM:sta, jossa siis on tallana tuo vakio Sat Pro II -tremolotalla? Erinäisiä tallasta löytyviä nippeleitä oon pyöritellyt suuntaan, nostaen tallan korkeutta jne. mutta mikään ei tunnu auttavan. Kielet vaihdoin alkusyksystä ja ne ovat vielä hyvässä kunnossa.
 
Krice
18.12.2010 09:40:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maccer: Erinäisiä tallasta löytyviä nippeleitä oon pyöritellyt suuntaan, nostaen tallan korkeutta jne. mutta mikään ei tunnu auttavan.
 
Jos kielten nostaminen ei auta niin kaula voi olla liian suora, siihen pitäisi saada hieman kaarta tuohon tyyliin (kuvassa liioiteltu):
http://4.bp.blogspot.com/_fGzKD113S … MxrNjhaJ0/s320/manico-dirittura.jpg
 
Tallan säätäminen ei vaadi raketti-insinöörin papereita. Ankkuritapeista voi säätää koko tallan korkeutta ja tallapaloista yksittäisen kielen korkeutta.
 
aristoteles666
18.12.2010 09:43:15 (muokattu 18.12.2010 09:44:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maccer Kielet vaihdoin alkusyksystä ja ne ovat vielä hyvässä kunnossa.
 
just.
 
tässä välissä on tullut talvi, ja kun kitara on puuta, se kaula on elänyt,
sulla saataa olla kaularauta liian kireällä.
 
ja/tai otelaudanpää noussut ylöspäin.
 
Wildthorne
18.12.2010 11:41:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tuo SA260FM eli sama Sat Pro II-talla, mulle tuli kans sitä samaa sirinää muutamalle kielelle 13-14 nauhoilla jokunen viikko takaperin.
 
Kaulahan se siinä oli aivan suora, varmaankin talven kuivuus tepposia tekemässä, korjaantui kaularautaa löysäämällä, ei tarvinnu kuin 1/8-osa kierrosta päästää niin johan loppui sirinät.
 
Uudet kielet ja Intonaatio vielä kaulan säädön jälkeen, toivottavasti nyt sitten kuukauden pärjää taas.
 
Ilmankostutin nyt hommattu joten toivottavasti alkaa nuo kaulat pysymään vähän paremmin kuosissa nois soittovehkeissä.
 
Maccer
24.12.2010 19:38:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon suunnilleen maksaisi jos kävisi vaikka jossain liikkeessä huoltamassa kitaran tältä saralta, säätäisivät kaularaudan ja mahdolliset muut. Itse kun en mielelläni rupeaisi tota värkkiä säätelemään, pelkään että pistän kitaran paskaksi kun rupean sitä vääntelemään :S
 
Trendkeel
25.12.2010 04:26:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiljalleen väännät jos et muuta. Ei tuossa voi tehdä mitään väärää, kunhan nyt ensiksi tajuaa ettei vääntele kokonaisia kierroksia. Jos et oikeasti uskalla edes koskea kaularautaan, otat itseäs niskasta kiinni ja väännät pikkasen. Ei mitään nynny-millejä, mutta puol kierrosta max. Sit odotat yön yli ja väännät pikkasen uudestaan mikäli mitään ei oo tapahtunu.
 
Aattele nyt miten kauheeta se on soitella kun kitaran läpi kulkee sähkö ja jos koskee kieliä ja jotain metallijuttua ja kytkee ittensä koko saatanan verkkoon ja siinä viedään miestä. On se soittaminenkin vaarallista puuhaa ;)
 
"Ok
T. aku ankka"
Ziffis
11.01.2011 12:05:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maccer: Kuinka paljon suunnilleen maksaisi jos kävisi vaikka jossain liikkeessä huoltamassa kitaran tältä saralta, säätäisivät kaularaudan ja mahdolliset muut. Itse kun en mielelläni rupeaisi tota värkkiä säätelemään, pelkään että pistän kitaran paskaksi kun rupean sitä vääntelemään :S
Kitarapaja laskuttaa 30 euroo moisesta säätämisestä, toimitusaika 3-4 päivää. Itsellä kun ei ole kokemusta niin jätin osaajan säädettäväksi, aika edullinen keikka mun mielestä. Kielten korkeus ja oktaavit kohdalleen ei ehkä ole paha rasti mutta en vielä halunnut alkaa itse kaularautaa säätämään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «