Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 558 59 60 61 62123 124 125 126 127
Zeeboo
26.11.2010 19:11:29 (muokattu 26.11.2010 19:12:20)
Tonski: Päätin, että nyt vihdoin opiskelen jazz-mollin kaikki moodit kunnolla hanskaan, voisko joku sanoa ovatko oikein:

I - mMaj13 - Jazz-molli
II - m13b9 - Fryyginen#6(joskus susb9-sointu?)
III - maj13#11#5 - Lyydinen#5(lyydinen ylinouseva/augmented)
IV - 13#11 - Lyydinenb7(lyydinen dominantti)
Kutsuvat myös overtone asteikoksi joissain lähteissä
V - 11b13 - Miksolyydinen b6
VI - m11b13b5 - Lokrinen#2 (m11b5- tai m7b5-sointujen päälle?)
Oikeestaan "palautettu 2": 1, 2, b3, 4, b5, b6, b7; joteski mageempi m7b5:lle tuon "neutraalin" ysin takia
VII - 7#9#5 / 7#9b5 / 7b9b5 / 7b9#5 / 7b13 /etc. - Altti

Soinnut oikein, moodit oikein?? Jos nämä nyt sais kunnolla hanskaan, vois mennä harm.mollin loppuihin moodeihin:D

Harm.mollissa 1. ja 5. lähinnä käyttökelpoisia (IMO), 4. ja 6. kanssa, mutta ehkä vähemmän tärkeitä. Harm.mollissa laajempien sointujen yläpää menee joissain vähän mielenkiintoiseksi: esim VII aste on dim7. Tähän kun lisätään moodin mukaiset lisä-äänet, saadaan b9, b11 ja b13. Dimi7:ssa on bb7, (enharm 6), eli sointuun saadaan b13 ja 13, mutta ei seiskaa(??). III:lle asteelle nelisonnun Maj7#5 jatkeeksi tulee 9, 11 ja 13, ja taas sama b13-13. Tämän päälle vielä 11. Jotenkin vaan tuntuu takkuiselta. Hmmm.
White men can't Monk
Zeeboo
26.11.2010 19:17:59
JanneI: Laulaminen on yleishyödyllistä teoriasta kiinnostuneelle, siksi sekin osa-alue löytyy tuosta kirjasta.

Teoriajutuilla ei tee juuri mitään jollei niitä ilmiöitä myös kuule omassa päässään. Tai no jos musiikinharrastaminen on lähinnä kirjoittelua nettikeskustelupalstoille niin sitten ei muuta kuin termit haltuun! :-)

Komp. Eihän se teoria itsestään soi.
White men can't Monk
Tonski
26.11.2010 19:33:53

Zeeboo:
Harm.mollissa 1. ja 5. lähinnä käyttökelpoisia (IMO), 4. ja 6. kanssa, mutta ehkä vähemmän tärkeitä. Harm.mollissa laajempien sointujen yläpää menee joissain vähän mielenkiintoiseksi: esim VII aste on dim7. Tähän kun lisätään moodin mukaiset lisä-äänet, saadaan b9, b11 ja b13. Dimi7:ssa on bb7, (enharm 6), eli sointuun saadaan b13 ja 13, mutta ei seiskaa(??). III:lle asteelle nelisonnun Maj7#5 jatkeeksi tulee 9, 11 ja 13, ja taas sama b13-13. Tämän päälle vielä 11. Jotenkin vaan tuntuu takkuiselta. Hmmm.

Mä tiedän tähän asti vain 1. 4. ja 5. moodit harm. mollista, jotka ovat kaikki minusta aika hyviä ja käyttökelpoisia. Seiska tuntuu jotenkin vammaselta, kun siinä on bb7 ja b4.. Jotenkin voisin kuvitella kutosen kakkosen ja kolmosen olevan jossain kontekstissa aika hyviä, varsinkin kutosessa jos ilmentää sitä Maj7#9-viisisointua, mikä siihen tulee, eikö? Mutta, pitää leikkiä noilla vähän enemmän.
Dr Dominant
27.11.2010 09:49:13

Harmonisen mollin kuutonen on hieno, ainakin meikä tykkää!! Siitä syntyy kiva hybridi kahdesta duurikolmisoinnusta, esim. C-harmonisessa mollissa pohjalle Ab-duurikolmisointu ja päälle G-duurikolmisointu.
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
27.11.2010 14:47:13

Levine kirjoitti että harmoninen molli on olemassa mutta sitä ei mihinkään tarvita.
Oon sitten tyytynyt vain viidenteen moodiin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jorbagha
29.11.2010 13:47:01
Harmonisen mollin kuutonen on hieno, ainakin meikä tykkää!! Siitä syntyy kiva hybridi kahdesta duurikolmisoinnusta, esim. C-harmonisessa mollissa pohjalle Ab-duurikolmisointu ja päälle G-duurikolmisointu.

Juu, tää on hauska. Asteikkona poikkeaa vain yhdellä sävelellä (#2/#9) lyydisestä. Itselläni tuleekin lasketeltua tätä usein aika maj7#11 soinnun päälle, antaa vähän lisää vääntöä ja jännitettä muutoin niin sisäsiistiin sointusoundiin.

Harmonisen mollin moodit sellaisenaan ovat kyllä melko harvinaisia, mutta sen sijaan ei pidä väheksyä niiden käyttömahdollisuuksia improvisoinnissa. Omaan korvaan ainakin asteikko on sen verran dramaattinen että se tarjoaa hienoja mahdollisuuksia alleviivata esimerkiksi V-I -purkauksia "yliselkeästi". Joskus sellainenkin on tarpeen :)
Oonpa aika körny.
Tonski
30.11.2010 14:48:11 (muokattu 30.11.2010 18:47:05)

Härkää sarvista.. Harm. mollin seittemäs on siis Alttib7(tai jotkut sanoo altbb7 vähennetyn septimin takia), jees? Minkä soinnun päälle tota sitten vedellään, tulis lähinnä mieleen joku duurikutonen altin lisäsävelillä?

E:
Ja kuulostaako jotenkin oudolta, että korvani sanovat sen purkautuvan hyvän pohjasävelestä pienen sekunnin ylöspäin duuriasteikkoon? Eli jos Altti b7 olis C-sävelen päällä, niin se purkautuis kitasti Db-duuriin kun ko. moodin neljännen tai viidennen sävelen kohdesoinnun terssiin, se kuulostaa ja on kivasti kromaattinen lähestyminen ja kuulostais ainakin purkautuvan ihan nätisti?

E2:
Ja vielä:D 13b9-soinnulle jampat soittaa yleensä dominantti dimitriä, eikös?? Mutta terssipinona mietittäessä, eikös toi sointu oltu kokonaisuudessaan harm. duurin viides?
baron
22.12.2010 09:50:32 (muokattu 22.12.2010 09:51:19)

Taas tyhmä kysymys mutta kun en osaa.
Jos Softly As In A Morning Sunrise-piisin A-osan toistuva sointukierto on

| Cm6/9 | D7b5sus G7#9#5 |

niin mun ymmärtääkseni kakkostahtiin haetaan melodisen mollin kuudetta (aiolinen b5/lokrinen #2) ja seitsemättä moodia (alt).

Mutta mikä Cm6/9? Melodinen molli, doorinen, aiolinen vai mikä?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
22.12.2010 11:20:42 (muokattu 22.12.2010 11:27:19)
baron: Taas tyhmä kysymys mutta kun en osaa.
Jos Softly As In A Morning Sunrise-piisin A-osan toistuva sointukierto on

| Cm6/9 | D7b5sus G7#9#5 |

niin mun ymmärtääkseni kakkostahtiin haetaan melodisen mollin kuudetta (aiolinen b5/lokrinen #2) ja seitsemättä moodia (alt).

Mutta mikä Cm6/9? Melodinen molli, doorinen, aiolinen vai mikä?

Aiolista en olis hanakka tarjoomaan tuohon b6:n takia. Doorinen on mun mielestä aika selkeä valinta (b3, 6, 9), mutta hyvää jälkkeä syntyy RMM:lläkin. Softly on mun korvaan melko blues, joten blues pelaa aina ;)

Rantsua kompaten: Olen itse soittanut Softlyä medium ja medium up tempoisena, ja minun rahkeilla kakkostahta ei monimoodilähestymisellä tilkitä, ainakaan niissä tempoissa. Mukavahan näitä on silti funtsailla.
White men can't Monk
Dr Dominant
22.12.2010 12:43:52

Itse näkisin tuon tilanteen ihan perusmeininki mollissa. Jostain syystä joku on halunnut kirjoittaa kikkakakkos-D7b5sus kun ihan Dm7b5 toimii kans kuin vessa. Jos vetää hitaassa tempossa niin sitten sinne ehtii sen lokrinen#2 työntämään tokalle asteelle ja saa sen ysin (E) purettua G7#5:n Essään ja siitä Cm6/9:n ysille eli D:hen. Mutta kuten Rantsukin jo ansiokkaasti kirjoitti, ei jatsimusiikin henkeen kuulukaan soittaa koko ajan just samoja versioita noista kekkosvitosista vaikka joku sinne lappuun sen on jotenkin päin nuotintanut.

Itte ajattelisin tän kaikissa tempoissa vaan niin että soitan C-mollia, ja tuuppaan ihan fiiliksestä ja fraasista riippuen aiolista, melodista tai harmonista mollia, ja siihen tokaan tahtiin ajattelen dominanttia ja ekaan tahtiin toonikaa. Kun pitää sen noin tyhmän yksinkertaisena niin silloin esims mulla on joku mahis saada nk. musiikkiakin aikaiseksi. Vaikka tota moodi per sointuajattelua itsekin olen opettanut laitosympäristössä, pidän kyllä suoraviivaisempaa ajattelua improvisoidessa parempana.

Mutta jos tämä pohdinta oli nk. teoreettinen, niin sitten ei mitään :D
Dr Dominant
22.12.2010 12:48:03 (muokattu 22.12.2010 12:48:34)

P.S. Käys Baron lataamassa ilmaiseksi jenkkien ilmavoimien eri mainion big bandin uptempoesitys aiheesta:

http://abmp3.com/download/7239224-softly-as-in-a-morning-sunrise.html

Kun kuuntelee mitä tuo trumpetisti puuhaa siellä soolochoruksessa, niin se vetelee kans tyyliin C-mollia ja dominantin kohdalla jotain G7-everybodya ...
baron
22.12.2010 13:12:52 (muokattu 22.12.2010 13:29:36)

Dr Dominant: P.S. Kun kuuntelee mitä tuo trumpetisti puuhaa siellä soolochoruksessa, niin se vetelee kans tyyliin C-mollia ja dominantin kohdalla jotain G7-everybodya ...

Toihan on kiva versio! Mutta vähän up-tempoinen treenausvaiheessa introa ja codaa lukuunottamatta:-)

1. Maikka antoi piisin mulle "joululäksyksi" mutta häippäsi Pattayalle niin etten ehtinyt häneltä kysyä.
2. Varmaan C molliblues toimisi koko kierron ajan?
3. Aebersoldeissa on siihen tausta kahdesti, kerran 240 ja kerran 252 bpm. En mä mitenkään niissä tempoissa ehdi paria eri asteikkoa tahdissa käyttää.
4. Niinkuin Dr. D ja Zeeboo kirjoittivat, pohdiskelin vain itsekseni miten "teoriassa" asiat voisivat olla. Ehkä treenausvaiheessa voisi kokeilla ja katsoa sitten jäikö oikeassa soittotilanteessa mitään selkäytimeen

joku on halunnut kirjoittaa kikkakakkos-D7b5sus kun ihan Dm7b5 toimii kans kuin vessa.

Minä! Mun maikka haluaa G:n pianovoicingiin mutta nimitti sitä kuiteskin Dm7b5. Oisko parempi Dm11b5?
(Maikan antama voicing on D G Ab C)
Dr Dominant
22.12.2010 13:48:24

baron: Minä! Mun maikka haluaa G:n pianovoicingiin mutta nimitti sitä kuiteskin Dm7b5. Oisko parempi Dm11b5?

Okei, no kun käytät tota D7b5sus, niin siinä on tavallaan se ongelma että D7 viittaa siihen että skaalassa on F#, siihen sitten sus joka on G ja b5 joka on Ab = kaksi puolisävelaskelta skaalassa peräkkäin. Oletan että tällaista väriä et kuitenkaan hae.

Toi G siellä Dm7b5:ssa on varmaan siksi pyydetty että siitä tulee hyvä linja F:n kautta Eb:ään. Mä varmaan merkkaisin vaan Dm7b5 kun kuitenkin se voicingin teko on loppuviimein soittajasta kiinni.
Rantsu
22.12.2010 14:03:18
baron: Minä! Mun maikka haluaa G:n pianovoicingiin mutta nimitti sitä kuiteskin Dm7b5. Oisko parempi Dm11b5?

Nyt mä luulen ymmärtäväni. Toi sun omakeksimä sointumerkintä vain hämäsi. :)

Eli ideana on treenata sitä "modernimman" tai "jazzimman" kuuloista tapaa soittaa se m7b5 vasurilla, eli terssi korvautuu kvartilla. Ja yllättäen se onkin se samannäköinen kimppu, joka käy myös I (6/9) ja V (alt) asteelle... Ja sooloasteikko on melodinen molli asteenmukaisissa moodeissa. Sun täytyy pitää vain tempo riittävän hitaana, että ajatus pysyy mukana, muuten homman idea menee harakoille.

Eli toi mun edellinen kommentti oli tavallaan turha tässä tapauksessa.
Tonski
22.12.2010 15:04:51

Dr Dominant: Okei, no kun käytät tota D7b5sus, niin siinä on tavallaan se ongelma että D7 viittaa siihen että skaalassa on F#, siihen sitten sus joka on G ja b5 joka on Ab = kaksi puolisävelaskelta skaalassa peräkkäin. Oletan että tällaista väriä et kuitenkaan hae.

Toi G siellä Dm7b5:ssa on varmaan siksi pyydetty että siitä tulee hyvä linja F:n kautta Eb:ään. Mä varmaan merkkaisin vaan Dm7b5 kun kuitenkin se voicingin teko on loppuviimein soittajasta kiinni.

Ei vaan oo tarkottanu D7sus(b5)?? Siis muuten ihan perus D-G-A-C, mutta ton alennetun kvintin takia(jonka ite odottaisin petaavan viidennen asteen alennettua noonia) siis D-G-Ab-C? Käy mun mielestä aika pirun hyvin ennen tota Galttia:D
baron
22.12.2010 15:26:21

Dr Dominant:

Korjataan korjataan. Kun yrittää olla opea fiksumpi niin menee näköjään metsään:-)
baron
22.12.2010 15:51:44 (muokattu 22.12.2010 19:15:25)

Rantsu: Ja sooloasteikko on melodinen molli asteenmukaisissa moodeissa.

???
Siis D:lle dorian b2 ja G:lle mixb6?
Mut eiks sitten sointuina oli pitänyt olla Dm7b9 ja G7#5?

Edit: Siksi mä yleensä lähdin kyselemään että kokeilin C:lle melodista mollia jossa yksi musta (Eb) ja D:lle melodisen kuudetta jossa kaksi mustaa (Ab ja Bb) ja G:lle seitsemättä jossa neljä (Db Eb Ab Bb) ja sitten paluulle (lähes) valkoisille koskettimille (C) en keksinyt oikein mielekkäitä fraaseja, houkutti käyttää sille C:llekin enemmän mustia (doorinen, aiolinen)

(Sorry tää pianoharjoittelijan kielenkäyttö mutta mulle joteskin on helpompi sisäistää asioita ajattelemalla valkoisia ja mustia koskettimia.)
Rantsu
22.12.2010 17:01:09
baron: ???
Siis D:lle dorian b2 ja G:lle mixb6?
Mut eiks sitten sointuina oli pitänyt olla Dm7b9 ja G7#5?

Mä arvasin, että sä tartut tuohon! Mä olin vain laiska kirjoittamaan; ajatuksena oli sanoa jotakin sellaista kuin "melodista mollia siinä moodissa, jossa sitä yleensä kyseiselle asteelle soitetaan". Koska jos mä olisin sanonut, että joka soinnulle vaan melodista mollia, niin sä olisit tarttunut siihen, ja kysynyt että häh, joka soinnulle C-melodista mollia vai? Vai ekalle asteelle C-melodista ja tokalle D-melodista, vai?
Ei siis ollut tarkoitus asiaa sotkea, vaan tottakai sillälailla niin kuin sä ensiksi sanoitkin: C-mel. molli ja D-lokrinen#2 ja G alt.

Edit: Siksi mä yleensä lähdin kyselemään että kokeilin C:lle melodista mollia jossa yksi musta (Eb) ja D:lle melodisen kuudetta jossa kaksi muuta (Ab ja Bb) ja G:lle seitsemättä jossa neljä (Db Eb Ab Bb) ja sitten paluulle (lähes) valkoisille koskettimille (C) en keksinyt oikein mielekkäitä fraaseja, houkutti käyttää sille C:llekin enemmän mustia (doorinen, aiolinen)

No mä koen niin, että se on nimenomaan osa sitä melodisen mollin tyypillistä, vähän kirpeää soundia, etenkin tietysti se alentamaton B. Vähän sama asia, kuin että ekalle ja viidennelle asteelle soitetaan Eb mutta tokan päälle tuleekin E.

Oot muuten varmaan jo huomannutkin, että Levinen Jazz Piano Bookissa on vähän vastaavasta asiaa, ss. 85-89. Eka esimerkkikin on juuri sattumoisin Dm7b5-Galt-Cmmaj7-Cm6
baron
22.12.2010 19:13:03 (muokattu 22.12.2010 19:18:25)

Rantsu: No mä koen niin, että se on nimenomaan osa sitä melodisen mollin tyypillistä, vähän kirpeää soundia, etenkin tietysti se alentamaton B. Vähän sama asia, kuin että ekalle ja viidennelle asteelle soitetaan Eb mutta tokan päälle tuleekin E.

Kait se sitten on mun "humppamuusikon sielu/korva" joka vierastaa jazzin kirpeyttä vaikka siitä eniten tykkäänkin.
Ehkä mä keksin fraaseja jotka itseänikin miellyttää?
(Musta on joteskin oleellista että edes itse tykkää omasta soitostaan, takaa yhden fanin:-)

Oot muuten varmaan jo huomannutkin, että Levinen Jazz Piano Bookissa on vähän vastaavasta asiaa, ss. 85-89. Eka esimerkkikin on juuri sattumoisin Dm7b5-Galt-Cmmaj7-Cm6

Kävin tsekkaamassa kirjani. Mun kirjanmerkki mihin asti mä ehdin päästä on juuri sivulla 85.
Sen jälkeen havaitsin kirjan ymmärrykselleni ylivoimaiseksi ja aloin keskittyä Jazz Theory Bookiin joka on vähän alkeellisempi, tarkoitettu myös kitaristien ymmärrettäväksi:-)
(Huom: en pidä itseäni kitaristeja parempana vaan samanveroisena:-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)