Aihe: Kysymys/vastaus topic part IV
1 2 3 4 582 83 84 85 86122 123 124 125 126
Speedy
22.12.2010 00:10:00

hollmi-5: Ai kauppaan testailemaan Kapuloita?

Niin, etkö sinä testaa?

Tää on niin tätä :-)

Mikä ja mitä?

Testaillanpa Prismassa eri lauantaimakkaroita... No miksi ei?

No on meillä päin ainakin maistiaisia..

Tai testaillaanpa eri kalvoja kaupassa...

hoho...

Testaillaan eri öljyjä autossa ennen ostopäätöstä...

Meilläpäin on asiantuntevat miehet hommissa (ainakin siellä missä itse käytän) jotka tietävät mitä öljyä kannattaa laittaa mihinkin koneeseen... tai vaihdelaatikkoon... tai perään jne...

Testailijat ja ostajat ovat eri porukkaa. Kokemus tulee vasta käytön myötä. Eli varaudu ostamaan ja sitä kautta löytämään se oma kapulasi.

Todellakin, testailija testaa kaupassa kapuloita, mitkä tuntuisi tai saattaisi tuntua hyviltä omissa käsissä (ei kaverin, tai myyjän, tai muusinetin tietäjien)... Ostaja ostaa summassa jotain.. Etkö sinä testaa vaatteita kaupassa, tai kenkiä..? Niissäkin kyllä ajan mittaan löytyy se oma.. varsinkin kengissä tupppaa se "istuvuus" muuttumaan.. Tai sitten mulla muuttuu jalka..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
moderndrummer88
22.12.2010 00:13:48 (muokattu 22.12.2010 00:19:58)
Huomaa, että kouluissa opettajillakin lomat alkanu, kun olmi hakee epämääräistä kinaa illanratoksi...

Testaillaan eri öljyjä autossa ennen ostopäätöstä...

Harmi kun ihmisissä ei ole leimaa vaikka takaraivossa joka kertoo mikä kapulatyyppi hänelle sopii ja tämän perusteella kauppias osaa antaa passelin pulikan. Tai no ehkä Savonlinnassa...
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
hollmi-5
22.12.2010 00:58:37 (muokattu 22.12.2010 00:59:56)
Ostan kapuloita laatikon kerrallaan. Vaikka niissä on sama leima, on parien ja erien välillä eroavaisuuksia. Puu on puuta ja siksi on aivan mahdotonta saada kahta samanlaista kapulaa, vaikka valmistaja kuinka niitä "matched pair" -tekstejänsä ilmoituksiin laittaa.

Nyt näyttää olevan kolme erilaista laatikkoa hiukan aloitettuna minulla. Kapulan painon ja suoruuden voi kaupassa osapuilleen arvioida, mutta tilanne onkin muuttuva.

Joku merkki ja malli osuu käteen ja silläpä sitä kannattaa mennä aika pitkälle. Joku kapula on hirveän hyvän tuntuinen, mutta niitä menee nopeaan tahtiin vaihtokuntoon. Toinen on hiukan kompromissi soitettavuudeltaan, mutta kestää pitkään.

Minun ajatukseni on tässä kapula-asiassa ihan sama, kuin kaikissa rumpuasioissa: Vasta kokemus, käyttö ja sitä kautta saatu oma käsitys on se, johon kannattaa loppupelissä luottaa.

Olen ostanut hirveän monta erilaista kapulaa ja aina ne itselleni parhaat ovat olleet kuitenkin samat vanhat ja tutut muutamat kapulat.

Minulla on valikoitunut soitettavuuden suhteen Vic Firth Steve Gadd (tykkään soittotuntumasta, mutta kapula ei kestä pitkään) ja kestävyyden suhteen Taman O14B (kestää, mutta on hiukan kova tuntumaltaan)...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kärsänpuolikas
22.12.2010 01:05:33
Itsellä painaa vaakakupissa tatsin ja kestävyyden ohella ehkä eniten ridesoundi. Siksi Erskine-malli on valikoitunut kestosuosikiksi kevyemmässä kamassa..
korkuinen
hollmi-5
22.12.2010 01:14:02
Speedy: Niin, etkö sinä testaa

En kaupassa rumpujen kanssa, koska kapulat ovat sen jälkeen käytetyt ja niitä ei voi uutena myydä toiselle...

No on meillä päin ainakin maistiaisia..

Joo... Jonkun valmistajan yhtä laatua. Ei kaikkien valmistajien, jotta voisi vertailla, eli testailla...

Meilläpäin on asiantuntevat miehet hommissa (ainakin siellä missä itse käytän) jotka tietävät mitä öljyä kannattaa laittaa mihinkin koneeseen... tai vaihdelaatikkoon... tai perään jne...

Eli luotat sokeasti "asiantuntijaan", vaikka itselläsi ei ole hajuakaan, mitä öljyä minnekin oikeasti kannattaa laittaa???

Todellakin, testailija testaa kaupassa kapuloita, mitkä tuntuisi tai saattaisi tuntua hyviltä omissa käsissä (ei kaverin, tai myyjän, tai muusinetin tietäjien)... Ostaja ostaa summassa jotain.. Etkö sinä testaa vaatteita kaupassa, tai kenkiä..? Niissäkin kyllä ajan mittaan löytyy se oma.. varsinkin kengissä tupppaa se "istuvuus" muuttumaan.. Tai sitten mulla muuttuu jalka..=I

Otan toki kaupassa itselleni uuden kapulan käteen ja siten tutkiskelen, mutta se ei kuitenkaan ole varsinaista testaamista. Vasta soittaminen setillä on...

Kenkää sovitan ja muitakin vaatteita, mutta vasta käyttö kertoo lopullisesti, miten vaate toimii...
moderndrummer88
22.12.2010 01:14:08 (muokattu 22.12.2010 01:16:28)
Elikkäs olmin vinkki olisi, että ostaa laatikon kerrallaan kapuloita, just! Toivottavasti sattuu kohdalleen itse miellyttävä loota :D

E: Ja kyllä sinä siellä vaatekaupassakin pystyt sanomaan pikaisen kokeilun perusteella, että mitkä Speedot ei kerta kaikkiaan tunnu passelilta, ei siihen tarvita pitkää käyttökokemusta, sama toiminee kapuloidenkin kanssa.
Velli
22.12.2010 01:16:17
Kärsänpuolikas: Itsellä painaa vaakakupissa tatsin ja kestävyyden ohella ehkä eniten ridesoundi. Siksi Erskine-malli on valikoitunut kestosuosikiksi kevyemmässä kamassa..

Testaapa vielä B-Stickin Taffel-malli. Se on vähän Erskine-tyyppinen, mutta kevyempi ja ride soundi on siinä mun mielestä mitä parhain kevyempään kamaan.
hollmi-5
22.12.2010 01:18:20
moderndrummer88: Elikkäs olmin vinkki olisi, että ostaa laatikon kerrallaan kapuloita, just! Toivottavasti sattuu kohdalleen itse miellyttävä loota :D

Ostan laatikon sitä mallia, jonka olen muutaman parin ostamalla sopivaksi havainnut. En pyydä kauppiasta tilaamaan kolmea laatikkoa, joista sitten valitsen itselleni sopivat.

Onko moderndummer ulalla? Onko tuo 88 sun ÄO?
moderndrummer88
22.12.2010 01:23:48
hollmi-5: Onko tuo 88 sun ÄO?

Palttiarallaa.
arse
22.12.2010 01:27:27

Käsinkosketeltava joulutunnelma täällä, besserwisserit junior vastaan senior taas vaihteeksi. Olkaas kiltisti, tai pukki tuo kapuloiden sijaan pelkkiä risukeppejä. Muovisia risukeppejä, joiden keskeltä törröttää nylonnuppi! Ja hollmille vittuilun vuoksi vielä oman cajonin!
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
Speedy
22.12.2010 01:37:12

Joo, lomat on alkanu niin joutaa jatkamaan..=)

Jos tyyppi, Hollmia nimeltä mainitsematta, on soittanu sata vuotta, ja ostanu tuona aikana "useita kapuloita", on vastakkain tyypin kanssa joka on soittanut tähän asti halpiskapuloilla.. Hmm.. Pitää ihan miettiä, miksi tämä ei nyt oikein mene tasan... kinkkinen juttu.. (pitää miettiä yön yli)

Itsehän, (noin 20-25 vuoden aikana) en ole vieläkään löytänyt sitä täydellistä rumpukapulaa.. Olen testaillut, liikkeessa ja kotona.. kaverilta ja opettajalta erilaisia malleja... Ostanut laatikoitakin, kun olen sen oikean luullu löytyvän, mutta ei silti ole vielä napannu... Ajatella mikä vuori käyttämättömiä (hollmi: "käytettyjä") kapuloita kotona olisikaan, jos olisin jokaisen parin kantanu kotiini testattavaksi... menetetyistä rahasumista puhumattakaan.. Olispahan ainakin kalliimmat polttopuut kun naapurilla..=)

Se on kyllä totta, että samassa kapulaparissa /-malleissa on pieniä eroja.. Itse tosin soitan yleensä kahdella kapulalla kerrallaan joten koko satsin pienet erot ja heitot ei haittaa..=I
moderndrummer88
22.12.2010 01:40:26 (muokattu 22.12.2010 01:42:22)
hollmi-5: Ja sitä paitsi dummer aloitti taas :-)

Jaa miten niin??

E: Tosta kapulamallien sisäisistä pikku eroista.... Ite koitan nykyään säilyttää omina pareinaan saman vireiset kapulat, kyllä sen erilaisen vireen kuulee ridesoundissa aika helposti.
hollmi-5
22.12.2010 01:47:01
moderndrummer88: Jaa miten niin??

E: Tosta kapulamallien sisäisistä pikku eroista.... Ite koitan nykyään säilyttää omina pareinaan saman vireiset kapulat, kyllä sen erilaisen vireen kuulee ridesoundissa aika helposti.

Aika helppo on se vire kuulla, kun kopauttaa kapulat yhteen.
moderndrummer88
22.12.2010 01:50:47
hollmi-5: Aika helppo on se vire kuulla, kun kopauttaa kapulat yhteen.

Juu juu, näin minä tsekkaankin sen onko samanvireiset kapulat. Se vaan, kun monet kuitenkin sanoo, että ei niitä kapulan vire-eroja kuule, niin tässä tällä viikolla viimeksi ihmettelin treeniksllä, kuinka erilainen ridesoundi voikaan lähteä saman kapulamallin kahdesta eri kapulastal
Speedy
22.12.2010 01:52:31 (muokattu 22.12.2010 01:54:05)

hollmi-5: En kaupassa rumpujen kanssa, koska kapulat ovat sen jälkeen käytetyt ja niitä ei voi uutena myydä toiselle...

Totta...

Joo... Jonkun valmistajan yhtä laatua. Ei kaikkien valmistajien, jotta voisi vertailla, eli testailla...

Totta tämäkin.. Hyvä muisti pelastaa.. Myös kapuloissa, kun ei tarvitse jokaista kaupan paria ostaa kotiin kerralla.. Tosin liikkeessähän niitä voi myyjän luvalla koklata..

Eli luotat sokeasti "asiantuntijaan", vaikka itselläsi ei ole hajuakaan, mitä öljyä minnekin oikeasti kannattaa laittaa???

No nimen omaan.. Tätäkin piti alkaa ihan miettiä, mistä sen öljyn oikeellisuuden vois tarkistaa.. Pitäskö soittaa Laakkoselle että tietääkö tämä mies mitä tekee.. vai Castrolille tai Teboilille että onko tämän mekaanikon ehdottama öljy varmasti oikea.. Vai saksaan VW:lle ihanko varmasti nyt menee oikeet litkut... Vai kenties sinne sen tietokoneohjelman tekijälle että ihanko varmastikko ne nyt käy tuohon... Vai kuitenkin uudestaan VW:lle että onko ne varmasti kertonu sille tietokoneohjelmantekijälle oikeat öljyt ja moottorit.. jos ne varmuuden vuoksi voisi vielä tarkistaa siltä sihteeriltä ettei ole vahingossa sotkenu moottoreita ja öljyjä.. VAI pitäskö kuitenkin kysyä joltain ettei vaan vahingossakaan siinä koneessa ole windowssi käyttiksenä, siinähän voi sitten olla vaikka joku viirus.... (voi perse, siinä muuten oli winukka.. se asentaja on varmasti käyny hiljasina aikoina jossakin pylly-sivuilla...)

Mutta tuli sitten tuossa puolessa välissä kappaletta mieleen, että sehän on tietysti aika laaja käsite tuo "asijantuntija".... En tiedä miten maaseudulla toimii tämä itsensä asiantuntijaksi itsensä (mekanikon) tituleeraaminen, mutta ainakin täälläpäin siihen vaaditaan jotain perusteita.. Tietysti vahingon välttämiseksi voisi käydä uudestaan tuon edellisen puhelin rumban läpi, ja kysyä puhelimessa olevalta asiantuntijalta, "tiedätkö sinä ihan saletisti mitä sinä teet?" Tietysti tämän kyseisen henkilön jääviys ja rehellisyys muutenkin pitäisi selvittää jotain kautta...

Huh huh.. meneepä tuo öljynvaihto vaikeeksi..=( Taitaa olla helpompaa vaihtaa koko auto ensi kerran kun pitäs öljynvaihtoa alkaa suunnittelemaan....

E: Mutta ei jumaleissön, mistä sen tietää onko siinä uudessa autossa alunperinkään oikeat öljyt......................
Speedy
22.12.2010 01:54:48

moderndrummer88: Juu juu, näin minä tsekkaankin sen onko samanvireiset kapulat. Se vaan, kun monet kuitenkin sanoo, että ei niitä kapulan vire-eroja kuule, niin tässä tällä viikolla viimeksi ihmettelin treeniksllä, kuinka erilainen ridesoundi voikaan lähteä saman kapulamallin kahdesta eri kapulastal

No nyt on kyllä hifistelyä.... Vähän niinkun ois öljyjen vaihto kyseessä..=I
Bobana
22.12.2010 01:56:41
Speedy: No nyt on kyllä hifistelyä.... Vähän niinkun ois öljyjen vaihto kyseessä..=I

Nonih... Kerkesit ensin. Nonih.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
moderndrummer88
22.12.2010 02:06:06
Ohan se kiva jos vaikka biisin aikana tulevassa pidemmässä breikissä koppaa molemmat kapulat samaan käteen ja ne sekoittuu keskenään, niin ridesoundi pysyy kuitenkin samana biisin loppuun asti :) Tuskin nyt hirveästi erottuu livetilanteessa, äänitystilanteessa sen jo varmaan huomaisi jos keskittyy soundiin, mutta ehkä eniten tää on vain omissa korvissa...
Ruutikallo
22.12.2010 06:57:23
Speedy: No nyt on kyllä hifistelyä.... Vähän niinkun ois öljyjen vaihto kyseessä..=I

No otetaanpa osaa, jee. Juu, ehkäpä kuitenkin esim. pikkurumpuetydeissä tuo ero on ns."paremmin" havaittavissa..
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)