Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotitarveäänittäjäkitaristi kyselee tyhmiä?
1
Zeeboo
19.12.2010 14:17:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meininki on sis hankkia basso kotiäänityksiä varten. Akustista olen ajatellut.
 
Nyt tartteis vinkkejä soittimen hankkimiseen & äänittämiseen. Onko toiveitakaan saada tolkun soitinta ~300€:lla?
 
Suoraan pöytään, vai jonkun etusen kautta? Mulla on Yamahan AG-Stomp, joka toimii akustisen kitaran äänityksissä hyvin.
 
Kaikenlaisia neuvoja & vinkkejä otan mielelläni vastaan..
 
White men can't Monk
Isotalo
19.12.2010 14:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Meininki on sis hankkia basso kotiäänityksiä varten. Akustista olen ajatellut.
 
Nyt tartteis vinkkejä soittimen hankkimiseen & äänittämiseen. Onko toiveitakaan saada tolkun soitinta ~300€:lla?
 
Suoraan pöytään, vai jonkun etusen kautta? Mulla on Yamahan AG-Stomp, joka toimii akustisen kitaran äänityksissä hyvin.
 
Kaikenlaisia neuvoja & vinkkejä otan mielelläni vastaan..

 
Miks just akustinen? 300€:lla saat sähköbasson jolla soittelee kyllä mitä vaan, mut akustinen voi olla aika haikee. Sitten sen basson kaveriksi (ja akustisenkin) jokin DI-boxi. Ei tarvi olla kallis.
 
Zeeboo
19.12.2010 14:33:39 (muokattu 19.12.2010 14:35:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Miks just akustinen? 300€:lla saat sähköbasson jolla soittelee kyllä mitä vaan, mut akustinen voi olla aika haikee. Sitten sen basson kaveriksi (ja akustisenkin) jokin DI-boxi. Ei tarvi olla kallis.
 
Soundi miellyttää... Toisaalta, joku nauhaton jazzari on kyllä ollut myös mielessä. Kitarat mun touhuissa on akustisia, ja ainakin ajatuksen asteella akkari- tai nauhaton toimisi. Miten nämä parin, kolmensadan Squierit tms toimivat?
 
White men can't Monk
Knoppix
19.12.2010 14:51:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Soundi miellyttää... Toisaalta, joku nauhaton jazzari on kyllä ollut myös mielessä. Kitarat mun touhuissa on akustisia, ja ainakin ajatuksen asteella akkari- tai nauhaton toimisi. Miten nämä parin, kolmensadan Squierit tms toimivat?
 
Parin, kolmensadan Squjut toimii loistavasti. Itellä on tuo valkonen Vm Presari josta profiilissa kuva. Nauhatonta Squjua hipelöin kaupassa ja ei ollut mitään negatiivista sanottavaa.
 
"Minun tiedetään menettäneen malttini, kun asiat eivät ole menneet suunnitelmieni mukaan."
anapena
19.12.2010 14:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhattomissa jazzareissa Vintagen "ikäännytetty" malli on kehuttu, varsinkin hinta huomioon ottaen.
Akustisemmissa katsoisin esimerkiksi Ibanezeja.
 
PasiB
19.12.2010 17:11:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta hinta/laatusuhteeltaan hyvä nauhaton: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=478022
 
JaS
20.12.2010 01:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Miks just akustinen? 300€:lla saat sähköbasson jolla soittelee kyllä mitä vaan, mut akustinen voi olla aika haikee. Sitten sen basson kaveriksi (ja akustisenkin) jokin DI-boxi. Ei tarvi olla kallis.
 
Kyselen tyhmiä, mutta mihin sitä DI-boxia oikeesti tarvii? Käsittääkseni DI:n tarkoitus on muuttaa balansoimaton signaali balansoiduksi. Balansoitua signaalia tarvitaan, kun letkut alkaa olla yli 10m. Harvempi kai äänittelee himassa jollain 20m letkuilla?
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
j4kk1
20.12.2010 11:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Kyselen tyhmiä, mutta mihin sitä DI-boxia oikeesti tarvii? Käsittääkseni DI:n tarkoitus on muuttaa balansoimaton signaali balansoiduksi. Balansoitua signaalia tarvitaan, kun letkut alkaa olla yli 10m. Harvempi kai äänittelee himassa jollain 20m letkuilla?
 
DI-boksi muuttaa instrumentista lähtevän korkeaimpedanssisen signaalin matalaimpedanssiseksi, mikkietuseen sopivaksi. Käytännössä basso suoraan linjaan ilman DI boksia kuulostaa tuhnulta.
 
Jos äänittää akustista suoraan ilmasta mikillä niin siihenhän tuota ei tarvi.
 
Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
FuguManiac
21.12.2010 17:39:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä ne mikserit millä minä oon soittanu on sitten ollu jotaki supermalleja, mut useemman kerran on tullu vedettyä basso suoraan linjaan ongelmitta. Soundi oli toki aika kämänen, mutta syynä oli kyllä paskat kajarit enemmänkin.
 
DI-boksia silti käyttäisin "ammatimaisemmissa" tilanteissa.
 
Karaokella on yhtä paljon tekemistä musiikin kanssa kuin valmispizzalla on ruaanlaiton kanssa.
Zeeboo
21.12.2010 18:46:21 (muokattu 21.12.2010 18:56:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhaton Skuju meni ohi, ja soitin edelleen hakusessa. Tiedän, että nämä "mitä mieltä olette tästä" kyselyt ovat rasittavia, mutta toivon ymmärrystä... Vaikka kitaroiden kanssa on yhteistä taivalta parinkin pienen ihmisiän verran, niin bassojen kanssa ei.
 
Pari bongasin torilta, hinta ei huimaa. Miten lie muuten?
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=478941
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=479258
 
Niin, siis hakusessahan ei ole mikään Tobias tai Shadowsky tms, vaan kotiäänityksiin käypäinen basso. Triliania olen funtsannut kanssa, mutta mieluummin sitä soittais joitain juttuja luomuna, vaikka sitten vähän simppelimmin.
 
White men can't Monk
Zeeboo
21.12.2010 18:55:10 (muokattu 21.12.2010 18:57:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--- Tulipas tuplat vahingossa ---
 
White men can't Monk
PasiB
21.12.2010 19:02:02 (muokattu 21.12.2010 19:34:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Nauhaton Skuju meni ohi, ja soitin edelleen hakusessa. Tiedän, että nämä "mitä mieltä olette tästä" kyselyt ovat rasittavia, mutta toivon ymmärrystä... Vaikka kitaroiden kanssa on yhteistä taivalta parinkin pienen ihmisiän verran, niin bassojen kanssa ei.
 
Pari bongasin torilta, hinta ei huimaa. Miten lie muuten?
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=478941
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=479258
 
Niin, siis hakusessahan ei ole mikään Tobias tai Shadowsky tms, vaan kotiäänityksiin käypäinen basso. Triliania olen funtsannut kanssa, mutta mieluummin sitä soittais joitain juttuja luomuna, vaikka sitten vähän simppelimmin.

 
Tuolla hinnalla ottaisin tuon Squierin, on hintaansa nähden hyvä peli. Oikeastaan ihme, ettei ole jo mennyt.
 
EDIT: Nytpä näyttää hävinneen torilta.
 
JaS
21.12.2010 19:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelin tästä impedanssi aiheesta hiukan, ja aika harvassa paikassa mainittiin mitään signaalin huonontumisesta. Ilmeisesti tuo impedanssiero vaikuttaa siihen, että paljonko sen basson tarvii tuutata voltteja ja ampeereita. Eli, ääritapauksessa basson headroom loppuu kesken ja ääni rupee säröytyy. Eli ennen säröytymistä on kysymys lähinnä signaalin voimakkuudesta.
 
Toisaalta mikserin linjatulossa on yleensä isompi impedanssi, kuin mikkitulossa, joten signaalilähteelläkin voi sitten olla isompi impedanssi. Ja eikös sillä gainillä pysty vaikuttamaan myös siihen signaalin tasoon? Ja tavallaan mikä tahansa bufferoiva pedaali hoitaa ton impedanssin laskun aika tehokkaasti, jos siitä oikeasti on ongelmia.
 
Mun kotimikserin mikkitulojen impedanssi on 2,6kohm. Linjatulojen on 10kohm. Bossin pedaalien ulostuloimpedanssi vaikuttais aika vakiona olevan 1kohm. Katoin jonkun random DI-boksin, ja siinä oli ulostulo 600ohm. Eli tavallaan saisin paremman suhteen tökkäämällä jonkun bufferoivan pedaalin väliin ja tökkäämällä linjaan. Toinen asia on tietysti se, että jos se pedaali vaikuttaa saundiin.
 
Ja pitihän tää nyt sitten kokeilla. Passiivibasso linjaan vs bufferoivan viritinpedaalin kautta linjaan. Käytin samaa mikserikanavaa, joten asetukset olivat mikserissä täysin samat. Tulos oli hämmentävä. Pedaalin läpi saundi oli huomattavasti kirkkaampi. Pitääpä hommata joku DI-boksi ja kokeilla sillä eroa.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «