Aihe: Kielet jäykät eivätkä soi kunnolla.
1 2 3 4 524 25 26 27 28 29
the-Antero
21.12.2010 10:20:04

LaMotta: Niin. Sen mitä olen tässäkin ketjussa ylistettyä Ynkkää kuunnellut, niin soolot kuulostaa enimäkseen samojen skaalojen käytöltä, mutta minäpä en olekaan mikään muusikko, joten asiaan perehtyneet varmaan osaavat analysoida ukon soittoa ja skaaloja enämpi.

Olen muuten harvinaisen samaa mieltä
aristoteles666
21.12.2010 10:23:09 (muokattu 21.12.2010 10:23:32)

klassisessa on sellainen piirre että kapellimestarit valitsevat soitettavat kappaleet, jollet vuokraa orkesteria,
ja yhtä ainoaa yngvien kappaletta ei ole sinfoniaorkesterit ottaneet ohjelmistoon tai soittaneet, paitsi juuri vuokrattuina.

mutta ystävämme xappan biisejä on, joten zappa pyyhkii lattiaa myös tässä asiassa ynkällä.
LaMotta
21.12.2010 10:23:34

the-Antero: Olen muuten harvinaisen samaa mieltä

Siitäkö että kyseinen hra toistaa itseeän vai että minun kykyni ei riitä herran nerouden arviointiin )B:,,.,-.,....-.,

Kyllä sen ymmärrän, että oikeita taitureita ei pysty analysoimaan ellei omaa myös hlökohtaista taitoa ja tietoa musiikista ja soittamisesta.
La Motta
the-Antero
21.12.2010 11:37:37

LaMotta: Siitäkö että kyseinen hra toistaa itseeän vai että minun kykyni ei riitä herran nerouden arviointiin )B:,,.,-.,....-.,

Kyllä sen ymmärrän, että oikeita taitureita ei pysty analysoimaan ellei omaa myös hlökohtaista taitoa ja tietoa musiikista ja soittamisesta.

Siitä että malmsteeni toistaa itseään hieman turhankin paljon...
Crossroad
21.12.2010 14:59:18
GrooverMan: En yritä valella bensaa liekkeihin, mutta toihan pätee jokaiseen kitaristiin isossa määrin. Enkä muuten ole itse kuulunut Blackmoren suuriin faneihin koskaan, mulle tolta aikakaudelta putoaa huomattavasti paremmin Page. Ja ei, ei mielellään aleta keskustelemaan Pagen teknisestä osaamisesta/osaamattomuudesta :)

En tiedä on "teknisellä osaamisella" niin suurta väliä loppupeleissä kuitenkaan. Liika teknisyys voi saada kuulostamaan liian "kaavamaiselta".
Tietysti jos hallussa on esim vain pentatoninen, niin kyllähän se aika nopeasti on kuultu soittajan tarjonta vaikka olisi kuinka paljon asiaa.
Eihän soittamisessa ole kysymys mistään kilpailusta tai temppujen tekemisestä tai ainakaan pitäisi olla. Siksi en ole kai koskaan innostunut niin paljon "turbo tiluttajista".
LaMotta
21.12.2010 15:03:18

the-Antero: Siitä että malmsteeni toistaa itseään hieman turhankin paljon...

Itse pidin ihan pentuna Albertin (Järvisen) sooloja samanlaisina. Sitten kun niitä kykenin kopioimaan, niin alkoi hahmottua, että kuinka taitava varijoija hän oli. Ja Albertin eduksi on sanottava se, että parhaimmillaan hän oli livesoittajana, ei Hurriganesin levyillä.

Taisi Hurriganes-kirjassa oli kohta, jossa Albert oli sanonut, että "mulla on soittaminen huonontunut tässä teidän bändissä." )B_.-.,.,,,.

M A Numminenkohan se sanoi jossain, että Albertilla olikin aina uutta sanottavaa samasta aiheesta. Eli kun pidätytään pentatonisessa skaalassa niin sen sävelet on tietenkin ikään kuin lukittu, mutta taitava soittaja osaa järjestellä ne aina yhä uudestaan.

Voi olla, että jos oma tekninen osaaminen riittäisi kopioimaan hra Malmsteenin soolot, niin vasta sitten alkaisi hahmottua kuinka taitava hän oikeastaan on. Tietenkin jos käyttää vaikkapa pääasiassa dimi- ja harmonista molliskaalaa niin toki ne soolot saattaa kuulostaa samanlaisilta, samalla logiikalla kuin pentatonisen skaalan suhteen.

Emmie tiijä. Olikohan tässä nyt mitään lankaa?
La Motta
GrooverMan
21.12.2010 15:35:41
randy rhoads: En tiedä on "teknisellä osaamisella" niin suurta väliä loppupeleissä kuitenkaan. Liika teknisyys voi saada kuulostamaan liian "kaavamaiselta".
Tietysti jos hallussa on esim vain pentatoninen, niin kyllähän se aika nopeasti on kuultu soittajan tarjonta vaikka olisi kuinka paljon asiaa.
Eihän soittamisessa ole kysymys mistään kilpailusta tai temppujen tekemisestä tai ainakaan pitäisi olla. Siksi en ole kai koskaan innostunut niin paljon "turbo tiluttajista".

Kuulun samaan koulukuntaan. Neil Young on varmaan huippuesimerkki kitaristista jolla on erittäin rajoittunut tekniikka, mutta silti pystyy sanomaan soitollaan aika paljon. Ja tämä ei ole fakta, vaan vilpitön mielipiteeni. Eikä Neil muuten oo myöskään maailman paras kitaristi, vaan maailman paras Neil Young. Tästä varmaan voiskin seuraavaks vääntää? Anyone?
Enduropyörä, vaikea pyörä.
Numb
21.12.2010 15:41:38

GrooverMan: Eikä Neil muuten oo myöskään maailman paras kitaristi...

Eikä maailman paras laulaja - tuskin olisi mennyt Idolsissa pitkälle... Lauluntekijänä toki kova.

Eilisessä Rock-Suomessa Riku Mattila puhui juurikin tästä jostain muusta kuin teknisestä taidosta, joka rockin piirissä esiintyy. Nähtävissä YLE Areenassa vielä seitsemän päivää: http://areena.yle.fi/video/1556095
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Borlag
21.12.2010 17:52:33

GrooverMan: Kuulun samaan koulukuntaan. Neil Young on varmaan huippuesimerkki kitaristista jolla on erittäin rajoittunut tekniikka, mutta silti pystyy sanomaan soitollaan aika paljon. Ja tämä ei ole fakta, vaan vilpitön mielipiteeni. Eikä Neil muuten oo myöskään maailman paras kitaristi, vaan maailman paras Neil Young. Tästä varmaan voiskin seuraavaks vääntää? Anyone?

Ei tarvitse vääntää, kyllä voi sanoa faktana että Niilo Nuori on paras Niilo Nuori, ja sellaisenaan on perkuleen hyvä muutenkin. Vaikka vihaisi Youngin lauluääntä ja jokseenkin alkeellista kitaransoittotekniikkaa, pitää kyllä olla varsinainen puupää jos ei näe sitä ilmiselvää lahjakkuutta biisinikkarina.
Sakmongkol
21.12.2010 19:17:11
LaMotta: Voi olla, että jos oma tekninen osaaminen riittäisi kopioimaan hra Malmsteenin soolot, niin vasta sitten alkaisi hahmottua kuinka taitava hän oikeastaan on. Tietenkin jos käyttää vaikkapa pääasiassa dimi- ja harmonista molliskaalaa niin toki ne soolot saattaa kuulostaa samanlaisilta, samalla logiikalla kuin pentatonisen skaalan suhteen.

Minulla ei riitä tekninen osaaminen, mutta olen silti joitain Malmsteenin juttuja tapaillut ja kyllä ne minusta ovat hyviä. On totta että varsinkin jostain 90-luvulta lähtien Yngwie on toistanut itseään hyvin paljon, mutta kun keksi 80-luvulla niin paljon uutta niin mielestäni saakin toistaa, kun vie asioita aina hiukan pidemmälle.

Noista skaaloista, aika usein esiintyy kyllä harmonisesta mollista poikkeavia säveliä, mutta minun tietoni eivät riitä kertomaan millä logiikalla ne on valittu ja miksi ne kuulostavat hyviltä. Lisäksi Yngwiellä on jonkin verran ihan kromaattisiakin juttuja. Mutta en minä niistä tämän enempää tajua, kunhan yritän soittaa mukana.
LaMotta
21.12.2010 19:21:11 (muokattu 21.12.2010 19:24:58)

Sakmongkol: Lisäksi Yngwiellä on jonkin verran ihan kromaattisiakin juttuja. Mutta en minä niistä tämän enempää tajua, kunhan yritän soittaa mukana.

Kromaattista skaalaa käytetään jonninverran jazzissa. Mustalaisjazzkitaristi Django Reinhardtin tavaramerkki oli konekiväärimäinen kromaattijuoksutus. Hänkin käytti harmonista molliskaalaa. Forumilta löytynee Reinhardt-intoilijoita, jotaka voivat tarvittaessa valistaa meitä lisää.
La Motta
Sakmongkol
21.12.2010 19:27:59
LaMotta: Kromaattista skaalaa käytetään jonninverran jazzissa. Mustalaisjazzkitaristi Django Reinhardtin tavaramerkki oli konekiväärimäinen kromaattijuoksutus. Hänkin käytti harmonista molliskaalaa. Forumilta löytynee Reinhardt-intoilijoita, jotaka voivat tarvittaessa valistaa meitä lisää.

Joo mutta Djangolla oli paska soundi. Ja piti ottaa se Grappelli mukaan vinguttamaan myös. Ei pysty kuuntelemaan.
Teppo2
21.12.2010 19:31:51
Postaan eeppiseen. Yngwie on mielestäni paskaa.
"Tämä on kai tällainen heavy bottom-tyyppinen ratkaisu, eli ei ihan kovin ZOG."
Sakmongkol
21.12.2010 19:33:01
Teppo2: Postaan eeppiseen. Yngwie on mielestäni paskaa.

Mielipiteesi on perusteeton.
MikaHekkanen
21.12.2010 19:35:56
Sakmongkol: Mielipiteesi on perusteeton.

Tästä olen samaa mieltä. Huono provo.
nannne
21.12.2010 19:37:07

Sakmongkol: Joo mutta Djangolla oli paska soundi. Ja piti ottaa se Grappelli mukaan vinguttamaan myös. Ei pysty kuuntelemaan.

Parempihan se nyt oli kun ynkällä ja jo ennen sotia.
Teppo2
21.12.2010 19:44:13
MikaHekkanen: Tästä olen samaa mieltä. Huono provo.

Hyvä provo oli. Herätti minussa kysymyksiä. Kysymyksiä ja haikeutta. Haikeutta ja pelkoa. Pelkoa tulevasta. Tulevasta ja menneestä. Elämästä ja kuolemasta. Ihmisestä. Hiirestä ja ihmisestä. Kenelle kellot soivat? Ihmiselle soivat. Hiirelle ja ihmiselle. Hautajaiskellot soivat hiirelle ja...
"Tämä on kai tällainen heavy bottom-tyyppinen ratkaisu, eli ei ihan kovin ZOG."
GrooverMan
21.12.2010 19:49:26 (muokattu 21.12.2010 19:52:12)
Numb: Eikä maailman paras laulaja - tuskin olisi mennyt Idolsissa pitkälle... Lauluntekijänä toki kova.

Eilisessä Rock-Suomessa Riku Mattila puhui juurikin tästä jostain muusta kuin teknisestä taidosta, joka rockin piirissä esiintyy. Nähtävissä YLE Areenassa vielä seitsemän päivää: http://areena.yle.fi/video/1556095

Totesi tosiaan että siinä pitää olla se jokin juttu joka saa ihmiset kuuntelemaan, ja että "ketä kiinnostaa kuulla teknisesti virheetöntä laulajaa?" Se jokin on jotain selittämätöntä, jotain jonka takia (muun muassa) ei kannata oikeesti koskaan heitellä näitä paras laulaja/kitaristi/rumpali/triangelisti -läppiä.

Tosta teknisesti virheetön laulaja -jutusta tuli tosin mieleen, että ehkä klasarin puolella sellainen voi olla toivottavaa? En tosin usko, että sielläkään pelkästään se riittää kovin pitkälle.

Youngin soitto muuten monesti kuulostaa hyvällä tavalla siltä, että kielet on jäykät eivätkä soi kunnolla. Ihan vaan palauttaakseni alkuperäiseen aiheeseen.
Enduropyörä, vaikea pyörä.
Muuki
21.12.2010 20:18:23
Teppo2: Hyvä provo oli. Herätti minussa kysymyksiä. Kysymyksiä ja haikeutta. Haikeutta ja pelkoa. Pelkoa tulevasta. Tulevasta ja menneestä. Elämästä ja kuolemasta. Ihmisestä. Hiirestä ja ihmisestä. Kenelle kellot soivat? Ihmiselle soivat. Hiirelle ja ihmiselle. Hautajaiskellot soivat hiirelle ja...

Apinalla, jatkumolla, apinassa jatkumolla.. Kyllä hyvinkin.
Eio
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)