Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelmia Sonarin kanssa. Apua kaivataan.
1 2
TimOlli
19.12.2010 22:26:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain työnantajaltani c-kasetti -projektin tehtäväksi, jossa tallennan c-kasetit tietokoneelle ja poltan cd-levylle (sekä teen kiintolevylle backupin).
Olen tehnyt vastaavan homman muutama vuosi sitten silloin uudella Sonar 6:lla.
Nyt ihmettelen, miksi se ei enää onnistu.
 
En ole Sonaria päivittänyt kuin kerran, koska piharakennuksessa, jossa "kotistudioni" sijaitsee, ei ole nettiä enkä ole jaksanut konetta raahata netin äärelle eikä ole ollut tarvettakaan päivityksiin. Homma on toiminut muutenkin.. tähän asti. Eilen viimeksi äänittelin kitarat yhteen kappaleeseen ilman pulmia.
 
En tiedä mitä on tapahtunut, mutta nyt tuo kasetillisen äänittäminen ei enää onnistu.
Kun laitan värkin äänittämään, kaikki näyttää hyvältä. Raidalle piirtyy komeasti sahalaitaa jne. Kun sitten on kulunut 45 min ja sammutan äänityksen, vain murto osa on tallentunut ja sekin sahalaita, joka näytölle piirtyi, on hävinnyt lukuun ottamatta vaihtelevanpientä pätkää alussa. Tein tämän tänäänkin neljästi tuloksetta ja hihat on jo palaneet.
 
Laitteistostani sen verran, että käytän tähän hommaan melko uutta/tehokasta tietokonetta ja muistia on neljän gigan verran. Äänikorttina vanha Audigy 1 5.25-liitäntäyksikön kera. Ajureina MME (32bit). Latenssit ruuvasin 50 msec:iin, ettei tulisi dropoutteja (en ole varma vaikuttaako latenssit tuohon). Yritin äänitystä 16bit/48000Hz arvoillakin (käytän normaalisti 32bit). Käyttiksenä xp.
Prosessorin käyttö vain muutamia prosentteja prosessin aikana. levytilaakin on puoli teraa jäljellä.
 
Jos keksit mikä on pielessä tai mitä voisin yrittää, olisin kiitollinen.
 
Soolokitaristi
20.12.2010 06:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritä jollain toisella ohjelmalla. Esim. Audacityllä tai windowsin ääninauhurilla.
 
anapena
20.12.2010 10:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuuko edes lyhyt pätkä?
 
Kalmo
20.12.2010 17:39:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänitystä on ihan turha yrittää 32 bitillä, koska maailmassa ei ole äänikortteja, jotka voivat sellaista äänittää.
 
48 Khz/16 bit pitäisi Audigyllä kyllä onnistua. Monet SB:t käyttävät oletuksena 48 Khz, mutta 44,1 Khz:kin voisi kokeilla. On muistettava laittaa sekä äänikortti että Sonar samoille asetuksille. Jos Audigyllä tökkii, niin integroidun äänikortin Line-in voisi olla hyvä vaihtoehto myös, kun ei mitään speciaalihommia tehdä.
 
Onhan Sonarin äänittävän raidan asetukset oikein, ja onhan se varmasti audioraita? :o)
 
Et kerro sanallakaan, miten signaalin reititys on tehty, joten se tärkein tieto kysymyksestäsi puuttuu.
 
Olen Sonarin foorumilla joskus lukenut vastaavista ongelmista, mutten nyt millään muista, mikä se yleisin ratkaisu onkaan.
 
Kuinka pieni murto-osa tiedostosta äänittyy? XP:ssähän on tiedostoille 2 gigan maksimikoko, muttei 45 min audiota pitäisi vielä läheskään niin paljoa viedä, edes 48 Khz:llä.
 
MME on se surkein ajurivaihtoehto, mutta kyllähän nyt yksinkertaisen stereoraidan äänityksen pitäisi silläkin hoitua.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
TimOlli
20.12.2010 18:17:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan Sonarin äänittävän raidan asetukset oikein, ja onhan se varmasti audioraita? :o)
Et kerro sanallakaan, miten signaalin reititys on tehty, joten se tärkein tieto kysymyksestäsi puuttuu.

Olen kyllä jonkun kerran tehnyt saman asian ja mielestäni samalla tavalla samoilla värkeillä ja asetuksilla. Ehkä kuitenkin joku nappula nyt on eri asennossa kuin ennen.
 
Olen Sonarin foorumilla joskus lukenut vastaavista ongelmista, mutten nyt millään muista, mikä se yleisin ratkaisu onkaan.
Sieltäkin varmaankin avun saisin, mutta kun tuo amerikka ei taivu niin hyvin.
 
Kuinka pieni murto-osa tiedostosta äänittyy?
Parin minuutin - kymmenen korkeintaan, vaikka kaikki näyttää menevän oikein. En ole moiseen ennen törmännyt.
 
MME on se surkein ajurivaihtoehto, mutta kyllähän nyt yksinkertaisen stereoraidan äänityksen pitäisi silläkin hoitua.
Tuo Audigy ei tykkää asiosta (ainakaan minulla). Kokeilin joskus muinoin myös asio4all -ajureita, eikä muistaakseni nekään toimineet.
 
Audacityä kokeilinkin (UbuntuStudio 10.04 rt:llä), mutta sitä kun en ole käyttänyt, en jaksanut opetella (Jack ja muut jutut). En saanut sillä mitään aikaiseksi. Tahtoisin kuitenkin Sonarin probleeman selville, sikäli kun se on Sonarista kiinni.
 
Kuten tuossa jo kirjoitin, kitaroita äänittelin ilman mitään ongelmia toissapäivänä. Siis lyhyet pätkät (kolmen minuutin biisi) onnistuu, mutta pidemmät ei.
 
Reitityksestä sen verran, että kasettidekistä rca:t Audigyn liitäntäyksikköön ja windowsin mikseristä oikea valinta äänitykseen täpällä. Sonariin ääni siis tulee hyvin, kun kuuntelukin onnistuu äänityksen aikana Sonarin kautta.
 
Kokeilen nyt kuitenkin näitä ehdotettuja juttuja, mutta lisää ideoita saa laittaa.
 
jhietala
21.12.2010 01:19:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, jos en väärin muista, olikohan Sonarissa joku asetus siellä valikoissa millä voi määrittää maksimipituuden äänitykselle. Siis eräänlainen ajastin. Toisena tulee mieleen, että onko se itse kasettimankka kunnossa, kasetista puhumattakaan (ettei ole tyhjää 3min jälkeen kasetilla)?
 
myslique
21.12.2010 03:06:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhietala: Hmm, jos en väärin muista, olikohan Sonarissa joku asetus siellä valikoissa millä voi määrittää maksimipituuden äänitykselle. Siis eräänlainen ajastin.
 
Voin suhteellisen varmasti sanoa, että Sonarin valikoissa ei voi määrittää maksimiäänityspituutta.
 
Miksi vaihtaa sointua kun ei se vaihtamalla parane.
MoreK
21.12.2010 08:33:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikäänkuin ääni tulisi Sonariin ihan ok, mutta jossain vaiheessa joku puskuri tms. täyttyy ja tallennus loppuu siihen. Kokeile vielä kasvattaa latenssia. En muista ulkoa kutosversion parametreja, mutta jotain puskuri/cache asetuksia siellä on, joita säätämällä ongelma saatta kadota.
 
Plan B. Itse olen tykästynyt ilmaisohjelmaan HarddiskOgg. Olen äänittänyt sillä läppärille tunnin stinttejä silloin tällöin koneen omalla äänikortilla. Ohjelma kirjoittaa wav:ia, mutta myös mp3 tallennus onnistuu. Ohjelma on kooltaan pieni ja käyttöliittymä suoraviivainen, mutta homma hoituu:
http://www.fridgesoft.de/harddiskogg.php
 
TimOlli
21.12.2010 14:00:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...mutta jotain puskuri/cache asetuksia siellä on, joita säätämällä ongelma saattaa kadota.
Kun en juuri nyt ole Sonarin äärellä, en muista tarkasti, mutta Audio asetusten toisella sivulla, siinä ylhäällä, oli joku cache -asetus ja sitä saattoi kasvattaa. Tarkoitatko sitä? Se oli alunperin minulla about 250, mutta kasvatin sitä 512:a.
Mitä se muuten tarkkaan ottaen tekee? Onko tuosta hyötyä kasvattaa ja mitä haittaa, jos kasvattaa liikaa?
 
Plan B. Itse olen tykästynyt ilmaisohjelmaan HarddiskOgg.
En raaskisi millään jättää Sonaria. Osaan (normaalisti) tehdä tällä ne asiat, joita tarvitsen. Tahtoisin opetella yhden softan hyvin, enkä montaa huonosti.
 
Mutta...
Vaihdoin eilen illalla 44.1 khz/16bit ja sain äänitettyä yhden kasetin kokonaan (molemmat puolet erikseen). Tiedoston koko oli yli gigatavun (45min audioraita), molemmat.
Tästä päättelen, että tiedostokoko tuli vastaan äänitettäessä suuremmilla tarkkuuksilla.
 
Poistuuko tämä tiedostokoko-rajoite, kun/jos siirryn käyttämään Win-seiskaa? Kai S-kutoseni saa siirrettyä/asennettua uudestaan uudelle käyttikselle jos käytän päivitystä Win7>Xp?
 
Kalmo
21.12.2010 18:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedostokokorajoite poistuu vasta, kun siirryt 64 bitin systeemiin.
Olisiko mahdollista, että sinulla kuitenkin oli SONAR ja SB asetettu eri näytteenottotaajudelle tms.
 
Ymmärrykseni mukaan 2 gigaa audiota 48 Khz/16 bit on minimissäänkin yli tunnin, koska n. 740 megaa 44 Khz/16 bit (CD-levy) on noin tunnin mittainen.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
anapena
21.12.2010 18:36:37 (muokattu 21.12.2010 18:45:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni tiedostokoot menevät suurin piirtein näin:
 
1 minuutti audiota:
 
16bit/44.1/mono 5 megaa eli stereona 10 megaa
16bit/48/noin 10% enemmän
24bit 1,5 kertaa enemmän
 
Melko helppo muistaa:) Ja saa korjata, jos meni männikköön...
 
Ja äänenlaadullisesti aloittaja pärjännee 16bit/44.1-asetuksilla, ellei tarvitse oikein kovasti prosessoida, ja äänitystasot ovat reilut sisäänajovaiheessa.
 
TimOlli
21.12.2010 19:33:09 (muokattu 22.12.2010 12:27:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko mahdollista, että sinulla kuitenkin oli SONAR ja SB asetettu eri näytteenottotaajudelle tms.
Tämä voi olla mahdollinen, koska Sonarin alareunassa ilmoitetaan muistaakseni "48.000kHz/32bit" ja kuitenkin olen valinnut tuon 44.100kHz/16bit tuolta Audio-asetuksista.
Mistähän säädän tämän? Muistaisin joskus asentaneeni Audigyn mukana tulleen levyn, jossa oli kaikenlaisia säätö- ja muuta ohjelmaa. Olen ajat sitten putsannut turhakkeet pois... ei vissiin olisi pitänyt. Mahtaako tuota mistään muualta saada säädettyä?
 
Edit: Audigy on 24bittinen. Mitä tuo 32-bit sivun alareunassa mahtaa tarkoittaa?
 
Kalmo
24.12.2010 00:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se 32 bittiä tarkoittaa ohjelman sisäistä laskentaa. On esim. plugareita, jotka 32 bitin käyttöjärjestelmässä sisisesti operoivat 64 bittisinä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
MoreK
24.12.2010 08:39:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TimOlli: Tämä voi olla mahdollinen, koska Sonarin alareunassa ilmoitetaan muistaakseni "48.000kHz/32bit" ja kuitenkin olen valinnut tuon 44.100kHz/16bit tuolta Audio-asetuksista.
 
Nyt pitäis varmaan kaivaa manuaalit esiin, mutta eikö tuo ole juuri sen hetkisen projktin/biisin näytteenottotaajuus ja bitrate? Siis onko mahdollista, että sinulla on vanha projekti auki, jonka asetuksia se näyttää? Jos luot uuden projektin, niin silloin pitäisi näkyä tuo 44,1kHz/16bit.
 
myslique
25.12.2010 17:56:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK: Nyt pitäis varmaan kaivaa manuaalit esiin, mutta eikö tuo ole juuri sen hetkisen projktin/biisin näytteenottotaajuus ja bitrate? Siis onko mahdollista, että sinulla on vanha projekti auki, jonka asetuksia se näyttää? Jos luot uuden projektin, niin silloin pitäisi näkyä tuo 44,1kHz/16bit.
 
Näin se menee. Options-valikossa on kohta (Options / Audio / General / Default Settings for New Projects / Sampling Rate), jossa pystyy määrittämään sample raten uusille projekteille. Äänikortin sample rate pitää määrittää oikein jo ennen kuin Sonar avataan, muuten tulee todennäköisesti ongelmia.
 
Jos projekti sisältää audioraitoja, niin silloin sen sample ratea ei pysty enää muuttamaan muuten kuin exportoimalla wavit ulos ja tuomalla ne uudeen projektiin.
 
Miksi vaihtaa sointua kun ei se vaihtamalla parane.
TimOlli
31.01.2011 20:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palasin aiheeseen ihan vaan kiittääkseni ja kertoakseni, miten olen yrittänyt ratkaista asiaa ja mitä tapahtui.
 
Sain homman toimimaan ohjeiden perusteella, mutta vain yhden kasetin ajaksi. Audigy tuli tiensä päähän ja hajosi.
Ostin uuden äänikortin, taikka paremminkin interfacen, M-audion profire 2626:n ja vaihdoin samalla xp:n win7:mään (64bit). Vielä tekisi mieleni hankkia tuo X1, mutta kuulemma on vielä buginen ja kun muutenkin olen kuutamolla, ei tulisi mistään mitään.
Nyt sitä kysyttävää riittäisi... Ainoastaan kuuntelun olen saanut toimimaan toistaiseksi. No, kyselen näitä neuvoja myöhemmin toisaalla täällä foorumilla.
 
Kiitos avusta ja mielenkiinnosta.
 
kukkola
01.02.2011 10:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TimOlli: Palasin aiheeseen ihan vaan kiittääkseni ja kertoakseni, miten olen yrittänyt ratkaista asiaa ja mitä tapahtui.
 
Sain homman toimimaan ohjeiden perusteella, mutta vain yhden kasetin ajaksi. Audigy tuli tiensä päähän ja hajosi.
Ostin uuden äänikortin, taikka paremminkin interfacen, M-audion profire 2626:n ja vaihdoin samalla xp:n win7:mään (64bit). Vielä tekisi mieleni hankkia tuo X1, mutta kuulemma on vielä buginen ja kun muutenkin olen kuutamolla, ei tulisi mistään mitään.
Nyt sitä kysyttävää riittäisi... Ainoastaan kuuntelun olen saanut toimimaan toistaiseksi. No, kyselen näitä neuvoja myöhemmin toisaalla täällä foorumilla.
 
Kiitos avusta ja mielenkiinnosta.

 
Olet ainakin hankkinut hyvän raudan. Itselläni on myös tuo Profire2626 ja toimii kyllä hyvin. Ennen sitä minulla oli MOTUn 828MK3 ja toimi hyvin stand alone mikserinä mutta äänikorttina tuli aivan valtavasti korkeataajuista piippausta välillä. Laitteen myyjä suostui kaupanpurkuun ja antoi tilalle tuon Profire.
 
Tuli vaan tuosta sinun ongelmasta mieleen että katsoitko syttyikö se dropout merkki siellä käyttöliittymän alalaidassa. Jos syttyi niin lisää puskuria...
 
Ei ku näin se menee...
TimOlli
02.02.2011 21:57:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli vaan tuosta sinun ongelmasta mieleen että katsoitko syttyikö se dropout merkki siellä käyttöliittymän alalaidassa. Jos syttyi niin lisää puskuria...
 
Ei se syttynyt. Taisi johtua tuosta tiedostokoko rajoituksesta.
 
Laitoin muuten sen X1:sen tilaukseen. Perjantaina pitäisi saapua... Nyt on lompsa yhtä tyhjä kuin pääkin. Manuaalin latasin ja selailin. Olipa laaja. Toivottavasti asiat hoituu vanhan Sonarin tavalla edes osittain, että pääsee alkuun.
 
Kiitos vielä...
 
myslique
03.02.2011 17:04:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TimOlli: Toivottavasti asiat hoituu vanhan Sonarin tavalla edes osittain, että pääsee alkuun.
 
Opettele ekaksi Smart Toolsin käyttö (aukeaa esim. hiiren keskinapilla).
 
Raidan ominaisuudet löytyvät uudesta Inspector-ikkunasta. Aukeaa I:llä.
 
Efektit, syntikat ja media löytyvät uudella Browserilla. Aukeaa B:llä. Sieltä voi raahata efektejä raidoille ja clipeille.
 
Control Bar on myös uutta. Sen saa näkyville/pois C:llä.
 
Snap To Grid -asetukset löytyvät nyt Control Barista.
 
Clipin katkaisu hoituu kätevästi saksilla: Alt+vasen klikkaus.
 
Miksi vaihtaa sointua kun ei se vaihtamalla parane.
jappo121
03.02.2011 21:31:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Tiedostokokorajoite poistuu vasta, kun siirryt 64 bitin systeemiin.
 
Taitaa kylläkin olla FAT16:ssa tuo 2Gb rajoitus. Jos kovalevy on alustettu NTFS:ään, Ylärajana on kovalevyn koko. Toimii myös 32bit windowsissa.
 
W7 ja Vista käyttävät oletuksena NTFS:ää bittimäärästä riippumatta. XP:stä en muista...
 
http://www.laitetekniikka.com/k-aplus/k-map1.pdf
 
Tämä tila on tarkoitettu allekirjoitukselle.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «