Kitarasankari 23.03.2004 22:38:10 | |
---|
Moro! Faija on ostamassa uutta pianoa ja käski minun vähän kysellä täältäkin. Sillä ois kiikarissa yksi knabe & thal merkkinen piano joka on luultavasti valmistettu vuosisadan alussa, berliinissä. Osaisiko kukaan kertoa jotain miten arvostettu tai hyvä piano on kyseessä ja paljon tuollaisesta kannattaa maksaa. Piano on hyvin säilynyt ja voisi sanoa että uuden veroinen, kielet siitä varmaan menisi uusiksi koska ne on viimeksi vaihdettu joskus 50-luvulla, jolloin piano on viimeksi viritetty, sisällä on metallinen runko. Piano on koristeellinen ja siinä on paljon kaiverruksia, pianossa on myös kaksi kullattua kynttilänjalkaa. Jos jollain on jotain tietoa niin kommenttia kehiin. Jazz is not dead...it just smells funny...ostakaa ibanez!! |
M.i.k.key 23.03.2004 22:41:11 (muokattu 23.03.2004 22:41:53) | |
---|
Kannattaa jostain hankkia kirjanen nimeltä Piano-Atlas. Tämä kertoo merkin ja sarjanumeron perusteella todella paljon pianosta. Jos täällä vierailee esim. joku pianonvirittäjä niin osaa ehkä kertoa enemmän Kuulostaa tuommoiselta hienolta antiikkipianolta. Saattaa vaatia aika paljon laittoa että saa sen kunnon soittokuntoon. My name is Baron, M.i.k.key Baron |
baron 23.03.2004 22:41:31 (muokattu 23.03.2004 23:00:23) | |
---|
Mä en väitä mitään tietäväni, mutta olen lukenut, että 100-vuotta vanhat pianot soveltuvat musiikkihuoneen koristeeksi, mutta eivät soittokäyttöön. Omistan itse noin 120 vuotta vanhan Blühtnerin ja pianon virittäjäni on sanonut, että sen kuntoon laittaminen maksaisi tuhansia euroja ja sittenkään ei mitään takuita. (Se onkin mun koristepiano, kynttilänjalat ja kaikki, mulla on erikseen soittopiano) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
baron 23.03.2004 22:43:24 | |
---|
Kannattaa jostain hankkia kirjanen nimeltä Piano-Atlas. Tämä kertoo merkin ja sarjanumeron perusteella todella paljon pianosta. Jos täällä vierailee esim. joku pianonvirittäjä niin osaa ehkä kertoa enemmän Kuulostaa tuommoiselta hienolta antiikkipianolta. Saattaa vaatia aika paljon laittoa että saa sen kunnon soittokuntoon. Taas kiilasit. Et sä tajua, että sun pitää odottaa vuoroasi. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
baron 23.03.2004 22:45:39 (muokattu 23.03.2004 22:46:00) | |
---|
Vielä alkuperäiseen kysymykseen. Jotta piano pysyisi soittokunnossa, se vaatii jatkuvaa huoltoa. Jos viritetty viimeeksi joskus 50 vuotta sitten, siitä ei tule soittopeliä. Jos se on kaunis, hyvä koriste musiikkihuoneeseen. Sen päälle voi "unohtaa" jotain klassisia nuotteja. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
M.i.k.key 23.03.2004 22:51:48 | |
---|
Taas kiilasit. Et sä tajua, että sun pitää odottaa vuoroasi. Mä harjoittelen näillä pienemmillä palstoilla sitä 5000 varten! My name is Baron, M.i.k.key Baron |
baron 23.03.2004 22:58:32 (muokattu 23.03.2004 23:00:04) | |
---|
http://www.uk-piano.org/abpt/ Tuolta voisi itse käydä lukemassa, mitä vanhalle pianolle pitäisi tehdä, jollei mua usko. (Ihan oikeasti, kun mä ostin uuden Yamahan mun vanhan Blühtnerin rinnalle, mä tajusin, missä mennään) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
Kitarasankari 23.03.2004 23:33:03 | |
---|
http://www.uk-piano.org/abpt/ Tuolta voisi itse käydä lukemassa, mitä vanhalle pianolle pitäisi tehdä, jollei mua usko. (Ihan oikeasti, kun mä ostin uuden Yamahan mun vanhan Blühtnerin rinnalle, mä tajusin, missä mennään) en mä nyt usko, että se nyt on mahdoton saada soittokuntoon. Uudet kielet, kenties uudet vasarakoneistot ja "takalevy" kuulemma pitää jännittää uudelleen. Jazz is not dead...it just smells funny...ostakaa ibanez!! |
en mä nyt usko, että se nyt on mahdoton saada soittokuntoon. Uudet kielet, kenties uudet vasarakoneistot ja "takalevy" kuulemma pitää jännittää uudelleen. Tällä hinnalla voi saada jostain lähes uuden käytetyn, joten mielummin ostaisin sellaisen. IMIK #8 |
baron 24.03.2004 00:05:33 | |
---|
Tällä hinnalla voi saada jostain lähes uuden käytetyn, joten mielummin ostaisin sellaisen. Samaa mieltä. Jos halutaan laite soittoa varten, ei kannata uhrata "kultaa" vanhaan, vaan samalla rahalla saa uuden veroisen. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
Kitarasankari 24.03.2004 00:42:18 | |
---|
Samaa mieltä. Jos halutaan laite soittoa varten, ei kannata uhrata "kultaa" vanhaan, vaan samalla rahalla saa uuden veroisen. no ei faija oo niin aktiivinen muusikko, soittelee vaan omaksi ilokseen, joten riittää että pianosta lähtee ääntä ja se on vireessä. Sitä varmaan kiehtoo vaan toi pianon koristeellinen ulkoasu. Jazz is not dead...it just smells funny...ostakaa ibanez!! |
baron 24.03.2004 06:09:50 (muokattu 24.03.2004 06:13:01) | |
---|
no ei faija oo niin aktiivinen muusikko, soittelee vaan omaksi ilokseen, joten riittää että pianosta lähtee ääntä ja se on vireessä. Sitä varmaan kiehtoo vaan toi pianon koristeellinen ulkoasu. "A new piano will give you well over 50 years of use if looked after well and should give no problems. New pianos tend to have sleek modern (small) styling and durable polyester finishes. A second-hand piano on the other hand will be larger and may need reconditioning (if this has not been done) but may well have a better tone than the modern counterpart. Second-hand pianos tend to have a lot more character and more interesting casework than modern pianos. Avoid second hand pianos over 80 years old unless they are reconditioned name pianos." Yllä internetistä. Piano, jota ei ole viritetty 50 vuoteen, vaatii aluksi pitkään tiheää virittämistä ennenkuin alkaa pysyä vireessä. Koristepianoksi varmasti hyvin sopiva. Mikäli sattuisi tarvitsemaan varaosia, niitä ei saatavana, niitten teettämiseen ei enää kulta riitä, kalliimpia. Kantsii pyytää kustannusarvio, mitä kuntoon laittaminen maksaisi. Varmasti moninkertaisesti ostohinnan. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
Leikari 24.03.2004 12:26:24 | |
---|
Eräs tyypillinen vanhan pianon ongelma on loppuunsoitetut vasaroiden huovat - uusiminen on kallista työtä. Mikäli on ollut pitkään virittämättä niin vaatii "oikaisun" ennen viritystä ja sen yleensä tavallista tiheämmin virityksen korjauksen. Huonommassa tapauksessa viritystapit ovat löysiä - kallis remontti taas. Minimivaatimus mielestäni on, että koneiston pitäisi kyllä olla kunnossa + "laatikon" ja rungon ehjiä. Esteettisiä ongelmia ovat esim. koskettimista lohkeilleet/irronneet norsunluupinnat, joita kaikki eivät pysty hankkimaan - muovi ei ole ollenkaan sama asia jos vakavammin haluaa soittimensa alkuperäiseen kuosiin. Aihiosta ei kannata paljoa maksaa - ensin kannattaa selvittää mitä käyttökelpoiset uudehkot käytetyt maksavat ja millaisessa kunnossa ovat & miten soivat. Sitten voi tsekata vanhuksen kunnon & pohtia tykönään, että paljonko hulppealle kuorelle antaa arvoa (joillekin voi olla miinustakin - meikäkään ei kovin krumeluurattua mustaa "barokkihirvitystä" viitsisi lainkaan katsella). Muistaa kannattaa myös laitteen siirtokustannus - korkean vanhan pianon umpipuu ja rauta painavat niin, että kannattaa antaa siirto sovulla alan firman hommaksi. |
baron 24.03.2004 12:48:58 | |
---|
Muistaa kannattaa myös laitteen siirtokustannus - korkean vanhan pianon umpipuu ja rauta painavat niin, että kannattaa antaa siirto sovulla alan firman hommaksi. Ammattimiehiähän pianon muuttajat on. Ei niiden tarvinnut kuin vilkaista mun Blühtneriä ja kuulla, että viidenteen kerrokseen kierreportaita, niin kiroilu alkoi. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa |
Mikko T. 24.03.2004 13:07:46 | |
---|
Moro! Faija on ostamassa uutta pianoa ja käski minun vähän kysellä täältäkin. Sillä ois kiikarissa yksi knabe & thal merkkinen piano joka on luultavasti valmistettu vuosisadan alussa, berliinissä. Osaisiko kukaan kertoa jotain miten arvostettu tai hyvä piano on kyseessä ja paljon tuollaisesta kannattaa maksaa. Piano on hyvin säilynyt ja voisi sanoa että uuden veroinen, kielet siitä varmaan menisi uusiksi koska ne on viimeksi vaihdettu joskus 50-luvulla, jolloin piano on viimeksi viritetty, sisällä on metallinen runko. Piano on koristeellinen ja siinä on paljon kaiverruksia, pianossa on myös kaksi kullattua kynttilänjalkaa. Jos jollain on jotain tietoa niin kommenttia kehiin. Soita Osku Lehtiselle Turun Musiikkikymppiin puh. 0203-383383, jos Osku ei tiedä niin ihme on. Pieru naurattaa aina. |