Aihe: Kielet jäykät eivätkä soi kunnolla.
1 2 3 4 519 20 21 22 2325 26 27 28 29
Sakmongkol
20.12.2010 12:18:05
the-Antero: Miten ihmeessä sä jaksat sitten kuunnella ynkkää? Eikös hänen suurin innoittaja ollut paganini ja viulu, haastattelussa sanoi että yrittää kitarallaan matkia viulun ääntä ;)

Se kuulostaa silti sähkökitaralta enemmän kuin viululta. Vaikka tekniikat ja arpeggiot ja skaalat saattoikin pölliä Paganinilta. Olen yrittänyt kuunnella myös ihan oikeata viulumusiikkia mutta ei pysty. Inhottavaa vingutusta.
Borlag
20.12.2010 12:19:40

Sakmongkol: Kyllä uusi tapa yhdistää ennen tehtyjä asioita on originaaliutta. Jos ei saisi yhdistellä vaan pitäisi luoda kaikki aivan tyhjästä niin kuka sitten enää olisi originaali? Bach teki jo kaiken. Ja kai Yngwie nousi joukosta suurimmaksi ihan syystä: oli paras. Minun nähdäkseni ei edes ollut mitään joukkoa, vaan pari äijää jotka tasoittivat tietä ja sitten Yngwie ylhäisessä yksinäisyydessään.

Mutta kun siinä ei ollut edes mitään uutta tapaa. Vain nopeampi ja teknisesti parempi toteutus. Kyllä säkin vielä joskus ymmärrät että fanilasien poistaminen on vain ja ainoastaan hyvä asia, ja että niitä omia suosikkeja kannattaa katsoa vähän kriittisemmin.

Jos joku Steve Hackett löi kerran vahingossa väärän kätensä otelaudalle niin joo, ehti ennen Van Halenia. On kuitenkin ihan selvää kuka sen teki tunnetuksi viemällä tekniikan aivan uudelle tasolle.

Niinpä niin, Hacketin vahingotkin tapahtuivat vuosikymmeniä sen jälkeen kun tappingia on todistettavasti alettu harrastamaan...
the-Antero
20.12.2010 12:23:41

Jep, todella mustavalkoista tuo ajattelu. Kaikki mitä voi hyödyntää oman kantansa edesauttamiseen on hyvää, mutta jos se sama asia kohdistuukin toiseen niin silloin se on huono asia...ei tsiisus....Nyt kun kerrot vielä että ynkkä loi rock musiikin, koko neo-klassisen suunnan ja oikeastaan keksi sen miten sähkökitaraa kuulluu soittaa niin en tiedä enää mitä sanoa :D
Numb
20.12.2010 12:24:33

Sakmongkol: Jos joku Steve Hackett löi kerran vahingossa väärän kätensä otelaudalle niin joo, ehti ennen Van Halenia.

Tätä tappingina tunnettua soittotekniikkaa on harjoitettu kielisoittimilla jo paljon ennen sähkökitaraa.

On kuitenkin ihan selvää kuka sen teki tunnetuksi viemällä tekniikan aivan uudelle tasolle.

Joo, Vanha Len teki siitä tunnettua. Mutta en nyt tiedä veikö se tekniikan aivan uudelle tasolle, sillä esimerkiksi Emmett Chapman oli aika kova veikko tässä. Sen verran kova, että rakensi instrumentinkin sille tossa seitkytluvun alussa. Ja vastaavia soittimia oli tehty jo aiemminkin.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Borlag
20.12.2010 12:24:52

the-Antero: Jep, todella mustavalkoista tuo ajattelu. Kaikki mitä voi hyödyntää oman kantansa edesauttamiseen on hyvää, mutta jos se sama asia kohdistuukin toiseen niin silloin se on huono asia...ei tsiisus....Nyt kun kerrot vielä että ynkkä loi rock musiikin, koko neo-klassisen suunnan ja oikeastaan keksi sen miten sähkökitaraa kuulluu soittaa niin en tiedä enää mitä sanoa :D

Tottakai Yngwie loi rock musiikin, ja perkele vieköön niin kyllä klassisenkin. Tekihän se ne nopeammin ja paremmin kuin kukaan muu. (Samat perustelut originaaliulle kuin aiemmin)
Sakmongkol
20.12.2010 12:25:14
Borlag: Mutta kun siinä ei ollut edes mitään uutta tapaa. Vain nopeampi ja teknisesti parempi toteutus.

Uuttahan se on sekin, vaikka minusta siellä oli muutakin.

Kyllä säkin vielä joskus ymmärrät että fanilasien poistaminen on vain ja ainoastaan hyvä asia, ja että niitä omia suosikkeja kannattaa katsoa vähän kriittisemmin.

Ei ole tällaisesta kyse nyt alkuunkaan.

Niinpä niin, Hacketin vahingotkin tapahtuivat vuosikymmeniä sen jälkeen kun tappingia on todistettavasti alettu harrastamaan...

Kyllä varmaan, mutta minun intresseissä ei ole tutkia kuka jazzurpo ensimmäisenä onnistui nukahtamaan kitara sylissä siten että syntyi jotain tappingin kaltaista meteliä. Van Halen oli tässä asiassa kiistatta vallankumouksellinen.
aristoteles666
20.12.2010 12:26:45

Sakmongkol:Kyllä varmaan, mutta minun intresseissä ei ole tutkia kuka jazzurpo ensimmäisenä onnistui nukahtamaan kitara sylissä siten että syntyi jotain tappingin kaltaista meteliä. Van Halen oli tässä asiassa kiistatta vallankumouksellinen.

tässä koko ongelma onkin, sä et tiedä mitään.
Borlag
20.12.2010 12:27:36

Se on mielenkiintoista kuinka vähän vaaditaan että on originaali ja vallankumouksellinen. Se että Sakmongolia kiinnostaa jokin on näköjään ainoa vaatimus. Hyvä hyvä, pidä toi linja. Pääset vielä pitkälle muusikon urallasi, ehkä jopa Esson baariin Aake Kallialan ja Pirkka-Pekka Peteliuksen tilalle.
the-Antero
20.12.2010 12:28:48

Sakmongkol: Uuttahan se on sekin, vaikka minusta siellä oli muutakin.

Ei ole

Ei ole tällaisesta kyse nyt alkuunkaan.

Eikö?Kysytään uudestaan, EIKÖ?

Kyllä varmaan, mutta minun intresseissä ei ole tutkia kuka jazzurpo ensimmäisenä onnistui nukahtamaan kitara sylissä siten että syntyi jotain tappingin kaltaista meteliä. Van Halen oli tässä asiassa kiistatta vallankumouksellinen.

Jep, ja Vai jalosti tämän taas astetta pidemmälle, omalla tyylillään.
Snapo
20.12.2010 12:30:28
Hulluja nuo tamperelaiset...
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Sakmongkol
20.12.2010 12:31:58
Borlag: Se on mielenkiintoista kuinka vähän vaaditaan että on originaali ja vallankumouksellinen. Se että Sakmongolia kiinnostaa jokin on näköjään ainoa vaatimus.

No nyt ollaan puhuttu aika paljon tappingista mikä ei minua henkilökohtaisesti kiinnosta yhtään. En vain viitsi kiistää tosiasioita.
the-Antero
20.12.2010 12:34:10

Sakmongkol: No nyt ollaan puhuttu aika paljon tappingista mikä ei minua henkilökohtaisesti kiinnosta yhtään. En vain viitsi kiistää tosiasioita.

Hahahaha, kyllähän muuten se ynkkäkin täppäilee...tosin tekee sen melko huonosti noihin kahteen mestariin nähden ;)
Borlag
20.12.2010 12:35:12

Sakmongkol: No nyt ollaan puhuttu aika paljon tappingista mikä ei minua henkilökohtaisesti kiinnosta yhtään. En vain viitsi kiistää tosiasioita.

Sanoin sen vain yhtenä esimerkkinä yleisestä harhaluulosta. Samalla tapaa kuin Malmsteenin originaalina pitäminen, sekin on harhaluulo. Blackmore ja Uli Jon Roth tekivät samaa lähes 20 vuotta aiemmin, eli yhdistivät sähkökitaran soittoon rockia ja klassista. Teknisesti parempi toteutus ei tee siitä originaalia, se vain tekee siitä teknisesti paremmin toteutettua. Yhtään sitä väheksymättä, makuasia mistä pitää enemmän.
Sakmongkol
20.12.2010 12:44:17
Borlag: Sanoin sen vain yhtenä esimerkkinä yleisestä harhaluulosta. Samalla tapaa kuin Malmsteenin originaalina pitäminen, sekin on harhaluulo. Blackmore ja Uli Jon Roth tekivät samaa lähes 20 vuotta aiemmin, eli yhdistivät sähkökitaran soittoon rockia ja klassista. Teknisesti parempi toteutus ei tee siitä originaalia, se vain tekee siitä teknisesti paremmin toteutettua. Yhtään sitä väheksymättä, makuasia mistä pitää enemmän.

Tästä tosiaan oli jo puhetta, ja olen yhä sitä mieltä että Ritchien ja Ulin touhuissa klassiset jutut olivat enemmän päälleliimattuja kuin Yngwiellä. Ja 'lähes 20 vuotta' on aikalailla liioittelua, Yngwien tyyli oli muotoutunut omanlaisekseen viimeistään noin vuoden 1980 tienoilla, ja vuonna 1960 Ritchie ja Uli eivät tehneet vielä juuri yhtään mitään. Ritchien ura alkoi 1963 ja Ulin kymmenisen vuotta myöhemmin.
Borlag
20.12.2010 12:50:47

Sakmongkol: Tästä tosiaan oli jo puhetta, ja olen yhä sitä mieltä että Ritchien ja Ulin touhuissa klassiset jutut olivat enemmän päälleliimattuja kuin Yngwiellä. Ja 'lähes 20 vuotta' on aikalailla liioittelua, Yngwien tyyli oli muotoutunut omanlaisekseen viimeistään noin vuoden 1980 tienoilla, ja vuonna 1960 Ritchie ja Uli eivät tehneet vielä juuri yhtään mitään. Ritchien ura alkoi 1963 ja Ulin kymmenisen vuotta myöhemmin.

Jaa että matematiikassakin puutteita. Jos Malmsteenin tyyli oli valmis vuonna 80, niin eikö 1980-1963 ole 17, eli lähes 20? Se jos Blackmore olisi tehnyt klassista/rockia jo vuonna 1960 olisi tehnyt siitä 20 vuotta, ei lähes 20 vuotta. Saivarrellaan nyt sitten kun itsekin näin teet.

Ja vaikka sinä pitäisitkin heidän tuotoksiaan päälleliimattuina, se ei poista sitä kiistämätöntä tosiasiaa että he tekivät samaa huomattavasti aikaisemmin, ja että Malmsteen itse otti vaikutteita molemmilta; joka myös todistaa sen että Roth ja Blackmore olivat ne oikeat pioneerit.
Mr. Speed
20.12.2010 12:52:18
Sakmongkol: Tästä tosiaan oli jo puhetta, ja olen yhä sitä mieltä että Ritchien ja Ulin touhuissa klassiset jutut olivat enemmän päälleliimattuja kuin Yngwiellä. Ja 'lähes 20 vuotta' on aikalailla liioittelua, Yngwien tyyli oli muotoutunut omanlaisekseen viimeistään noin vuoden 1980 tienoilla, ja vuonna 1960 Ritchie ja Uli eivät tehneet vielä juuri yhtään mitään. Ritchien ura alkoi 1963 ja Ulin kymmenisen vuotta myöhemmin.

Miten "lähes 20 vuotta" on liioittelua jos todellinen luku on 17 vuotta? ;) Taitaa nyt Sakmongkol vaan olla ynkkä-fanipoika, koska hän aina luuli Ynkän tehneen jotain uutta. Nyt hän kieltäytyy hyväksymästä, että joku olisi ollut aika merkittävästi aiemmin, vaikka itse alunperin toitotti originaalisuutta. Kaiffarilla ei omat perusteetkaan ole linjassa keskenään.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Borlag
20.12.2010 12:54:54

Mr. Speed: Miten "lähes 20 vuotta" on liioittelua jos todellinen luku on 17 vuotta? ;) Taitaa nyt Sakmongkol vaan olla ynkkä-fanipoika, koska hän aina luuli Ynkän tehneen jotain uutta. Nyt hän kieltäytyy hyväksymästä, että joku olisi ollut aika merkittävästi aiemmin, vaikka itse alunperin toitotti originaalisuutta. Kaiffarilla ei omat perusteetkaan ole linjassa keskenään.

Niinpä... Ja jos Malmsteenilta hyväksytään vuosi 1980 tyylin aloitusvuodeksi (tuotantoahan ei tuolta vuodelta, saatika sitten aiemmilta ole), niin Blackmorelta ja Rothilta myös hyväksyttävä oppivuodet. Ja Blackmorellahan niitä riittää, levytyksiäkin on satoja, suurin osa ilman krediittejä.
LaMotta
20.12.2010 12:58:57

Onko se tosiaan noin vaikeaa myöntää, että kitaransoiton olemassaoleva historia vaikuttaa aina tähän hetkeen? Kaikki saavat vaikutteita kaikkialta. Ei näistä nykyisistä kitarasankareista kukaan ole keksinyt kitaraa, saati kitaransoittoa.
La Motta
aristoteles666
20.12.2010 12:59:32

beliel: Tässä ketjussa puhuttiin melkein neljä sivua kitaraan liittyvistä asioista, sen jälkeen jo yli 16 sivua jostain musisoinnista, tai mistä lie turhasta. Modet...

puuttumatta siihen kuinka turhaa mikäkin on,
"neljä sivua kitaraan liittyvistä asioista, sen jälkeen jo yli 16 sivua jostain musisoinnista" tämä hämmästyttää.

mitä sä teet kitaralla jos et musisoi?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)