Aihe: Kielet jäykät eivätkä soi kunnolla.
1 2 3 4 516 17 18 19 2025 26 27 28 29
Vetehinen
18.12.2010 22:01:21
Sakmongkol: Esim. kaksi nuottia on enemmän sävellys kuin yksi nuotti. Kaksi sointua on enemmän sävellys kuin yksi sointu. Kaksi riffiä on enemmän sävellys kuin yksi riffi.

Montako riffiä on biisissä, ja montako sävellyksessä?
Montako erillistä nuottia ja taukoa tarvitaan lisää että biisistä tulee sävellys?
:----D
Entiset soittokamat -listaus on yhtä kiinnostava kuin Johanna Tukiaisen CV.
Les Fender
18.12.2010 22:16:07
beliel: Montako riffiä on biisissä, ja montako sävellyksessä?
Montako erillistä nuottia ja taukoa tarvitaan lisää että biisistä tulee sävellys?

Tuohan riippuu täysin siitä onko musiikkiteoksen tehnyt kitaristi, kitaransoittaja, säveltäjä vai biisintekijä. Helpointa olisi vasta jos kyseessä olisi säveltäjä kitaristi, silloin teoksen sävellyksellinen substanssi olisi suurimmillaan.
"Living is easy with eyes closed!"
Sakmongkol
18.12.2010 22:21:40
beliel: Montako riffiä on biisissä, ja montako sävellyksessä?

En tiedä.

Les Fender: Tuohan riippuu täysin siitä onko musiikkiteoksen tehnyt kitaristi, kitaransoittaja, säveltäjä vai biisintekijä. Helpointa olisi vasta jos kyseessä olisi säveltäjä kitaristi, silloin teoksen sävellyksellinen substanssi olisi suurimmillaan.

Ei vaan toisinpäin: musiikkiteoksen luonteesta riippuu onko tekijä kitaristi, kitaransoittaja, säveltäjä vai biisintekijä. Eihän tekijöitä voi jakaa tällaisten nimikkeiden alle muutoin kuin tarkastelemalla heidän tekemisiään.
Les Fender
18.12.2010 22:48:34 (muokattu 18.12.2010 22:49:01)
Ei vaan toisinpäin: musiikkiteoksen luonteesta riippuu onko tekijä kitaristi, kitaransoittaja, säveltäjä vai biisintekijä. Eihän tekijöitä voi jakaa tällaisten nimikkeiden alle muutoin kuin tarkastelemalla heidän tekemisiään.

Ahaa, eli jos kitaristi soittaa biisin huonosti hänestä tulee kitaransoittaja. Säveltäjästä tulee biisintekijä jos tsipale floppaa.

Tai, jos säveltäjän musiikiteoksen luonne on biisimäinen niin hän on sillä hetkellä biisintekijä. Jos kitaristi säveltäjä komppailee hatusta iltanuotiolla jotain puolihuolimattomasti niin hän on silloin kitaransoittaja biisintekijä.

Voikos tommosta säveltäjä kitaristi tilaa saavuttaa pysyvästi? Vai onks se aina Jekyl ja Hyde meininkiä?
Sakmongkol
18.12.2010 23:07:16
Les Fender: Ahaa, eli jos kitaristi soittaa biisin huonosti hänestä tulee kitaransoittaja. Säveltäjästä tulee biisintekijä jos tsipale floppaa.

Tai, jos säveltäjän musiikiteoksen luonne on biisimäinen niin hän on sillä hetkellä biisintekijä. Jos kitaristi säveltäjä komppailee hatusta iltanuotiolla jotain puolihuolimattomasti niin hän on silloin kitaransoittaja biisintekijä.

Näin juuri.

Voikos tommosta säveltäjä kitaristi tilaa saavuttaa pysyvästi? Vai onks se aina Jekyl ja Hyde meininkiä?

Säveltäjähän usein säveltää osat monille eri soittimille. Jos haluaa myös soittaa omia teoksiaan niin pitää yleensä valita jokin instrumentti, ja usein tulee lähestyttyä musiikin tekemistä tämän instrumentin kautta, olkoon vaikka kitara. Tämä taas helposti tekee teoksista enemmän biisimäisiä, etenkin jos on tuottelias eikä paneudu yksittäiseen teokseen kunnolla. En ainakaan itse osaa nimetä yhtään kitaristia tai kitaransoittajaa joka olisi pysyvästi säveltäjätilassa. Ehkä kitaristius on kuitenkin hieman pysyvämpää.
Les Fender
18.12.2010 23:24:13
Sakmongkol: En ainakaan itse osaa nimetä yhtään kitaristia tai kitaransoittajaa joka olisi pysyvästi säveltäjätilassa. Ehkä kitaristius on kuitenkin hieman pysyvämpää.

Jaahans, juu mahtaa heillä olla hankalaa päänsä sisällä kun:

Sakmongkol:
Biisintekijä voi aivan hyvin olla parempi kuin säveltäjä, vaikka niitä onkin melko hankala verrata keskenään kun ovat kovasti erilaisia.

Selkee Jekyl ja Hyde hommeli kun sisäinen biisintekijä ja säveltäjä on niin kovin erilaisia.

Ei taida olla kovin helppoa jos on tällaisessa kitaristi-kitaransoittaja-säveltäjä-biisintekijä välitilassa
0101978
18.12.2010 23:44:50 (muokattu 19.12.2010 00:06:28)
Oli pakko poistaa...
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
Les Fender
19.12.2010 00:16:05
0101978: Oli pakko poistaa...

No höh, just kun olin vastaamassa. Katos, jos et tiiä mitä eroa on populaarimusiikissa sävellyksessä/biisissä tai kitaristissa/kitaransoittajassa niin kuuntele Yngwien tuotanto niin tiedät minkälaisista aineksista syntyy kitaristin sävellys, ei mikään kitaransoittajan biisi.

Oraakkeli kertoo:

Sakmongkol: Yngwie on säveltäjä. Mustaine on kitaransoittaja mutta Yngwie on kitaristi.
Sakmongkol
19.12.2010 00:17:43
Yngwiellä on kyllä myös piisejä, sekä hyviä että vähemmän hyviä. Parhaat teokset ovat toki sävellyksiä.
Les Fender
19.12.2010 00:40:41
Sakmongkol: Yngwiellä on kyllä myös piisejä, sekä hyviä että vähemmän hyviä. Parhaat teokset ovat toki sävellyksiä.

Ahaa, hän ei siis olekkaan säveltäjä. Tämmönen tavallinen välitilassa tallaaja vaan.

Pahuksen vaikeeta meikäläiselle on arvottaa näitä huonot piisit, hyvät piisit ja parhaat sävellykset.
Sakmongkol
19.12.2010 00:43:07
Les Fender: Ahaa, hän ei siis olekkaan säveltäjä. Tämmönen tavallinen välitilassa tallaaja vaan.

On se silti enemmän säveltäjä kuin moni muu, vai hä?
Les Fender
19.12.2010 00:56:06 (muokattu 19.12.2010 00:57:03)
Sakmongkol: On se silti enemmän säveltäjä kuin moni muu, vai hä?

Ei minulla ole mitään tarvetta jakaa kitaristeja säveltäjiin tai biisintekijöihin (en edes ymmärrä miten tuo jako tehtäisiin), saati sitten etsiä sitä parasta kitaristia.

Itse tykkään kuunnella mielestäni hyvien soittajien hyvää musiikkia. Oikeassa kontekstissa vaikkapa Kari Peitsamo toimii huomattavasti paremmin kitaristina kuin Yngvie tms.

Musiikki/soitto ei minulle ole laji jossa olisi mitään tarvetta mitata mitään paremmuuksia. Tekninen taitavuus tai "oikea vibra" tms. ei ratkaise välttämättä mitään hyvään kuuntelu kokemukseen.

Jos sinusta joku on paras ja säveltäjä tai kitaristi niin olkoon niin. Ihmettelen vaan miksi tuota on tärkeä todistella.
Sakmongkol
19.12.2010 01:01:21
Les Fender: Jos sinusta joku on paras ja säveltäjä tai kitaristi niin olkoon niin. Ihmettelen vaan miksi tuota on tärkeä todistella.

Ei se nyt niin kovin tärkeää ole mutta kun on kysytty perusteita niin onpa nyt sitten myös vastattu.
Les Fender
19.12.2010 01:26:53
Sakmongkol: Ei se nyt niin kovin tärkeää ole mutta kun on kysytty perusteita niin onpa nyt sitten myös vastattu.

Mun mielestä tämä kertoo paljon "parhaan kitaristin" ongelmasta:
http://www.youtube.com/watch?v=wFHL5b7dIpE

Tykkään ihan witusti Brian Mayn ja varsinkin David Gilmourin soitosta.. mutta pistetäämpä kaverit soittamaan Smoke on the wateria niin voi suatana että on hirveetä tuskaa kuunnella.
the-Antero
19.12.2010 09:35:17

Mä kun luulin että niitä säveltäjiä oli Bach ja Beethoffeni yms, mutta näköjään se ygwie on...:) ehkä se on maailman paras säveltäjä? Kenties? Kuka tietää....

Tulipa mieleen että vaikka et Vain musiikkia ymmärräkään, niin se ei tee siitä vain helppoa efekteillä kikkailua ;) tai vaan parin hassu kampikikan vääntämistä,sillä...yllätys mieshän on säveltäjä ;D ja virtuoosi lajissaan...
Vetehinen
19.12.2010 11:13:50
Todella toivon että Sakmongkol on trolli, meinaan jos tosissaan kehittelee pienessä mielessä tommoisia aivopieruja niin eipä oo lääkitys kohdallaan.

Yli ja ulos.
Entiset soittokamat -listaus on yhtä kiinnostava kuin Johanna Tukiaisen CV.
0101978
19.12.2010 12:48:46 (muokattu 19.12.2010 12:49:23)
Sakmongkol: Yngwiellä on kyllä myös piisejä, sekä hyviä että vähemmän hyviä. Parhaat teokset ovat toki sävellyksiä.

Eli siis maailmalla käytetty yleinen luokittelu menee näin vai?

(huonoin) Biisi-Kappale-Teos-Sävellys (paras)

Miten on mahdollista, että joku nimeämistapa jollekkin määrittelee kuinka hyvä se on?
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
the-Antero
19.12.2010 13:21:00

Sakmongkol:

Sä et nyt ihan tosissa voi väittää että näin tää asia menee? Siis jos mä teen hyvän hevibiisin niin mä oon sillonvaan biisintekijä, mutta jos mä teen vaikkapa hyvän hevibiisin jonka teen kaikille, eli diktaattorimaisesti päätän mitä mikäkin soitin soittaa niin sillon olenkin säveltäjä? Näinkö?
LaMotta
19.12.2010 13:43:09

Tiedättekö miksi insinööri saa taipumaan ratakiskon?
No, kun fiksumpi antaa periksi.
La Motta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)